
Otázka: Řízení – Charakteristika a historie pojmu
Předmět: Ekonomie, Management
Přidal(a): Martina
Řízení
- vždy se jedná o určité usměrňování, vedení, správu, ovládání, regulaci
- řízení je proces neustálého rozhodování, obsahuje prvek volby
- vztah 2 systémů – řídícího a řízeného (subjektu a objektu řízení)
- Hospodářské řízení je cílevědomá činnost zaměřená na racionální průběh ekonomických procesů.
Řízení probíhá v cyklu:
- stanovení cíle
- porovnání skutečnosti s cílem
- zjišťování odchylek
- vyrovnávání odchylek
Procesy řízení
- plánování: aktivní předvídání budoucího vývoje
- organizování: uspořádávání prvků v systému
- operativní řízení: konkrétní usměrňování dílčích procesů v reálném (krátkém) čase
- motivace: snaha o zainteresovanost lidí na výsledcích práce
Vývoj a teorie řízení
- Řízení jako disciplína vzniklo v 2. polovině 19. století jako důsledek velkého rozvoje výrobních sil (průmyslové revoluce). Vznikaly velké podniky a organizace s velkým rozsahem výrobních činností. Dosavadní poznatky řízení byly předávány často v rodinách ústně a přestaly stačit. Na problematiku řízení se začali specializovat odborníci. Snahy o zdokonalování řízení probíhali současně v několika zemích s nejvyspělejší průmyslovou výrobou. V Evropě se snažili zdokonalit jak výrobní proces, tak i řízení celého podniku. Dříve primární zemědělství ustupovalo surovinovým a zpracovatelským odvětvím. Byl sice dostatek přírodních zdrojů, ale nedostatek kvalifikovaných sil. Vznikla potřeba racionálního řízení výroby.
Teorie řízení a její představitelé – čím přispěli
a) Organizačně-technická řízení
F. W. Taylor: (2/2 19. stol)
- snaha o zvýšení výkonnosti – 1. časová studie- snímky času práce
- pracovní operace dělí na úkony až jednotlivé pohyby, podle potřeby času motivoval pracovníky
- dělení pracovníků podle výkonu – normy
- zavádí povinný odpočinek
- počátky dělby práce
H. L. Gantt:
- Taylorův spolupracovník
- prohlubování časových snímků
- prémie za překročení plánu
- dělníci odměňováni na základě výkonových norem (VN), mistři výkonové prémie
- VN – nepovoleny v tzv. nebezpečných provozech
F. B. Gilberth:
- pohybová studie – snaha o snížení prostojů a optimalizaci výroby
- účelem není udělat něco v co nejkratším čase, ale s co nejmenším počtem co nejúčinnějších pohybů
b) Škola lidských vztahů
E. Mayo: -výrazný proud ve 20. letech 20. stol.
- snaha o uspořádání lidského faktoru
- samotná práce a podmínky výrobního procesu mají obvykle menší vliv na výsledky práce než sociální a psychologické faktory
- důležitější je způsob jednání vedoucích s pracovníky, sociální stabilita, vztahy na pracovišti
c) Správní řízení
H. Fayol: – zpracovává 5 funkcí řízení, zdůrazňoval složitosti řízení, které mají více částí
- plánování: stanovení budoucích cílů
- organizování: zabezpečování hmotných a lidských zdrojů a podmínek potřebných k vykonávání činností
- přikazování: přidělování instrukcí a úkolů
- koordinace: vzájemné slaďování činností pracovníků
- kontrola: ověřování souladu plánu a skutečnost
d) Byrokratická organizace řízení
Max Weber:
- snažil se postihnout problematiku společenské moci a pořádku
- vytvářel systém fungující na základě písemných pevných norem, pravidel, povinností
- snaží se definovat hierarchii práv, povinností, odpovědnosti, organizační strukturu
- zakladatel organizačních norem
e) Poznatky manažerské praxe
Henry Ford:
- zdokonalování hromadné výroby, dělby práce
- pásová výroba, 1 dělník – 1 práce (pohyb)
- tvorba výrobních plánů
- časová mzda
Charakteristika procesních přístupů k řízení
a) Procesní přístupy
- Člení řízení na procesy (vychází z Fayola), dělí řízení na dílčí procesy, na které je nutno se specializovat.
- plánování: cílové stanovení budoucích úkolů, postupů, času a prostředků, jak cíle dosáhnout
- organizování: uspořádávání systému
- personální zajištění: zajišťování a výběr pracovníků,
- přikazování: technika zadávání pracovních úkolů,
- koordinace: operativní řízení, slaďování úkolů v prostoru a čase
- evidence: zajištění, zpracování, využívání a ukládání věcných a správných dat
- rozpočtování: krátkodobé plánování, vyhodnocování efektivnosti prací
- kontrola: zpětná vazba řízení
b) Psychologicko – sociální přístupy
- chápou člověka jako psychologický organismus, který se snaží uspokojit své potřeby; na základě toho může být motivován. Potřeby řadí hierarchicky od nejdůležitějších po méně důležité:
Maslowova pyramida potřeb:
- Seberealizace (rozvoj osobnosti, uplatnění se v týmu)
- uspokojení z práce (sebeúcta, uznání, status)
- sociální (sounáležitosti, láska, vztahy mezi lidmi na pracovišti)
- existenční jistoty a bezpečnosti (ochrana, bezpečí, zaměstnání, pojištění)
- fyziologické (hlad, žízeň, základní existenční podmínky-mzdy a platy)
c) Systémové přístupy
- chápou podnik jako strukturu s prvky a vazbami mezi nimi
- vytváří se formální a neformální vztahy a autorita
- hierarchická struktura
- nahlíží na podnik systematicky, analyzuje jednotlivé kroky
- ekonomický systém je obvykle složitý, dynamický, nelineární, stochastický
d) Kvantitativní přístupy
- využívají počítačů
- opírají se o matematické základy
- důraz na modelování situací
Např.:
- metody matematického programování
- materiální -statistické metody
- metody operační analýzy
e) Empirické přístupy
- vychází ze zkušeností, kvalifikace, poznatků, logiky a úsudků řídících pracovníků
- řízení = umění
- dokázat pružně reagovat
- autoritativní styl nahrazován neformálním.