Otázka: Úvod do ekonomiky a marketingu
Předmět: Ekonomie a marketing
Přidal(a): Michaela Kolářová
Výchozí pojmy ekonomiky
- ekonomie, ekonomika, makroekonomie, mikroekonomie
- potřeby – pojem, rozdělení, příklady
- zákon vzácnosti
- statky a služby – rozdělení, příklady
- spotřeba
- životní úroveň, životní prostředí
Ekonomie
– společenská věda
– zkoumá chování člověka ve společnosti
Ekonomika
– část ekonomie
– zkoumá chování člověka v tržním prostředí
Makroekonomie
– zkoumá ekonomické veličiny (inflace, nezaměstnanost) z hlediska celé země
Mikroekonomie
– zkoumá ekonomické veličiny a pohledu firmy (náklady, zisk)
Potřeba
– definice: určitý nedostatek něčeho, se snahou tento nedostatek odstranit
– dělení:
- P hmotné (jídlo, dům, auto)
- P nehmotné (vzdělání, vědomosti)
- P zbytné (sekundární – luxusní auto, kožich, telefon, šperky)
- P nezbytné (biologické, primární – jídlo, pití, spánek)
- P současné (dobrá práce, dokončení školy)
- P budoucí (rodina, práce)
- P individuální (jeden člověk)
- P společenské (více lidí)
Zákon vzácnosti
- Co nemůžeme mít kdykoliv v jakémkoliv množství je vzácné (volný čas, přírodní suroviny)
- Ekonomické potřeby lidí jsou neomezené, ale zdroje, které k výrobě statků a služeb mohou lidé využít jsou omezené, a proto vzácné musíme s nimi šetřit, rozumně nakládat efektivně využívat.
Tyto vzácné zdroje tvoří:
– přírodní zdroje (nerostné suroviny, dřevo,…) – často se nazývají půda
– lidské zdroje, tedy kvalifikovaná pracovní síla
– výrobní kapitál – ve věcné podobě (stroje, budovy)
– ve finanční podobě, tedy peníze
– Tyto zdroje je možné využít mnoha způsoby – ekonomie zkoumá optimální alokaci
(= umístění, použití) vzácných zdrojů, ze kterých se budou vyrábět statky a poskytovat služby, které si spotřebitelé budou kupovat a uspokojovat tak své potřeby.
Statky
– je to užitný předmět, který má určité vlastnosti
– je výsledkem lidské práce a slouží k uspokojení potřeb
– dělení:
- Hmotné statky (dům, auto, lavice)
- Nehmotné statky (dovednosti, znalosti, vzdělání)
- Volné statky (vytvořené přírodou, volně k dispozici – voda, dřevo, vzduch, světlo)
- Ekonomické statky (produktem lidské činnosti a musí se rozdělovat – boty…)
- Kapitální statky (slouží k další výrobě – látka, dřevo)
- Spotřební statky ( slouží ke spotřebě)
- Spotřeba krátkodobá (nápoje, potraviny)
- Spotřeba dlouhodobá (pračka, nábytek)
Služby
– definice služby: cizí užitná činnost, která slouží k uspokojování lidských potřeb
– s pojmem služba je spojen výraz „UŽITEK“ (schopnost výrobku, nebo služby uspokojit lidskou potřebu)
– jsou výsledkem kvalifikované lidské práce
– je vzácná
– dělení:
- Veřejné služby (věcné)
- Osobní služby
Věcné služby
– slouží k opravě (zlepšení stavu věcí)
– např. autodílny, čistírny, oprava bot
Osobní služby
– vztahují se k osobám
– např. masáže, kadeřník, nehty, doučování
Spotřeba
– definice spotřeby: část hrubého domácího produktu po rozdělení určená k uspokojení lidských potřeb
– dělení:
- Výrobní (probíhá ve výrobě a je to např. spotřeba mouky při pečení na chleba v pekárně, nebo spotřeba dřeva na výrobu židle)
- Osobní (probíhá u zákazníka např. spotřeba mouky na koláče doma, spotřeba zubní pasty na zuby)
Životní úroveň
– definice: je daná stupněm materiálního blahobytu jednotlivce, nebo domácnosti a měří se v množstvím spotřebovaných statků a služeb (spotřební koš)
Spotřební koš
– používá se při měření úrovně spotřeby a životní úrovně
– vybrané služby a výrobky
– reprezentuje strukturu typických výdajů domácností
– je členěn podle skupin obyvatelstva
– je základem pro výpočet indexů životních nákladů, spotřebních cen, kupní síly měny
Životní prostředí
– definice: je to systém složený z přírodních, umělých a sociálních složek materiálního světa, které jsou ve vzájemných vztazích (do tohoto systému patří i lidé)
– studiem vztahů ŽP se zabývá ekologie
– dělení na SLOŽKY:
- Neživé (anorganické) složky: voda (hydrosféra), půda (pedosféra), ovzduší (atmosféra), horniny (litosféra)
- Živé (organické) složky: živé organismy (fauna, flóra)
Ochrana životního prostředí
– je součástí programu ekonomické transformace
– s velkým technickým a sociálním vývojem lidstva dochází ke zhoršení ŽP
– vznikají obrovské škody na přírodě, rostlinách a zvířatech
– škody v důsledku manipulace s ropnými produkty
– znečištění pitné vody
– devastace půdy
– škody v důsledku radioaktivity
– útvary dohlížející na ŽP: Ministerstvo pro ŽP, Česká inspekce ŽP, Okresní úřady a obce
– hlavní privátní normou k ochraně ŽP je zákon z roku 1991
– dodržení zásad: třízení odpadu, správné využití moderních techn., čističky, recyklace obalů..
Výchozí pojmy a vývoj marketingu
- vývojové etapy marketingu
- pojem marketing, cíle na straně zákazníka a firem
- význam a vliv na obyvatelstvo a ekonomiku země
- segmentace, tržní zacílení a umístění
- marketingový výzkum
Marketing
– nauka o trhu, z anglického slova „market – trh“
– vývoj marketingu jako vědy pochází na přelomu 50. – 60. let minulého století
– nástroj podnikatelského řízení
– vytváří most mezi firmou a zákazníkem
– cíle marketingu: ovlivňovat a poznávat trh s cílem uspokojit potřeby zákazníků a dosáhnout pro firmu ZISK
– důvody vzniku marketingu: postupné zvyšování spotřeby obyvatelstva, růst inflace, rostoucí konkurence ostatních firem, technický pokrok, vysoká informovanost o výrobcích
– stát jako představitel veřejného zájmu působí na trh vydáváním zákonům, pravidel, ochrana ŽP a ekonomické opatření
Marketing prošel těmito koncepcemi:
Výrobní koncepce
– podstatou je skutečnost, že výrobci vyrábí co nejvíce výrobků za stejné ceny
– např. pásová výroba (Henry Ford – auta, Tomáš Baťa – boty)
– cíl: lepší organizace práce a lepší dosažení zisku
Výrobková koncepce
– nebezpečí spočívá v krátkozrakosti ze strany výrobce (výrobce se příliš soustředí na svůj vynikající výrobek a zapomíná co se děje na trhu)
– cíl: vyrobit výrobky co nejvyšší kvality
Prodejní koncepce
– zastává názor, že pokud budou spotřebitelé odkázáni jenom na svůj vlastní úsudek, nekoupí dostatek výrobků určité firmy
– firma proto musí použít další prostředky podpory prodeje (letáky, reklama v televizi, ochutnávková akce)
– cíl: prodat vše, co bylo vyrobeno
Marketingová koncepce
– její podstata je výzkum trhu, zejména jeho cíl účastníků (prodávající/kupující)
–cíl: používat co nejdokonalejší prostředky reklamy
Sociální koncepce
– tato koncepce dává do souladu protichůdné cíle (cíle zákazníků, cíle firmy a veřejný zájem)
Další podobné materiály na webu: