Otázka: Tržní hospodářství
Předmět: Ekonomie
Přidal(a): Zuzkav1
Trh – místo, kde se potkává kupující a prodávající a dochází tam ke směně zboží (= P a N)
zboží – statky a služby, které jsou určeny k prodeji
Tržní mechanismus
- vstupuje jím do vzájemného vztahu P a N
- určuje se jím cena a množství směňovaného zboží a služeb
3 základní otázky trhu
- Co se má vyrábět a jaké množství?
- Jak, jakou technologií?
- Pro koho?
Tržní subjekty
- domácnosti
- subjekty, přecházejí na trh za účelem uspokojení potřeb (kupují zboží, služby a prodávají pracovní sílu)
- firmy
- nakupují pracovní sílu a prodávají výrobky a služby (vyrábějí za účelem prodeje)
- stát
- ovlivňuje trh (cla daně) a stanovuje podmínky podnikání
Typy trhů:
podle počtu zboží
dílčí (trh automobilů, potravin)
agregátní (veškeré zboží)
podle předmětu koupě a prodeje:
trh práce, půdy a kapitálu – trh výrobních faktorů
trh finanční – peněžní, kapitálový devizový, trh reálných aktiv
trh výrobků a služeb (spotřební, kapitálové , investiční statky)
z územního hlediska
trh místní (oblastní, regionální)
trh národní (v rámci státu), mezinárodní, celosvětový
Poptávka (D- demand)
- množství zboží, které je kupující ochotný koupit za určitou cenu na trhu
- cena je nezávislá proměnná a množství je závislé
- čím je cena vyšší, tím menší množství chce kupovat
- vždy je větší množství cen a k tomu odpovídající množství
Pokud dojde ke změně ceny, tak v závislosti na to, dojde ke změně poptávkového zboží – posun po křivce poptávky.
Ke změně poptávky dochází, když za stejnou cenu je v růz. okamžicích (příjmy, preference) nakupování různé množství zboží (nejedná se tedy o změny vlivem změn cen, ale o změny necenové).
Elasticita poptávky – o kolik se změní množství nakupovaného zboží v závislosti na změně ceny
- poměr procenta změny množství ku procentu změny ceny
- Ep = % Qp : % C
Cenově elastická poptávka – jednoprocentní růst ceny vyvolá více než jednoprocentní pokles nakupovaného zboží
- Ep > 1
- zboží, které spotřebitel může lehce prodat (luxusní zboží)
Cenově neelastická poptávka – jednoprocentní růst ceny vyvolá méně než jednoprocentní pokles nakupovaného množství zboží
- nezbytné zboží (potraviny, bydlení, elektrika)
- Ep <1
Jednotkově elastická P – jednoprocentní vzrůst ceny vyvolá jednoprocentní pokles nakupovaného množství zboží
- Ep = 1
- běžné zboží
Mezní a celkový užitek
užitek – základní vlastnost statku
užitečnost
- základ veškeré spotřeby zboží a služeb
- roste s Q spotřebovaného zboží a služeb, její celková velikost vyjádřená tvz. celkovým užitkem
CU – s každou spotřebovanou jednotkou zboží roste o menší přírůstek; velikost přírůstku užitečnosti klesá, jak člověk spotřebovává více a více zboží a služeb daného druhu
CU – součet všech spotřebovaných jednotek určitého statku a služby
- Spotřebitel musí využít své omezené důchody tak, aby uspokojil různé potřeby. Činí tak alokací svých důchodů tak, aby užitečnost poslední vydané jednotky peněz byla shodná pro všechny druhy zboží. (MUn:Pn)
Mezní užitečnost důchodu spotřebitele
- přírůstek užitečnosti důchodu dosažený přírůstkem spotřeby o 1.-
- užitečnost důchodu je dána množství zboží a služeb, který si za něj spotřebitel koupí
Max. uspokojení potřeb – Každé zboží je požadováno až do okamžiku, kdy MU poslední koruny na ně vydané je přesně stejná jako MU poslední koruny vydané na jiné zboží.
Nabídka (S- supply)
- množství zboží, které chce prodávající za určitou cenu prodat
- čím je cena vyšší, tím chce prodat více zboží
Cenová elasticita N – jedná se o procentní změnu výše nabízeného množství v závislosti na procentní změně ceny
Cenově elastická N: 1% změna ceny vyvolá více než 1% změnu nabízeného Q
- En>1
- produkty, kterým lze snadno rozšířit výrobu (textil)
Cenově neelastická N: 1% změna vyvolá méně než 1% změnu Q
- En<1
- zemědělské prlodiny
- výrobky, kterým nelze snadno rozšířit výrobu
Ovlivnění N
- výrobní N – pokud jsou nízké vzhledem k tržním cenám, podniky rozšiřují výrobu (mají vysoký zisk)
- ceny výrobních substitutů – výrobek, který lze snadno nahradit z hlediska výroby jiným
- roste-li cena jednoho výr. substitutu, pak nabízené Q jiného klesá
- organizace trhu
- míra zdanění – čím vyšší daně, tím nižší N
- dotace – zvyšuje N
- clo – snižuje konkurenční tlak na domácí výrobce
- krátkodobě je chrání před konkurení
- dlouhodobě snižuje konkurence-schopnost
- snižuje N
- konkurence – čím větší, tím větší N
- z hlediska času
- závislost mezi změnami N a časem
- ultrakrátké období
- čas tak krátký, že nab. zboží nereaguje na změny ceny (nehoda)
- fixní N
- krátké období
- dostatečný čas na změnu variabilních složek výr. faktorů (mat. , prac. síla), ale krátký na změnu fix. složek (budovy, výr. zařízení)
- dlouhé období
- roste-li cena, roste i množství
- ultrakrátké období
Celkový a mezní produkt
základní výrobní faktory: schopnost podnikat, práce, kapitál, přírodní zdroje
kapitál: a) finanční b) hmotný
produkt – výsledek činnosti jednotlivých výrobních vlastností
- přírůstky CP s rostoucím množstvím používaného výrobního činitele stále klesají
- z teoretického hlediska se vždy uvažuje tak, že se mění pouze jeden z výrobních faktorů, přičemž zbývající zůstávají stejné
MU – přírůstek produktu
CU – součet všech přírůstku
max. zisku
- zisk je maximální, když jsou N vzhledem k příjmům hodně malé
- minimální N jsou, když jsou výr. faktory stejné a nikde nepřebývají
Podniky ve snaze o max. zisk hledají takovou kombinaci výr. činitelů, při které jsou min. N na určitou produkci. Podnik bude najímat výrobní činitele ve stále menším měřítku, až do okamžiku, kdy se MP na peněžní jednotku tohoto činitele vyrovná MP na peněžní jednotku u ostatních výrobních činitelů.
výrobní faktory: potřebné k výrobnímu procesu
- půda a přírodní zdroje
- vše, co je dáno přírodou (voda, slunce, déšť, louky)
- omezené
- kapitál (majetek podniku) – DM a OM
- všechny statky a služby využívané k další výrobě, jsou výsledkem lidské činnosti člověka (stroje, látky, silnice)
- práce
- souhrn fyzických a dušeních schopností člověka pracovat (zdokonaluje se výchovou, vzděláním a praxí – schopnost), člověk je vlastníkem pracovní síly
- peníze NEJSOU výrobním faktorem
Náklady – v penězích vyjádřena spotřeba materiálu, práce, služeb a opotřebení majetku vynaložených na výrobu výrobků nebo poskytování služeb
MN – přírůstek N způsobený zvýšením produkce o jednotku
Základem jsou MN – z nich poté vznikají CN
Konkurence
-je proces střetávání protichůdných zájmů tržních subjektů (domácnost, stát, firmy)
-každý kdo vstupuje na trh chce realizovat své ekonomické zájmy, svého celé dosáhne na úrok jiných účastníků trhu, každý se snaží o získání výhody ve srovnání s ostatními, konkurence prochází vývojem a ta dnešní má podobu různých typů a forem
1) Konkurence mezi N a P (napříč trhem)
– Jedná se o střetávání nabídky a poptávky na trhu. Výrobci, kteří vystupují na straně nabídky chtějí prodat to co vyrobili s co největším ziskem. Spotřebitelé tvořící poptávku chtějí uspokojit potřeby nákupem zboží v co největší míře (co nejvíce za co nejmenší ceny).
