Otázka: Význam marketingu v tržní ekonomice
Předmět: Ekonomie
Přidal(a): El
Pojem
- práce s trhem (market = trh + ing = činnost)
- je umění poznat, co vyrábět:
- otázky: Co? Jak? Pro koho?
- začneme průzkumem trhu – co zákazníci chtějí kupovat
- je na trh zaměřená podnikatelská politika
- je proces řízení podniku s orientací na trh
- zajištuje, aby bylo požadované zboží nabídnuto správným zákazníkům, v pravý čas, na pravém místě,
za správně ceny
Význam
- uplatňuje se v zemích s rozvinutou tržní ekonomikou, kde nabídka je větší jak poptávka
- zkvalitňuje řízení firem
- podporuje vědeckotechnický pokrok
- širší nabídka produktů, variantnost (negativní – shánění náhradních dílů)
- více informací pro zákazníka (negativní – miniaturním písmem)
- podporuje rozvoj médií
- zvyšuje zaměstnanost
- podporuje rozvoj služeb
- podporuje rozvoj celé společnosti
- uplatňuje se i v neziskových organizacích (nadace, politické strany, občanská sdružení, …)
- demarketing (boj proti drogám, znečišťování životního prostředí)
Úloha
- zajišťuje zákazníky a prodej výrobků firmy
- marketingově řízená firma zvládne všechny nástrahy podnikání a je úspěšná
Základní podnikatelské koncepce
- v důsledku historického vývoje vznikaly postupně základní podnikatelské koncepce:
- výrobní
- výrobková
- prodejní
- marketingová
- sociální
1. Výrobní koncepce
- počátek 20. století
- poptávka je větší než nabídka g nedostatek zboží na trhu
- průmyslová revoluce, tovární velkovýroba, zánik manufaktur
- hromadná, pásová výroba g klesají náklady na 1 výrobek (zákon hromadné výroby) g klesá cena g roste prodej g rostou tržby
- zvýšení zaměstnanosti – růst příjmů obyvatel
- Ford, T. Baťa
2. Výrobková koncepce
- léta 20. století
- poptávka je větší jak nabídka
- trh se pomalu nasycuje – nabídka se začíná vyrovnávat poptávce
- některé firmy se zaměřují na výrobu luxusních, vysoce kvalitních produktů se špičkovými parametry pro bohaté zákazníky (luxusní auta, oblečení, parfémy, …)
3. Prodejní koncepce
- léta 20. století
- poptávka a nabídka se vyrovnávají
- trh se nasytil, zákazník je pánem na trhu, firmy začínají mít problémy s prodejem
- charakterizované heslem: „Prodat vyrobené“
- firma vyrábí produkty bez ohledu na zákazníka a snaží se agresivní propagací vnutit zákazníkovi produkt
- rostou náklady na propagaci g roste cena produktu g produkt je neprodejný
4. Marketingová koncepce
- – 60. léta 20. století v USA
- poptávka je menší jak nabídka
- trh je přesycený, zákazník je absolutním pánem trhu
- heslo: „Vyrábět prodejné“
- firma udělá průzkum trhu, zjistí potřeby a přání zákazníka a potom vyrobí produkt podle jejich přání
(viz. TPCA Kolín) - marketing je více než prodej
- firmy provádějí segmentace trhu – rozdělují zákazníky do skupin – specializují se na určitou skupiny
- firmy nabízejí co nejvíce variant produktu na trhu (př. mobilní telefony)
5. Sociální koncepce
- dnes
- nabídka převyšuje poptávku
- vylepšená marketingová koncepce pro současnost
- maximální variantnost produktu
- rozumná produkce s ohledem na zdraví občanů a životní prostředí (zdravé a ekologické produkty – BIO)
- vyrábět rozumné množství s ohledem na spotřebu (snížit nadprodukci)