Otázka: Vnitřní a mezinárodní obchod
Předmět: Ekonomie
Přidal(a): Nikol1415
Charakteristika a význam obchodu
Výrobní odvětví, které se zabývá zabezpečením potřeb konečného spotřebitele, nejčastěji obyvatelstva. Součást terciálního sektoru, řídí ministerstvo průmyslu a obchodu
Hlavní fce:
- Překonat nesoulad mezi místem výroby (továrny) a spotřeby (kde lidé žijí)
- Překonat časový nesoulad mezi výrobou a spotřebou
- Přeměňuje výrobní a obchodní sortiment
- Obchod ovlivňuje zákazníky (reklamou) i výrobce (tlačí ke snižování nákladů)
Rozdělení:
- Vnitřní obchod – uvnitř 1 státu
- Mezinárodní obchod – z různých států – dodání zboží (v EU) –> Zahraniční obchod (1 mimo EU)
Vnitřní obchod
Charakteristika velkoobchodu, velkoobchodní jevy
Není určen pro koncového zákazníka, prodej se provádí ve větších objemech, shromažďuje zboží od mnoha výrobců. Některé velkoobchody se specializují na určitý sortiment. Často mívají podobu velkých skladišť. Druhy velkoobchodních jednotek:
- samoobslužný velkoobchod: neposkytuje žádné služby, maloobchodník zboží vybere, zaplatí a na rampě naloží do automobilu (např. Makro)
- rozvážková služba: zabezpečuje dopravu, nakupuje, dodává a prodává za hotové supermarketům, restauracím… Zboží rychle podléhá zkáze
- velkoobchod s regálovou službou: umísťuje přímo v maloobchodních prodejnách své vlastní regály se zbožím, inkasuje pouze za prodané zboží, užití při prodeji hraček, kosmetiky, sezónního zboží
- zásilkový velkoobchod: práce na základě katalogů, které rozesílá maloobchodům, specializace na drobný sortiment. Nemá vlastní dopravu, zboží rozesílá poštou
Charakteristika maloobchodu, maloobchodní jednotky
Prodává zboží konečnému zákazníkovi. Druhy maloobchodních jednotek:
- prodejny se zbožím denní potřeby: menší potravinářské prodejny, které vedou i drogistické služby, ceny vyšší než v supermarketech, pultový nebo samoobslužný prodej
- specializované prodejny: zaměřují se na určité druhy zboží ( Datart, Okay…)
- supermarkety a hypermarkety: v supermarketech převažují potraviny, v hypermarketech má významné zastoupení i ostatní zboží, mohou nabízet nižší ceny, s množstevními slevami, dlouhá prodejní doba (sobota, neděle..)
Hypermarkety a supermarkety se slučují do obchodních řetězců = vlastní je jeden obchodní podnik.
Psychologické triky v supermarketech: klidná hudba, ovoce u vchodu -> nemáme výčitky koupit i něco nezdravého, dražší sortiment v úrovni očí…
- obchodní domy a centra: nabízí široký sortiment pod jednou střechou, samostatné prodejny, možnost občerstvení, supermarkety, multikina apod.
- diskontní prodejny: prodejny které vedou neúplný sortiment, nákup za nízké ceny, často prodej přímo z palet (Plus, Lidl, Penny market, Norma..)
- podniková prodejna: v majetku výrobce, prodává jen jeho výrobky
Průběh obchodní činnosti v MO – základní činnosti
Průzkum poptávky a statistiky prodeje, objednání, převzetí, přejímka, skladování
Prodej zboží v MO
- Příprava zboží k prodeji – třídění, krájení, označení cenami
- Vystavení a nabízení zboží – může být doplněno ochutnávkami či předváděním
- Obsluha zákazníka – důležitá je odborná znalost prodávajícího
- Výdej zboží – u zboží, které si zákazník vyzvedává na prodejně či ve skladu
Dva způsoby stanovení ceny v obchodě
- Prodejní cena = nákupní cena + marže
Marže musí pokrýt náklady, počítá se vždy na jeden výrobek
Mezi náklady patří: skladování, elektřina, mzdy, náklady na reklamu
- Výrobce stanoví doporučenou cenu a rabat – částku, kterou výrobce z této ceny srazí, a tím vznikne cena, za kterou dodává zboží obchodu
Doporučená cena – rabat = nákupní cena obchodu
Dop. cenu snížíme o DPH, z ceny bez DPH vypočteme rabat 40%, Cena bez DPH – rabat
Základní práva spotřebitelů (zákon na ochranu spotřebitele)
- Právo na bezpečnost: hygienické podmínky, prodej bezpečných výrobků
- Právo na informovanost: jak výrobek využívat, nebezpeční výrobku, složení, technické parametry, cena, informace o podmínkách reklamace
Nekalé obchodní praktiky: cenové triky ( nahrazování cen, přičemž původní cenu si prodejce vymyslel, aby zboží vypadalo, že je ve slevě), nepravdivé informace (poslední kusy k dispozici, zaručení léčby různých chorob), manipulace a nátlak ( na důchodce, na děti)
Uzavření kupní smlouvy a) obyvatelstvu, b) podniku
- Dodáme zboží proti hotovému zaplacení, buď bez předchozí objednávky nebo s objednávkou. Kupní smlouva často vzniká ústně.
- Při prodeji organizacím zašleme nabídku – buď sami, nebo odpověď na poptávku, potvrzením objednávky vzniká kupní smlouva písemně.
Prodejní cesty
- prodej bez mezičlánků – výrobce prodává přímo podnikům a obyvatelstvu
- využití zprostředkovatele – zprostředkovatel hledá pro výrobce odběratele nebo pro velkoobchod vhodné dodávky
- prodej maloobchodu – pro výrobky rychle ztrácející na hodnotě
- prodej velkoobchodu – zboží, které dodáme, velkoobchod dále prodává ve své obchodní síti, dodává do maloobchodu
Kdo provádí vlastní prodej? (útvary, osoby)
Zaměstnanci prodejního oddělení:
- Prodejce: uzavírá obchody (e-mailem, telefonicky)
- Merchandiser: jeho náplní je působení na zákazníky, informuje o zboží a o novinkách
- Key account manager: věnuje se především nejdůležitějším zákazníkům
Důležité faktory při vyřizování objednávky
- Rychlost prodejního oddělení při zpracování objednávky
- Množství objednávek, kterým může oddělení vyhovět
- Schopnost dodání veškerých objednaných druhů v požadovaném množství
Expedice
V den dodání se provádí expedice = vyjmutí zboží ze skladu a naložení na dopravní prostředek. Expedování oznámíme e-mailem či SMS zprávou.., při expedici vystavíme dodací list a fakturu (daňový doklad). Jestliže byla zaplacena záloha, vystaví se zálohová faktura. Na vydané zboží se vystaví výdejka, a zapíše se do karty zásob.
Doprava a dopravní doklady
Druh dopravy záleží na objemu dodávky, místě určení, rychlosti, ceně dopravy….
Doklady: dodací list, nákladní listy
Mezinárodní doprava: CMR– nákladní list pro silniční dopravu, CIM – nákladní list pro železniční dopravu, AWB – nákladní list pro leteckou dopravu
Poprodejní služby, příklady
- Instalace výrobku
- Poradenství (jak s výrobkem zacházet, jak řešit problémy)
- Servis a náhradní díly
Doklady při dodání zboží
Dodací list nebo dopravní doklad – potvrzení skutečného množství
U složitějších výrobků: osvědčení o jakosti, technická dokumentace a návod k obsluze, záruční list
Reklamace, druhy vad a placení
Reklamace může být uplatněna, jestliže:
- Dodávka není v pořádku: chybějí kusy, poškozené zboží, jiný druh)
Sepíše se protokol o vadách, na uznané reklamace se zasílá dobropis (faktura se zápornou částkou)
- V záruční době se projeví vady výrobku, selhání funkcí atd.
Reklamace řeší prodejce, který zboží prodal.
Vystaví se reklamační list – uvede popis zboží, závady a termín přijetí, 30 dní na vyřízení:
– dodání nové věci
– bezplatná oprava
– poskytnutí slevy
– odstoupení od smlouvy a vrácení peněz
- Vyskytnou se právní vady
Placení před dodáním – pro kupujícího nevýhodné -> vydá peníze, ale nemá jistotu, často se využívá placení záloh
Placení při dodání – zboží (na dobírku), dokladů opravňujících nakládat se zbožím ( faktura, přepravní doklad)
Placení po dodání – běžný odklad zaplacení faktury (10-14 dní), poskytnutí dod. úvěru
Mezinárodní obchod
– kupující a prodávající jsou z různých zemí
2 struktury:
- Teritoriální – s kterými zeměmi spolupracujeme, nejvíce s Německem
- Zbožová – co vyvážíme, co dovážíme
3 části:
- Export (vývoz) z ČR pryč
- Inport (Dovoz) do ČR
- Reexport (znovu vývoz) vývoz dovezeného zboží
Reexport přímý – v cizině koupíme, v cizině prodáme, ale na naše území se nedostane
Reexport nepřímý – projde přes naše území (dokončuje,kompletuje)
Obchodní bilance= porovnání dovozu a vývozu, zjistí se rozdíl
Rozdíl při obchodování v rámci EU a mimo EU
- Mimo EU zboží překračuje hranice státu a provádí se proclení dodávky
- V rámci EU, kdy se nejedná o vývoz a dovoz, je zde VOLNÝ POHYB ZBOŽÍ NA TRHU, dodávka se neproclívá, odpadají technické i hygienické bariéry.