– Jejich zájmy jsou protichůdné: výrobci chtějí prodávat draho a spotřebitelé chtějí kupovat levně. Rovnovážná cena je určitým kompromisem, ale je příliš nízká pro výrobce a příliš vysoká pro spotřebitele. Je to cena kompromisní, na které mají zájem obě strany.
2) Konkurence na straně P
-nastává v případě převahy, poptávky nad nabídkou, kdy je nedostatek zboží na trhu, konkurence mezi spotřebiteli vede ke zvyšování ceny, rostoucí cena pak vytlačuje z boje některé spotřebitele, (nemají dostatek peněz x nejsou ochotni tak draze nakupovat)
3) Konkurence na straně N
– projevuje se výrazně v případě převahy N nad P, převaha N vyvolává cenový pokles což vede ke zdokonalování výroby, protože firmy se snaží snížit náklady (snaha o maximalizování zisku)
Konkurence mezi firmami probíhá ve 2 základních formách
1) Konkurence cenová
– má podobu snižování ceny, výrobce chce přilákat spotřebitele se snahou ohrozit pozice konkurence z nichž někteří nemusí být schopni při nižší ceně vyrábět, cílem je konkurenty zničit, v budoucnu diktovat ceny
2) Konkurence necenová
– cílem je přilákat poptávku, ale jinými metodami (růstem kvality, technickými paramenty výrobků, rychlými inovacemi výr., obal. výr., servisem, službami)
konkurence na straně N = je spojením cenové a necenové konkurence, obě tyto formy se na trhu prolínají a doplnují
Dokonalá konkurence
– velké množství producentů s identickými produkty (nevýznamnost producentů)
– nemohou hýbat cenou – je dána trhem, určuje ji kupující
– producenti jsou cenovými příjemci
– trh ovládá P
– nízké překážky vstupu a výstupu
– jediná konkur. metoda je snižování N (max. zisku)
Nedokonalá konkurence
– mezi potencionálními prodávajícími existuje jeden, který má výsadní postavení na trhu – monopol, výsadní postavení existují i na straně poptávky – monopson např. u některého stratipického zb. (ZHN), je výhradním nakupujícím stát
– trh kde existují monopoly a monopsony je deformovaný= nedokonalá konkurence, protože monopoly mohou svého postavení zneužívat a diktovat si např. cenové podmínky, dochází k narušení fungování tržního mechanismu, tedy zákon trhu a k možnosti vzniku nerovnosti v ekonomice
monopolistická konkurence
- velký počet menších podniků lišících se od sebe (produkty)
- tržní síla jednotl. firem je malá > nízké překážky vstupu a výstupu
- necenová konkurence (servis, výzdoba)
- podniky tvoří relativně malý pozitivní zisk
- problémem je nevyužití výrobní kapacity > prodražování produkce
monopol
- vytváří neelastický trh
- snížená elasticita poptávky umožňuje zvýšit cenu a tak realizovat vyšší příjmy
- zákazník nemůže svou spotřebu omezit ani substituovat (energie, voda)
- chráněn překážkami vstupu do odvětví
- vládní ochranářství – zaplatí si
- vlastní překážky vstupu
- není kontrolovatelný zákazníkem > stát kontroluje a vytváří antimonopolní úřad (ochrana hospodářské soutěže)
oligopol
- blíží se monopolu
- malé množství firem na trhu, tržní síla každé je velká > velké překážky vstupu a výstupu (hrozba vysoká nezaměstnanost)
- silná necenová konkurence
- automobilky, telekomunikace, ocelárny
- pravý oligopol
- produkt firem je prakticky stejný – vápenky, ocelářské firmy
- neúplný
- produkty se od sebe částečně liší – chemie pro domácnost
- fungování:
- kartel
- několik velkých firem tvoří nekalou kooperaci za účelem vytvoření monopol zisku > vzniká nepravý monopol
- nestabilní – je třeba dodržovat dodávky > zabezpečení vysoké ceny
- nepřímá dohoda (tichý kartel)
- členové respektují 1 největší firmu a přizpůsobují se jí cenově i politicky, cenoví příjemci
- vůdce chce vytlačit ostatní a pohltit > monopolní postavení
