Vnitřní obchod (2)

Proč je zakázané kopírování? 💾 Stáhnout materiálVIP členstvíNahlásit chybu

 

Otázka: Vnitřní obchod

Předmět: Ekonomie a obchod

Přidal(a): Daniela94

 

 

Vnitřní obchod

  • tento obchod probíhá uvnitř státu
  • předmětem podnikání je nákup zboží a jeho úprava, prodej
  • obchod je součástí služeb -> terciární sektor

 

Řídí se podle:

  • obchodního a živnostenského zákoníku, zákonu na ochranu spotřebitele a občanského zákoníku

 

Historie

  • Směna naturální = výměnných obchod, věc za věc
  • Všeobecný ekvivalent= všeobecně přijímané zboží, které má hodnotu pro všechny členy společnosti -> komoditní
  • Babylonská říše
    • měla přesná pravidla obchodu v Chamurappiho zákoníku
    • zahraniční obchod, velkoobchod, komenda= podílnictví v obchodě
  • Hanza – spolek 80 měst v 17. – 18. století – kolem severního moře, města, která obchodovala se světem
  • Ungelt
  • Akcíz
  • Cech= živnostenský spolek, dohoda o ceně, kvalitě a určují si pravidla

 

Podstata a význam obchodu

  • přibližuje nám produkt od místa výroby do místa spotřeby
  • zajišťuje potřebný sortiment
  • kontroluje kvalitu prodávaného zboží
  • podává reklamu o existenci výrobků, informuje o výrobku)
  • díky konkurenci přibližuje cenu k ceně rovnovážné

 

Pojmy vnitřního obchodu

  • Obchodní instituce – všechny organizace, které mají povolení obchodovat
  • Obchodní cestující – zaměstnanec firmy, který pracuje za provize a má k tomu ještě plat
  • Obchodní zástupci – většinou FO, mají volnou živnost a berou pouze provize
  • Obchodní makléři – FO, berou provize, prodávají a nakupují cenné papíry
  • Speditér – zajišťuje přepravu
  • Obchod ve výrobě – většinou potravinářské firmy, vyrobí a rovnou prodají, uplatňují nižší ceny
  • Obchod zemědělských produktů – prodávají to, co vypěstují
  • Zásilkový prodej – musí mít 1 kamenný obchod, kde zmůžeme zboží prohlédnout
  • Obchodní zprostředkovatel – zabývají se obchodními smlouvami, vyhledávají odběratele

 

Velkoobchodní a maloobchodní jednotky

1) Velkoobchod

  • obchod, který nakupuje od různých výrobců určitý sortiment zboží a ve velkém prodávají maloobchodníkům nebo firmám
  • mohou provádět úpravu zboží nebo balit

Druhy:

  • Dodávkový VO (=tradiční)
    • zajišťují dopravu
    • mají sklady, kde je možné si zboží vybrat
  • Agenturní VO (=traťový)
    • elektronický obchod
  • Samoobslužný VO
    • prodej ve velkém pro menší obchody a stánkový prodej
    • např.: Makro
  • Policový obchod VO
    • prodejce určitého sortimentu si pronajme prostor v kamenném obchodě

 

2) Maloobchod

  • obchody určený konečným zákazníkům
  • nesou zodpovědnost za kvalitu zboží
  • používají marketing
  • přetváří výrobní sortiment na obchodní a pokrývá ho vlastní značkou (TESCO)

 

Maloobchodní mix:

=aktivity, které pomáhají k úspěchu obchodníka

  • Umístění obchodu a výrobků v obchodě
  • Kvalifikovaný personál
  • Čistota
  • Vypracovaná reklama
  • Hudba a vůně interiéru

 

Pojmy

  • Intenzita maloobchodu = hustota prodejen
  • Selektivní prodej = specializované prodejny (např. na sport)
  • Exkluzivní prodej = výhradní zastoupení, značkové obchody

 

Typy maloobchodních jednotek:

  • liší se maloobchodním mixem
  • odlišná šířka a hloubka sortimentu

 

a) Úzce specializované prodejny

  • specializují se na 1 výrobek
  • např. prodejna čajů

 

b) Specializované prodejny

  • specializace na 1 druh sortimentu
  • papírnictví, elektor

 

c) Koloniál

  • nejmenší obchody s pultovým prodejem
  • vysoké ceny

 

d) Supermarkety a Hypermarkety

  • TESCO, Globus
  • většina má potravinářské zboží
  • snaha mít zboží se slevou (discont)
    • měkký discont -> obsluha
    • tvrdý discont -> bez prodavačů – levnější
  • Hypermarkety
    • větší plocha obchodu
    • musí mít parkoviště a záchody
    • neměl by být do patra
    • 55% potravin
    • široký sortiment a také diskontní prodej
    • prodávají pod svojí značkou

 

e) Obchodní domy

  • univerzální nebo specializované
  • v patrech
  • rabat= maloobchodní přirážka
  • např. Bílá labuť

 

f) Ambulantní prodejny

  • pohyblivé obchody
  • pochůzkový prodej, stánkový prodej, prodejny na kolech

 

g) Zásilkový prodej

  • internetový nebo katalogový
  • musí mít kamenný obchod

 

Nové trendy

  • Franchising – franchisor prodává své obchodní jméno franchisantovi, zajišťuje mu marketing a vybavení obchodu (McDonald)
  • Franchisa= licence
  • Killers – obchody stejného sortimentu
  • Mercheňdising – systém umísťování a vystavování zboží
  • Supereta – trafiky nebo malé obchody, kde je velká koncentrace lidní (v metru)
  • Nákupy přes internet, přes slevové portály

 

Obchodní galerie

  • obchody v odpočinkovém prostoru
  • pasáže

 

Obchodní centrály

  • obchody, které mají vlastní výrobu, maloobchod, velkoobchod
  • vznikají odkupem jiných značek (prodejen) -> vytvoření sítě
  • mají vlastní dopravní prostředky
  • např. Albert

 

Retailing = firma přebírá všechny funkce obchodu a snaží se vybudovat jednotnou mezinárodní značku

  • Globální – úplně všude vše stejné, po celém světě (stejné ceny, reklama)
  • Multinacionální – rozdíl v cenách podle kupní síly obyvatelstva

 

Logistika = umístění výrobků a služeb ve správné kvalitě, množství a čase, na správném místě a s příslušnými informacemi

  • cíl: distribuce při minimálních nákladech
  • ->obchodní, průmyslová, dopravní

 

Distribuční systémy:

  • Klasický = výrobce -> velkoobchod -> maloobchod
    • Je zde obchodní přirážka = rabat
  • Marketingový
    • administrativní – ti, kteří odebírají pravidelně a ve velkém množství mají slevy
    • smluvní – propojení na základě smlouvy (nákupní družstva – COOP, distribuční řetězce, franchising)

 

Sortiment

  • široký, úzký
  • povrchový, hloubkový


Další podobné materiály na webu: