Význam marketingu v tržní ekonomice

 

   Otázka: Význam marketingu v tržní ekonomice

   Předmět: Ekonomie

   Přidal(a): El

 

Pojem

  • práce s trhem (market = trh + ing = činnost)
  • je umění poznat, co vyrábět:
    • otázky: Co? Jak? Pro koho?
    • začneme průzkumem trhu – co zákazníci chtějí kupovat
  • je na trh zaměřená podnikatelská politika
  • je proces řízení podniku s orientací na trh
  • zajištuje, aby bylo požadované zboží nabídnuto správným zákazníkům, v pravý čas, na pravém místě,
    za správně ceny

 

Význam

  • uplatňuje se v zemích s rozvinutou tržní ekonomikou, kde nabídka je větší jak poptávka
  • zkvalitňuje řízení firem
  • podporuje vědeckotechnický pokrok
  • širší nabídka produktů, variantnost (negativní – shánění náhradních dílů)
  • více informací pro zákazníka (negativní – miniaturním písmem)
  • podporuje rozvoj médií
  • zvyšuje zaměstnanost
  • podporuje rozvoj služeb
  • podporuje rozvoj celé společnosti
  • uplatňuje se i v neziskových organizacích (nadace, politické strany, občanská sdružení, …)
  • demarketing (boj proti drogám, znečišťování životního prostředí)

 

Úloha

  • zajišťuje zákazníky a prodej výrobků firmy
  • marketingově řízená firma zvládne všechny nástrahy podnikání a je úspěšná


Základní podnikatelské koncepce

  • v důsledku historického vývoje vznikaly postupně základní podnikatelské koncepce:
    1. výrobní
    2. výrobková
    3. prodejní
    4. marketingová
    5. sociální

 

1. Výrobní koncepce

  • počátek 20. století
  • poptávka je větší než nabídka g nedostatek zboží na trhu
  • průmyslová revoluce, tovární velkovýroba, zánik manufaktur
  • hromadná, pásová výroba g klesají náklady na 1 výrobek (zákon hromadné výroby) g klesá cena g roste prodej g rostou tržby
  • zvýšení zaměstnanosti – růst příjmů obyvatel
  • Ford, T. Baťa

 

2. Výrobková koncepce

  • léta 20. století
  • poptávka je větší jak nabídka
  • trh se pomalu nasycuje – nabídka se začíná vyrovnávat poptávce
  • některé firmy se zaměřují na výrobu luxusních, vysoce kvalitních produktů se špičkovými parametry pro bohaté zákazníky (luxusní auta, oblečení, parfémy, …)

 

3. Prodejní koncepce

  • léta 20. století
  • poptávka a nabídka se vyrovnávají
  • trh se nasytil, zákazník je pánem na trhu, firmy začínají mít problémy s prodejem
  • charakterizované heslem: „Prodat vyrobené“
  • firma vyrábí produkty bez ohledu na zákazníka a snaží se agresivní propagací vnutit zákazníkovi produkt
  • rostou náklady na propagaci g roste cena produktu g produkt je neprodejný

 

4. Marketingová koncepce

  • – 60. léta 20. století v USA
  • poptávka je menší jak nabídka
  • trh je přesycený, zákazník je absolutním pánem trhu
  • heslo: „Vyrábět prodejné“
  • firma udělá průzkum trhu, zjistí potřeby a přání zákazníka a potom vyrobí produkt podle jejich přání
    (viz. TPCA Kolín)
  • marketing je více než prodej
  • firmy provádějí segmentace trhu – rozdělují zákazníky do skupin – specializují se na určitou skupiny
  • firmy nabízejí co nejvíce variant produktu na trhu (př. mobilní telefony)

 

5. Sociální koncepce

  • dnes
  • nabídka převyšuje poptávku
  • vylepšená marketingová koncepce pro současnost
  • maximální variantnost produktu
  • rozumná produkce s ohledem na zdraví občanů a životní prostředí (zdravé a ekologické produkty – BIO)
  • vyrábět rozumné množství s ohledem na spotřebu (snížit nadprodukci)
💾 Stáhnout materiál   🎓 Online kurzy
error: Content is protected !!