Otázka: Produkt
Předmět: Marketing, Ekonomie
Přidal(a): Nik
PRODUKT
- jakákoliv nabídka určená na trhu za účelem uspokojení určité potřeby zákazníka
Jsou to:
- hmotné statky (potraviny, auto)
- předměty v různém stupni dokončení (polotovary, nedokončená výroba)
- myšlenky a nápady
- služby (potraviny, kosmetika)
Totální výrobek má další úrovně (vrstvy) = rozšiřující efekty
- 1.Vrstva = 1. úroveň = jádro = základní užitný efekt
- 2. Vrstva = 2. úroveň je tvořena:
- kvalitou – tj. Dáno normami a standardami, úzce souvisí s cenou
- značkou – odlišuje výrobky od konkurenčních
- obalem – zvyšuje přitažlivost a má různé funkce
- designem – je výsledkem tvůrčí činnosti pracovníků vyvíjejících výrobek, dotvářejících tvar a jeho podobu
- stylem = souhrn estetických charakteristik výrobku (kombinace linie a barev)
- 3. Vrstva = 3. úroveň = rozšiřující výrobek
- neváže se ke každému výrobku ale k těm technicky náročnějším (servis, instalace, montáž, úvěr)
- poskytované služby jsou významným konkurenčním nástrojem
- 4. Vrstva = 4. úroveň – je tvořena subjektivním psychologickým vnímáním výrobku (dobré jméno, pověst)
Komplexní výrobek je souhrn všechno psychologických a fyziologických vlastností výrobku prostřednictvím, kterého dochází k uspokojení potřeb.
Členění produktu
- 1) Dle délky použití
- zboží krátkodobé spotřeby (potraviny)
- zboží dlouhodobé spotřeby (auta, elektrika)
- služby
- 2) Z hlediska určení
- spotřební zboží – určené pro konečnou spotřebu zákazníka
- kapitálové statky – jsou určeny dál do výroby
Produkt – výrobek
a) Spotřební zboží
- 1) Běžné zboží
- Každodenní (chléb, mléko, máslo, rohlíky, potraviny)
- Impulzivní (žvýkačky, čokoláda)
- Mimořádné (sushi)
- 2) Zvláštní zboží – elektronika, postel, sedačka
- 3) Speciální zboží – luxusní zboží
b) Kapitálové statky
- 4) Materiál – benzín, ropa, látka, dřevo
- 5) Součástky – komponenty do strojů
- 6) Pomocný materiál – barvy, laky, papír
- 7) Investiční zařízení – zdroje, zařízení, budovy, výrobní linky, stavby
Koupi výrobku doprovází
- vlastnosti výrobku
- značka výrobku, výrobce
- obal
- služby spojené s koupí produktu
- záruční podmínky a servis
Výrobní sortiment
- podnik může nabízet na trhu 1 a více produktů výrobků
- výrobní sortiment tvoří nabídku pro cílový trh
- výrobní sortiment je tvořen výrobními řadami
Výrobní řada
- je skupina výrobků, které jsou úzce spojeny, protože uspokojují jeden druh potřeb
- jsou prodávány jediné skupině určitých zákazníků, jsou distribuovány určitým způsobem
- šíře výrobního sortimentu je dána počtem výrobních řad
- hloubka sortimentu je dána počtem výrobků v 1 výrobkové řadě
Kanibalizace výrobku
- nechtěné vyřazení existujícího výrobku na trhu výrobkem novým
Značka
- identifikace zboží pomocí jména, symbolu, čísla, tvaru nebo jejich vzájemnou kombinací
- smyslem značky je odlišení výrobku od konkurenčních
- obchodní značka je součástí výrobku a je právně chráněna
- značka má význam pro spotřebitele, obchodníka a výrobce
Funkce značky
- napomáhá k identifikaci zboží zákazníkovi
- je zárukou kvality
- zvyšuje náklady, protože je právně chráněna
- vytváří příznivý image firmy
- plní funkci segmentace trhu
- je základem komunikace se zákazníkem
- usnadňuje přijetí nových výrobků na trh
Výrobce uplatňuje následující užívané značky:
- 1) Kmenová
- pokrytí mnoha výrobků jednou značkou (Adidas, Sony, Dove)
- 2) Individuální
- výrobce využívá vlastní výrobní značku a každý vlastní výrobek má ještě značku individuální
- je kladen důraz na nové rysy a nové vlastnosti výrobku (Škodovka, Audi)
- 3) Vlastní
