Otázka: Zahraniční obchod
Předmět: Ekonomie
Přidal(a): Adam
Zahraniční obchod
-obchod, který funguje mezi státy, mezistátní obchod
-nedílná součást národního hospodářství ČR
-směna, kterou provádějí PO a FO přeš hranice daného státu (s jinými PO a FO)
-pro NH má ZO velký význam:
a) ekonomický
b) politický
c) kulturní
Ekonomický význam ZO
– úspora výrobních faktorů (práce, přírodních zdrojů, kapitálu)
– úspora nákladů
– vliv na celkovou úroveň ekonomického růstu (součást HDP)
Politický význam ZO
– upevňování přátelských vztahů mezi státy – podpora míru
– zvětšování vzájemné závislosti mezi státy
Kulturní význam ZO
– poznávání kultury a způsobu života jiných zemí
– umění, ideologie, tradice
– rozvíjení vztahů mezi státy
Formy ZO
Export
Import
Reexport
Export – vývoz zboží nebo služeb přes hranice státu
Přímý Export
– tuzemský výrobce (dodavatel) je v přímém kontaktu se zahraničním odběratelem
– dobrá znalost zahraničních vztahů
– obchodu se účastní pouze dva subjekty
Nepřímý Export
– mezi výrobce a zahraničního odběratele vstupuje prostředník (vývozce)
– v tuzemsku nakoupí a dál to prodá do zahraničí
Import – dovoz zboží nebo služeb ze zahraničí
Přímý Import
– tuzemský odběratel nakoupí od zahraničního dodavatele
Nepřímý Import
– tuzemský odběratel zaplatí zprostředkovateli (dovozci), a ten zprostředkuje obchod se zahraničím
Reexport – vývoz dovozu
-ekonomické i mimoekonomické důvody
a) obchodně politické překážky – vysoké clo, množstevní omezení, zákaz dovozu a vývozu
b) kompletace vývozů reexportéra – kompletace výrobků, rozšíření nabídky
c) ekonomické důvody – nižší vstupní ceny, vyšší prodejní ceny
Přímý Reexport
– reexportér koupí zboží v cizí zemi a přepraví ho do jiné země, aniž by vstoupilo do země
reexportéra
Nepřímý Reexport
– reexportér nakoupí zboží v zahraničí, doveze ho do své země, a potom jej pak vyveze do třetí země
Výhody v zahraničním obchodě
Světový trh
– stejné zákonitosti jako u trhů domácích
– dělba práce, specializace a kooperace
– specifická vlastnost: existence absolutních a komparativních (srovnávacích) výhod
Absolutní výhody
– monopol přírodních a klimatických podmínek = specializace v určitých oblastech světa (pěstování tropických plodů, hedvábí, doutníky..)
– existence lepších podmínek (úrodná půda, naleziště ropy a rud..)
– dosahování nižších nákladů a vyššího zisku z realizace vývozu
Komparativní výhody
– rozdílná produktivita práce při tvorbě určitých druhů zboží
– méně hospodářsky vyspělé země se mohou účastnit ZO
– vyrábět pouze to, u čeho je nejvyšší produktivita práce, ostatní dovézt
– hospodářská spolupráce
Komparativní výhody ČR
– výhodná dopravní poloha
– kvalifikovaná pracovní síla
– nízké mzdy a platy
– výskyt minerálních pramenů – lázeňství
– rozmanitá přírodní i kulturní struktura – rozvoj cestovního ruchu
Obchodní a platební bilance
= bilance v ZO
– porovnáváme výstupy z NH a vstupy do NH
3 kroky:
1) vyčíslení výstupů = vývoz
2) vyčíslen vstupů = dovoz
3) rozdíl mezi výstupy a vstupy
Obchodní bilance
= hodnota vývozu a dovozu služeb a zboží
– nezachycuje ale platby
– podkladem je – hlášení celnic o přechodu zboží a služeb přes hranice
a) aktivní saldo = ZO + (vývoz je větší než dovoz)
b) pasivní saldo = ZO – (vývoz je menší než dovoz)
c) vyrovnaná = saldo ZO 0
Platební bilance
= vztah mezi peněžními příjmy ze zahraničí a peněžními výdaji do zahraničí
– sestavuje ČNB podle systému MMF (Mezinárodního měnového fondu)
– skládá se z:
- Běžný účet
– platby za nákup a prodej zboží a služeb, důchody ze zahraničí a do zahraničí a jednostranné
převody peněz
- Kapitálový účet
– zahraniční investice a pohyb KFM
- Změna devizových rezerv
Platební bilance
– vždy účetně vyrovnaná
– schodek b.ú. je kryt přebytkem finančního účtu a čerpáním devizovým rezerv
– přebytek b.ú. jde na pokrytí schodku finančního účtu a na zvýšení devizových rezerv
