Přijímání a orientace pracovníků

 

   Otázka: Přijímání a orientace pracovníků

   Předmět: Management a personalistika

   Přidal(a): Juli

 

  • užší pojetí – činnosti související s přijímáním nově přicházejícího pracovníka do podniku
  • širší pojetí – viz a) + činnosti související s přechodem stávajícího pracovníka na nové místo v rámci podniku

 

V obou případech je nejdůležitější zpracování a podepsání pracovní smlouvy. Na jejích formulacích by se měly podílet obě strany. Při přeřazení pracovníka v rámci podniku se přidá ke stávající smlouvě pouze Dodatek k pracovní smlouvě.

 

Při nástupu do práce je zaměstnavatel povinen zaměstnance seznámit s:

  • právy a povinnostmi vyplývajícími z pracovní smlouvy
  • pracovními a mzdovými podmínkami
  • pracovním řádem
  • kolektivní smlouvou a vnitřními předpisy
  • ostatními předpisy – bezpečnost práce a ochrana zdraví, protipožární ochrana

 

Uchazeči o zaměstnání absolvují:

  • pohovory
  • úkoly, při nichž se řeší simulované problémy na obsazovaném místě
  • neřízená skupinová diskuse
  • testy osobností
  • testy schopností

 

U každého uchazeče je hodnoceno 20-25 charakteristik (org. schopnosti, schopnosti plánování, úsudku a rozhodování). Tato metoda má vysokou účinnost, je však nákladnější.

 

Interview – pohovor

je dosud nejpoužívanější metoda. Kromě posouzení pracovní způsobilosti uchazeče má tři hlavní cíle :

 

  • získat dostatečné a hlubší informace o uchazeči
  • poskytnout uchazeči informace o podniku a práci v něm
  • posoudit osobnost uchazeče

 

Pohovor s uchazečem může vést 1 nebo více posuzovatelů. Pohovor může být:

  • nestrukturovaný – jeho forma, obsah a postup jsou utvářeny v průběhu pohovoru, je málo spolehlivý
  • strukturovaný – otázky jsou předem připraveny a naplánovány, všechny otázky jsou položeny všem uchazečům, je efektivnější, přesnější

 

Základní zásady pro inzerát

  • Inzerát pro získání pracovního místa by měl obsahovat:
  1. název práce (pracovního místa)
  2. stručný popis práce a charakteristika činnosti podniku
  3. místo, kde se bude práce vykonávat
  4. přesný název a adresa podniku
  5. požadavky na vzdělání, kvalifikaci, praxi, věk (pokud je to nutné)
  6. pracovní podmínky
  7. možnosti dalšího vzdělání a rozvoje
  8. pokyny pro uchazeče – jak, kde, kdy se o místo ucházet, jaké přinést dokumenty

 

  • Měli bychom analyzovat efektivnost inzerování (který inzerát a typ inzerce má výsledky)
  • Měla by být zvolena osvědčená forma inzerátu (velikost, typ tisku, umístění, …)
  • Inzerát by měl být dán do vhodného sdělovacího prostředku (podle obsazovaného pracovního místa)
  • Podnik by si měl vést záznamy o svých inzerátech (analýza usnadňuje další inzerování)
  • Odmítnutí uchazeči by měli být včas a slušným způsobem informováni (písemně)

 

Dokumenty požadované od uchazečů

  • Dotazník
  1. jednoduchý – všeobecná holá fakta (manuální a nenáročná místa)
  2. otevřený – širší popis některých skutečností, postoje uchazeče k některým otázkám

 

  • Životopis – většinou strukturovaný, někdy má být psaný vlastní rukou
  • Doklady o vzdělání a praxi – bývají přesně určeny
  • Průvodní dopis – vysvětlení, proč se o místo zajímá (vedoucí místa, místa specialistů)

 

Fáze výběru pracovníků

  • Předběžná – definuje příslušné pracovní místo a stanovují se na něm základní pracovní podmínky

– jakou kvalifikaci a jaké znalosti, dovednosti by měl uchazeč mít

 

  • Vyhodnocovací – následuje s určitým časovým odstupem, má několik kroků:
    • zkoumání dotazníků, předběžný pohovor, testování uchazečů pomocí testů,
    • výběrový pohovor (interview), zkoumání referencí, lékařské vyšetření (někdy),
    • rozhodnutí o výběru, informování uchazečů o rozhodnutí
💾 Stáhnout materiál   🎓 Online kurzy
error: Content is protected !!