Otázka: Podstata účetnictví
Předmět: Účetnictví
Přidal(a): Gašpareková N.
Účetnictví
- písemně zaznamenává informace o hospodářských jevech podniku a to v peněžních jednotkách
Účetnictví musí poskytovat informace o:
- majetku a závazcích
- výnosech a nákladech
- výsledku hospodaření
Funkce:
- Informační- účetnictví poskytuje informace o majetku, závazcích, výnosech, nákladech a výsledku hospodaření
- Důkazní- údaje z účetnictví jsou podkladem pro vedení soudních sporů
- Rozhodovací- údaje slouží pro rozhodování o dalším zaměření činnosti
- Daňová- účetnictví je podkladem pro stanovení daní
- Kontrolní- účetnictví umožňuje kontrolovat majetek a závazky
Znaky účetnictví:
- Musí být úplné -> musí zachycovat všechny hospodářské operace
- Musí být průkazné -> všechny záznamy musí být podloženy dokladem
- Musí být správné -> je v souladu s platnými předpisy
- Vede se za účetní období -> 12 měsíců, kalendářní rok (1.1 -21.12.), hospodářský rok začíná jiným měsícem než lednem (1.9.- 31.8), pokud je pro to opodstatnění musí se podnik dohodnout s finančním úřadem ( zemědělské podniky, soukromé školy)
- Vede se v KČ -> pokud podnik vlastní valuty a devize musí je přepočítat na Kč
- Musí být vedeno po celou dobu existence účetní jednotky
- Musí bát vedeno za podnik jako celek
- Za správnost zodpovídá podnikatel i v případě že mu účetnictví na základě smlouvy vede kvalifikovaný účetní
- Může být vedeno ručně nebo na počítači
Směrná účtová osnova
- Seznam na jehož základě sestavuje účetní jednotka svůj účtový rozvrh. Rozlišuje 10 účtových tříd (0-9),které se dále dělí do účtových skupin.
Právní úprava:
- Zákon o účetnictví
-
- Rámcově upravuje účetnictví
- Vymezuje uživatele
- Uvádí základní zásady vedení účetnictví
- Vyhlášky ministerstva financí
-
- Provádí se jimi zákon o účetnictví
- Vyhlašuje se směrná účtová osnova
- České účetní standardy
-
- Doplňují zákon a vyhlášky
- Uvádějí další pravidla pro vedení účetnictví
- Předpisy související s účetnictvím
-
- Neupravují účetnictví přímo, ale souvisejí s ním:
- Zákon o živnostenském podnikání
- Zákon o obchodních korporacích
- Daňové zákony
- Vnitřní předpisy podniku
-
- Konkretizují obecně platné předpisy pro daný podnik
Účetní doklady
- Zajišťují průkaznost účetnictví
- Průkazný účetní záznam, ve kterém se zachycuje a ověřuje hospodářská nebo účetní operace
Druhy:
- Příjmový pokladní doklad PPD– příjem peněz do pokladny
- Výdajový pokladní doklad VPD– výdej peněz z pokladny
- Výpis z bankovního účtu VPS/ VBÚ– zachycuje pohyb finančních prostředků na bankovním účtu
- Faktura došlá/ přijatá FAD/ FAP– podnik ji obdrží od dodavatele při nákupu, vzniká vůči němu závazek, který zanikne okamžikem zaplacení
- Faktura vystavená FAV– podnik ji vystaví odběrateli při prodeji a vznikne vůči němu pohledávka
- Vnitřní účetní doklad VÚD– doklad který obíhá pouze uvnitř podniku (např. příjemka, výdejka, vyúčtování odpisů,…)
Místo vzniku:
- Kde doklady vznikly a kde obíhají
- Vnitřní- vnitřní účetní doklad
- Vnější- faktura došla, faktura vystavená, výpis z bankovního účtu
Počet dokumentovaných případů:
- Kolik účetních případů doklad zachycuje
- Jednotlivé- zachycuje jeden účetní případ (PPD-příjem za prodané výrobky)
- Sběrné- obsahují více stejnorodých účetních případů, které se uskutečnily se více dnech (FAD- nákup pečiva za celý měsíc)
Náležitosti účetních dokladů:
- Označení dokladu – název a číslo
- Účastníci- název
- Obsah účetního případu- o co jde
- Peněžní částka nebo údaj za měrnou jednotku a vyjádřené množství (5000,-…. 100ks po 50,-)
- Okamžik vyhotovení účetního dokladu- datum
- Okamžik uskutečnění účetního případu- pokud není shodné s okamžikem vyhotovením dokladu -> datum dodávky, platby
- Podpisový záznam osoby odpovědné za účetní případ- podpis toho kdo o případu ví (skladník, pokladník)
- Podpisový záznam osoby odpovědné za účtování- podpis účetní (formální správnost)
Vyhotovení účetních dokladů:
- V podniku jednotlivce je vyhotovuje sám podnikatel , nebo pověřená osoba
- Ve větším podniku pracovníci i různých útvarů
Musí být vyhotoveny
- Včasně- ihned jak k účetnímu případu dojde
- Přehledně a správně
- Trvalým způsobem – ručně nebo na počítači
Oběh účetních odkladů a postup při jejich zpracování
- Od vyhotovení nebo přijetí dokladu až po jejich úschovu a likvidaci procházejí doklady různými útvary podniku
- Jejich oběh je závislý na druhu dokladu, organizačním uspořádáním podniku a technickým možnostem při jejich zpracování
- Každý podnik musí mít vnitřní účetní směrnici oběhu odkladu která obsahuje
Vnitřní účetní směrnice oběhu dokladů musí obsahovat:
- Přehled jmen a podpisových vzorů odpovědných osob
- Termíny zpracování
- Způsoby úschovy
Oběh dokladů:
- Přezkušování správnosti
- Věcné správnosti- zda údaje souhlasí se skutečností (množství, kvalita), provádí jí pracovníci různých útvarů (skladník, pokladník)
- Formální správnosti- kontrolují se náležitosti, cenové propočty, oprávněnost zúčastněných osob, provádí jí účetní
- Příprava k zaúčtování
- Třídění dokladů- podle druhu a data vyhotovení
- Číslování dokladů- každý podnik si zvolí svůj systém, může obsahovat čísla i písmena (např. PPD 18/001). Faktury došlé si podnik očísluje svým interním číslem, aby měl souvislou číselnou řadu
- Evidence dokladů- zapsání dokladů do pomocných knih
- Účtovací předpis- předkontace -> v daňové evidenci se určí sloupce (např.: 1,8,…), v účetnictví se určí účty (např.: 211/601). Na dokladu se předkontace vede buď do předtištěného místa, předkontačního razítka nebo na zvláštní připojený lístek
- Zaúčtování
- Zapsání účetního případu do účetní knihy
- Poznámka o zaúčtování na dokladu- datum a podpis toho kdo to zaúčtoval
- Archivace a skartace
-
- Každý doklad musí být uschován po určitou dobu, podle zákona o účetnictví
- Archivace- akce probíhá:
- v příručním archivu
- v archivu podniku
- Skartace- vyřazení dokladu po uplynutí stanovené doby a její likvidace