Otázka: Trh a konkurence
Předmět: Ekonomie
Přidal(a): pajus.po
ZBOŽÍ, PENÍZE
– zboží = statek nebo služba určená ke směně na trhu
– peníze = speciální druh zboží
– historie peněz:
- 1. barter (směna naturální)
- 2. kapesníček (všeobecný ekvivalent)
- 3. drahé kovy
- 4. mince
- 5. papírové peníze – stát garantoval hodnotu státním zlatým pokladem
– funkce peněz:
- prostředek peněz – výměna zboží za zboží
- míra hodnot – pomocí peněz měříme hodnotu jinak nepoměřitelných věcí
- prostředek akumulace – peníze se dají hromadit, schraňovat, akumulovat
TRH A JEHO ZÁKONY
– trh = místo, kde se střetává nabídka s poptávkou
Zákony trhu: 1. Zákon nabídky – s rostoucí cenou roste nabídka
2. Zákon poptávky – s rostoucí cenou klesá poptávka
1. NABÍDKA
= množství zboží nabízené všemi prodávajícími při určité ceně
– faktory ovlivňující nabídku:
- cena
- náklady výroby a obchodu (dražší suroviny a energie,…)
– rozlišujeme nabídku:
- individuální = nabídka jednoho výrobce určitého statku nebo služby
- dílčí = nabídka všech výrobců určitého zboží v daném regionu
- agregátní = nabídka všech výrobců všech druhů zboží v jednom státě
2. POPTÁVKA
= množství zboží, které jsou kupující ochotni koupit při určité ceně
= ochota a schopnost spotřebitelů kupovat za určitou cenu určité množství zboží
– faktory ovlivňující poptávku:
- cena
- demografické změny – změny v počtech a charakteristikách kupujících
- změny velikosti důchodů (mzdy zaměstnanců, renta vlastníků půdy…
- § změny v preferencích (zvyky, móda, změn potřeb…)
- § změny cen jiných zboží:
- substituty = jiné zboží, které může nahradit při spotřebě zboží sledované (jablka – hrušky)
- komplementy = jiné zboží, které doplňuje při použití zboží sledované (auto – benzin)
– rozlišujeme poptávku:
- § individuální = poptávka jedince po daném statku nebo službě
- § dílčí (tržní) = poptávka všech lidí z jednoho státu po statku nebo službě
- § agregátní = poptávka všech lidí v daném státě po všech možných statcích nebo službách
3. STŘET NABÍDKY A POPTÁVKY
– takový stav na trhu, kdy vše, co se vyrobí se i prodá – bod rovnováhy
– ideální stav
– kupující chce kupovat co nejlevněji, prodávající chce prodat co nejdráž
– pokud bude poptávka převyšovat nabídku → cena bude stoupat
– pokud bude poptávka menší než nabídka → cena bude klesat
– rovnovážná cena = cena, při které se vyrovná poptávka a nabídka.
– rovnovážné množství = bude nabízeno i poptáváno stejné množství.
a) převis poptávky
– výrobci dali příliš nízkou tržní cenu v porovnání s cenou rovnovážnou (zákazníci by nakupovali ještě víc a prodejci zvyšují ceny, protože vědí, že zákazník si to koupí)
b) převis nabídky
= výrobci dali vysokou tržní cenu v porovnání s cenou rovnovážnou (zákazníci kupují méně zboží, zůstává ležet na skladě, narůstají náklady na skladování) – můžou jedině snížit cenu a doufat, že se zboží prodá
KONKURENCE
= boj ekonomických subjektů (např. firem), které se střetávají na trzích a bojují mezi sebou o splnění vlastních cílů
– dělení:
1. KONKURENCE DOKONALÁ
= ideální trh, ale v praxi ho najdeme těžko
– všichni, kteří nabízejí své zboží na trhu mají rovné podmínky přístupu na trhu
– nikdo nemá výsadní postavení vůči ostatním
– všichni kupující mají na trh stejný přístup a nerozlišují u zboží značky
– jediným kritériem rozhodujícím o koupi či nekoupi je cena
2. KONKURENCE NEDOKONALÁ
= deformovaný trh, kde existují monopoly či monopsony
Monopol
= mezi prodávajícími existuje jeden, který má výsadní postavení na trhu
– např. zná recept na výrobu určitého výrobku
– mohou svého postavení zneužívat a diktovat si podmínky, hlavně cenové
– členění monopolů:
1. kartel
= dohoda mezi samostatnými konkurenty
2. syndikát
– dohoda o společném nákupu nebo prodeji
– konkurenti zůstávají právně samostatní, ale vystupují jako celek
3. trust
– propojování konkurentů ve výrobní kooperativě
– bývalé konkurenční firmy jsou na sobě závislé
4. koncern
– nejvyšší forma
– firmy se propojují v celém rozsahu činnosti
– jde o – fúzi = spojení dvou rovnocenných partnerů
– akvizici = větší koupí menší
Monopson
= výsadní postavení na straně poptávky
– např. zbraně – výhradním nakupujícím je stát
Oligopol
= stav, kdy na straně nabídky existují dva nebo několik málo jedinců s dominantním postavením
Monopolistická konkurence
= na trhu existují firmy s dominantním postavením, ale současně zde působí i řada menších konkurenčních firem