Otázka: Zásobování
Předmět: Ekonomie a účetnictví
Přidal(a): Endriko
Zásobování – členění zásob, stupně rozpracovanosti výroby, plán zásobování, metody řízení zásob, výpočet optimální zásoby, doklady související se skladováním, účtování zásob – způsob A, logistika
Zásobování
- Cílem zásobování je zajistit zásoby v potřebném množství, druzích a kvalitě za výhodné ceny ve stanovené době
Pořízené nákupem
- Materiál – kancelářské potřeby, zboží, pohonné hmoty, drobný hmotný a nehmotný majetek
- Oceňují se pořizovacími cenami
Vytvořené vlastní činností
- Nedokončené výrobky, polotovary, hotové výrobky
- Oceňují se vlastními náklady
Ukazatele rychlosti oběhu zásob
- Pro firmu je důležité zvyšovat počet obrátek a zkracovat dobu obratu zásob
- Toho lze docílit dvěma způsoby, zvýšíme objem výroby a tím celkovou spotřebu materiálu při zásobování průměrné zásoby nebo snížíme průměrnou zásobu materiálu
- Celkovou spotřebu materiálu zjišťujeme buď podle technické dokumentace (normy spotřeby materiálu), nebo indexní metodou (vycházíme ze spotřeby materiálu z minulých období)
Stupně rozpracovanosti výroby:
1) Materiál
2) Nedokončená výroba
- Materiál se začne zpracovávat a postupně se nachází v různých stupních rozpracovanosti, dokud není dokončen určitý technologický postup
3) Polotovary
- Dokončení technologického postupu
- Firma je může sama dokončit nebo prodat jiné firmě k dopracování
4) Hotové výrobky
Metody řízení zásob
- JIT (Just in time)
- Vznik Japonsko 70. letech 20. Století
- Snaží se o minimalizaci zásob a nákladů s nimi spojených
- Vyžaduje perfektní organizaci práce a naprostou spolehlivost dodavatelů
- ABC
- Diferencované řízení zásob
- Je zbytečné věnovat všem druhům zásob stejnou pozornost
- Dělí zásoby do 3 skupin podle podílů na celkové spotřebě
Skupina A
- Základní materiál pro výrobu
- Nejvyšší obrat, největší náklady
- Firma jim věnuje největší pozornost a vypočítává u nich optimální zásobu
Skupina B
- Nákladově méně významné zásoby (obaly, náhradní díly)
- Firma u nich určuje skladový limit
Skupina C
- Zásoby nákladově zanedbatelné (kancelářské potřeby, čisticí prostředky)
- Firma je objednává jednou za určitý časový interval
Normování zásob
- Výpočet optimální zásoby
- Optimální zásoba je taková výše zásoby, která zajistí plynulou výrobu, a náklady s ní spojené jsou minimální
- K výpočtu optimální zásoby musíme znát
Délka dodávkového cyklu (c)
- Interval mezi dvěma jedoucími dodávkami
- Jeho délka závisí na vzdálenosti dodavatele způsobu dopravy, kapacitě skladů, velikosti spotřeby, finančních prostředcích, které má firma k dispozici
Pojistná zásoba (Zp)
- Slouží k pokrytí odchylek v dodávkách nebo ve spotřebě
Technická zásoba (Zt)
- Slouží k případné úpravě materiálu před výrobou
S – Průměrná denní spotřeba materiálu (S/360)
p – cena materiálu
Čn – Časová norma zásob
- Doba, po kterou by nám měla vydržet průměrná běžná zásoba
Zn – Norma zásob
- Vyjadřuje výši optimální zásoby
Fn – Finanční normativ
Doklady související se skladováním
- Zásoby evidujeme v knize zásob nebo na skladních kartách
- V záhlaví musí být uvedeno: Název materiálu, měrná jednotka, cena za měrnou jednotku, číslo skladu, číslo účtu
- Na skladní kartě evidujeme stav a pohyb materiálu na základě příjemek a výdejek
- Příjemku vystavuje skladník
- Výdejku odebírající středisko
- Při nákupu materiálu obdržíme od dodavatele fakturu a dodací list
- Pře převzetí materiálu vystaví skladník příjemku
- Analytickou evidence se vede na skladních kartách
- Při výdeji materiálu ze skladu vystavuje odebírající středisko výdejku
