Otázka: Účetní doklady
Předmět: Účetnictví
Přidal(a): I.B.
Dokladovost-jedna z nejdůležitějších účetních zásad, znamená, že bez účetních dokladů nesmíme provádět zápisy do účetních knih
DOKLADY DĚLÍME NA:
INTERNÍ-dokumentují operace, které probíhají uvnitř podniku (př. PPD, VPD, příjemka, výdejka, zúčtovací a výplatní listina-ZVL, odpis. plán…)
EXTERNÍ-dokumentují operace mezi podnikem a okolím (př. FAD, FAV, VBÚ, VÚÚ)
JEDNOTLIVÉ– 1 operace= 1účetní dokladàzúčtování
SBĚRNÉ-vznikají SBORNÍKOVÁNÍM (max. za 1 měsíc)
-> soustřeďujeme doklady o stejnorodých operacích, vyhotovíme sběrný doklad a zaúčtujeme 1 částkou
Doklady musí být vyplněny pečlivě, trvanlivě a musí mít všechny náležitosti podle zákona o účetnictví:
- Název a číslo účetního dokladu (př. VPD č.01)
- Účastníci operace (př. firma a zaměstnanec)
- Popis operace (př. výplata čisté mzdy)
- Částka (př. 16 000,-)
- Datum vyhotovení+podpis osoby odpovědné za operaci
Oběh účetních dokladů (zpracování):
- Kontrola účetního dokladu-zdali patří nám, zdali má všechny náležitosti a nejsou-li početní chyby
- Příprava k zaúčtování
- -roztřídění podle druhu
- -seřazení podle čísel (očíslování)-doklady musí tvořit nepř. řady
- -na doklad dáme účtovací předpis-na doklad poznamenáme do které knihy, na který řádek doklad zaúčtujeme (např. peněžní deník, ř. 12)
- Zaúčtování-do příslušné účetní knihy, na doklad poznamenáme, že byl zaúčtován (např. 12.9- zaúčtovala)
- Archivace=úschova
- -je upravena Zákonem o účetnictví +Zákon o archivaci
- -povinností podniku je zabezpečit doklady proti ztrátě, zničení a poškození
- -archivační doby -> běžné doklady 5 let, doklady o mzdách až 25
- Archivace probíhá:
- -v přímém archivu-u sebe v kanceláři po dobu 1 roku
- -v archivu účetní jednotky (doklady jsou zde uspořádány do souborů a zaevidovány v archivní knize)
- Skartace
- -fyzické znehodnocení dokladů
- -po uplynutí archivační doby vyjmeme doklady z archivu, poznačíme to do archivační knihy a doklady znehodnotíme, aby nemohli být zneužity (spálení, rozřezání na skartovačce, smazání z technických nosičů)
DOKLADY PRO HOTOVOSTNÍ PLATEBNÍ STYK
–hotovostní platební styk-je takový, kde alespoň na 1 straně vystupují hotové peníze
Používáme doklady:
- poštovní poukázky
- Pokladní složenky (ke složení hotovosti na účet)
-účetním dokladem jsou pouze PPD, VPD
DOKLADY PRO BEZHOTOVOSTNÍ PLATEBNÍ STYK
-děje se převodem z účtu na účet
– je třeba mít zřízený u peněžního ústavu účet
- běžný
- kontokorentní
– A k tomu podpisový vzor
FORMY BEZHOTOVOSTNÍHO PLATEBNÍHO STYKU
- ÚHRADOVÁ
- INKASNÍ
- SMĚNKY
- PLATEBNÍ KARTY
Pokyn k platbě dává odběratel: Příkazy k úhradě nejsou účetním dokladem, jsou to pouze doklady pro komunikaci s bankou. Účetním dokladem je pouze výpis z BÚ.
INKASNÍ FORMA BEZHOTOVOSTNÍHO PLATEBNÍHO STYKU
Pokyn k platbě dává dodavatel-své bance, aby z účtu odběratele vyinkasovala fakturovanou částku. Běžně se takto platí el. Energie. Podmínkou ale je dohoda mezi dodavatelem a odběratelem.
Na příkaz k úhradě vyplňujeme:
-číslo účtu plátce
-číslo účtu příjemce
-datum splatnosti (banka potřebuje 2 dny na převod)
-částka
-variabilní symbol (max. 10 místní číselný znak) -> je to identifikátor platby, může to být např. číslo faktury, číslo nájemní smlouvy, rodné číslo
-konstantní symbol-vyplňuje se pouze u plateb napojených na státní rozpočet
-specifický symbol
-údaje pro vnitřní potřebu příkazu
-místo a datum vyhotovení
-podpis dle podpisového vzoru
ÚČETNÍ DOKLADY K ZÁSOBÁM
Zásoby: materiál, výrobky, polotovary, zboží, palivo, obaly, náhradní díly
- pečuje o ně skladník a vyhotovuje skladní doklady:
PŘÍJEMKA-podle ní účtujeme naskladnění
REKLAMAČNÍ LIST(protokol o vadách)-podle něj účtujeme reklamaci
OPRAVNÝ DOKLAD-podle něj účtujeme uznanou reklamaci
VÝDEJKA-podle ní účtujeme vyskladnění
PŘEVODKA-podle ní účtujeme převod mezi sklady
PROTOKOL O INVENTARIZACI-podle něj se určuje manko nebo přebytek
Účetní doklady ke mzdám-zúčtovací a výplatní listina
ÚČETNÍ DOKLADY K DLOUHODOBÉMU MAJETKU:
- Faktura došlá-pořízení, nákup
- Zápis o převzetí-podle něj účtujeme uvedení do používání věci movité (př. auto, stroj, počítač)
- Výpis z katastru nemovitostí-podle něj se účtuje uvedení do používání a taky vyřazení věci nemovité (př. pozemek, budova)
- Odpisový plán-podle něj účtujeme o opotřebení
- Protokol o vyřazení-podle něj účtujeme vyřazení věci movité