Vnitřní obchod

 

Otázka: Vnitřní obchod

Předmět: Ekonomie a obchod

Přidal(a): Kořízková Aneta

 

 

OBCHOD = Specifická ekonomická činnost, pomocí níž dochází k nákupu a prodeji zboží a služeb za určitou hodnotu

 

FUNKCE OBCHODU

  • PŘEKLENOVACÍ (plynulí pohyb zboží od výrobce ke spotřebiteli)
  • ZBOŽOVÁ (zajišťuje potřebný sortiment)
  • TRŽNÍ (vytváří ceny produktů na základě nabídky a poptávky)

 

VNITŘNÍ OBCHOD -> na území jednoho státu

ZAHRANIČNÍ OBCHOD -> mezi různými státy

 

VELKOOBCHOD -> Nakupuje od výrobce a prodává maloobchodům

MALOOBCHOD -> Nakupuje od velkoobchodů a prodává konečným spotřebitelům

 

SPOLEČNÉ STRAVOVÁNÍ ->Výroba, prodej a spotřeba jídel a nápojů v provozovnách společného stravování

OBCHODNÍ ŘETĚZCE -> Obchodní organizace, které zahrnují velkoobchod a síť maloobchodu

STÁTNÍ PODNIK -> podnik, který je ve vlastnictví státu)

OBCHODNÍ SPOLEČNOSTI A DRUŽSTVA -> podniky, ve kterých podniká pod společným jménem více osob

SOUKROMÉ OBCHODY -> živnosti

 

VELKOOBCHOD

  • není určen pro konečného spotřebitele
  • úprava, balení zboží
  • kontrola jakosti zboží
  • reklama, podpora prodeje

 

TYPY

  • TRADIČNÍ (nejrozšířenější, nejčastější forma velkoobchodu)
  • AGENTURNÍ (TRAŤOVÝ) VELKOOBCHOD (nejlevnější – nemá sklady, zajišťuje dodávky z výroby k maloobchodníkům)
  • CASH & CARRY – SAMOOBSLUŽNÝ VELKOOBCHOD (zboží se prodává převážně drobným obchodníkům/živnostníkům, platba FA a v hotovosti, vlastní doprava, např. MAKRO)
  • REGÁLOVÝ VELKOOBCHOD (umísťuje své regály v maloobchodní síti, MO zprostředkovává prodej a platí pouze za prodané zboží, neprodané zboží zůstává v majetku VO)

 

MALOOBCHOD

  • Je firma, která prodává zboží přímo konečnému zákazníkovi
  • Místo kde se nabídka střetává s poptávkou
  • Vysoký stupeň konkurence -> neustálé snižování cen
  • MO se zabývají i výrobci a velkoobchodníci

 

ZPŮSOBY PRODEJE

  • PULTOVÝ PRODEJ
  • SAMOOSLUŽNÝ PRODEJ
  • AMBULATNÍ PRODEJ (pojízdná prodejna, stánky)
  • POCHŮZKOVÝ PRODEJ (makléři)
  • ZÁSILKOVÝ PRODEJ
  • INTERNETOVÝ PRODEJ

 

TYPY JEDNOTEK

  • PRODEJNA SE ZBOŽÍM DENNÍ POTŘEBY (Jednota, Žabka, večerky)
  • SPEDIALIZOVANÁ PRODEJNA (knihkupectví, hračkářství, prodejna hudebních nosičů, řeznictví)
  • SPECIALIZOVANÁ VELKOPRODEJNA (IKEA, KIKA nábytek, MAUNFIELD, Billa)
  • HOBBYMARKET (OBI, HORNBACH)
  • SUPERMARKET (Albert, Tesco Supermarket, Billa)
  • HYPERMARKET (Tesco, Globus, Kaufland – diskontní prodejna)
  • DISKONTNÍ PRODEJNA (Lidl, Penny Market)
  • OBCHODNÍ CENTRUM (OC Anděl – Nový Smíchov, Palladium, OC Chodov)
  • OBCHODNÍ DŮM (Bílá labuť, Kotva)

 

OBCHODNÍ ZÁSTUPCI -> OSVČ, odměnou je provize, může pracovat pro více firem … např. AVON

OBCHODNÍ CESTUJÍCÍ -> Zaměstnanec firmy, stálý plat + provize

OBCHODNÍ MAKLÉŘI -> OSVČ, odměnou je provize, makléřská licence – realitní, pojišťovací, burzovní makléři

OBCHODNÍ ZASILATEL – SPEDITÉR -> Zajišťuje dopravu zboží do zahraniční, pojištění, dopravní dokumenty – UPS, DHL

NÁKUPNÍ PASÁŽ -> luxusní obchody

 

ZNAČKY

  • ZNAČKA VÝROBKŮ -> označení, pod kterým se výrobek nebo služba prodává
  • KMENOVÁ ZNAČKA -> firma jednou značkou pokrývá mnoho výrobků (Adidas, Philips)
  • INDIVIDUALNÍ ZNAČKA -> každý výrobek má vlastní individuální značku (Palmex, Jar, Cif)
    • Firma nespojuje svoji pověst s případným neúspěchem výrobku
  • ZNAČKA VÝROBCE -> výrobek se v obchodě prodává pod označením výrobce (Olma, Vodňanské kuře)
  • ZNAČKA OBCHODU ->  výrobek se v obchodě prodává pod názvem, který si určuje maloobchod

 

ANALÝZA SORTIMENTU = skladba výrobků

  • HLUBOKÝ (počet variací výrobků v řadě)
  • MĚLKÝ (málo výrobků v řadě)
  • ŠIROKÝ (mnoho druhů)
  • ÚZKÝ (málo výrobních řad)

 

SPECIALIZOVANÁ PRODEJNA -> úzký a hluboký sortiment

SMÍŠENÁ PRODEJNA -> široký a nízký sortiment

 

MALOOBCHODNÍ MIX

  • LOKALIZACE PRODEJNY
  • VELIKOST, PROSTOROVÉ USPOŘÁDÁNÍ, VZHLED PRODEJNY
  • PERSONÁL PRODEJNY
  • CENOVÁ HLADINA
  • OBCHODNÍ SORTIMENT
  • SLUŽBY

 

FRANCHISING = smluvní vztah

  • KFC, Potrefená husa
  • POSKYTOVATEL ZNAČKY FRANCHISOR
  • NABYVATEL FRANCHISANT
  • FRANCHISOR poskytovatel franchisingu
    • Vlastníkem ochranné známky a značky franchizové sítě
    • Předává franchizantovi znalosti o tom, jak správně podnikat (KNOW-HOW)
    • Je vlastníkem majetku v podniku
  • FRANCHISANT příjemce franchizové licence
    • Vede podnik jménem franchisora jako nezávislý podnikatel
    • Jeho výdělkem je zisk vytvořený při této činnosti
    • Je vlastníkem majetku v podniku
  • KLADY – banky poskytují úvěr
  • ZÁPORY – vysoká vstupní cena, nutnost řídit se standarty franchizora

 

DISTRIBUCE (cesta výrobku od výrobce k zákazníkovi)

  • PŘÍMÁ
    • VÝROBCE -> ZÁKAZNÍK
    • firemní prodejna, zahradnictví, prodej prostřednictvím internetu
  • NEPŘÍMÁ
    • VÝROBCE -> MALOOBCHOD -> ZÁKAZNÍK
    • VÝROBCE -> VELKOOBCHOD -> MALOOBCHOD -> ZÁKAZNÍK
    • VÝROBCE -> DOVOZCE -> MALOOBCHOD -> ZÁKAZNÍK






—————————————————————————

 Stáhnout práci v PDF  Upozornit na chybu

 Učebnice k maturitě  Maturitní kurzy

 Učebnice k VŠ přijímačkám  Kurzy na přijímačky

—————————————————————————

Další podobné materiály na webu: