Propagace – maturitní otázka

 

Otázka: Propagace

Předmět: Marketing a management

Přidal(a): Hasička

 

PROPAGACE

  • Nástroj marketingového mixu.
  • Je forma komunikace mezi prodávajícím a kupujícím za účelem ovlivnění prodeje výrobků nebo služeb.
  • Zahrnuje aktivity určené ke komunikaci se zákazníky.
  • Informuje, přesvědčuje nebo připomíná spotřebitelům vlastnosti a dostupnost výrobků, služeb.

 

Propagační (komunikační) mix

K realizaci cílů marketingové komunikace se zákazníky může firma využívat některý z nástrojů, které tvoří propagační (komunikační) mix:

  • Reklama
  • Podpora prodeje
  • Public relations (vztah s veřejností)
  • Přímý marketing
  • Osobní prodej

 

Reklama

  • placená forma neosobní masové komunikace, realizována prostřednictvím tiskových medií (noviny, časopisy), rozhlasu, televize, exteriérová média (billboardy, venkovní nosiče – reklama na tramvaji, vlaku, autobusu, reklamní tabule, plakáty, výlohy, internet.
  • cílem je oslovit, co nejširší okruhu spotřebitelů se záměrem ovlivnění jejich nákupu
  • vhodná pro počáteční stupeň životního cyklu – uvedení na trh
  • slouží k upoutání pozornosti, vzbudit zájem
  • různé druhy reklamy jsou různě finančně nákladné (nejdražší je vysílání reklamních spotů v televizi, nejlevnější inzeráty v novinách s regionálním působením)

 

Funkce reklamy:

  • Informativní – reklama informuje o existenci výrobku, službě, slevě atd.
  • Přesvědčovací – reklama se snaží přimět spotřebitele ke koupi propagovaného zboží, služby.
  • Připomínací – reklama spotřebitelům připomíná, že jejich oblíbený výrobek je stále na trhu, že se vyrábí a lze jej koupit, např. reklama na čistící prostředky, cukrovinky.

 

Typy reklamy:

  • Primární (všeobecná) – reklama výrobku bez rozdílu značky např. reklama propagující zdravou výživu, nealkoholické nápoje, žvýkačky bez cukru apod.
  • Selektivní (značková) – propaguje určitý výrobek nebo službu dané značky.
  • Instituční – zaměřena na vytvoření pozitivní představy o firmě v očích veřejnosti.

 

Podpora prodeje

  • Je forma komunikace, která se snaží podpořit prodej pomoci různých podnětů
  • zaměřuje se na články distribučních cest – velkoobchod, maloobchod (cenové zvýhodnění)
  • nebo konečného spotřebitele (kupóny, prémie, vzorky zboží)

 

Nástroje podpory prodeje:

  • Vzorky (zasílané poštou, ochutnávky na místě)
  • Kupóny – poukázky (při nákupu získá výhody, slevy, možnost výhry)
  • Cenové stimuly
  • Prémie – snaha o zvýšení atraktivnosti zboží
  • Vystavení zboží na frekventovaném místě
  • Soutěže a loterie
  • Dárky a věrnostní prémie
  • Možnost vyzkoušet výrobek zdarma
  • Ochutnávky, výstavky zboží a jeho předvádění

 

Nástroje podpory prodeje v distribuční síti:

  • Společná reklama – výrobce hradí část nákladů
  • Obchodní slevy
  • Veletrhy a výstavy

 

Firemní propagace v podobě reklamních předmětů, prodejních soutěží atd..

 

Public relations

  • vztah s veřejností
  • neosobní forma stimulace poptávky, publikováním pozitivních informací o firmě
  • cíl – vyvolat kladné postoje veřejnosti k podniku a tím zvýšit poptávku pro výrobcích, službách daného podniku
  • Nemá přímo možnost ovlivňovat obsah sdělení
  • Má však oproti reklamě určité výhody: důvěryhodnost, nízké náklady

 

Hlavní prostředky a metody PR:

  • Tiskové konference, články v novinách, rozhovory v televizi, projevy na veřejnosti
  • Firemní akce – seznamování veřejnosti s určitými aktivitami firmy, např. slavnostní večírek k výročí založení firmy.
  • Sponzorování – finanční podpora např. kultura, sport, charita apod.
  • Firemní kultura – chování zaměstnanců k zákazníkům, obchodním partnerům
  • Sociální odpovědnost firmy k zaměstnancům, budování dobrých vztahů mezi managementem a zaměstnanci, navzájem mezi zaměstnanci apod.

 

Přímý (direct) marketing

  • přímá adresná komunikace mezi prodejcem a zákazníkem
  • prodej zboží založen na reklamě, uskutečňován prostřednictvím pošty, televize, medií
  • Se zákazníky se pracuje adresně na základě databáze
  • Přímá vazba mezi zákazníkem a prodejcem bez mezi článku
  • Zaměřen na vybraný specifický segment zákazníků, efektivnost při zacílení
  • Prodej poštou, telemarketing, TV shop

 

Osobní prodej

  • osobní komunikace s možnými potencionálními zákazníky
  • cílem je dosažení prodeje
  • obsah a forma sdělení může být přizpůsobená konkrétnímu zákazníkovi (situaci)
  • nákladný, ale efektivní způsob
  • Obsahuje přímou komunikaci (specifické nároky na pracovníky)
  • Ovlivňují kupujícího v procesu rozhodování
  • Zprostředkovávají informace a zajišťují zpětnou vazbu
  • Poskytují servis, dodání výrobků, doplňkové služby a jiné

 

Prodejní personál

  • Vyškolený a schopný prodejní personál je nejlepší formou osobní propagace, tak říkajíc zákazníkovi z očí do očí
  • Nevýhodou je úzký okruh zákazníků
  • Výhodou je nejintenzivnější působení s nejvyšší pravděpodobností úspěchu

 

Mezi prodejní personál zařadíme:

  • Prodavače v obchodech
  • Obchodní cestující (zaměstnanci, kteří objíždí současné i potenciální zákazníky, především firmy)
  • Dealery (smluvní partneři, nikoliv zaměstnanci firmy, pracují na základě smlouvy o zprostředkování z obchodního zákoníku a za svou práci mají provizi – určité procento z objemu prodeje)

 

Přípravě prodejního personálu je potřeba věnovat patřičnou péči, školit je vhodně motivovat a vyhodnocovat.

 

Marketingová komunikace – AIDA

  • model popisující proces fungování optimální reklamy
  • model chování probíhající u zákazníka ovlivněného markentingovou kampaní

 

Je zkratkou z anglických slov:          

  • ATTENTION – pozornost
  • INTEREST – zájem
  • DESIRE – touha
  • ACTION – akce

 

ATTENTION – pozornost

  • nejprve je třeba u člověka vzbudit pozornost
  • nejčastějším způsobem, jak lze přitáhnout pozornost je reklama, např. reklamní banner, billboard u silnice, reklama v televizi, v rádiu, novinách, na webu
  • v případě přímého prodeje je důležitá první věta, kterou může prodávající potencionálního zákazníka oslovit, zaujmout

 

INTEREST – zájem

  • prvotní informace musí následně vzbudit zájem
  • jakmile je získána pozornost zákazníka, je nutné prohlubovat jeho zájem, např. poskytnutím dalších informací o produktu na webu, na klientské lince, přímá komunikace se zákazníkem

 

DESIRE – touha

  • je-li vzbuzen zájem o nabízený produkt, mělo by dojít k vyvolání touhy, produkt vlastnit, koupit si ho
  • např. reference zákazníků, kteří již nakoupili a uvedením konkrétních příkladů, jak díky produktu ušetřili, získali volný čas, cítí se lépe apod.

 

ACTION – akce

  • zákazník si produkt kopí, objedná

 

Marketing pojem AIDA rozšiřuje o S – na AIDAS

  • S – satisfaction – spokojenost
  • zákazník je spokojen, nakupuje znovu a doporučuje

 

Propagační strategie

Propagace využívá dva typy propagačních strategií podle toho, na koho jsou zaměřeny:

  • B2B (business to business) – propagační strategie zaměřená na prostředníka – velkoobchod, maloobchod. Např. Výrobce se snaží prosadit výrobek do distribuční sítě.
  • B2C (business to consumer) – propagační strategie zaměřená na spotřebitele. Propagace se zaměřuje na konečného spotřebitele. Výrobce se snaží prosadit výrobek u kupujících tak, aby jej požadovali u obchodníků.






—————————————————————————

 Stáhnout práci v PDF  Upozornit na chybu

 Učebnice k maturitě  Maturitní kurzy

 Učebnice k VŠ přijímačkám  Kurzy na přijímačky

—————————————————————————

Další podobné materiály na webu: