Průzkum trhu – otázka z marketingu

 

   Otázka: Průzkum trhu

   Předmět: Marketing

   Přidal(a): Viktorie V

 

Vznik a úloha marketingu v tržním hospodářství

  • hlavní představitelé jsou:

a) výrobci a prodejci – reprezentují na trhu nabídku

b) kupující – reprezentují poptávku

  • v tržním hospodářství se podnikatelé snaží dosáhnout co nejvyšších zisků
  • v prvním desetiletí 20. stol. Stavěli podnikatelé na 1. místo výrobu a prodej toho, co bylo vyrobeno
  • teprve krize z nadvýroby (po r. 1910) donutila výrobce pracovat s trhem, tzn. zjišťovat přání a potřeby zákazníků
  • začíná se provádět průzkum trhu, vzniká reklama,…
  • po 2.sv. válce převažovala poptávka nad nabídkou a tím tento nový nástroj řízení ztratil dočasně smysl
  • nově se marketing zařazuje do řízení podniků na přelomu a 60. let 20.stol.

 

Charakteristika marketingu

  • marketing je tvořivá fce podporující výrobu, obchod a zaměstnanost tím, že respektujeme potřeby spotřebitelů a snažíme se je uspokojit
  • smyslem marketingu je opravdová služba zákazníkům
  • úkolem marketingu je prostřednictvím průzkumu trhu zjistit přání a potřeby zákazníků a usměrnit podle toho výrobu

 

Vývoj marketingu

  • od počátku min. stol. existovaly různé podnikatelské koncepce řízení podniku:
  1. Výrobní podnikatelská koncepce (1900 – 1920)
  • vzniká s průmyslovou revolucí a se zaváděním nové techniky do výroby
  • dochází ke zvyšování výroby ð snižují se náklady na jednotku výkonu a klesá cena
  • koncepce vychází z teorie, že zákazník dá přednost levným, snadno dosažitelným výrobkům, je zaměřená pouze na kvantitu, a může být využívána tam, kde poptávka je větší než nabídka

 

  1. Výrobková podnikatelská koncepce (1920 – 1940)
  • teorie vychází z předpokladu, že určitý typ zákazníka dá při nákupu přednost výrobku s co nejvyšší kvalitou ð že kvalitní zboží si vždy najde svého zákazníka
  • výrobce se zaměří na luxusní výrobky pro movité zákazníky ð neustále je zdokonaluje a inovuje a konkurence většinou časem přijde na trh se srovnatelnými, ale levnějšími výrobky

 

  1. Prodejní podnikatelská koncepce (1940 – 1950)
  • vzniká v období 2.sv. války a po ní s rozvojem tzv. masmédií
  • vychází z myšlenky, že výrobek i když je kvalitní a cenově dostupný, se neprodá sám, ale je na trhu mnohem úspěšnější, pokud je prodej podpořen reklamou

 

  1. Marketingová podnikatelská koncepce (1950 – 1970)
  • vychází ze zásady pochopení trhu, tzn. zkoumání přání a potřeb zákazníků a přizpůsobuje výrobek nebo službu těmto přáním
  • firma dělí své zákazníky do 2. okruhů:

a) noví zákazníci – přilákáme je slevami, reklamou, ochutnávkami, atd.

b) stálí zákazníci – které je třeba si udržet, např. pomocí věrnostních slev, protože:

  • hovoří ve svém okolí o firmě pozitivně
  • vrací se k výrobkům firmy
  • kupují i jiné výrobky stejné značky
  • nevěnuje tolik pozornosti konkurenčním výrobkům a podnikům

 

  1. Koncepce sociálně – etického marketingu (1970 – x)
  • podnik využívá marketingové koncepce, ale nevyrábí např.: výrobky poškozující ŽP nebo provozuje činnost zvyšující jeho společenskou prestiž, např. přispívá na výzkum různých onemocnění

 

Segmentace trhu

  • předpokladem marketingové koncepce podniku je co nejlepší znalost zákazníků a jejich potřeb ð proto členíme trh na jednotlivé části (segmenty):
  1. Trh spotřební
  • cílovým článkem je jednotlivec nebo rodina, vztah mezi výrobcem a konečným spotřebitelem je většinou zprostředkovaný prostřednictvím obchodníků
  • trh spotřební členíme z hlediska:

a) geografického (geografická segmentace)

  • členíme trh na různé oblasti, světadíly, státy
  • zkoumáme povětrnostní podmínky, náboženství, atd. (eskymákům nenabízíme plavky, do Indie nevyvážíme hovězí konzervy …)

b) demografického (demografická segmentace)

  • zkoumáme trh podle věkových skupin, velikosti rodin, pohlaví, atd. (nenabízíme složité mobily, tam kde je obyvatelstvo s vysokým věkovým průměrem atd.)

c) psychografického (psychografická segmentace)

  • zkoumání podle sociálních vrstev (nižší, střední, vyšší) ð podle příjmů
  • každá skupina má svůj životní styl, který je spojen se zájmem o určité výrobky, ale s i nákupním chováním

 

  1. Trh organizační
  • konečným článkem jsou firmy, patří sem:

a) průmyslový

  • mezi výrobcem a spotřebitelem existuje většinou vztah přímý, plánovaný a dlouhodobý (např. dodávky strojů, materiálu, surovin, …)

b) obchodní

  • výrobci prodávají svoji produkci prostřednictvím obchodní sítě (velkoobchodu) dalším firmám
  • musí proto volit vhodnou marketingovou strategii, jak vůči obchodníkům (např. množstevní slevy), tak i vůči konečným zákazníkům (např. reklama)

c) trh státní

  • konečným zákazníkem jsou školy, nemocnice, obecní úřady, armáda, …
  • rozhodování probíhá na základě konkurzního (výběrového) řízení ð jeho pravidla jsou upravena zákonem

 

Marketingové strategie

  • konkrétní cesty podniku, jak uspět na trhu
  • k nejdůležitějším rozhodnutím podniku patří především:
  1. volba trhů a jejich částí (pro koho vyrábět)
  2. volba způsobu stimulace trhu
  3. určení pozice vůči konkurenci


  1. Volba způsobu stimulace trhu
  • trh a zákazník jsou nejdůležitější cíl podnikatelské snahy ð podnikatel většinou volí mezi dvěma strategiemi:

a) zvyšování spokojenosti zákazníků

  • zvyšování jakosti výrobků, zlepšování doprovodných služeb, …

b) orientace na příznivou cenu

  • základem této strategie je dlouhodobé, soustavné, snižování nákladů, od nákupu surovin, přes výrobu až po distribuci
  • jedná se většinou o hromadnou výrobu, založenou na nízkém zisku za jednotku, ale velkém objemu zisku celkem

 

  1. Určení pozice vůči konkurenci
  • při volbě konkurenční strategie řešíme, jak se zachováme na trhu vůči konkurenčním podnikům ð máme 2 možnosti:

a) vlastní individuální strategie

  • obvykle je spojena s neustálou inovací výrobků, využívají ji přední firmy na trhu (vůdci trhu)

b) strategie napodobení konkurenta

  • napodobení nemůže být absolutní (např. patenty)
  • výrobky se mnohdy liší pouze dílčími nebo vnějšími znaky, např. obaly
  • výběr optimální strategie na trhu vychází z různých analýz podniků, především z tzv. portfoliové a swot analýzy

 

Marketingové analýzy

  • slouží k nalezení reálných cílů podniku

 

Swot analýza

  • je analýza silných (+) a slabých (-) stránek podniku
  • hodnotí se např. podíl na trhu, známost firmy, cena, úroveň průzkumu trhu, řízení, …

 

Portfoliová analýza

  • Portfolio = stav a struktura aktiv podniku
  • tato analýza je přínosem pro posuzování šancí našich jednotlivých výrobků na trhu
  • výrobky se posuzují podle tempa růstu na trhu a podle celkového podílu na trhu

 

OTAZNÍKY

  • jedná se většinou o výrobky, které zavádíme na trh, začíná o ně být zájem, ale vyžadují velké finanční vstupy (např. na vývoj, budování distribuční sítě, reklamu,…)
  • představují šance do budoucnosti, musíme neustále provádět průzkum trhu, abychom mohli rozhodnout, zda do nich dále investovat nebo je stáhnout z trhu

 

HVĚZDY

  • přinášení nejlepší obchodní výsledky jak v tempu růstu tak i v podílu na trhu
  • vyžadují náklady na reklamu, ale je reálné, že se z nich v budoucnu stanou dojné krávy

 

DOJNÉ KRÁVY

  • jsou hlavní oporou firmy, jejich prodej je stálý, tržní podíl velký
  • umožňují podporovat rozvoj nových výrobků

 

BÍDNÍ PSI

  • výrobky, které postupně končí svoji komerční dráhu, většinou z nich je určena k útlumu a likvidaci
  • jejich doprodej podpoříme většinou slevou

 

Marketingový výzkum

  • je souhrn všech aktivit, kterými zkoumáme trh
  • průzkum trhu můžeme provádět 2 formami:
  1. průzku trhu od stolu
  • pracujeme s informacemi, které jsou pro firmu běžně dostupné
  • používáme statistické metody, které umožňují sledovat minulý vývoj a na základě tohoto vývoje odhadnout vývoj budoucí
  • tento průzkum se používá většinou při hodnocení výsledků vlastní firmy
  • tímto způsobem lze měřit např. změny prodeje v různých obdobích roku

