Téma: Vodní doprava
Předmět: Doprava a zasílatelství (VŠE)
Zaslal(a): BezvaStudent
Koncese podle zákona o živn, podnikání, zákon o vnitrozemské plavbě
Vnitrozemské vodní cesty – splavné ( umožnují velkou plavbu tzn. Přeprava z komerčních důvodů osob nebo nákladu) x nesplavné (lze provozovat tak sportovní plavbu)
Splavné cesty:
- VC s volnou hladinou
- Přirozeně splavné toky, toky splavné s bagrováním, toky splavné s regulací
- VC se vzdutou hladinou
- Vnitrozemská jezera, mořské zálivy a ústi toků v dosahu mořského dmutí, kanalizované toky, průplavy a kanály
Regulace vodních cest – není vhodné rozšiřovat do šířky kvůli ponoru, naopak se může zužovat – teče rychleji a hůř se jede proti proudu, plavba závislá na počasí – může se nejezdit měsíce, propichování meandrů – místo oblouku rovná cesta
Kanalizace vodních cest – výstavba plavebních stupňů (jezy, přehrady), pro přechod plavidel plavební komory, eventuálně Lodní zdvihadla, mosty, tunely
Tlačný x vlečný remorkér – na Vltavě max 2×2
Nákladní přeprava:
- Liniová – přeprava dle tarifu, relační rozdělení (po/proti proudu), zvláštní sazby (opakující se zásilky…), komoditní zásilky ( naplnění celé lodi)
- Charterová (nepravidelná) – vždy smluvní přeprava
Nákladní list – ve vnitrostátní i zahraniční přepravě, obdoba nákl. Listu v jiných dopr. obdobách
Náložní list – pouze v zahraničí přepravě, obdoba konosamentu B/L (námořní přeprava)
ZÁKLADNÍ POJMY
Výtlak lodi – displacement – vlastní hmotnost lodi
- Light displacement – vlastní hmotnost lodi + potřebné zařízení
- Load displacement – vlastní hmotnost lodi + potřebné zařízení + náklad na letní čáru ponoru (hustota moře se mění => meni ponor)
Nosnost lodi – kolik je dovoleno naložit na určitou ponorovou caru ve váhových jednotkách
Prostornost lodi – BRT (GRT), NRT – celkový permanentně uzavřený prostor na lodi s určitými výjimkami
Rejstříková tuna
1 RT =100 cbft
Knot (uzel)
Rychlost 1NM/h – námořní míle 1852m = 1 min zemské šíře na rovníku
LEGISLATIVA ČR
- Zákon o námořní plavbě, námořní úřad – státní správu a st. Dozor vykonává Ministerstvo dopravy ČR
Kombinovaná – zde jiný význam = znamená, že přepravuje lidi i náklad
Plavidla:
- Obchodní = nákladní, osobní, kombinovaná
- Vojenská
- Rybářská
- Speciální (lodivodská, celní, záchranná, vlečná, výzkumná, plovoucí jeřáby)
LODĚ PRO SUCHÉ NÁKLADY – dry cargo ships
- Lodě pro přepravu hromadných Sypkých nákladů (s vlastním i bez překládacího zařízení) Bulk carries
- Konveční lodě pro přepravu kusového zboží (na paletách, load on – load off) nahrazováno kontejnerovými (general cargo carries)
- Pro přepravu kontejnerů, 300m +, container ships, 6-7 tisíc kontejnerů
- Kombinované lodě (opět další význam) veze jak kontejnery, tak sypký substrát
- RO/RO ships (roll on – roll off) jako trajekt, ale nejezdí tam lidi!!! (může řidič kamionu..)
- Kabotážní plavidla (coasters/short sea traders) (unifeeder)
Tankery – hromadné tekuté substráty
- Největší lodě, vozí surovou ropu či čisté náklady (zpracované – ropa,olej)
- Knock Nevis/Jahre Viking – největší loď – prodána na zlom (šrot)
- Když havaruje, vyplavené je nálezce
- Lodě se staví v sestrách – i Titanic
OSOBNÍ LODĚ
- Trajekty, liniové lodě, výletní lodě, jachty, rekreační lodě
- Dneska už je heliport na lodi out, jede vedle servisní loď s heliportem