Otázka: Pozemní komunikace
Předmět: Logistika, Doprava
Přidal(a): Nela
Dělení:
a) dle určení technického vybavení a dopravního významu
- dálnice
- silnice
- místní komunikace
- účelové komunikace
b) dle kategorie
- I. písmeny:
- S- silnice s omezeným přístupem
- R- rychlostní silnice pro vozidla s rychlostí vyšší než 50km/h
- D- dálnice
- M- místní komunikace
- II. zlomkem:
- v činiteli je kategorijní šířka b v metrech
- ve jmenovateli navrhovaná rychlost Vn( km/h)
Kategorijní šířka: komunikace je volná šířka silnice nebo dálnice, popř. šířka hl. dop. prostředku u místních komunikací
Navrhovaná rychlost: nejvyšší rychlost průměrného vozidla, kterou je možné bezpečně projet jakýmkoliv úsekem navrhované komunikace za normálních atmosférických podmínek, aniž bude ovlivňován provoz ostatních sil. vozidel
D27,5/120
- Druh komunikace (D, R, S)
- Šířka mezi vnitřními stranami svodidel nebo směrových sloupků (m)
- Navrhovaná rychlost (km/h)
- Dálnice musí mít nejvyšší přípustný podélný sklon 4- 4.5%, poloměr oblouku co největší 1250m.
Silnice
- Jsou základem pozemních komunikací ve všech vyspělejších zemích.
Dělení:
a) dle počtu jízdních pruhů:
- jedno pruhové
- dvou pruhové
- tří pruhové
- více pruhové
b) dle počtu dop. směrů:
- jedno směrné
- obou směrné
c) dle rozestupu dop. směrů:
- směrově rozdělené
- směrově nerozdělené
d) dle účelu:
- mezinárodní silnice, které jsou zapojeny do mezi. sil. dop. – E (označení)
- dálkové silnice, které slouží dálkové dop. překračující asi 30% ze sil. dop.
- výpadové silnice z center velkých městských aglomerací
- rychlostní silnice
- okružní silnice
- rekreační silnice
e) dle dopravního významu:
- silnice I. třídy:
- jsou určena zejména pro dálkovou a mezistátní dopravu -1-99 ( označení)- např. I/5
- silnice II. třídy:
- jsou určeny pro dopravu mezi okresy a označeny číslicemi 100- 999, např. II/238
- silnice III třídy:
- jsou určeny k vzájemnému propojení obcí nebo jejich napojení na ostatní komunikace a onačeny pěti až šesticiferným číslem, např. III/54832
Místní komunikace
Nejčastěji rozdělujeme komunikace dle jejich významu, určení a technického vybavení:
a) místní komunikace I. třídy
- rychlostní a hlavní městské komunikace, ve kterých jsou základními komunikacemi v hl. městě Praze a dalších statutárních městech
b) místní komunikace II. třídy
- další důležité městské komunikace v hl. a statutárních městech a hl. místní komunikace v ostatních městech a obcích
- všechny druhy vozidel
c) místní komunikace III. třídy
- ostatní komunikace
- alespoň částečně přístupné, např. prašné cesty pro 2stopá vozidla¨
d) místní komunikace IV. třídy
- zbývající místní komunikace, které nejsou ani omezeně přístupné provozu ( nesmí tam vozidla)
- patří sem stezky, pěšiny, samotné chodníky, stezky pro cyklisty, veřejná schodiště, podchody atd.
Místní komunikace na území měst, kde se provozuje pravidelná MHD – městské komunikace.
Dělíme je podle urbanisticko-dopravní fce.:
- MR – místní rychlostní
- MS – místní sběrné
- MO – místní oblusžné
- Nemotoristické
MR
- slouží rychlejším motorovým vozidlům
- převádí soustředěné proudy vnitro městské silnice na vnější silniční dopravy
- bývají napojeny na dálnice nebo rychlostní silnice
- MHD zde není povolena, s výjimkou expresních autobusových linek (nemají zde zastávky)
- Označení A1, A2
MS
- plní sběrnou funkci
- odvádějí cílovou dopravu z těchto kom. do určitých obvodů
- slouží také jako průtahy silnic a jsou určeny pro vedení nekolejových i kolejových MHD
- označení B1, B2
MO
- plní obslužnou funkci a přímo zpřístupňují objekty občanské vybavenosti, obytné budovy, nemocnice, atd.
- nejsou určeny pro průjezdnou dopravu
- aby to lidé nezneužívali jako zkratky museli se učinit opatření (min. dopravní značkou)
- nepovoluje se sběrná služba, hlavně na městských kom. s vysokou četností obchodů
Nemotoristické komunikace
- slouží pouze pro pěší (D3) a cyklisty (D2)
- výjimku tvoří zklidněné kom. (D1), která povoluje obslužnou dopravu za zpřísněných podmínek
Účelové komunikace
- a) veřejné – polo veřejné (s povolením)- lesní cesty
- b) neveřejné – jsou za plotem, nejsou přístupné všem- závodní okruhy
- slouží k určitému účelu
Dálnice
- je rychlostní komunikace pro motorová silniční vozidla
- nejvyšší typ pozemní komunikace
Technické parametry dálnic
- navrhovaná rychlost přes 100 km/h, maximální povolená rychlost se v jednotlivých zemích světa liší
- kategorijní šířka čtyřproudové dálnice průměrně 27,5 m
- výhradně mimoúrovňové křižovatky
- připojovací a odbočovací pruhy v maximální předepsané délce
- směrové oblouky, stoupání a klesání musí dodržovat určité parametry pro daný typ terénu
- v dlouhých stoupáních musí být vždy přidán stoupací pruh
- střední dělící pás a krajnice musí dodržovat předepsané šířky
Zpoplatnění dálnic
dálniční poplatky se mohou platit buď:
- Dálničními známkami (vydávají se na 1 rok a obvykle i na kratší časové úseky, např. na 1 měsíc)
- Elektronickým mýtem nebo klasickém mýtem
Mýtný systém
- Užití dálnic, rychlostních silnic a vybraných silnic 1. třídy v České republice vozidly s povolenou hmotností více než 3,5 tuny podléhá úhradě mýtného
- Vozidla, která podléhají mýtnému, jsou povinně vybavena mýtným elektronickým zařízením palubní jednotkou – které komunikuje s mýtným systémem.
