Otázka: Tržní hospodářství
Předmět: Ekonomie
Přidal(a): Daniel
Zboží a jeho vlastnosti
Zboží je statek nebo služba, které jsou určeny pro směnu na trhu (tričko, auto, kniha).
Výrobek zhotovený v domácnosti pro vlastní potřebu není zboží (zeleniny ze zahrady).
Vlastnosti zboží
- Užitná hodnota – schopnost zboží uspokojovat určité lidské potřeby (svetr)
- Cena – vyjadřuje hodnotu zboží, tj. množství práce, přírodních zdrojů a kapitálů obsažených ve zboží
– cena se od své hodnoty odchyluje vlivem nabídky a poptávky - Směnná hodnota – poměr, ve kterém se směňuje jedno zboží za druhém (obilí-ovce)
– dnes se provádí směna většinou prostřednictvím peněz
– v tržní ekonomice se užívají věty smluvní, které vznikají dohodou mezi kupujícím a prodávajícím
Poptávka
- cena komplementárního zboží – vzájemné vázané např.: auto-benzín, lyže-vázání
- cena substitutu – zaměnitelnost zboží se stejným užitkem např.: chleba-rohlík
- výše příjmů
- velikost trhu
- individuální preference spotřebitele – upřednostňování např.: kalhoty před sukní
- Faktory např.: dostupnost zboží
Čím je cena vyšší, tím bude množství nakupovaného zboží méně.
Zákon poptávky – klesající a s cenou roste množství nakupovaného zboží
Nabídka
Je předpokládaný prodej výrobků, služeb, půdy, práce, kapitálů. Nabídkou rozumíme ochotu nabízet určité množství výrobků za určitou cenu. Nabídku dělíme:
- agregovanou- je určena celkovým množstvím finální produkce
- dílčí-je druh produkce od různých výrobců
- individuální – je to 1 druh zboží od 1 výrobce
Faktory ovlivňující nabídku:
- ceny výrob. Faktorů (mzda, zisk, úrok, renta)
- výše nákladů
- tržní ceny
- výše příjmů (tržby)
- organizace trhů (monopolizace)
- speciální faktory (vliv státu, počasí..)
Zákon nabídky – s rostoucí cenou klesá poptávka po zboží na trhu (méně se prodá).
Trh
Trh je oblast ekonomiky, ve které dochází ke směně výrobků a služeb na cenu mezi kupujícím a prodávajícím
Trhu se účastní:
Domácnost – statky služby – zboží Výrob. Faktory
Firma – výrob. faktory Zboží
Stát – státní zakázky Státní podniky + zákony
Členění podle předmětu obchodu:
- trh výrobků a služeb (zboží)
- trh peněz
- trh výrob. faktorů
Územní členění:
- trh místní (regionální) → regionální speciality
- trh celostátní (národ.) → trh v rámci státního celku
- trh mezinárodní (světový) → mezinár. Obchody
Tržní mechanismus
- prodávající a kupující mají na trhu protikladu zájmy
- cena je závislá na nabídce a poptávce
- trh je v rovnováze, jestliže nabídka = poptávce, což je jev spíše výjimečný
- tržní cena – existuje na trhu v určitém okamžiku jako výraz momentálního vztahu nabídky a poptávky
Nedostatek zboží
– kupující jsou ochotni zaplatit vyšší cenu, což vede výrobce ke zdražení a následně ke zvýšení nabízeného množství, kupující reagují snížením poptávky
Přebytek zboží
– vázne odbit, vzniká soutěž prodávajících, kteří, aby prodali, sníží cenu zboží. S poklesem ceny klesne i nabízené množství. Kupujícím zvyšují poptávku, nadbytečné zboží je doprodáno.
Cena
Je dohodnutá částka mezi dodavatelem a odběratelem za výrobek, či službu. Ve fungující tržní ekonomice se cena tvoří na trhu vlivem nabídky a poptávky v náročném konkurenčním prostředí.
Cena = výše peněžní úhrady zaplacená na trhu za prodávaný výrobek nebo službu (zboží).
Cenu ovlivňuje:
- poptávka – postavení na trhu
- konkurence – nákupní spád
- umístění podniku – regislativa (zákony)
- prestiž podniku – tradice
– úroveň vybavení
Druhy cen:
- rovnovážná – účetní
- smluvní – světová
- tržní – stálá
- podniková – běžná
Metoda stanovení ceny:
Nákladově orientovaná cena
– firma stanoví určitou ,, přirážku“, kterou přičte k nákladům na výrobu.
Fixní náklady
– stálé -se změnou objemu výroby se nemění (nájem, plat některých pracovníků)
Variabilní náklady
– proměnlivé – se změnou objemu výroby se mění (náklady na materiál)
Metoda orientovaná na konkurenci
– firma stanovuje ceny vyšší, nižší, většinou však stejné jako konkurence
– musí vyhodnotit, jak je výrobek podobný konkurentnímu , jaké jsou jeho odlišnosti
Metoda podle vnímání hodnoty zákazníkem
– nevychází z výrobních nákladů, ale z toho, jakou hodnotu má výrobek nebo služba pro kupujícího
– př.: koupě značkového oblečení
Metoda orientovaná na poptávku
– vychází ze změny poptávaného množství na změně ceny (cenová elasticita poptávky)
– ovlivňují ji skutečnost, zda se jedná o zboží nezbytné nebo luxusní
– přítomnost konkurence
– struktura výdajů v domácnosti
– jde-li o zboží krátkodobé nebo dlouhodobé spotřeby
Smluvní cena
– je taková veličina, na které se kupující a prodávající dohodnou
Strategie skimming (sbírání)
– je jeden z významů anglického slova a v překladu je to ,,slíznout smetanu“
– používá se u nových výrobků, které jsou svým funkčním použitím odlišné od ostatních výrobků
– u těchto výrobků se stanovuje vysoká počáteční cena, a cílem je vytvoření kladného image kvality výrobků
– po vstupu konkurence s podobnými výrobky na trhu, nebo po určitém nasycení trhu se cena tohoto zboží snižuje
Strategie penetrace
– používá se u nových výrobků, které přicházejí na trh, ale jsou podobné s výrobky, které již na trhu existují
– počáteční cena je stanovena nízko, a to umožňuje, aby výrobek rychle pronikl na trh
– tato strategie vede k prosperitě do budoucnosti, protože s rostoucím prodejem a výrobou rostou zisky
-snižující náklady s rostoucím prodejem a výrobou snižují náklady na výrobu
Psychologický ke stanovení ceny
– při tomto stanovení ceny se berou v úvahu psychologické a ekonomické aspekty (vlivy)
– příklad: – stanovení cena pod celou číslicí (99, 999)
– vystavení a prodej běžného zb. vedle zb. luxusního drahého
– vytvoření kladného image podniku
Diskriminační stanovení ceny
– podniky někdy přizpůsobují výši cen zb. nebo služeb různým skupinám zákazníků
– z hlediska marketingu ( tzv. segmentům) na trhu, ale náklady na jejich výrobu jsou stejné
– příklad: – sezónní zájezdy (drahé), mimo sezónní zájezdy (lacinější)
– průkazky hromadné dopravy
– vstupenky do divadla, na výstavy, veletrhy… Pro různé skupiny různé ceny
Druhy cenové politiky
Politika vysokých cen
– umožňuje firmě dosáhnout vyšší zisk
– je dána určitá představa o firmě a jejích výrobcích
Politika nízkých cen
– v krátké době je dosaženo vysokého objemu prodeje
Politika diferencovaných cen
– pro stejný výrobek jsou stanoveny různé ceny (město-venkov)
Politika vyrovnaných cen
– firmy prodávají určité výrobky za nízké ceny a jiné za vyšší ceny
Kalkulace ceny
Cílem veškerého podnikání je vytvářet zisk.
Zisk
– jsou-li výnosy větší než náklady
Ztráta
– jsou-li výnosy menší než náklady
Náklady
– při činnosti podniku dochází ke spotřebě výrobních faktorů (spotřeba materiálu, energie, opotřebování strojů, výplata mezd). Náklady představují v penězích vyjádřenou spotřebu a opotřebení výrobních činitelů.
– přímé – lze je určit přímo a přesně na kalkulaci
– nepřímé – nelze je určit přímo na kalkulaci jedince
Výnosy
– jsou protikladem nákladů. Výnosy podniku vyjadřují peněžní prostředky získané za určité období například prodejem výrobků a služeb
Výkony
– ve své činnosti vytvářejí podniky výkony, které se mohou vyjádřit věcnými ukazateli (například objem výroby-počet uvařených jídel) nebo hodnotnými ukazateli (obchodní obrat, tržba)
Obchodní obrat (tržba)
– podniku veřejného stravování = získané finanční prostředky prodeje výrobků, zboží a služeb za určité časové období. V obchodním obrazu je to měsíc nebo rok, u tržby den nebo týden.
Výše zisku vychází především z ceny
Kalkulace (propočet) ceny
– je způsob, jakým se stanový v penězích náklady na kalkulační jedince