Účtování zásob
Logistika
- Fyzické a finanční toky zboží od dodavatele k odběrateli
- Průzkum trhu materiálu
- Výběr vhodného dodavatele (vzdálenost, spolehlivost, cena/kvalita, spolehlivost, servis)
- Volba způsobu dopravy
- Vystavení objednávky materiálu
- Dodavatel spolu s dodávkou vystaví fakturu a dodací list
- Kontrola materiálu při převzetí (pokud nesouhlasí množství → reklamační řízení s dodavatelem)
- Převzetí materiálu na sklad
- Úhrada
Právní stránka obchodních vztahů
- Obchodní vztahy mezi dodavateli a odběrateli řeší obchodní zákoník ve své třetí části věnované závazkovým vztahům
- V praxi nejpoužívanější jsou 2 smlouvy kupní smlouva a smlouva o dílo
Kupní smlouva
- Nepoužívanější smlouva v praxi
- Prodávající se zavazuje dodat kupujícímu movitou věc a převést na něho vlastnické právo k této věci a kupující se zavazuje zaplatit kupní cenu
Dohoda o podstatných náležitostech smlouvy
- Určení smluvních stran (prodávající, kupující)
- Určení předmětu (zboží)
- Určen ceny (pouze pokud se dohodnou, že cena ve smlouvě nebude zakotvena)
- V kupní smlouvě lze určit dobu, místo, záruky, způsob balení, doprava
Forma uzavření smlouvy: a) písemně
b) ústně
c) konkludentním jednáním
Povinnosti prodávajícího
- Dodat řádně zboží, předat potřebné dokumenty
- Umožnit kupujícímu nabytí vlastnického práva
- Uchovávat zboží v případě, je-li kupující v prodlení s převzetím
Kupující povinnosti
- Zaplatit kupní cenu
- Převzít a prohlédnout dodané zboží
Smlouva o dílo
- Zavazuje se zhotovitel k provedení určitého díla a objednavatel se zavazuje k zaplacení ceny za jeho provedení
Dílo:
- Zhotovení určité movité věci, pokud podstatnou část materiálu dodá objednatel
- Montáž, oprava, údržba movité věci
- Stavba, její zhotovení, montáž, údržba, oprava, úprava bez ohledu na to zda dodá objednavatel část materiálu podstatnou
- Hmotné zachycení výsledku jiné činnosti
Forma uzavření smlouvy – písemná a ústní
Podstatné náležitosti:
- Určení stran – objednavatel, zhotovitel
- Předmět smlouvy (popis díla)
- Cena a způsob doručení
- Pokud se strany dohodnou, cena ve smlouvě nemusí být uvedená, použije se cena obvyklá
Uzavřením smlouvy vznikají obchodně – právní odpovědnosti
- Odpovědnost za škodu
Škoda – majetková újma, kterou lze vyčíslit penězi
- Vznik škody a její výši je povinna prokázat poškozená strana
- Nutná existence protiprávní úkon a souvislost mezi ním a vzniklou škodou (dodavatel porušil smlouvu a tím škodu zavinil)
- Poškozená strana může žádat i náhradu ušlého zisku
- Např. Mrazící boxy, nedodá včas, neoznámí to → zkažené maso, ušlý zisky
- Za prodlení
- Prodlení je časové zpoždění proti dohodnutému termínu plnění
- V prodlení může být dodavatel (nedodal zboží včas) i odběratel (pokud včas nezaplatil)
- Pokud se opozdí dlužník s placení musí zaplatit i úroky z prodlení, pro tyto případy může být ve smlouvě upravena smluvní pokuta
- Za vady
- Dodavatel odpovídá za vady své dodávky
Vady faktické
- Kvalitativní (vady balení, jakosti)
- Kvantitativní (množství)
Vady právní
- Porušení práv třetí osoby (kopírované PC programy, kazety → poškozená autorská práva)
Vady zjevné – je vidět hned
Vady skryté – vidíme až po nějaké době
Vady odstranitelné
Vady neodstranitelné
- Reklamace upravuje občanský zákoník
- Doba na vyřízení reklamace je 30 dní
Kupující může požadovat
- Odstranění vad (oprava, výměna)
- Slevu
- Odstoupení od smlouvy a vrácení peněz
Obchodní zákoník řeší vztahy mezi podnikateli, dále řeší právní úpravu vztahů mezi podnikateli a kupujícím nebo mezi občany navzájem