Otázka: Význam a úloha účetnictví, daňové evidence
Předmět: Účetnictví
Přidal(a): jitka
Účetnictví je číselné zachycení hospodářského dění, které slouží jako podklad pro rozhodování a řízení v budoucnosti.
Předmět účetnictví a daňové evidence
Účetní jednotky účtují v účetnictví o pohybu majetku a jiných aktiv, závazků a jiných pasiv, dále o nákladech a výnosech nebo výdajích a příjmech a o výsledku hospodaření.
Účetní jednotky evidují v daňové evidenci pohyb příjmů a výdajů, sledují některé složky majetku.
Základní charakteristické znaky účetnictví (základní účetní pojmy):
- Účetnictví zaznamenává jen skutečný stav.
- Evidence se vede z časového hlediska – účetní období 12 po sobě jdoucích měsíců:
a) kalendářní rok – od 1.1. do 31.12.
b) hospodářský rok – může začínat pouze prvním dnem jiného měsíce než je leden
Účetní jednotky mohou uplatnit hospodářský rok pouze se souhlasem správce daně (finanční úřad). O změnu účetního období účetní jednotka žádá nejpozději tři měsíce před dnem uvedeným v žádosti.
- Jednotlivé hospodářské jevy (účetní případy) se zachycují vždy na základě písemného záznamu v účetním dokladu. Bez účetního dokladu není účetního případu.
- Všechny hospodářské jevy se evidují v peněžních jednotkách české měny, některé navíc i v jednotkách naturální (hmotných) nebo v cizí měně.
- Hospodářské jevy se zaznamenávají nepřetržitě a soustavně.
- Účetnictví je vedeno v českém jazyce.
- Účetní jednotky jsou povinny vést jedno účetnictví za účetní jednotku jako celek:
– právnické osoby, které mají sídlo na území ČR (ať podnikají nebo ne)
– zahraniční osoby, pokud na území ČR podnikají nebo provozují jinou výdělečnou činnost
– organizační složky státu, např. rozpočtové organizace – armáda, školy, zdravotnictví
– fyzické osoby, které podnikají nebo provozují jinou samostatnou výdělečnou činnost, pokud prokazují své výdaje vynaložené na dosažení příjmů pro účely zjištění základu daně z příjmu
- Účetní jednotky jsou povinny vést účetnictví:
- správné – účetnictví se vede tak, že to neodporuje zákonu o účetnictví a ostatním právním předpisům ani neobchází jejich účel.
- úplné – účetní jednotka zaúčtovala v účetním období v účetních knihách všechny účetní případy a do konce tohoto období sestavila účetní závěrku, vyhotovila výroční zprávu a zveřejnila informace a má.
- průkazné – jestliže všechny účetní záznamy tohoto účetnictví jsou průkazné (záznam může porovnat se skutečností) a účetní jednotka provedla inventarizaci.
- způsobem zaručujícím trvalost účetních záznamů – účetní jednotka zpracovává a uschovává doklady a to tak, aby je mohla předložit.
- srozumitelné – jestliže umožňuje spolehlivě a jednoznačně určit:
a) obsah účetních případů
b) obsah účetních záznamů
c) účetní období
Mezi požadavky kladené na účetnictví patří, aby
– uchovávalo informace o ekonomických jevech podnikatele
– bylo důkazním prostředkem při vedení sporů
– zajišťovalo správné hospodaření s majetkem a jeho ochranu
– vytvářelo podklady pro vyměření daní
Informace z účetnictví slouží pro řízení o rozhodování zejména následujícím uživatelům:
a) interní uživatelé – řídící pracovníci firmy (management na různých úrovních řízení, představenstvo, dozorčí rada), vlastníci (akcionáři, společníci) a zaměstnanci.
b) externí uživatelé – věřitelé (úvěrující peněžní ústavy, dodavatelé), zákazníci, finanční úřady, instituce zdravotního pojištění a sociálního zabezpečení, veřejnost …
Daňová evidence
Zachycuje jen příjmy a výdaje; a jen některé složky majetku a závazků, u kterých dochází k častým změnám.
Daňovou evidenci vedou fyzické osoby, které podnikají a za účetní období dosáhly obrat menší než Kč 25 mil.
Účetní závěrka se skládá z přehledu majetku a závazků a přehled o příjmech a výdajích.
Účetnictví
Eviduje skutečný stav a pohyb majetku a závazků, nákladů a výnosů; a výsledku hospodaření Využívá soustavu účtů, na které se zapisuje podvojným účetním zápisem. V porovnání s daňovou evidenci, je náročnější na vedení a zpracování, podrobnější, ale i dražší.
V účetnictví rozeznáváme
- Finanční účetnictví – zaměřuje se na získání a poskytování ekonomických informací, pro vnější uživatele – FÚ, dodavatelé odběratelé, banky … Poskytuje informace o účetní jednotce jako celku. Jde o vztahy finanční povahy.
- Managerské účetnictví – poskytuje ekonomické informace, které potřebuje vedení účetní jednotky při rozhodování a kontrole.
