Otázka: Výrobek a jeho životní cyklus
Předmět: Marketing, Spotřební chování
Přidal(a): Michal
1) Definice výrobku?
- je to prostředek ke splnění potřeb a přání lidí
- je určen k uspokojení lidské potřeby a přání
- je to produkt lidské práce
2)Rozdělení výrobku?
- hmotné předměty (hmatatelné) – mobil
- abstraktní předměty (nehmatatelné) – dovolená
3)Části komplexního výrobku?
- JÁDRO (sukus) – užitek, který určitý produkt poskytuje, jde o vlastní výrobek
- Rozšiřující efekty – kvalita, design, obal, značka, instalace, servis, záruka, úvěr, apod.
Design výrobku – může přilákat pozornost veřejnosti a zákazníků, design může pomoci podniku dosáhnout velké konkurenční výhody na trhu, zvyšuje funkčnost a estetiku
Obal výrobku – funkce obalu:
- ochranná
- informační
- rozlišovací
- propagační
- ekologická
- manipulační
Součástí obalu bývá etiketa – nálepka.
Obalové materiály:
- TRADIČNÍ – sklo, keramika, porcelán, papír, parafinovaný papír, dřevo, kovy, textil
- NEJNOVĚJŠÍ – plasty
Značka výrobku:
- značka bývá uvedena na etiketě – nálepce na obalu
části značky:
- jméno – to lze přečíst
- grafický symbol
- barevné provedení
– značka má význam pro výrobce, obchodníka, spotřebitele, jejím prostřednictvím dochází k okamžitému rozpoznání výrobce, výrobku
druhy značek:
- kmenová – označení mnoha produktů jednou značkou (Philips)
- inviduální – promítnutí nových vlastností produktu (ŠKODA – FABIA)
Ochranná známka:
- je to značka, nebo její část, která vyhrazuje jejímu majiteli právo na její používání
- chráněnou obchodní známku lze licencovat – udělit někomu jinému právo k jejímu používání za úplatu
4)Členění produktů z hlediska dalšího použití:
- spotřební zboží – výrobky určené pro konečnou spotřebu (máslo, oděv, boty, mobil, potraviny)
- kapitálové statky – výrobky určené pro další použití v některém podniku (stroj, nitě, šroubky, šroubovák)
5)Členění produktů z hlediska délky jejich použití:
- zboží dlouhodobé spotřeby – lednička, automobil,…
- zboží krátkodobé jednorázové spotřeby – potraviny, mýdlo,…
6)Členění spotřebního zboží:
- běžné zboží
- zboží každodenní spotřeby (pečivo, ovoce, pasta na zuby)
- impulsivní zboží (tyčinka, žvýkačka)
- mimořádné zboží (fridex, opalovací krém)
- zvláštní zboží – koupě je plánovaná a pečlivá (automobil, skříň, kolo, boty)
- speciální zboží (luxusní auto, luxusní oděv, šperky)
7)Členění kapitálových statků:
- materiál
- suroviny přírodního původu (sůl)
- suroviny zemědělského původu (jablka)
- polotovary (vyrobené ze surovin a dále používané ve výrobním procesu)
- investiční zařízení
- stavební zařízení (budovy, stavby)
- nestavební zařízení (technologická zařízení = stroje, dále PC, vybavení kanceláří,…
- pomocný materiál (kancelářské potřeby, údržby strojů)
8)Služby a jejich význam, úsek pro zákazníka
- služby pomáhají zákazníkům
- zvyšují prodej a vytváří dobrou image firmy
- mohou to být např. (záruky, dodávka zboží až do domu, zaškolení, servis,…)
úsek služeb zákazníkům: zřizují ho velké firmy a velké obchodní domy, jeho úkolem je řešit stížnosti a přání zákazníků, poskytování obchodního úvěru, leasingu, poskytování informací
4. fáze
úpadek |
3. fáze
zralost |
2. fáze
růst |
1. fáze
zavedení |
9) ŽCV
prodej |
0. fáze |
prodej |
zisk |
čas |
Fáze:
- nultá fáze – plánování
- zavádění – uvedení výrobku na trh inovátoři (obvyklé nulové příjmy, velké riziko, upravování výrobku, odstraňování vad, konkurence prakticky neexistuje)
- růst – počáteční osvojitelé (počáteční růst tržeb, zavedení podpory prodeje, přesvědčovací reklama)
- zralost – počáteční většina, pozdní většina (trh výrobek přijal, objem tržeb je stálý, dosažení maximálního zisku)
- úpadek – opozdilci (existence nových, lepších produktů na trhu, nutnost modifikace produktu, připomínací reklama, pokles zájmu o produkt, pokles odbytu, výprodej, stažení produktu z trhu)
Vývoj nového výrobku:
- výběr námětu – velké firmy mají úsek technického rozvoje, provádí se testování případného zájmu o výrobek, především jak bude výrobek trhem přijat
- podnikatelská analýza – tato fáze se zabývá náklady na vývoj nového výrobku a zároveň se určí hranice na minimální prodej, který by zajistil návratnost nákladů
- rozvoj výrobků – je to fáze, která je časově a finančně nejnáročnější, stanoví se podmínky pro případnou výrobu, stanoví se čas a množství peněz a určitý bod, ve kterém se tento projekt ukončí, bude-li neúspěšný
- testování na trhu – provádí se v určitých podmínkách, ale pouze v malém množství výrobku a podle toho se stanoví tzv. prognóza dalšího vývoje, úkolem je poskytnout podniku dostatek informací a v této chvíli je možné provést řadu změn na výrobu
- komercializace – jde o přípravu a realizaci marketingového programu zaměřeného na uvedení výrobku na trh, má poskytnout informace o tom, kdy, kde a jak bude výrobek na trh uveden (dohotovení ceny, propagace, prodejní místo)
Odchylky v ŽCV:
- NOVÝ ŽIVOT – výrobek, který je již v úpadku, ale snažíme se o opětovné zvýšení prodeje lepším umístěním na trhu, o inovaci změnou vlastností, reklamní kampaní apod.
- MÓDA – působí na trhu určitou dobu většinou krátce, v té době patří výrobky k nejoblíbenějším a nejvyhledávanějším
- VÝSTŘELKY – ostré maximum, velice krátká životnost, rychlý úpadek, rychlá ztráta zájmu o výrobek
- STYL – opakování aktuálnosti zboží z dřívější doby, styl z minulých let v odívání, obouvání, nábytku apod.