Jaká jsou specifika při průzkumu trhu v zahraničí?
Je třeba získat více informací o:
- Zemi – politická, hospodářská situace, podmínky pro proclení
- Místních obyvatelích – povolání, věk, národnost, kupní síly
- Zboží – produkty na místním trhu, ceny produktů na místním trhu…
Marketingový mix při prodeji do zahraničí
- Produkt – zvážíme, zda jsou naše produkty na místním trhu potřebné, požadavky – vzhled, barva, chuť, kvalita, složení
- Cena – dle nákladů a marketingu
- Distribuce
- přímý prodej – domácí výrobní podnik vyváží své výrobky do jiné země nebo je sám dováží. Důležité jazykové znalosti, techniky obchodování
- nepřímý prodej – domácí podnik využívá služby obchodního podniku, kterému své výrobky prodá a ten je pak dále prodává. Nebo domácí podnik nakupuje, využije zahraniční podnik, který výrobky v jiné zemi nakoupí a v ČR pak prodává.
- Propagace – zahr. propagační agentura, která zná místní podmínky
Rizika při prodeji do zahraničí
- Velká vzdálenost, odlišné právní předpisy, jazykové bariéry, poškození při dopravě, nezaplacení, nepřevzetí zboží, kursovní rizika, politická rizika – nepokoje, stávky, zákazy dovozu do dané země, politické převraty
Působení kurzových změn na vývozce
- Zhodnocení měny – stoupá její kurs, za jednotku této měny obdržíme více jednotek měny jiné
- Znehodnocení měny – kurs měny klesá, za jednotku této měny obdržíme méně jednotek měny jiné
- Když má podnik účet v jiné měně než v té, v které probíhá obchod tak vznikají kursovní ztráty a kursovní zisky.
Obsah kupní smlouvy při prodeji do zahraničí
Smlouva vzniká: písemně, elektronicky, ústně a obsahuje:
- Účastníky
- Popis zboží – druh, jakost, množství, balení
- Cenu
- Dodací a platební podmínky
- Povinnosti kupujícího – převzít dodávku, zaplatit
- Všeobecné podmínky – záruka, řešení reklamací, apod.
Kalkulace ceny při prodeji do zahraničí
Prodejní cena – přímé obchodní náklady/1 ks (doprava, pojistné, provize, náklady kontroly přejímky, skladné) – marže (kryje nepřímé náklady a obsahuje zisk) = nákupní cena zboží
Dodací podmínky, INCOTERMS
Dodací podmínky udávají:
- Kde předcházejí rizika poškození a ztráty zboží z prodávajícího na kupujícího
- Kde přechází hrazení nákladů na dodání z prodávajícího na kupujícího
- Povinnosti prodávajícího a kupujícího při zajištění dopravy a dokumentů (vývozní a dovozní formality, dopravní avízo, kontrola, atd.)
!Běžné je stanovit místo, do kterého dopravu hradí prodávající = franko!
INCOTERMS – podmínky, které představují sjednocená pravidla výkladu dodacích
podmínek, vydaná Mezinárodní obchodní komorou v Paříži. Lze je
Využít na všechny druhy dopravy.
Dokumentární inkaso, princip, výhody
– nejčastěji se platí bankovním převodem, ale lze platit i dokumentárně
= placení proti dokumentům
- Banka kupujícího se zavazuje, že kupujícímu vydá doklady opravňující k nakládání se zbožím až po zaplacení. Například princip dobírky → jistota prodávajícího, že zboží nebude vydáno dříve než po zaplacení + jistota kupujícího, že zboží obdrží.
- Výhody: jistota, že zboží nebude vydáno dříve, než bude zaplaceno
Dokumentární akreditiv, princip, výhody
Placení akreditivem má dvě fáze – otevření a použití.
- Otevření (vystavení) akreditivu – otevírá se v určenou dobu před odesláním zboží. Otevření znamená, že kupující požádá svou banku, aby zajistila, že pro daný obchod bude k dispozici potřebná částka.
- Použití akreditivu – dochází k němu v době, kdy je realizována dodávka. Prodávající odešle zboží a doklady (faktura, přepravní doklad, doklady o pojištění, certifikát o původu zboží, kvalitě, balící listy……) o tom předloží své bance.
Po předložení dokladů banka prodávajícího:
- Je-li sjednán potvrzený akreditiv, vyplatí částku hned a vyžádá si ji od banky kupujícího
- V ostatních případech si nejprve vyžádá úhradu od banky kupujícího a tu pak připíše prodávajícímu na účet.
- Výhody: záruka zaplacení, spolehlivost akreditivu, závisí na solidnosti bank, jistota obdržení zboží.
- Nevýhody: dovozce může zboží i nepřijmout
- Využití pouze, když dovozce známe -> jistota, že “necukne“