 

  1. průzkum trhu v terénu
  • zaměřujeme se zejména na:

a) chování zákazníků – zkoumáme motivy nákupů určitého zboží, jak jim zboží vyhovuje a co jim na něm nevyhovuje

b) chování konkurence – např. jaké zboží nabízí, za jaké ceny, dobrovolné služby, formy prodeje, reklama

Základní metody výzkumu

  1. pozorování
  • používá se zejména při maloobchodním prodeji, pozorujeme např. zájem o zboží, reakce na vystavené zboží, reakce na obaly, na reklamu,…
  • členíme na:

a) podle pozice pozorovatele na:

  • skryté – pozorovatel pohybuje se s ostatními zákazníky po prodejně, přejímá roli zákazníka, může zkoumat i personál prodejny
  • zjevné – pozorovatel netají svoji přítomnost

b) podle časové návaznosti:

  • přímé – probíhá současně se zkoumaným jevem – např. frekvence zákazníků v prodejně
  • nepřímé – analyzuje následky lidské činnosti, např. analýza odpadků po návštěvě kina

+ získáváme objektivní a přesné údaje

neumožní zkoumat příčiny jevů


  1. dotazování
  • tuto metodu často kombinujeme s metodou pozorování
  • podstatou dotazování je pokládání otázek tzv. respondentů s cílem získat co nejpřesnější údaje
  • rozlišujeme tyto typy dotazování:

a) osobní rozhovor

  • přináší přímý kontakt s dotázaným
  • měl by motivovat k odpovědím
  • může být strukturovaný nebo nestrukturovaný

+ možnost výběru reprezentativního vzorku respondentů

možnost pokládání libovolných otázek

vysoká návratnost dotazníků

časová a finanční náročnost

možnost ovlivňování výsledků

  • tímto rozhovorem můžeme provádět:
  • kvantitativní výzkum
  • provádí se zejména v terénu, vybírá se široký okruh problému, např. užívání kosmetických výrobků, pracích prostředků, nákup mléčných výrobků, …
  • tazatelem může být zaškolený laik, který klade předem připravené otázky, má minimální vliv na průběh výzkumu
  • reprezentativní vzorek pro území ČR je cca 1 000 osob
  • kvalitativní výzkum
  • vyžaduje použití náročných psychických postupů, tazatel je kvalifikovaný psycholog, který zná cíl výzkumu a přizpůsobuje se situaci, hledá podobné odpovědi na otázku „proč?“
  • snaží se aby lidé vyjádřili své myšlenky, pocity, názory

 

b) písemné dotazování

  • je při něm důležité jednoznačně formulovat otázky, motivovat respondenta k jejich vyplnění např. slosováním

+ vyloučení vlivu tazatele

nízké náklady

nízká návratnost

nemožnost výběru reprezentativního vzorku

neseriozní odvědi

 

c) telefonické dotazování

     + osobní komunikace s respondentem – je vhodné pouze na krátké rozhovory

má nižší náklady ve srovnání s osobním pohovorem

nedostatečná telefonní síť

nemožnost výběru respondentů

 

d) elektronické dotazování

  • je méně využívané vzhledem k malému počtu účastníků elektronické pošty

+ rychlé, levné, rychlé zpracování dat

nemožnost výběru respondentů a malý počet


  1. experiment
  • je metoda založená na vytvoření určité situace s měřitelnými parametry

a) experiment laboratorní – srovnáváme řadu stejných výrobků (např. vysavačů, ledniček, …)

b) přirozený (terénní) – používá se např. při experimentálním prodeji (např. sledujeme přímou reakci na ochutnávku)

 

Spotřební chování

  • marketingoví pracovníci se musí zajímat o nákupní rozhodování spotřebitelů, protože výrobek který si nekupují je na trhu zbytečný a přináší ztráty
  • v průběhu života člověk prochází určitými fázemi spotřebního chování, jiné chování je v období dětství, zakládání rodiny, důchodu,…
  • ovlivňuje věk, vzdělání, ekonomická situace
  • ze znalosti těchto faktorů se pak musí odvíjet i určitá cílená reklamní kampaň

 

  • proces nákupního rozhodování prochází několika fázemi:

uvědomění si problému

(poznání potřeby)

shromažďování informací

(pozitivních i negativních)

hodnocení alternativ

(sociální, emocionální)

nákupní rozhodnutí

chování po nákupu

(splnění, nesplnění očekávání)

Zájem o spotřebitele by neměl končit prodejem výrobku, je důležité vědět, zda byl s nákupem spokojen, protože to ovlivňuje jeho další nákupní chování.

💾 Stáhnout materiál   🎓 Online kurzy
error: Content is protected !!