Otázka: Pracovníci hotelu a jejich náplň práce
Předmět: Hotelnictví, Cestovní ruch
Přidal(a): Majký
Pracovníci recepce a jejich náplň práce
1) Vedoucí recepce
- v době nepřítomnosti vedoucího ubytovacího úseku plně přebírá odpovědnost, funkci a veškeré jeho kompetence
2) Recepční – pověřená/ý vedením rezervací
- připravuje podklady pro uzavření smluv s CK → v případě neplnění připravuje podklady pro penalizaci
- dále připravuje jednání se zákazníky + vede korespondenci a dbá, aby na písemnou objednávku byla písemná odpověď
- sleduje využití lůžkové kapacity
- provádí vyhodnocování a návrhy na zlepšení, využití
- předává recepci informace o příjezdech hostů/VIP, skupin
- vede evidenci objednávek a přehled o potvrzených rezervacích
3) Řadový/í recepční
- provádí registraci hostů na základě kontroly osobních dokladů
- kontroluje s rezervačním oddělením
- pečuje o hosta při příjezdu, během pobytu, při odjezdu
- může zastupovat pokladníka – směnárníka
- dbá na řádné prověření dokladů a využití lůžkové kapacity
4) Recepční – pokladník-směnárník
- odpovídá za pokladní hotovost → ceniny (jízdenky, poštovní známky…), devizy (finanční prostředek v cizí měně v bez-hotovosti), valuty (finanční prostředek v cizí měně v hotovosti)
- odpovídá za dodržování platných cen + každý den aktualizuje kurzovní lístek
- předkládá účty déle bydlícím hostům (většinou 1 týdně)
- pronajímá bezpečnostní schránky a vede o tom evidenci
5) Recepční – fakturant/ka
- odpovídá za správnou fakturaci všech služeb poskytovaných na úvěr
- vede přehled o FAP + odpovídá za správnost FAV – vede o nich evidenci a sleduje jejich splatnost
- řeší nesrovnalosti s CK, při reklamaci připravuje podklady s rezervačním oddělením a žurnalistou
6) Recepční – žurnalista/ka
- vede hotel. deník = knihuje jednotlivé účty hostů dle vystavených částek na plac. služby
- sestavuje konečnou rekapitulaci hotel. deníku + vede příklady o využití lůžkové kapacity
- odpovídá za správnost a úplnost účtovaných služeb + vyhotovuje hotel. účty hostů a předkládá je pokladníkovi-směnárníkovi
7) Recepční – administrativní pracovník/ce
- spolupracuje s fakturantkou a rezervacemi + vyřizuje korespondenci a další agendu
- vede přehledy o využití lůžkové kapacity, zúčastňuje se jednání se zákazníky
- připravuje podklady pro jednání s obchodními partnery (CK…) + připr. podklady pro penalizaci obchod. partnerů při neplnění smlouvy
Pracovníci vrátnice a jejich náplň práce
1) Vedoucí vrátnice
- podřízený vedoucímu ubyt. úseku, řídí všechny vrátné a zřízence
- odpovídá za plánování a obsazenost směn, za správnost a úplnost pracovních pomůcek
- přijímá opatření, aby se do ubyt. části nedostaly osoby nežádoucí, nebo které nejsou evidovány v knize návštěv
- vede evidenci zapomenutých a nalezených předmětů + evidenci o skladování zavazadel hostů
- odpovídá za stav lékárničky a organizuje první pomoc!
- odpovídá za dodržování stanovených cen a dalších směrnic
Pracovníci:
2) Řadový/í vrátný/í
- hmotně zodpovědný za svěřené hodnoty související s jeho prac. náplní
- zajišťuje a provádí plac. i neplac. služby – sám či prostřednictvím zřízenců
- vede evidenci o uložených zavazadlech
- hostům může prodávat ceniny a sortiment. minimum (zubní kartáček…)
- v nočních hodinách provádí kontrolu hotelu
- spolupracuje s žurnalistkou při kontrole recepčního listu – kontroluje nebo vystavuje účty předávané do recepce uskutečněné vrátnicí
3) Vedoucí zřízenců v hotelové hale
- nadřízen všem zřízencům (ve 4 a 5 hvězdičkových hotelech s více jak 250ti lůžky – obojí musí být splněno)
- organizuje úklid v hotel. hale, prostoru před hotelem, úklid všech výtahů a prostorů v blízkosti recepce
- organizuje hromadný svoz zavazadel turistických skupin, ale i úschovu zavazadel na delší dobu
- dbá na jazykové schopnosti podřízených
- pracoviště v hotel. hale = pult + telefon. spojení do všech pokojů vč. signalizace
Zřízenci:
4) Nosič zavazadel (Bagažista)
- odnáší zavazadla hostů v prostorách hotelu a před hotelem, nakládá zavazadla do auta a může obstarávat transport i mimo hotel
- uvádí hosty na pokoj + podává potřebné informace
- zajišťuje služby uvnitř hotelu (doručení pošty, balíčků…)
- dbá na čistotu prostoru v hotelové hale
5) Zřízenec na parkovišti
- umisťuje auta tak, aby parkoviště bylo dobře využité
- upozorňuje hosty na cenné věci zanechané ve vozidle
- provádí kontrolu zamknutých vozidel
- vybírá poplatky za parkování a pronájem garáží → vede evidenci a tržby odvádí do recepce
6) Dveřník
- otevírá hostům dveře do hotelu, dveře od vozidla – přivolává taxi
- před hotelem zajišťuje volná místa pro projíždějící vozy
- prostřednictvím bagristy zajišťuje odnos zavazadel
- hlásí příjezd hostů do recepce
- udržuje pořádek před vchodem hotelu
7) Pochůzkář
- zajišťuje pochůzky dle pokynů vrátnice, recepce a sekretariátu
- po ukončení pochůzky vyúčtovává náklady a předává je do recepce
Pracovníci úseku hotelových pokojů a jejich náplň práce
1) Hotelová hospodyně (Directrice)
- provádí rozpis služeb a dbá na vytíženost pracovní doby + vypracovává plánování dovolených, odpovídá za práci pokojských
- denně vypracovává přehled obsazenosti a předkládá ke kontrole recepci
- eviduje závady na pokojích a dbá na jejich odstranění
- vypracovává plán sanitárního úklidu → odpovídá za dodržování BOZP a PO
- uchovává zapomenuté a nalezené předměty
- dbá na využití pracovního materiálu a šetrné zacházení se zařízeními
- každý den spolupracuje s recepcí o příjezdech a odjezdech hostů
2) Dopolední pokojská
- odpovídá za čistotu a úpravu svěřených místností (pokoj + sociální zařízení, úprava ložního prádla, úklid přilehlých prostor, výtahu, schodiště)
- kontroluje stav zařízení na pokojích a drobné závady hlásí Directrice
- odpovídá za komplexní vybavení pokojů vč. konferenčních desek = propagační materiály, ceníky, anketa…
- odpovídá za svoz a odvoz prádla do čistírny
- dbá na ochranu majetku hostů (jestliže se v pokoji uklízí = dveře dokořán)
- upozorňuje Directrice na škody/ztráty vzniklé na hotel. zařízení
- může doplňovat minibar
- také odpovídá za dodrž. BOZP , hygieny, šetření s pracovními prostředky
3) Odpolední (noční) pokojská
- dokončuje úklid pokojů a přilehlých prostor (i popelníky na pokojích)
- připravuje pokoje na noc – lůžkoviny, přistýlky
- provádí některé plac. služby (čištění obuvi…)
- další úkoly plní na žádost Directrice