Podstata účetnictví – maturitní otázka

Proč je zakázané kopírování? 💾 Stáhnout materiálVIP členstvíNahlásit chybu

 

Otázka: Podstata účetnictví

Předmět: Účetnictví

Přidal(a): Gašpareková N.

 

 

Účetnictví

  • písemně zaznamenává informace o hospodářských jevech podniku a to v peněžních jednotkách

 

Účetnictví musí poskytovat informace o:

  • majetku a závazcích
  • výnosech a nákladech
  • výsledku hospodaření

 

Funkce:

  • Informační- účetnictví poskytuje informace o majetku, závazcích, výnosech, nákladech a výsledku hospodaření
  • Důkazní- údaje z účetnictví jsou podkladem pro vedení soudních sporů
  • Rozhodovací- údaje slouží pro rozhodování o dalším zaměření činnosti
  • Daňová- účetnictví je podkladem pro stanovení daní
  • Kontrolní- účetnictví umožňuje kontrolovat majetek a závazky

 

Znaky účetnictví:

  • Musí být úplné -> musí zachycovat všechny hospodářské operace
  • Musí být průkazné -> všechny záznamy musí být podloženy dokladem
  • Musí být správné -> je v souladu s platnými předpisy
  • Vede se za účetní období -> 12 měsíců, kalendářní rok (1.1 -21.12.), hospodářský rok začíná jiným měsícem než lednem (1.9.- 31.8), pokud je pro to opodstatnění musí se podnik dohodnout s finančním úřadem ( zemědělské podniky, soukromé školy)
  • Vede se v KČ -> pokud podnik vlastní valuty a devize musí je přepočítat na Kč
  • Musí být vedeno po celou dobu existence účetní jednotky
  • Musí bát vedeno za podnik jako celek
  • Za správnost zodpovídá podnikatel i v případě že mu účetnictví na základě smlouvy vede kvalifikovaný účetní
  • Může být vedeno ručně nebo na počítači

 

Směrná účtová osnova

  • Seznam na jehož základě sestavuje účetní jednotka svůj účtový rozvrh. Rozlišuje 10 účtových tříd (0-9),které se dále dělí do účtových skupin.

 

Právní úprava:

  • Zákon o účetnictví
    • Rámcově upravuje účetnictví
    • Vymezuje uživatele
    • Uvádí základní zásady vedení účetnictví
  • Vyhlášky ministerstva financí
    • Provádí se jimi zákon o účetnictví
    • Vyhlašuje se směrná účtová osnova
  • České účetní standardy
    • Doplňují zákon a vyhlášky
    • Uvádějí další pravidla pro vedení účetnictví
  • Předpisy související s účetnictvím
    • Neupravují účetnictví přímo, ale souvisejí s ním:
    • Zákon o živnostenském podnikání
    • Zákon o obchodních korporacích
    • Daňové zákony
  • Vnitřní předpisy podniku
    • Konkretizují obecně platné předpisy pro daný podnik

 

Účetní doklady

  • Zajišťují průkaznost účetnictví
  • Průkazný účetní záznam, ve kterém se zachycuje a ověřuje hospodářská nebo účetní operace

 

Druhy:

  • Příjmový pokladní doklad PPD– příjem peněz do pokladny
  • Výdajový pokladní doklad VPD– výdej peněz z pokladny
  • Výpis z bankovního účtu VPS/ VBÚ– zachycuje pohyb finančních prostředků na bankovním účtu
  • Faktura došlá/ přijatá FAD/ FAP– podnik ji obdrží od dodavatele při nákupu, vzniká vůči němu závazek, který zanikne okamžikem zaplacení
  • Faktura vystavená FAV– podnik ji vystaví odběrateli při prodeji a vznikne vůči němu pohledávka
  • Vnitřní účetní doklad VÚD– doklad který obíhá pouze uvnitř podniku (např. příjemka, výdejka, vyúčtování odpisů,…)

 

Místo vzniku:

  • Kde doklady vznikly a kde obíhají
  • Vnitřní- vnitřní účetní doklad
  • Vnější- faktura došla, faktura vystavená, výpis z bankovního účtu

 

Počet dokumentovaných případů:

  • Kolik účetních případů doklad zachycuje
  • Jednotlivé- zachycuje jeden účetní případ (PPD-příjem za prodané výrobky)
  • Sběrné- obsahují více stejnorodých účetních případů, které se uskutečnily se více dnech (FAD- nákup pečiva za celý měsíc)

 

Náležitosti účetních dokladů:

  • Označení dokladu – název a číslo
  • Účastníci- název
  • Obsah účetního případu- o co jde
  • Peněžní částka nebo údaj za měrnou jednotku a vyjádřené množství (5000,-…. 100ks po 50,-)
  • Okamžik vyhotovení účetního dokladu- datum
  • Okamžik uskutečnění účetního případu- pokud není shodné s okamžikem vyhotovením dokladu -> datum dodávky, platby
  • Podpisový záznam osoby odpovědné za účetní případ- podpis toho kdo o případu ví (skladník, pokladník)
  • Podpisový záznam osoby odpovědné za účtování- podpis účetní (formální správnost)

 

Vyhotovení účetních dokladů:

  • V podniku jednotlivce je vyhotovuje sám podnikatel , nebo pověřená osoba
  • Ve větším podniku pracovníci i různých útvarů

 

Musí být vyhotoveny

  • Včasně- ihned jak k účetnímu případu dojde
  • Přehledně a správně
  • Trvalým způsobem – ručně nebo na počítači

 

Oběh účetních odkladů a postup při jejich zpracování

  • Od vyhotovení nebo přijetí dokladu až po jejich úschovu a likvidaci procházejí doklady různými útvary podniku
  • Jejich oběh je závislý na druhu dokladu, organizačním uspořádáním podniku a technickým možnostem při jejich zpracování
  • Každý podnik musí mít vnitřní účetní směrnici oběhu odkladu která obsahuje

 

Vnitřní účetní směrnice oběhu dokladů musí obsahovat:

  • Přehled jmen a podpisových vzorů odpovědných osob
  • Termíny zpracování
  • Způsoby úschovy

 

Oběh dokladů:

  • Přezkušování správnosti
    • Věcné správnosti- zda údaje souhlasí se skutečností (množství, kvalita), provádí jí pracovníci různých útvarů (skladník, pokladník)
    • Formální správnosti- kontrolují se náležitosti, cenové propočty, oprávněnost zúčastněných osob, provádí jí účetní
  • Příprava k zaúčtování
    • Třídění dokladů- podle druhu a data vyhotovení
    • Číslování dokladů- každý podnik si zvolí svůj systém, může obsahovat čísla i písmena (např. PPD 18/001). Faktury došlé si podnik očísluje svým interním číslem, aby měl souvislou číselnou řadu
    • Evidence dokladů- zapsání dokladů do pomocných knih
    • Účtovací předpis- předkontace -> v daňové evidenci se určí sloupce (např.: 1,8,…), v účetnictví se určí účty (např.: 211/601). Na dokladu se předkontace vede buď do předtištěného místa, předkontačního razítka nebo na zvláštní připojený lístek
  • Zaúčtování
    • Zapsání účetního případu do účetní knihy
    • Poznámka o zaúčtování na dokladu- datum a podpis toho kdo to zaúčtoval
  • Archivace a skartace
    • Každý doklad musí být uschován po určitou dobu, podle zákona o účetnictví
    • Archivace- akce probíhá:
      • v příručním archivu
      • v archivu podniku
    • Skartace- vyřazení dokladu po uplynutí stanovené doby a její likvidace




Další podobné materiály na webu: