Otázka: Zahraniční obchod, formy a bilance
Předmět: Ekonomie
Přidal(a): Haness1994
Zahraniční obchod
Je změna, kterou provádějí jak fyzické, tak právnické osoby přes hranice daného státu s právnickými i fyzickými osobami jiných států. Subjektem u zahraničního obchodu může být i stát, jako celek při realizaci státních zakázek.
Předmět zahraničního obchodu může být:
zboží (suroviny, hmotný majetek, atd.)
služby (cestovní ruch, doprava, pojištění, bankovní služby)
práva (patenty, licence, autorská práva)
Význam zahraničního obchodu
ekonomický – z důvodu ůspory výrobních faktorů (práce, přírody, kapitálu), která se projeví v úspoře nákladů
politický – vzájemný obchod zlepšuje vztahy mezi státy (zvyšuje vzájemnou závislost)
kulturní – poznávání způsobů života v jiných zemích
Čím je stát menší a ekonomicky vyspělejší, tím je v postavení zahraničního obchodu v ekonomice významnější a stát je na zahraničním obchodě závislejší.
Stupeň závislosti lze měřit různými ukazateli.
Podíl zahraničního obchodu na HDP = (export + import)/ HDP
Př.:
HDP činí 1526 miliard
export 550 miliard
import 650 miliard
ZO = 0,78 = 78 %
Formy zahraničního obchodu
- export – přímý, nepřímý
- import – přímý, nepřímý
- reexport – přímý, nepřímý
přímý export – znamená že tuzemský výrobce prodává své zboží přímo zahraničnímu odběrateli
nepřímý export – tuzemský výrobce prodává své zboží tuzemskému obchodníkovi (prostředníkovi), který je prodá do zahraničí
přímý import – tuzemský výrobce nebo obchodník nakoupí zboží od zahraničního partnera
nepřímý import – tuzemský výrobce nebo obchodník nakoupí zboží od tuzemského dovozce, který je nakoupil v zahraničí
přímý reexport – zboží nakoupené v cizině je prodáno a dopraveno do jiné cizí země aniž by prošlo naším územím (nakupuje a prodává tuzemský obchodník)
nepřímý reexport – zboží je nakoupeno v zahraničí, dovezeno do našeho státu a poté prodáno (vyvezeno) do zahraničí
Důvody reexportu
- obchodně politické překážky – mezi státem ve kterém se zboží nakoupí a státem kde se zboží prodává mohou být vysoká cla, množstevní překážky (omezení), zákazy dovozu a vývozu
- kompletace vývozu reexportéra – reexportérem muže podnik kompletovat sortiment svých výrobků s dovezenými výrobky a tím rozšířit svou nabídku
- ekonomické – nákupy ve velkém množství umožní reexportérovi dosáhnout nižších cen a dále prodat toto zboží za zahraničí za cenu vyšší
Vrcholné bilance v zahraničním obchodě
Vrcholné bilance v zahraničním obchodě jsou:
- obchodní bilance – zachycuje hodnotu vývozu a dovozu zboží a služeb a podkladem pro sestavování této bilance je hlášení celnic o příchodu zboží a služeb přes hranice – nezachycuje platby za zboží
- platební bilance – zachycuje vztah mezi peněžními příjmy ze zahraničí a peněžními výdaji do zahraničí – tuto bilanci sestavuje Česká národní banka
Př.:
Vývoz zboží ČR v roce 2000 činil 549 mil. Kč.
Dovoz zboží činil 754 mil. Kč.
Jaká je obchodní bilance ČR za rok 2000?
Rozdíl mezi hodnotou vývozu a hodnotou dovozu označujeme jako SALDO.
SALDO:
Pasivní Aktivní Vyrovnaná
V<D V>D V=D
saldo(-) saldo (+) saldo(0)
Platební bilance má následující strukturu:
- běžný účet – zachycuje platby za nákup a prodej zboží a služeb
- kapitálový účet – zachycuje především přímé zahr. investice a pohyb krátkodobého finančního majetku
- změna devizových rezerv – představuje úbytek nebo přírůstek devizových rezerv včetně kursových rozdílů
Může dojít ke 3 situacím:
- příjmy > výdaje = saldo aktivní – představuje zvýšení devizových rezerv
- příjmy < výdaje = saldo pasivní – jde o snížení devizových rezerv
- příjmy = výdaje = vyrovnaná platební bilance
Struktura zahraničního obchodu
- teritoriální (územní) – kdy sledujeme
- vývoz podle toho do kterých zemí směřujeme
- dovoz podle toho ze kterých zemí pochází
- komoditní – kdy sledujeme složení
- vývozu podle skupin zboží
- dovozu podle skupin zboží
Obchodní politika a její prostředky
Obchodní politika je souhrn zásad a prostředků, podle kterých vláda každého státu řídí hosp. vztahy s jinými státy.
Obchodní politika je součástí zahraniční politiky.
Úkoly:
- zajišťování ekonomických vztahů se zahraničím
- ovlivňování rozsahu vývozu a dovozu zboží (teritoriální a komoditní struktury)
- vytvoření institucí pro rozvoj hospodářských vztahů se zahraničím
Směry obchodní politiky:
Protekcionismus (ochranářství)
- vyznačuje se zásahy státu do zahraničního obchodu
- ochrana vnitřního trhu před nežádoucí konkurencí ze zahraničí (cla, množstevní omezení) – jedná se o pasivní prostředky obch. politiky
- podpora vlastních výrobků při jejich prosazování na zahraničních trzích – jedná se o aktivní prostředky obch. politiky (ega, úvěrování vývozu)
Liberalismus
- otevření trhu
- představuje odstranění překážek, které omezují volný pohyb zboží a služeb mezi státy – dovoz a vývoz mohou provádět všechny podnikatelské subjekty
- volný přístup k nákupu valut a deviz pro podnikání
Prostředky obchodní politiky
- jsou opatření jimiž stát zasahuje do zahraničního obchodu v zájmu rozvoje vlastní ekonomiky
autonomní = Aktivní a Pasivní
smluvní = dvoustranné (bilaterální) a mnohostranné (multibilaterální)
Pasivní autonomní prostředky – slouží k ochraně domácího trhu před konkurenci ze zahraničím.
Patří zde:
- tarifní opatření – podle tarifu se vybírají cla a celní řízení
- netarifní opatření – množstevní omezení, licenční (povolovací) řízení – tzv. kvantitativní restrikce
Kvantitativní restrikce představuje buď:
- zákaz dovozu nebo vývozu určitého zboží do určité země (nebo z určité země). Tato restrikce se nazývá EMBARGO.
- dovozní nebo vývozní kvóty (stát povolí dovoz nebo vývoz určitého množství zboží).
Licenční řízení:
- dovozci nebo vývozci zboží (které podléhá kvantitativní restrikci jsou povinní žádat o dovozní nebo vývozní licenci příslušný státní orgán – Ministerstva
Aktivní autonomní prostředky obchodní politiky
Patří zde:
- vývozní prémie (subvence), které členíme:
- přímé – stát poskytuje vývozci odměnu za vyvezené zboží (např. určité procento z ceny vyvezeného zboží)
- nepřímé (refundace daní) – daňové výhody
- úvěrování vývozu – stát poskytuje vývozcům úvěry, u nás je k tom účelu zřízena česká exportní banka
- státní záruky na úvěr – jde o pojištění úvěrových rizik státem, čímž se sníží obava vývozců z možných ztrát při vývozu
- vládní vývozní úvěry – jsou to půjčky jedné země druhé zemi, zpravidla určené na nákup určitého zboží v zemi věřitele
- měnový dumping – stát provádí devalvaci domácí měny (znehodnocuje dom. měnu), což pro vývozce znamená že v národní měně dostane více peněz (vývoz se zlevňuje, ale naopak dává dovoz se zdražuje), krátkodobě je zvýhodněn vývoz a znevýhodněn dovoz.
Smluvní prostředky obchodní politiky
1) Dvoustranné prostředky obchodní politiky
- obchodní smlouvy – mezi dvěmi zeměmi, stanoví základní pravidla pro vzájemné ekonomické styky, uzavírají se na nejvyšší úrovni, obvykle na dlouhou dobu.
- obchodní dohody – jsou konkrétnější v dohodách je určeno jaké zboží se bude dovážet a vyvážet.
- platební dohody – upravují vzájemný platební styk, uzavírají se zpravidla mezi vládními, často jde o CLEARINGOVÉ dohody. (Clearing – vzájemné zúčtování pohledávek a závazků)
- uvěrové smlouvy – upravují uvěrové vztahy mezi státy (mohou být mezivládní, mezipodnikové i bankovní)
- dohody o vědeckotechnické spolupráci – jde o výměnu vědeckotechnických poznatků mezi smluvními státy (např.: spolupráce VS, vědeckých institucí, výměna odborníků apod.)
- smlouvy o zamezení dvojího zdanění – určují, který ze smluvních států má právo vybírat daň, jestliže fiz. nebo práv. osoba podlehla zdanění v obou státech
- dohody o vzájemné podpoře a ochraně investic – určují podmínky pro investování na území jiného státu
2) Mnohostranné smluvní prostředky
- jde o mnohostranné smlouvy mezi zeměmi za účelem vytváření mnohostranných mezinárodních vztahů:
- Mezinárodní měnový fond
- Světová banka
- Světová obchodní organizace
- WTO
- EU
Organizace zahraničního obchodu
Subjekty:
- Parlament – schvaluje zákony
- Vláda – vydává nařízení a vyhlášky
- Česká Národní Banka – určuje devizové kurzy
- Zprostředkovávající podniky – zprostředkují vývoz na objednávku
- Výrobní podniky – výroba a prodej do zahraničí
- Bankovní podniky – vedou účty podnikům, které obchodují se zahraničím
- Pojišťovny – pojišťují zboží
Vývozní operace
Příprava vývozních operací:
- výzkum trhu
- akvizice – soubor činností jejímž cílem je proniknout na trh – např.: účast na veletrzích a výstavách, inzerce, reklama, rozšiřování letáků, katalogy, atd.
- stanovení ceny metodou předběžné kalkulace – firma musí vycházet z nákladů, předpokládaných zisku, konkurenční ceny
- nabídková činnost – prostřednictvím propagace, rozesílání nabídek, veletrh, výstavy
Realizace vývozních operací:
- uzavření kupní smlouvy – prodávající pošle závaznou nabídku kupujícímu, který jí potvrdí (podepíše, orazítkuje a pošle zpátky prodávajícímu) kupující pošle objednávku prodávajícímu, který jí potvrdí. Na základě této objednávky prodávající a kupující vypracují kupní smlouvu. Ve smlouvě jsou uvedeny povinnosti prodávajícího což jsou zboží předat i s doklady, které se ke zboží vztahují. Povinnosti kupujícího je zboží převzít a zaplatit. (Není předepsaná forma kupní smlouvy).
Náležitosti kupní smlouvy:
- smluvní strany a jejich identifikační údaje
- předmět smlouvy – množství balení apod.
- cena za jednotku a celková částka v dohodnuté měně
- dodací lhůta
- dodací podmínky
- platební podmínky
- další ustanovení – např.: pojištění, slevy, atd.
- všeobecné prodejní podmínky
- dodání zboží a dokladu – prodávající zajistí dodání zboží a dokladu, zabezpečuje dopravu, sjedná pojištění, provede celní odbavení a vyhotoví potřebné doklady – např.: přepravní doklady (podle toho jak se zboží přepravuje – letecky nákladní list, mezinárodní železniční nákladní list, mezinárodní silniční list, konosament (cenný papír)) osvědčení o původu, osvědčení o jakosti např.: veterinární, zdravotní, o desinfekci apod. O pojištění – faktura a jednotná celní deklarace (žádá se o propuštění zboží přes hranici)
- fakturace – prodávající zasílá kupujícímu fakturu
- přijetí platby – jde o zaplacení faktury
- výsledná kalkulace – dodavatel zjišťuje hospodářský výsledek s uzavřeného obchodu