Rozvaha podniku a inventarizace

Proč je zakázané kopírování? 💾 Stáhnout materiálVIP členstvíNahlásit chybu

 

Otázka: Rozvaha podniku a inventarizace

Předmět: Účetnictví, Finance podniku

Přidal(a): Ivuša

 

 

Rozvaha – přehled o aktivech a pasivech podniku k určitému okamžiku

  • Základní funkcí rozvahy je přehledně uspořádat majetek podniku v peněžním vyjádření a jeho zdroje financováni, a tak poskytnout základ pro finanční zhodnocení situace podniku.

 

Dle okamžiku, k němuž se rozvaha sestavuje, rozeznáváme:

  1. Zahajovací rozvahu – při založení podniku
  2. Počáteční rozvahu – na počátku účetního období
  3. Konečnou rozvahu – na konci účetního období k 31. 12. nebo při ukončení činnosti podniku

 

Aktiva:

  • majetek podniku z hlediska složení

 

Skupiny:

  • Pohledávky za upsaný vlastní kapitál
  • Stálá aktiva
    • Dlouhodobý nehmotný majetek
    • Dlouhodobý hmotný majetek
    • Dlouhodobý finanční majetek
  • Oběžná aktiva
    • Zásoba
      • materiál
      • nedokončená výroba
      • polotovary
      • výrobky
    • Dlouhodobé pohledávky
    • Krátkodobé pohledávky
    • Finanční majetek
      • běžní účet
      • peníze
      • ceniny
  • Ostatní aktiva
    • Dohadné účty aktivní
    • Časové rozlišení nákladů a výnosů

 

Pasiva:

  • majetek uspořádaný z hlediska druhů krytí
  • Skupiny:
    • Vlastní jmění (kapitál)
      • Základní kapitál
      • Kapitálové účty (fondy)
      • Fondy ze zisku
      • HV minulých let
      • HV běžného období (daného roku)
    • Cizí zdroje
      • Rezervy
      • Dlouhodobé závazky¨
      • Krátkodobé závazky (dodavatelé, zaměstnanci, FU)
      • Dlouhodobé bankovní úvěry
      • Krátkodobé bankovní úvěry
    • Ostatní pasiva
      • Dohadné účty aktivní
      • Časové rozlišení nákladů a výnosů

 

Inventarizace:

Význam

  • Činnost přispívající k úplnosti, průkaznosti a správnosti údajů v účetnictví
  • Účelem je ověřit, zda stav majetku a závazků zachycený v účetnictví odpovídá skutečnosti (kontrola správnosti účetnictví)
  • Inventura: pouze zjištění skutečného stavu majetku a závazků.
  • Inventarizace (obsahově širší pojem): zahrnuje inventuru, ale také celý soubor dalších prací (porovnání skutečného a účetního stavu, inventarizační rozdíly, příčiny vzniku indent. rozdílu a jejich vypořádání)

 

Postup provádění inventarizace:

  • Zjišťování skutečného stavu majetku a závazků ke stanovenému datu (ke dni inventarizace), stavy majetku jsou zapisovány inventurní komisí do inventurních soupisů.

Inventurní soupisy jsou průkazné účetní záznamy, které musí obsahovat:

  1. Jednoznačné určení inventarizovaného majetku a závazků včetně jeho množství
  2. Podpis osoby odpovědné za provedení inventarizace majetku a závazků
  3. Podpis osoby odpovědné za zjištění inventarizovaného stavu majetku a závazků
  4. Způsob zjišťování skutečných stavů, např. přepočítání, zvážení, kvalifikovaný odhad,
  5. Ocenění majetku a závazků k okamžiku ukončení inventury
  6. Den zahájení a ukončení inventury
  • Vyčíslení rozdílů mezi skutečným a účetním stavem (manko nebo přebytek)
  • Objasněná příčin a objasnění inventarizačního rozdílu
    • Vzniká v důsledku chybného účtování, přirozeného úbytku, dojde-li k odcizení. U každého rozdílu je nutno zjistit příčinu jeho vzniku, na základě, nichž lze učinit rozhodnutí o jejich vypořádání. Musí se provést takové účetní zápisy, jimiž se uvede stav na účtech do schody se stavem skutečným, a rozdíly musí být vyúčtovány do období, za něž byli zjištěny.

 

Druhy:

Podle toho, kdy se provádí:

  • Řádné (pravidelné) inventarizace:
    • periodické -prováděná k okamžiku sestavování účetní závěrky. Inventarizují se veškerá aktiva a závazky za každé účetní období, s výjimkou zásob a dlouhodobého majetku (jsou neustále v pohybu).
    • průběžné – provádí se postupně v průběhu celého účetního období, pouze inventarizace zásob a dlouhodobého hmotný movitý majetek (je neustále v pohybu)
  • Mimořádné – provádí se v mimořádných situacích, jako je vnik podniku, slouční, rozdělení, po živelní pohromě, vloupaní apod.

 

Podle rozsahu

  • Úplná – týká se všech složek majetku a závazků
  • Dílčí – týká se jen některých složek majetku a závazků

 

Další rozdělení

  • Fyzická inventura – provádí se u hmotného majetku (materiál na skladě, zboží na skladě a v prodejnách, pokladní hotovost, stroje, zařízení apod.). Skutečné stavy se zjišťují přepočítáním, převážením, přeměřením.
  • Dokladová inventura – u položek, které svou povahou vylučují fyzickou inventurou (pohledávky, závazky, náklady příštích období, výdaje příštích období, rezervy, stav peněz na běžném účtu, stroje v opravě u dodavatelů apod.).
  • Skutečný stav příslušného druhu majetku a závazků zjišťuje, ověřuje či prokazuje pomocí různých písemných podkladů. Např.:
    • Bankovní výpis z BU a z bankovních úvěrů
    • Výplatní listina (ověření zůstatků mezd, sociálního a zdravotního poj, daní)
    • Daňová přiznání (ověření zůstatků účtu DPH, silniční daně, daně z příjmů)
    • Písemně uzavřené smlouvy (kupní, darovací, smlouva o půjčce)
    • Vzájemné odsouhlasovací dopisy dlužníků a věřitelů atd.

 

Termíny inventarizací:

  • Alespoň jedenkrát ročně, a to ke dni sestavení ročních účetních výkazů. Vzhledem k pracnosti inventury dovoluje zákon inventarizovat zásoby průběžně, pokud tomu odpovídá použitý způsob účtování.

 

Inventarizační rozdíl:

  • Manko – skutečný stav je nižší než účetní. Za manko se nepovažují ztráty v rámci norem přirozených úbytků zásob.
  • Přebytekskutečný stav je vyšší než účetní stav


Další podobné materiály na webu: