Vliv čichových podnětů na prac. prostředí a efektivitu práce

 

   Otázka: Vliv čichových podnětů na prac. prostředí a efektivitu práce

   Předmět: Podnikání, Ekonomie

   Přidal(a): Pesik007

 

 

Vliv čichových podnětů na kvalitu pracovního prostředí a efektivitu práce

Už dávno se ví, že podmínky na pracovišti ovlivňují jak samotné zaměstnance, tak i případné zákazníky. V této oblasti se dnes provádí velké množství výzkumů, některé se zaměřují na celkové pracovní prostředí, jiné na jednotlivé faktory, jako například barvy, teplo a hluk. Tento referát věnuji vlivu vůní a pachů na efektivitu práce. I k této problematice existuje několik výzkumů. Tyto výzkumy se většinou věnují hlavně působení různých typů vůní na zákazníky, nikoli na zaměstnance. Já se pokusím nějak ve stručnosti shrnout, jak jsou vůněmi ovlivňováni jak pracovníci, tak zákazníci, přičemž se zaměřím na několik konkrétních pracovišť, na kterých si myslím, že vůně působí na člověka nejvíce.

Například v restauracích a hospodách, které jsou prosyceny pachem z lidí, kouřem a někdy i zatuchlostí, se nejlépe dají využít buď vůně neutralizující tyto nežádoucí pachy, nebo vůně navozující chuť kávy, pocit čistoty atd. Vůně by neměla obtěžovat, ale jen jemně doplňovat prostor. V takto provoněných prostorách se budou nejen hosté dobře cítit, ale také personál bude práce více bavit a naplňovat.

Velice důležitou roli hraje vůně v psychiatrických léčebnách, kde se aromaterapie využívá jako léčebný postup při mnoha terapiích. Právě aromaterapie je velmi účinnou metodou při psychické léčbě, jelikož energie rostlin ovlivňují i podprahové a podvědomé blokace. V poslední době se navíc zjišťuje, že na každého pacienta působí každá vůně jiným způsobem, podle jeho psychického profilu, a tak se vůně v léčebnách často mění.

Dalším místem, které je zapotřebí provoňovat příjemnou vůní jsou kosmetické a kadeřnické salony. Ty jsou totiž hlavně pro zaměstnance velmi zátěžovým místem. Jelikož jsou v blízkém kontaktu s klienty, a navíc musí vstřebávat bolístky a zážitky svých svěřenkyň, stává se, že domů odcházejí velmi vyčerpané. Proto je vhodné prostor zaplnit vůní, která odbourává únavu klientů a dokáže oprostit kosmetičky a kadeřnice od psychické zátěže, kterou na sebe během práce nabírají. Doporučuje se například vůně meduňky, rozmarýnu nebo skořice.

V závěru bych chtěla říct, že výzkumů na téma vůně na pracovišti není ani zdaleka takové množství, jako například na téma barevnost pracovního prostředí. Z mého hlediska je to nepochopitelné, protože je dokázané, že devadesát pět procent zrakových vjemů náš mozek do roka zapomene, kdežto těch čichových zapomene pouze dvacet procent. Nebylo by tedy, alespoň z hlediska marketingu, výhodnější zabývat se touto problematikou daleko více?

💾 Stáhnout materiál   🎓 Online kurzy
error: Content is protected !!