Otázka: Trh, tržní mechanismus
Předmět: Ekonomie
Přidal(a): Andy
Trh, tržní mechanismus
-je oblast ekonomiky, kde dochází ke změně zboží mezi prodávajícím a kupujícím(většinou za peníze
Znaky trhu:
1)místo=PROSTOR
2)PRODÁVAJÍCÍ(obchodník)
3)KUPUJÍCÍ
4)ZBOŽÍ, SLUŽBA
5)cena
Členění trhu
a)podle toho co se na trhu prodává
-ZBOŽÍ
-PRÁCE
-FINANČNÍ TRH
b)podle území působnosti
-MÍSTNÍ
-NÁRODNÍ
-MEZINÁRODNÍ
c)podle počtu na trhu zboží
-DÍLČÍ(jeden druh zboží)
AGREGÁLNÍ
Charakteristika zboží
3vlastnosti:
1.Užitnou hodnotu(spočívá v uspokojování lidských potřeb)
2.Hodnotou(množství práce přímých zdrojů a kapitálů, které je ve zboží obsaženo základem tvorby ceny)
3.Směnnou hodnotu-poměr, ve kterém se směnuje jedno zboží za druhém(vyjádření směné hodnoty v penězích a vyjadřuje cenu zboží)
Tržní subjekty
1.Domácnosti
2.Podniky, podnikatelé
3.Stát
DOMÁCNOSTI-jako kupující(zboží, služby)
-jako prodávající(schopnost pracovat
PODNIK-jako kupující(materiál, stroje)
-jako prodávající(výrobky, zboží, služby)
STÁT-jako kupující-vyhledává PS do státních podniků nakupuje auta pro státní nemocnice
-jako prodávající-prodává státní zakázky, služby..
-jako regulátor trhu-stanoví minimální mzdu, daně se odvádí státu, reguluje
některé státy
Nabídka
-je představována na trhu prodávajícím, který se snaží prodat co největší množství zboží za co nejvyšší cenu
Graf nabídky má stoupající tendenci
Poptávka
-je představována na trhu kupujícím, který se snaží koupit co nejvyšší množství zboží za co nejnižší cenu
Zákon poptávky, s rostoucí cenou klesá poptávka po zboží
Střet nabídky a poptávky
Bod rovnováhy je bod střetu, nabídka poptávky v tomto okamžiku se rovná nabízené a poptávané množství, cena vyhovuje nabídce i poptávce. Celý tento pohyb nabídky a poptávky je výsledkem pohybu cen a nazýváme ho tržní mechanismus.
Konkurence
=hospodářská soutež mezi výrobou zboží(konkurence nabídky) a mezi spotřebiteli(konkurence poptávky
Druhy konkurence:
a)-Cenová-dočasné snížení ceny, aby přilákala zákazníka
-Necenová-dárky, montáž, zabalení,…
b)-Dokonalá-vyskytuje se velmi málo
-pro obě strany by byly vytvořeny stejné podmínky
-Nedokonalá-vzniká tehdy, když je trh ovládán monopoly nebo je regulován vládou
MONOPOL=výsadní postavení jednoho výrobce
c)-Napříč trhem-obě strany, nabídka i poptávka, chtějí uspět a výsledkem je rovnovážná cena
-Na straně poptávky-každý zákazník chce uspokojit své potřeby=co nejvíce za co nejméňě
-Na straně nabídky-prodávající chce být na trhu nejlepší, s cílem ovládnout trh
Cena, inflace, deflace
Cena-peněžní částka sjednaná mezi poptávajícím a nakupujícím při nákupu a prodeje zboží či služby
-peněžní vyjádření hodnoty zboží
Inflace-projev ekonomické nerovnováhy, jehož hlavním znakem je růst cen
-udává se v procentech
Druhy inflace
1.Mírná, plíživá(1-9%)nemá negativní dopad na národní hospodářství
2.Pádivá(10-100%)lidé přestávají věřit domácí měně, chod ekonomiky je narušován
3.Hyper inflace(>100%)
Deflace
-opak inflace
– cenová hladina klesá
Další podobné materiály na webu: