Otázka: Veřejné rozhodování a jeho mechanismy
Předmět: Účetnictví
Přidal(a): Angela
Veřejným rozhodováním a jeho mechanismy se zabývají teorie veřejné volby.
Cíl – dosažení:
- – optimální fiskality (příjmy= výdaje)
- – efektivní alokace v rámci veřejných financí
Přístupy k problematice veřejné volby
- Ekonomický– usiluje o dosažení cílů uplatněním eko metod a nástrojů
- Ekonomicko-politický– usiluje o dosažení cílů cestou politických procedur v souladu s fungováním tržního mechanismu
Střet zájmů
VEŘEJNÝ ZÁJEM
- Vychází z předpokladu, že nikdo nesmí být poškozen, vše se děje v zájmu většiny.
OSOBNÍ, INDIVIDUÁLNÍ ZÁJEM
- Jednotlivci mají své preference a cílem jejich jednání je maximalizovat užitek.
Veřejná volba
Teorie veřejné volby zkoumá, jak vlády rozhodují o daních, o výdajích a dalších nástrojích státních zásahů do ekonomiky, zákonitostí politického systému rozhodování.
Okruhy veřejné volby
Veřejnou volbou se rozhoduje:
- – o státních alokačních netržních činnostech ve smíšené eko
- – o jejich financování
- – do jaké míry bude stát zasahovat v tržním hospodářství a jaké nástroje k tomu použije
- – o rozsahu veřejného sektoru
- – jaké veřejné statky a pro koho
- – jaký sektor bude veřejné statky zabezpečovat
- -> státní veřejný sektor
- > regionální veřejný sektor
- -> lokální veřejný sektor
Přímé rozhodování= přímá demokracie
- Občané rozhodují přímo, např. REFERENDUM
- – v praxi jen zřídka, je nákladné a zdlouhavé
- POZOR! Jednotlivci rozhodují podle svých individuálních preferencí, svých zálib. Cílem jejich jednání je maximalizovat vlastní užitek.
REFERENDUM
- REFERENDUM POVINNÉ ZE ZÁKONA= je přímo předepsané, které zákony, resp. smlouvy musí být schváleny v referendu, např. hlasovaní občanů státu, zda se stát členem EU, volba prezidenta republiky
REFERENDUM INICIOVANÉ NA ZÁKLADĚ VŮLE LIDU
- určité procento voličů může předložit petici k uspořádání referenda k některému z problémů, který byl již schválen zákonodárným sborem
Referendum
- Uzavřená otázka, na níž se odpovídá ANO nebo NE, voliči nemohou vyjádřit sílu svých preferencí
Nepřímé rozhodování= nepřímá demokracie
- Volba prostřednictvím volených zástupců, jaké zájmy a preference svých voličů zastupují.
- Tento způsob hlasování je spojen s pol. systémem.
- Problém je shrnutí mnoha rozdílných názorů do jednoho rozhodnutí.
Výsledek rozhodnutí
- ŠKODLIVÉ- v takovém případě si lidé pohorší
- REDISTRIBUČNÍ- výsledkem rozhodnutí bude redistribuce důchodů mezi příjmovými skupinami
- EFEKTIVNÍ- nejlepší, všichni si polepší, resp. nikdo si nepohorší
Většinová pravidla rozhodování
Je důležité stanovit pravidla rozhodování:
- rozdělení hlasů
- podle čeho se rozhoduje o vítězném hlasu
- při rozhodování má svou roli i hlasovací strategie, často je nutné přistoupit na kompromis
- individuální preference se musí transformovat do jednoho kolektivního rozhodnutí
Jednomyslná shoda – KONSENSUS
- Vyžaduje, aby každý souhlasil s kolektivním rozhodnutím.
- Je zdlouhavá a často neefektivní.
- Nikdo není poškozen.
- Výsledkem může být i situace, kdy se nedospěje k rozhodnutí – zachová se STATUS QUO.
Absolutní většina
absolutní= prostá většina (polovina+ 1 rozhodovatel)
- Zajišťuje, že je přijato určité rozhodnutí.
- Menšina se musí demokraticky podřídit.
- Používá se při rozhodování o výši a struktuře daného veřejného rozpočtu, při fiskálních rozhodnutích.
- Hrozí nebezpečí “tyranie většiny”.
Relativní většina
- relativní- vítězí návrh s nejvíce hlasy
Kvalifikovaná většina
- kvalifikovaná- větší než absolutní většina (⅔ přítomných nebo zvolených rozhodovatelů)
- Hrozí nebezpečí “tyranie menšiny”- většina se při rozhodování bojí, aby nebyla nařčena z porušení práv menšiny.
Hlasovací paradox
- Vždy to je nerozhodně
Politické smlouvání
- Je založeno na různých zákulisních rozhodovatelů (pol. stran), které může mít dopady na prosazování určitých návrhů.
Způsoby hlasování
PLURALITNÍ (SOUHLASNÉ) HLASOVÁNÍ
- – volič řadí své varianty podle svých preferencí
- – volby variant se sčítají a vítězí ta varianta, která získá při součtu za všechny voliče nejméně bodů (nejlepší preference za všechny)
HLASOVÁNÍ NA ZÁKLADĚ BODŮ
- – volič má počet bodů rovný počtu návrhů, které přiděluje podle svých preferencí
- – zvítězí varianta s nejvyšším počtem bodů
Subjekty hlasování
- občané– voliči, spotřebitelé veřejných statků a daňoví poplatníci
- politikové– ve volbách jsou zvoleni jako zástupci občanů
- nátlakové skupiny– snaží se ovlivnit rozhodování členů volených orgánů, např. zastrašováním ve svůj prospěch, např. odbory, lobbistické skupiny- fungují na hranici zákonnosti
- byrokraté– administrátoři, připravují podklady pro veřejné rozhodování, závisí na nich výsledek rozhodnutí
Hlediska zkoumání rozhodovacích procesů
Soc. Hledisko
- rozhodování považováno za soc. Aktivitu
- jde o veřejný zájem
- musí být zachován prospěch všech
Strukturální hledisko
- význam: výběr rozhodovacích metod- kdy kolektivní nebo individuální rozhodnutí
Procesní hledisko
- proces projednávání a schvalování
- legislativní procesní kroky, které musí být dodržovány
Instrumentální hledisko
- jaké nástroje lze použít pro podporu rozhodování, jaké nástroje nám mohou pomoci
Rozhodovací hledisko
- metodika rozhodovacích procesů, formulovat jakého cíle chceme dosáhnout, stanovení podmínek, které nás mohou ovlivňovat
Hospodářská politika
Hospodářská politika je souhrn cílů, nástrojů, rozhodovacích procesů a opatření státu v jednotlivých oblastech ekonomické reality.
cíle – většina ekonomů se shoduje na čtyřech základních makroekonomických cílech (tzv. magický čtyřúhelník):
- vysoká úroveň a dynamika produktu (roční tempo růstu HDP),
- vysoká zaměstnanost a nízká nezaměstnanost (průměrná roční míra nezaměstnanosti),
- stabilita cenové hladiny (průměrná roční míra inflace),
- vyrovnaná bilance zahraničního obchodu (saldo obchodní bilance).
nástroje
- monetární politika (nositelem je Česká národní banka – ČNB),
- fiskální politika (systém veřejných rozpočtů, státní rozpočet navrhuje vláda a schvaluje parlament),
- důchodová politika (regulace mezd, regulace cen, nositelem je vláda, zprostředkovaně ČNB – hlídá inflaci),
- vnější obchodní a měnová politika (celní politika – vláda, kurzová politika – ČNB)
Faktory, které ovlivňují HP
- – pol. systém společnosti
- – eko teorie, z nichž vládní ekonomové vycházejí
- Keynesiánský- stálé zásahy státu do hosp .rozvoje
- Konzervativní- monetaristický
- – stav, v jakém se eko hospodářství nachází
- – vliv nestátních organizací, zejména pol. stran, které se dostaly při volbách k moci
- – vliv vnějšího okolí- působení nadnárodních institucí a organizací (EU)
Subjekty HP
- přímé nástroje– působí na konkrétní účastníky trhu (přikazuje, omezuje, ukládá sankce)
- nepřímé nástroje– ovlivňují podmínky v určitých odvětvích NH (výběr daní,..)
Rozlišujeme HP
- fiskální
- monetární
- zahraničně-obchodní
- důchodovou a cenovou
Fiskální politika
- – představuje soubor nástrojů, jimiž stát ovlivňuje chod EKO
Monetární politika
- = měnová politika
- – subjektem ČNB
- – nástroje:
- přímé- úvěrové limity
- nepřímé- repo sazba, diskontní sazba, lombardní sazba, povinné min. rezervy
Důchodová a cenová politika
- – subjekt= VLÁDA
- – cílem je zabránit inflačním projevům
- – nástroje: min. mzda, životní a existenční minimum
Zahraniční a obchodní politika
- – subjektem: vláda, Parlament i centrální banka
- – nástroje: tvorba kurů koruny k zahraničním měnám
Způsob uplatňování hosp. pol.
- expanzivní způsob– uplatňuje se, pokud chceme dosáhnout růstu v EKO
- restriktivní způsob– uplatňuje se, pokud chceme zmírnit příliš rozjetou EKO a dosáhnout stability
Účinnost hosp .pol.
- úspěšnost a účinnost makroekonomické hosp. pol. udává tvar magického čtyřúhelníku:
- velikost a tempo růstu celkového produktu
- ukazatel: hrubý domácí produkt (HDP)
- stabilita cen
- ukazatel: míra inflace
- vyrovnanost vývozů a dovozů
- ukazatel: bilance zahraničního obchodu
- velikost a struktura nezaměstnanosti
- ukazatel: míra nezaměstnanosti
- velikost a tempo růstu celkového produktu