Otázka: Trh a tržní ekonomika
Předmět: Ekonomie a bankovnictví
Přidal(a): mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm
Obsah otázky:
- Zboží ( komplement, substitut)
- Trh (definice, dělení)
- Poptávka, nabídka (definice, graf, vlivy)
- Tržní rovnováha (graf, přebytek, nedostatek)
- Tržní mechanismus (neviditelná ruka trhu)
- Dokonala, nedokonalá konkurence
Zboží
- Zboží je určeno ke směně na trhu
- Má tyto základní vlastnosti
- Užitečnosti
- Cena
1. Užitečnost
- Užitečnosti zboží spočívá v jeho schopnosti uspokojovat lidské potřeby
- Jako užitečné věci se jednotlivé druhy zboží nedají srovnávat
- Proto různé užeitečné věci se na trhu směňují za jiné užitečné věci zpravidla prostřednictvím peněz
- Mají tedy směnnou hodnotu ( je poměr, ve kterém se směňuje jedno zboží za druhé)
- Vyjádření směnné hodnoty v penězích představuje cenu zboží
2. Cena
- Základem cen y zboží je množství práce, přirozených zdrojů, kapitálů, které je ve zboží obsaženo
- Tato cena se však utváří až na trhu nabídky a poptávky
- Konečná cena se ještě může změnit
- Pro tržní ekonomiku jsou charakteristické ceny smluvní, které vznikají dohodou mezi dodavatelem a odběratelem
Komplement – doprovodní výrobky, které ovlivňují naše rozhodování při koupy (auto + benzín)
Substituty – pokud můžeme něčím nahradit pak koupíme to levnější (hovězí maso -> kuřecí)
Trh
- Je místo, kde se střetává nabídka s poptávkou, určuje se cena
- Nemusí být přítomni prodávající či kupující
- Pokud se vzájemné nákupy a prodeje uskuteční mezi prodávajícími a kupujícími na celém území státu = národní trh
- Pokud v rámci daného světa = světový trh
Barter – výměnný obchod
Tržní subjekty: domácnost, stát, firmy
Struktura trhu:
Půda, práce, kapitál
- Trh zboží(trh s auty, trh s potravinami, trh se službami)
- Trh práce(nákup a prodej práce, kterou vykonávají lidé jako prac. síly)
- Trh finanční(nákup a prodej cizích měn, cenných papírů – akcií) – trh peněz, trh kapitálů
Dělení:
- Místní – tržnice
- Oblastní – Bruntálsko
- Krajský – Moravskoslezský kraj
- Národní – Německý
- Mezinárodní – Česko-polský
- Světový – celý svět
Nabídka
- Množství zboží, které je nabízeno pod určitou cenou
- Nabídku představují výrobci a prodejci, kteří přichází na trh a nabízí
- Existuje:
- Individuální nabídka – představuje jednoho výrobce, který nabízí jeden svůj výrobek (pekař nabízí chleba)
- Dílčí nabídka – nabídka všech výrobců určitého zboží v regionu (všichni pekaři nabízí chleba)
- Agregatní nabídka – nabídka všech výrobců všeho druhu zboží
- Zákon nabídky – s rostoucí cenou nabídka roste
- Faktory ovlivňující nabídku
- Cena
- Náklady
- Změny vnějších podmínek podnikání
- Změny kapitálové výnosnosti – investoři dají peníze raději do oboru, kde se jim peníze vrátí rychleji a ve větším množství tzn. ten kapitál má vyšší výnosnost
- sezónnost
Poptávka
- Poptávka je pro nás množství zboží, které jsou kupující ochotni při ceně P koupit
- Zákon poptávky : z rostoucí cenou bude poptávka klesat
- Faktory které ovlivňují poptávku:
- Cena
- Změny v preferencích (móda, změny potřeb)
- Změny velikosti příjmů
- Demografické zěny (složení obyvatelstva)
- Změny cen jiných zboží
- Agregátní poptávka – podle ní se posuzuje rovnováha na trhu
- Tržní poptávka – poptávka všech zákazníků
- Individuální poptávka – poptávka jednoho kupujícího
Tržní rovnováha
- Kombinací dvou křivek vzniká bod rovnováhy
Rovnovážný bod – nabídka se rovná poptávce, všichni nabízející prodají všechno své zboží a všichni kupující seženou to co chtěli za přijatelnou cenu
V tomto bodě je rovnovážné množství na trhu a rovnovážná cena
Přebytečná nabídka – cena vyšší než rovnovážná, vzniká soutěž prodávajících
nedostatečná nabídka – cena nižší než rovnovážná, zvyšuje se tržní mechanismus
Tržní mechanismus
- Vyrovnávání nabídky a poptávky, aby dosáhly rovnovážného bodu
Je forma hospodářské organizace, ve které individuální spotřebitelé a podnikatelé na sebe působí prostřednictvím trhu tak, aby řešili tyto problémy:
- Co vyrábět
- Pro koho vyrábět
- Jak vyrábět
Konkurence
- Dokonalá . je to takový stav, kdy pro žádného podnikatele neexistují překážky vstupu na trh, všichni mají stejné možnosti, je to nereální v praxi
- Nedokonalá
- Monopol – na trhu existuje jeden výrobce (dodavatel), buď má povolení od státu být jediným nebo má patent (licenci)
- Oligopol – na trhu existuje několik málo velkých firem, které zajišťují nějaké služby např. telefonní služby, televize
- Monopolistická konkurence – na trhu existují velké firmy, ale i malé firmy, které nabízí stejný výrobek