- výrobek je prodáván pod značkou distributora nikoliv výrobce (Albert, Tesco)
- 4) Smíšené
- výrobek je prodáván jak pod značkou distributora tak výrobce (Nestlé, Chibo)
Generické značky
- je to zboží, které není značkové
- jsou bez možnosti identifikace výrobce
- jsou levnější a nenápadné
- konzervy pro psy
Věrnost značce
- prochází dlouhodobým procesem
- zajišťuje preferenci výrobku určité značky
- věrnost zákazníka buduje bariéru proti konkurenci
- zákazníci jsou schopni zaplatit i vyšší cenu
Obal
- obal včetně svého obsahu je jedním z nejdůležitějších faktorů vytvářejících image výrobku
- obal výrobku rozumíme samostatný fyzický obal a jeho etiketu
- Plní funkci:
- ochranou – propagační – informační
- estetickou – hygienickou – odlišuje výrobek od ostatních
- někdy bývá obal označován jako 5P marketingového mixu (packaging, package)
- u obalu je důležitý jeho design (tvar, grafické řešení, barva, použitý text, jaký materiál byl pro jeho výrobu použit)
Rozlišují se 4 typy obalů:
- 1) Přepravní – slouží k přepravě, manipulaci a skladování zboží (palety, kontejnery, bedny)
- 2) Spotřebitelské – zajišťují prodej výrobků spotřebitelům (plechovky, láhve, krabice, kelímky)
- 3) Obchodní – umožňují dodávku zboží obchodníkovi, prezentaci zboží v místě prodeje (krabice, kartony)
- 4) Servisní – nabízí je obchodník pro usnadnění prodeje a zajištění hygieny (sášky na pečivo, ovoce, zeleninu, odnosné tašky, tácky na zákusky)
Spotřebitelský obal
Plní několik funkcí:
- chrání zboží
- komunikuje, stimuluje prodej
- umožňuje jednoznačnou identifikaci produktu
- vzbuzuje pozornost (atraktivita)
- vede k neplánované koupi
- nový obal může stimulovat prodej výrobku v závěrečné fázi svého životního cyklu
- včetně obsahu vytváření image výrobce
Marketingové působení
- upoutání pozornosti – identifikace produktu – informování – poskytnuté služby
- spotřebitelské obaly tvoří značnou část odpadů, které produkuje moderní společnost
- v této souvislosti je tedy možné hovořit o společenské resp. Ekologické funkci obalů
Služby
- -je cílevědomá lidská činnost, která nabízí jedna strana druhé většinou za úplatu
Vlastnosti
- nehmotnost
- pomíjivost
- proměnlivost
- neoddělitelná od lidské práce
- jsou důležitým konkurenčním faktorem
Členění
- 1) Věcné – opravy, výroba nábytku na míru
- 2) Osobní – kadeřnictví, pedikúra, knihovna
Životní cyklus výrobků
- u výrobku se předpokládá, že by měl být úspěšný na trhu, měl by se dobře prodávat, měl by podniku přinášet zisk
- každý výrobek má svůj životní cyklus skládající se ze 4 fází:
- 1) Uvedení na trh
- 2) Růst
- 3) Zralost
- 4) Úpadek
Každá z těchto fází je charakterizována
- určitou výší nákladů
- určitou cenovou hladinou výrobků
- určitou výší poptávky
- reklamní strategii
- distribucí
- určitou výší zisku
1) Uvedení na trh
- začíná okamžikem, kdy se nový výrobek objeví na trhu a je prodáván
- většina zákazníků i maloobchodních prodejců o něm neví – nedostatečná informovanost
- poptávka je nízká a z toho plyne tržba
- cena je vysoká nebo nízká podle druhu výrobků
- velké reklamní a stimulační aktivity
- tato fáze je většinou se ztrátou
2) Růst
- zvýšení informovanosti zákazníka
- klesají výrobní náklady na jednotku produkce
- reklamní stimulace trvá
- prudký růst tržeb i zisku = možnost snížení ceny
- hledají se další možnosti distribuce a prodeje výrobků
3) Zralost
- trvá déle než předcházející fáze a má 2 části:
- a) první část – je poptávka nejvyšší a z toho plyne nejvyšší zisk
- b) druhá část – v prodeji postupně klesá snaha o prodloužení této fáze např. Modifikace výrobku, reklama, snížení ceny
4) Úpadek
- snížení spotřebitelské poptávky vede k poklesu prodeje
- snižují se náklady na reklamu
- další redukce cen
- podnik zvažuje, zda bude výrobek dále prodávat nebo jeho výrobu ukončí a nahradí výrobek novým
- rozhodne-li se podnik z toho odejít a výrobek má jistě určitou přitažlivost, může značku ču jeho výrobní postup prodat jiné firmě a bývalým zákazníkům zajistit servis
Odchylka životního cyklu výrobků
Móda
- krátkodobé působení
- odívání, účesy
- prochází několika fázemi:
- nejprve několik jedinců
- další spotřebitelé
- masovější záležitosti
Módní výstřelek
- kratší životnost
- většinou v módě, šmoulové, mončičáci
- prudký nárůst, minimální doba zralosti, rychlý úpadek
Nový život
- prodloužení životního cyklu výrobků např. Reklamní kampaní, nebo inovací výrobku nebo obalu
- kalhoty – zvonáče
Styl
- určitý způsob vyjádření, prezentace
- oblečení, auta
- určitý styl se postupně vytratí a pak se po několika letech vrací
Vývoj výrobku (nového produktu)
- trh prochází neustálými změnami, které vychází
- z hlediska potřeb
- z hlediska konkurence
- z nových technologií a technického rozvoje
- chtějí – li podniky na trhu uspět musí na změny průběžně reagovat ( potřeby lidí, konkurence, nové trendy) a vyvíjet nové výrobky = inovovat a modifikovat stávající výrobky (vývoj nových značek)
5 fází nového výrobku
- Proces výběru námětu
- Podnikatelská analýza
- Rozvoj výrobku
- Testování trhu
- Komercializace – uvedení výrobku na trh
Proces výběru námětu
- nápady a náměty mohou vzniknout uvnitř i vně podniku (od pracovníků, z úseku technického rozvoje podniku, od obchodních firem, od zákazníků, konkurence)
- Cíl výběru námětů:
- náměty musí odpovídat podnikové strategii rozvoje nových výrobků, tj. Strategie v oblasti:
- a) rozšíření a inovace výrobního sortimentu
- b) zaměření se na nové trhy
- c) rozšíření nebo inovace výrobního sortimentu
- je třeba zvážit nejenom přínos pro podnik ale i případná rizika spojená s vývojem a výrobou nového výrobku
- náměty musí odpovídat podnikové strategii rozvoje nových výrobků, tj. Strategie v oblasti:
Podnikatelská analýza
- zabývá se výběrem námětů
- náklady na vývoj a výrobu
- cílovým trhem výrobku
- předběžné stanovení ceny
- distribucí
- ziskem nebo tržním podílem
- důležité je stanovit předem alespoň minimální prodek, který by zajistil návratnost vynaložených investic
Rozvoj výrobku
- časově i finančně náročnější fáze
- podnik pracuje na výrobě prototypů výrobků a stanovuje si konkrétní podmínky výroby (čas na výrobu, počet pracovníků, finanční prostředky)
- je třeba vytyčit si bod, kdy se projekt ukončí jeví-li se jako neúspěšný
Testování trhu
- výrobek se vyrobí jen v menším množství a je nabídnut na trh v určité oblasti, kde se zjišťuje jeho prodej a další údaje, které slouží k vyhodnocení výrobku
Metody testování
- a) standartní – výrobek je nabízen za podmínek, které budou uplatněny při prodeji v ČR, velká reklamní kampaň ve vymezené oblasti
- b) řízené – provádí se ve vybraných prodejnách, předem je dohodnuta cena, umístění výrobku reklama
- výsledky prodeje jsou sledovány a podrobovány rozborům
- c) simulování – provádí se u vybraného vzorku zákazníků v uměle vytvořených podmínkách – sleduje se reakce zákazníků na výrobek
Akvizice = převzetí výrobku a to:
- 1) firma koupí jinou firmu včetně vyráběného sortimentu Adidas – Reebok
- 2) zakoupením patentu
- 3) zakoupením licence
Komercializace – organizování výroby
- výrobek může být uveden na trh celostátně v jeden den nebo postupně v jednotlivých oblastech