Obchodní politika a její prostředky
– souhrn zásad a odpovídajících prostředků podle kterých se řídí hospodářské vztahy s jinými státy
– součást zahraniční politiky
Základní úkoly
– zajištění vzájemnosti v ekonomických vztazích se zahraničím
– ovlivňování rozsahu vývozu a dovozu zboží, teritoriální a komoditní struktury
– vytváření institucí pro rozvoj hospodářských vztahů se zahraničím
Směry obchodní politiky
- Protekcionismus (ochranářství)
- Liberalismus
Protekcionismus
– stát zasahuje do ZO
– ochrana vnitřního trhu – clo, množstevní omezení dovozu, embargo
Pasivní prostředky
– celní prostředky, embargo a množstevní omezení dovozu
Aktivní prostředky
– podpora vlastních výrobků – prosazování na zahraničních trzích
– vývozní subvence, úvěrování vývozu
Liberalismus
– omezený zásah státu do ZO
– odstranění překážek, které omezují volný pohyb zboží mezi státy
V ČR
– konec komunismu
– dovoz a vývoz – všechny podnikatelské subjekty
– směnitelnost koruny
Prostředky obchodní politiky
– opatření, jimiž stát zasahuje do ZO v zájmu rozvoje vlastní ekonomiky
- Autonomní – Aktivní i Pasivní
- Smluvní – bilaterální (dvoustranné), multilaterální (mnohostranné)
Smluvní prostředky obchodní politiky
– různé formy – po dohodě s jiným státem buď ochrana vlastního trhu nebo odstranění překážek
– obchodní smlouvy
– platební dohody
– obchodní podmínky
Dodací a platební podmínky
Dodací podmínky
– určují práva a povinnosti prodávajícího a kupujícího
– stanový dodací podmínky (možné v kupní sml.)
– v ZO je obvyklé, že se využije mezinárodních pravidel (INCOTERMS), která dodací podmínky jasně vymezují
– upravuje se:
a) způsob, místo a okamžik předání zboží kupujícímu
b) přechod zodpovědnosti za škodu z prodávajícího na kupujícího
c) přechod nákladů – doprava, skladování, překládka, clo, pojistné…
Mezinárodní pravidla
– nejužívanější pravidla jsou INCOTERMS
– určují minimální povinnosti smluvních stran
– strany si mohou domluvit širší povinnosti v kupní smlouvě
– upravují do jakého okamžiku nese rizika a náklady prodávající a kdy přechází tyto rizika na kupujícího
– neupravují okamžik přechodu vlastnictví!!
– 2 skupiny pravidel – pravidla vhodná pro jakýkoliv způsob přepravy
– pravidla vhodná pro námořní a vnitrozemskou vodní dopravu
Platební podmínky
– obsah platebních podmínek:
a) subjekty placení = kdo komu bude platit (možná i třetí osoba), většinu zprostředkovávají banky
b) místo placení = místo plnění kupní sml., sídla účastníků obchodu
c) měna, ve které se bude platit = fakturace a samotná platba, měna jedné ze sml. stran (možná i jiná)
d) doba splatnosti = lhůta, ve které má kupující zaplatit (předem, při dodání, po dodání)
e) způsob placení – platební nástroje
nedokumentární – platba v hotovosti, hladký plat, šek, směnka
dokumentární – dokumentární inkaso, dokum. Akreditiv
Hladký plat
= úhrada z účtu na účet
– levný a jednoduchý způsob
účet Nostro = účet české banky v zahraniční bance v jejich měně
účet Loro = účet zahraniční banky v ČR v Kč
Dokumentární platební nástroje
– složitější a náročnější, větší jistota zaplacení
– často mezi partnery, kteří se ještě dobře neznají
– zaplacení sjednáno s předložením sjednaných dokladů
– faktury, balicí list, dopravní doklady, pojistné doklady, osvědčení o původu zboží a o jakosti
Dokumentární inkaso
– nutná smlouva s bankou
– vývozce žádá, aby banka vydala doklady ke zboží dovozci až po splnění inkasních podmínek
(zaplacení, akceptace směnky)
– doklady dostane dovozce až po splnění závazku
– vývozce posílá zboží na adresu spitéra nebo k dispozici bance (musí souhlasit)
Dokumentární akreditiv
– smlouva o otevření dokumentárního akreditivu (sml. s bankou – na žádost dovozce)
– banka se zavazuje, že vývozci zaplatí, jestliže splní sjednané podmínky (předl. dohod. dokl.)
– Sjednání podmínek akreditivu -> Otevření akreditivu -> Čerpání akreditivu (výplata)