- teorie her
- model tržního vývoje, pomocí matemat. modelů firmy modelují vývoj a tím vzájemně koordinují postup na trhu
- zlomená poptávka
- 2 firmy se pohybují v oblasti zlomu poptávky; tímto zlomem je cena, od které zákazník od daného produktu odchází (substituce)
- pokud firma špatně odhadne situaci a zvýší cenu, dostane se do oblasti elasticity a zákazníci přecházejí k jiné firmě
- v neelastické oblasti poptávky se firmy chovají oligopolně a diktují podmínky; v elastic. oblasti – konkurenční chování
- maximální tržní podíl
- kartel
- pravý oligopol
Dokonalá konkurence X monopolistický trh
- trh je řízen zákazníkem, monopolní trh firmou
- N na KT dána P zákazníka, N monopol. trhu je dána zájmy firmy a je vždy menší a omezená oproti kon. N
- monopol vytváří a produkuje tzv. mimořádný monopolní zisk
Agregátní pojmy (národohospodářské)
HDP
- hrubý domácí produkt
- finální produkce vyrobená pro trh za určité období, vyrobená výrobními činiteli na území státu
- zahrnuje se i státní dluh
- určuje se meziprodukt – vzájemné dodávky statků a služeb mezi podniky – použity k výrobě
- určuje výkonnost národního hospodaření
HNP
- hrubý národní produkt
- je finální produkce vyrobená pro trh za určité období, vyrobená výrobními činiteli ve VLASTNICTVÍ občanů dané země, nejen na území státu, ale i v ZAHRANIČÍ
spotřební koš – statistický údaj, který vyjadřuje spotřebu u průměrného člověka (důležitost jednotlivých druhů a služeb)
nominální hodnota
- vyjádřena v běžné ceně (platící v daný rok) → ovlivněna inflací
reálná hodnota
- očištěna od inflace; vyjadřována ve stálé ceně – v ceně určitého zvoleného roku, která se po dobu sledování nemění
inflace
- vnitřní znehodnocení měny, které má různé příčiny a projevuje se zvyšováním cen
- rostou spotřebitelské ceny, klesá kupní síla peněz (ekonomic. nerovnováha)
- N > P – klesá cena peněz
- snižuje P → menší produkce → nezaměstnanost → menší HDP
- měří se indexem růstu spotřebitelských cen
- je vytvořen tzv. spotřebitelský koš výrobků a služeb, které se nejvíce podílejí na spotřebě
- do 10% je inflace zvládnutelná
- cenový index → vážený průměr jednotlivých cen, kde váha ceny (jak často) každé komodity je dána jejím ekonomickým významem (cenou)
- cenový koš →
- výpočet
- (cenová hladina (rok t) – cenová hladina (rok t – 1))/cenová hladina (rok t – 1)
- * 100 = v %
- (cenová hladina (rok t) – cenová hladina (rok t – 1))/cenová hladina (rok t – 1)
fiskální politika
- provádí stát (škrtí a podporuje ekonomiku)
- politika daní a veřejných výdajů (dotace)
- rozpočtová politika (příjmy a výdaje státu)
- ČR z nejméně úspěšných v Evropě (škrty)
- kolik se dává do obrany, zdravotnictví
- cíle
- utlumit výkyvy hospodářského cyklu
- udržet růst ekonomiky s vysokou zaměstnaností s nízkou a nekolísavou inflací a s vyváženou platební bilancí
- veřejné práce a výdajové programy (stavby dálnic a přehrad)
- v rozvinutých zemích se příliš nepoužívá, protože vzhledem k zdlouhavosti přípravy těchto projektů není působení anticyklické, ale spíš prohlubuje nerovnováhu
- změna daňových sazeb – lze použít ke stimulaci ekonomiky, vzhledem k dlouhodobosti změn zákonů se nejedná o příliš pružný nástroj → komplikuje daňový systém a výtěžnost daní
monetární politika
- peněžní
- stát by se tím neměl zabývat
- finance a bankovnictví – přímé a nepřímé nástroje, úloha centrální banky, ovlivňování množství peněz v oběhu
- ČNB
- tvůrce peněz svým rozhodnutím
- stát si od ní nemůže půjčit (jedině od komerčních bank)
- půjčuje jen obchodním bankám
Monetární a fiskální politika spolu souvisí a vzájemně se ovlivňují