Otázka: Příklad na segmentaci trhu
Předmět: Marketing
Přidal(a): Kryštof
PŘÍKLAD
Pan X se rozhodl podnikat v oblasti vinařství a vinohradnictví a distribuovat vína především do hypermarketů v Brně. Před zahájením činnosti je nutné zjistit, v kterých oblastech a jací lidé projeví o jeho výrobu zájem. Proto zvolil segmentační analýzu na základě informací zjištěných výzkumem. Z výzkumu se dozvěděl tyto informace:
- Z 500 dotazovaných v okolí velkých obchodních center nakupuje v hypermarketu TESCO 380 a o víno nemá zájem 178 spotřebitelů a v hypermarketu Albert má o víno zájem 120 spotřebitelů.
- Z těchto dotazovaných bylo 300 ženského pohlaví a 200 mužského pohlaví. U žen má zájem o víno celých 250 spotřebitelů a u mužů nemá zájem o víno 144 dotazovaných.
Vypočtěte koeficienty asociace, rozhodněte o jejich významu. Zpracujte segmentační mapu, vyberte vhodný segment (segmenty) pro podnikatele, zpracujte jeho charakteristiku (velikost, dostupnost, trvalost, homogenita, heterogenita) a navrhněte možný marketingový mix jako podnikatelské řešení.
1. tabulka
B | b | |||
OC Tesco | OC Albert | |||
A | Ano | 202 | 120 | S 322 |
a | Ne | 178 | 0 | S 178 |
S 380 | S 120 | Celkově 500 |
Významnost koeficientu rq = 1 (silně ovlivňuje)
Obě pohlaví mají zájem kupovat produkt.
2. tabulka
B | b | |||
Ženy | Muži | |||
A | Ano | 250 | 56 | S 306 |
a | Ne | 50 | 144 | S 194 |
S 300 | S 200 | Celkově 500 |
Významnost koeficientu rq = 0,855 (silně ovlivňuje)
Segmentační mapa
Charakteristika segmentu
- Velikost, segment v OC dle kupní síly obou pohlaví je dostatečně velký, podnikání silně ovlivňuje.
- Dostupnost, dodávání zboží do OC je vhodné, vzhledem k tomu, že jsou dostupné automobilem i MHD.
- Trvalost, segment má dlouhodobě trvalý růst co se týká nákupu, dle průzkumů se pije více vína.
- Kupní síla, je nadprůměrná lidé mají zájem kupovat daný segment.
- Různorodost, vzhledem ke kvalitě od konkurenčních značek (poměr kvalita – cena).
- Stejnorodost, kupní síla zákazníků bude nadprůměrně uspokojivá nejen kvalitou a cenou, ale novodobý, designem.
Návrh mixu
- Produkt, má novou technologickou výrobu bez barviv a přísad, trendový design a tím je konkurence schopný s konkurenčními výrobky
- Cena, vzhledem ke kvalitě výrobku je úměrně vysoká.
- Distribuce, výrobce zaváží výrobky do OC pravidelně dle spotřeby daného výrobku. Má vhodné viditelné umístění v prodejně. V případě kladných ohlasů může zavážet i do OC a vinotéky ve středu města.
- Propagace, pravidelná degustace, komunikace k kupujícím, TV reklama, web, FCB, bilboardy, hlavní strany v prestižních časopisech.