Zahrnuje
- vnitropodnikové (provozní, nákladové) účetnictví
- kalkulace vlastních nákladů
- rozpočetnictví
- vnitropodnikovou statistiku
- operativní evidence
1) vnitropodnikové účetnictví se zaměřuje na evidenci průběhu hospodářských činností uvnitř účetní jednotky, tj. v jejich vnitropodnikových útvarech. Úkoly:
- poskytuje údaje pro finanční účetnictví
- poskytuje údaje o nákladech jednotlivých vnitropodnikových útvarů (hospodářských středisek) z hlediska odpovědnosti za jejich vznik
- poskytuje údaje pro vypracování výsledných kalkulací a pro účinnou kontrolu nákladů
2) Kalkulace vlastních nákladů vyčíslují vlastní náklady na jednici jednotlivých výkonů, tzv. kalkulační jednici (výrobek, kus). Umožňují tvorbu a kontrolu cen. Druhy kalkulací:
- předběžná kalkulace – sestavuje se před zahájením výroby, stanoví předběžné náklady na kalkulační jednici. Podkladem pro sestavení jsou normy a rozpočty režijních nákladů.
- průběžná kalkulace – sestavuje se v průběhu výroby
- výsledná kalkulace – počítá se po skončení výroby, a to z podkladů poskytovaných o skutečných nákladech vnitropodnikovým účetnictvím
3) Rozpočetnictví – soustava rozpočtů, která určuje jednotlivým vnitropodnikovým útvarům náklady, případně i výnosy. Rozpočetnictví slouží k zajišťování plánovaných úkolů, poskytuje informace pro sestavení předběžných kalkulací a informace k běžné kontrole hospodaření.
4) Operativní evidence – zachycuje jednotlivé hospodářské jevy, bezprostředně po jejich vzniku. Evidenci provádí pracovník, který sledovanou činnost sám vykonává nebo řídí. Evidence se vede obvykle v hmotných jednotkách. Slouží k běžnému řízení a rozhodování; a k zpracování v účetnictví a statistice, např. evidence příchodů a odchodů ze zaměstnání, skladová evidence zásob …
5) Vnitropodniková statistika – zpracovává informace o hromadných jevech, např. vývoj nákladů a výnosů, změny v zaměstnanosti. Zjišťuje vzájemné souvislosti, vývoj a příčiny změn.
Právní úprava účetnictví, daňové evidence
Zákon o účetnictví č. 563/91 Sb. v úplném platném znění
a) charakterizuje
– účetnictví a daňovou evidencí
– účetním doklady
– účetním zápisy
– účetním knihy
– účetní závěrku (rozvahu, výkaz zisku a ztráty, příloha)
b) popisuje – způsoby oceňování majetku a závazků; jejich inventarizaci. Pojednává o úschově účetních písemností a o opravách v nich.
c) uvádí sankce za porušení účetních předpisů. Věnuje se problematice používání výpočetní techniky v účetnictví.
České účetní standardy pro účetní jednotky, které účtují podle vyhlášky č. 500/2002 Sb. Jedná se o způsob vedení a účtování, jednotlivých případů na syntetických účtech. Rozlišujeme 23 standardů.
001 Účty a zásady účtování na účtech
002 Otevírání a uzavírání účetních knih
003 Odložená daň
004 Rezervy
005 Opravné položky
006 Kursové rozdíly
007 Inventarizační rozdíly a ztráty v rámci norem přirozených úbytků zásob
008 Operace s cennými papíry a podíly
009 Deriváty
010 Zvláštní operace s pohledávkami
011 Operace s podnikem
012 Změny vlastního kapitálu
013 Dlouhodobý nehmotný a hmotný majetek
014 Dlouhodobý finanční majetek
015 Zásoby
016 Krátkodobý finanční majetek a krátkodobé bankovní úvěry
017 Zúčtovací vztahy
018 Kapitálové účty a dlouhodobé závazky
019 Náklady a výnosy
020 Konsolidace
021 Vyrovnání, nucené vyrovnání, konkurs a likvidace
022 Inventarizace majetku a závazků při převodech majetku státu na jiné osoby
023 Přehled o peněžních tocích
Účtová osnova
Od 1. 1. 2003 již závazná směrná účtová osnova neexistuje, je pouze doporučením pro účetní jednotky. Závazně obsahuje pouze účtové třídy a skupiny, názvy a čísla syntetických účtů si určuje účetní jednotka na základě vnitřního předpisu.
Postupy účtování
Vydává je Ministerstvo financí, zabývají se např. analytickou evidencí, oceňováním, otevíráním a uzavíráním účetních knih, poskytují podrobnější charakteristiku jednotlivých účetních tříd.
Ostatní předpisy
a) opatření MFČR – provádějí změny a doplňky účetních osnov a postupů účtování
b) sdělení MFČR – řeší se pomocí nich složité účetní případy
Vnitřní účetní předpisy účetní jednotky – ostatní potřebné náležitosti, např. účtový rozvrh