Otázka: Vnitřní obchod
Předmět: Ekonomie a obchod
Přidal(a): Kořízková Aneta
OBCHOD = Specifická ekonomická činnost, pomocí níž dochází k nákupu a prodeji zboží a služeb za určitou hodnotu
FUNKCE OBCHODU
- PŘEKLENOVACÍ (plynulí pohyb zboží od výrobce ke spotřebiteli)
- ZBOŽOVÁ (zajišťuje potřebný sortiment)
- TRŽNÍ (vytváří ceny produktů na základě nabídky a poptávky)
VNITŘNÍ OBCHOD -> na území jednoho státu
ZAHRANIČNÍ OBCHOD -> mezi různými státy
VELKOOBCHOD -> Nakupuje od výrobce a prodává maloobchodům
MALOOBCHOD -> Nakupuje od velkoobchodů a prodává konečným spotřebitelům
SPOLEČNÉ STRAVOVÁNÍ ->Výroba, prodej a spotřeba jídel a nápojů v provozovnách společného stravování
OBCHODNÍ ŘETĚZCE -> Obchodní organizace, které zahrnují velkoobchod a síť maloobchodu
STÁTNÍ PODNIK -> podnik, který je ve vlastnictví státu)
OBCHODNÍ SPOLEČNOSTI A DRUŽSTVA -> podniky, ve kterých podniká pod společným jménem více osob
SOUKROMÉ OBCHODY -> živnosti
VELKOOBCHOD
- není určen pro konečného spotřebitele
- úprava, balení zboží
- kontrola jakosti zboží
- reklama, podpora prodeje
TYPY
- TRADIČNÍ (nejrozšířenější, nejčastější forma velkoobchodu)
- AGENTURNÍ (TRAŤOVÝ) VELKOOBCHOD (nejlevnější – nemá sklady, zajišťuje dodávky z výroby k maloobchodníkům)
- CASH & CARRY – SAMOOBSLUŽNÝ VELKOOBCHOD (zboží se prodává převážně drobným obchodníkům/živnostníkům, platba FA a v hotovosti, vlastní doprava, např. MAKRO)
- REGÁLOVÝ VELKOOBCHOD (umísťuje své regály v maloobchodní síti, MO zprostředkovává prodej a platí pouze za prodané zboží, neprodané zboží zůstává v majetku VO)
MALOOBCHOD
- Je firma, která prodává zboží přímo konečnému zákazníkovi
- Místo kde se nabídka střetává s poptávkou
- Vysoký stupeň konkurence -> neustálé snižování cen
- MO se zabývají i výrobci a velkoobchodníci
ZPŮSOBY PRODEJE
- PULTOVÝ PRODEJ
- SAMOOSLUŽNÝ PRODEJ
- AMBULATNÍ PRODEJ (pojízdná prodejna, stánky)
- POCHŮZKOVÝ PRODEJ (makléři)
- ZÁSILKOVÝ PRODEJ
- INTERNETOVÝ PRODEJ
TYPY JEDNOTEK
- PRODEJNA SE ZBOŽÍM DENNÍ POTŘEBY (Jednota, Žabka, večerky)
- SPEDIALIZOVANÁ PRODEJNA (knihkupectví, hračkářství, prodejna hudebních nosičů, řeznictví)
- SPECIALIZOVANÁ VELKOPRODEJNA (IKEA, KIKA nábytek, MAUNFIELD, Billa)
- HOBBYMARKET (OBI, HORNBACH)
- SUPERMARKET (Albert, Tesco Supermarket, Billa)
- HYPERMARKET (Tesco, Globus, Kaufland – diskontní prodejna)
- DISKONTNÍ PRODEJNA (Lidl, Penny Market)
- OBCHODNÍ CENTRUM (OC Anděl – Nový Smíchov, Palladium, OC Chodov)
- OBCHODNÍ DŮM (Bílá labuť, Kotva)
OBCHODNÍ ZÁSTUPCI -> OSVČ, odměnou je provize, může pracovat pro více firem … např. AVON
OBCHODNÍ CESTUJÍCÍ -> Zaměstnanec firmy, stálý plat + provize
OBCHODNÍ MAKLÉŘI -> OSVČ, odměnou je provize, makléřská licence – realitní, pojišťovací, burzovní makléři
OBCHODNÍ ZASILATEL – SPEDITÉR -> Zajišťuje dopravu zboží do zahraniční, pojištění, dopravní dokumenty – UPS, DHL
NÁKUPNÍ PASÁŽ -> luxusní obchody
ZNAČKY
- ZNAČKA VÝROBKŮ -> označení, pod kterým se výrobek nebo služba prodává
- KMENOVÁ ZNAČKA -> firma jednou značkou pokrývá mnoho výrobků (Adidas, Philips)
- INDIVIDUALNÍ ZNAČKA -> každý výrobek má vlastní individuální značku (Palmex, Jar, Cif)
- Firma nespojuje svoji pověst s případným neúspěchem výrobku
- ZNAČKA VÝROBCE -> výrobek se v obchodě prodává pod označením výrobce (Olma, Vodňanské kuře)
- ZNAČKA OBCHODU -> výrobek se v obchodě prodává pod názvem, který si určuje maloobchod
ANALÝZA SORTIMENTU = skladba výrobků
- HLUBOKÝ (počet variací výrobků v řadě)
- MĚLKÝ (málo výrobků v řadě)
- ŠIROKÝ (mnoho druhů)
- ÚZKÝ (málo výrobních řad)
SPECIALIZOVANÁ PRODEJNA -> úzký a hluboký sortiment
SMÍŠENÁ PRODEJNA -> široký a nízký sortiment
MALOOBCHODNÍ MIX
- LOKALIZACE PRODEJNY
- VELIKOST, PROSTOROVÉ USPOŘÁDÁNÍ, VZHLED PRODEJNY
- PERSONÁL PRODEJNY
- CENOVÁ HLADINA
- OBCHODNÍ SORTIMENT
- SLUŽBY
FRANCHISING = smluvní vztah
- KFC, Potrefená husa
- POSKYTOVATEL ZNAČKY FRANCHISOR
- NABYVATEL FRANCHISANT
- FRANCHISOR poskytovatel franchisingu
- Vlastníkem ochranné známky a značky franchizové sítě
- Předává franchizantovi znalosti o tom, jak správně podnikat (KNOW-HOW)
- Je vlastníkem majetku v podniku
- FRANCHISANT příjemce franchizové licence
- Vede podnik jménem franchisora jako nezávislý podnikatel
- Jeho výdělkem je zisk vytvořený při této činnosti
- Je vlastníkem majetku v podniku
- KLADY – banky poskytují úvěr
- ZÁPORY – vysoká vstupní cena, nutnost řídit se standarty franchizora
DISTRIBUCE (cesta výrobku od výrobce k zákazníkovi)
- PŘÍMÁ
- VÝROBCE -> ZÁKAZNÍK
- firemní prodejna, zahradnictví, prodej prostřednictvím internetu
- NEPŘÍMÁ
- VÝROBCE -> MALOOBCHOD -> ZÁKAZNÍK
- VÝROBCE -> VELKOOBCHOD -> MALOOBCHOD -> ZÁKAZNÍK
- VÝROBCE -> DOVOZCE -> MALOOBCHOD -> ZÁKAZNÍK