Cena mýtného za kilometr závisí na:
- Počtu náprav
- Emisní třídě
- Den jízdy
- Druh komunikace
- Druh vozidla
Mýto:
- Detekce vozidla, obrazový záznam, komunikace (mikrovlna), klasifikace vozidla
Křižovatky
- křižovatka je místo, v němž se pozemní komunikace v půdorysném průmětu protínají nebo stýkají a alespoň dvě z nich jsou navzájem propojeny
- jestliže se dvě silniční komunikace protínají bez vzájemného propojení, jedná se o křížení – je to také křížení dopravních cest pro různé druhy dopravy
dělení:
podle způsobu protnutí komunikace nebo půdorysného tvaru:
- úrovňové
- mimoúrovňové
podle počtu ramen:
- trojramenné
- čtyřramenné
- víceramenné
Úrovňové
Mimoúrovňové
- jednovětvové
- deltovité
- osmičkovité
- kosodélné
- srdcovité
- čtyřlístkovité
- trojlístkové
- dvojlístkové
- trubkovité
- sdružené trubkovité
- dvojlístkovité s vystřídaným dvojlístkem
- rozštěpové
- spirálovité
- turbínové
- hvězdicové
na každé křižovatce rozeznáváme 3 druhy ploch:
- a) kolizní plochy – jsou dány šířkou jízdního pruhu, způsobem připojení a rozdělování vozidel a počtem předřazovacích pruhů pro daný manévr v křižovatce (nachází se zde také kolizní body)
- b) nekolizní plochy
- c) neprůjezdné plochy – jedná se o zvýšené ostrůvky nebo plochy ohraničeny vodorovným dop. značením
na mimoúrovňových křižovatkách se mohou nacházet:
- a) křižné body – místo na mimoúrovňové křižovatce, které funguje jako úrovňová křižovatka
- b) průplety – úsek na mimoúrovňové křižovatce, na kterém dochází k proplétání vozidel stejného směru
- c) rampy – jsou určeny u mimoúrovňové křižovatky pro přejezd silničních vozidel z jedné komunikace na druhou odbočením po zakřivené dráze, zajišťují překonání výškového rozdílu mimoúrovňové křižovatky
rampy se dělí:
- přímé
- polopřímé
- vratné
geometrické uspořádání křižovatek může být doplněno:
- usměrňovacími ostrůvky
- řadícími pruhy
- rychlostními pruhy
Světelně řízené křižovatky
- ve městech je na důležitých křižovatkách provoz řízen světelně
- na pozemních komunikacích mimo města a obce se tento způsob řízení křižovatek používá výjimečně
- princip světelného řízení křižovatky spočívá ve střídavém přidělování přednosti v jízdě jednotlivým dopravním proudům včetně chodců.
výhody:
- zvýšení bezpečnosti provozu
- snížení průměrného zdržení
- zvýšení kapacity křižovatky
- snížení spotřeby pohonných hmot
Okružní křižovatky
- v ČR velký rozmach těchto křižovatek
- používají se tam, kde je potřeba snížit počet dop. nehod
Výkonnost křižovatky
- každá křižovatka musí mít dostatečnou propustnost
- propustnost neřízené křižovatky je množství vozidel, která projedou křižovatkou za jednotku času při jejích dopravních a geometrických charakteristikách
- každý proud křižovatky musí mít z důvodu zablokování křižovatky určitou rezervu, která má být větší než 150 vozidel na hodinu
rezerva Ci se vypočítá: Ci = Gi – Ni
kde:
- Ci= rezerva i-tého proudu
- Gi= teoretická výkonnost i-tého proudu
- Ni= návrhová intenzita i-tého proudu
Kapacita komunikace
- kapacita komunikace je maximální počet silničních vozidel, která mohou projet posuzovanou částí komunikace při daných podmínkách za jednotku času.
- pozor na záměnu kapacita a intenzita komunikace
Intenzita dopravního proudu
- je počet silničních vozidel, která projedou posuzovanou částí komunikace za jednotku času.
- kapacita komunikace je maximální intenzitou dopravního proudu, kterou nazýváme návrhovou přípustnou intenzitou při daných podmínkách
o ideální intenzitě mluvíme v souvislosti s tzv. ideálními podmínkami:
- a) dopravní ideální podmínky – dopravní proud je složen ze stejných automobilů, které jsou řízeny zkušenými řidiči
- b) stavební ideální podmínky – dostatečná šířka jízdního pruhu (až 3,75m), šířka krajnic i nouzových pruhů, dostatečná délka rozhledu pro zastavení, nízké hodnoty podélného sklonu (do 3%) a poloměry směrových oblouků odpovídají navrhovaných rychlostem
- c) povětrnostní ideální podmínky – suchý povrch vozovky, bezvětří a výborná viditelnost
- ideální podmínky nebudou nikdy zcela splněny.