Otázka: Vnitřní obchod
Předmět: Ekonomie a obchod
Přidal(a): Daniela94
Vnitřní obchod
- tento obchod probíhá uvnitř státu
- předmětem podnikání je nákup zboží a jeho úprava, prodej
- obchod je součástí služeb -> terciární sektor
Řídí se podle:
- obchodního a živnostenského zákoníku, zákonu na ochranu spotřebitele a občanského zákoníku
Historie
- Směna naturální = výměnných obchod, věc za věc
- Všeobecný ekvivalent= všeobecně přijímané zboží, které má hodnotu pro všechny členy společnosti -> komoditní
- Babylonská říše
- měla přesná pravidla obchodu v Chamurappiho zákoníku
- zahraniční obchod, velkoobchod, komenda= podílnictví v obchodě
- Hanza – spolek 80 měst v 17. – 18. století – kolem severního moře, města, která obchodovala se světem
- Ungelt
- Akcíz
- Cech= živnostenský spolek, dohoda o ceně, kvalitě a určují si pravidla
Podstata a význam obchodu
- přibližuje nám produkt od místa výroby do místa spotřeby
- zajišťuje potřebný sortiment
- kontroluje kvalitu prodávaného zboží
- podává reklamu o existenci výrobků, informuje o výrobku)
- díky konkurenci přibližuje cenu k ceně rovnovážné
Pojmy vnitřního obchodu
- Obchodní instituce – všechny organizace, které mají povolení obchodovat
- Obchodní cestující – zaměstnanec firmy, který pracuje za provize a má k tomu ještě plat
- Obchodní zástupci – většinou FO, mají volnou živnost a berou pouze provize
- Obchodní makléři – FO, berou provize, prodávají a nakupují cenné papíry
- Speditér – zajišťuje přepravu
- Obchod ve výrobě – většinou potravinářské firmy, vyrobí a rovnou prodají, uplatňují nižší ceny
- Obchod zemědělských produktů – prodávají to, co vypěstují
- Zásilkový prodej – musí mít 1 kamenný obchod, kde zmůžeme zboží prohlédnout
- Obchodní zprostředkovatel – zabývají se obchodními smlouvami, vyhledávají odběratele
Velkoobchodní a maloobchodní jednotky
1) Velkoobchod
- obchod, který nakupuje od různých výrobců určitý sortiment zboží a ve velkém prodávají maloobchodníkům nebo firmám
- mohou provádět úpravu zboží nebo balit
Druhy:
- Dodávkový VO (=tradiční)
- zajišťují dopravu
- mají sklady, kde je možné si zboží vybrat
- Agenturní VO (=traťový)
- elektronický obchod
- Samoobslužný VO
- prodej ve velkém pro menší obchody a stánkový prodej
- např.: Makro
- Policový obchod VO
- prodejce určitého sortimentu si pronajme prostor v kamenném obchodě
2) Maloobchod
- obchody určený konečným zákazníkům
- nesou zodpovědnost za kvalitu zboží
- používají marketing
- přetváří výrobní sortiment na obchodní a pokrývá ho vlastní značkou (TESCO)
Maloobchodní mix:
=aktivity, které pomáhají k úspěchu obchodníka
- Umístění obchodu a výrobků v obchodě
- Kvalifikovaný personál
- Čistota
- Vypracovaná reklama
- Hudba a vůně interiéru
Pojmy
- Intenzita maloobchodu = hustota prodejen
- Selektivní prodej = specializované prodejny (např. na sport)
- Exkluzivní prodej = výhradní zastoupení, značkové obchody
Typy maloobchodních jednotek:
- liší se maloobchodním mixem
- odlišná šířka a hloubka sortimentu
a) Úzce specializované prodejny
- specializují se na 1 výrobek
- např. prodejna čajů
b) Specializované prodejny
- specializace na 1 druh sortimentu
- papírnictví, elektor
c) Koloniál
- nejmenší obchody s pultovým prodejem
- vysoké ceny
d) Supermarkety a Hypermarkety
- TESCO, Globus
- většina má potravinářské zboží
- snaha mít zboží se slevou (discont)
- měkký discont -> obsluha
- tvrdý discont -> bez prodavačů – levnější
- Hypermarkety
- větší plocha obchodu
- musí mít parkoviště a záchody
- neměl by být do patra
- 55% potravin
- široký sortiment a také diskontní prodej
- prodávají pod svojí značkou
e) Obchodní domy
- univerzální nebo specializované
- v patrech
- rabat= maloobchodní přirážka
- např. Bílá labuť
f) Ambulantní prodejny
- pohyblivé obchody
- pochůzkový prodej, stánkový prodej, prodejny na kolech
g) Zásilkový prodej
- internetový nebo katalogový
- musí mít kamenný obchod
Nové trendy
- Franchising – franchisor prodává své obchodní jméno franchisantovi, zajišťuje mu marketing a vybavení obchodu (McDonald)
- Franchisa= licence
- Killers – obchody stejného sortimentu
- Mercheňdising – systém umísťování a vystavování zboží
- Supereta – trafiky nebo malé obchody, kde je velká koncentrace lidní (v metru)
- Nákupy přes internet, přes slevové portály
Obchodní galerie
- obchody v odpočinkovém prostoru
- pasáže
Obchodní centrály
- obchody, které mají vlastní výrobu, maloobchod, velkoobchod
- vznikají odkupem jiných značek (prodejen) -> vytvoření sítě
- mají vlastní dopravní prostředky
- např. Albert
Retailing = firma přebírá všechny funkce obchodu a snaží se vybudovat jednotnou mezinárodní značku
- Globální – úplně všude vše stejné, po celém světě (stejné ceny, reklama)
- Multinacionální – rozdíl v cenách podle kupní síly obyvatelstva
Logistika = umístění výrobků a služeb ve správné kvalitě, množství a čase, na správném místě a s příslušnými informacemi
- cíl: distribuce při minimálních nákladech
- ->obchodní, průmyslová, dopravní
Distribuční systémy:
- Klasický = výrobce -> velkoobchod -> maloobchod
- Je zde obchodní přirážka = rabat
- Marketingový
- administrativní – ti, kteří odebírají pravidelně a ve velkém množství mají slevy
- smluvní – propojení na základě smlouvy (nákupní družstva – COOP, distribuční řetězce, franchising)
Sortiment
- široký, úzký
- povrchový, hloubkový