Kongresový a incentivní cestovní ruch – maturitní otázka

ekonomie

 

Otázka: Kongresový a incentivní cestovní ruch

Předmět: Cestovní ruch a průvodcovství

Přidal(a): Kristýna Koutníková

 

Kongresový a incentivní cestovní ruch

  • význam a klasifikace kongresového cestovního ruchu, organizování kongresového cestovního ruchu
  • místopis kongresového cestovního ruchu

 

Kongresový cestovní ruch

význam kongresového cestovního ruchu

  • kongresová turistika je specializovaná forma cestovního ruchu, která zahrnuje soubor činností – zaměřených na výměnu vědeckých a odborných poznatků a zkušeností – spojených s cestováním a pobytem lidí v kongresovém místě
  • zároveň jde i o nabídku doprovodných programů v rámci kongresu nebo v rámci využití volného času v kongresovém místě
  • širší definicí je potom: ´´kongresová průmysl´´ (Meeting industry) zahrnuje organizování kongresů, konferencí, seminářů, výstav a veletrhů, ale též incentivní turistiku
  • jde o formu cestovního ruchu, která není provozována ve volném čase účastníka cestovního ruchu (je placeno firmou), ale bývá impulzem pro navštívení i ve volném čase
  • kongresová turistika je specifickou formou cestovního ruch, kde hlavním motivem účasti je předávání nových poznatků, navázání obchodních kontaktů, nalezení řešení problémů v daném oboru nebo setkání s odborníky v dané oblasti
  • tato forma turistiky má řadu specifických rysů, které vycházejí z její podstaty, jako:
  • vysoká úroveň a komplexnost služeb (4* a 5* hotely)
  • odborný charakter akcí
  • společenské a representativní aspekty akcí – plesy, večírky, charitativní akce, …
  • ekonomická výhodnost
  • zavedení jiné sezónnosti než při standardní programaci (vyplňování mimosezón, protože je v pracovní době)
  • akce kongresové turistiky jsou realizovány v ubytovacích zařízeních nejvyšší kategorie a jejich součástí je celý komplex turistických služeb (ubytovací, stravovací, doprava výlety, kulturní a společenské akce a další)
  • ekonomické efekty akcí kongresové turistiky dokumentuje skutečnost, že na jednotlivé komponenty balíků služeb jsou v této komoditě vydávány nejvyšší částky
  • významné akce kongresové turistiky též výrazně přispívají k propagaci politických a ekonomických zájmů města a státu a posilují jejich prestiž a postavení

 

klasifikace kongresového cestovního ruchu (členění kongresových akcí)

  1. kongres
  • je formální setkání zpravidla většího množství lidí určitého odborného zaměření, jehož obsahem jsou přednášky, formální a neformální diskuze, konzultace
  • výsledky kongresu mají teoretický, vědecký, politický nebo společenský význam
  • základními znaky kongresu jsou:
  • minimální počet účastníků 300
  • zastoupení zahraničních účastníků min. 40%
  • minimální doba konání 3 dny
  • minimální počet účastnických států 5
  1. konference
  • jsou menší akce (max. 300 účastníků), které zpravidla řeší konkrétní téma
  • hlavními body jsou diskuze, hledání faktů a konzultace
  • jsou zpravidla kratší než kongresy (trvají max. 3 dny)
  • průběh a výsledky jednání bývají obvykle obsaženy v závěrech protokolu nebo usnesení
  1. sympozium
  • setkání úzce specializovaných odborníků, kteří jsou vedeni snahou najít řešení pro konkrétní problém nebo skupinu problémů
  • charakteristickým znakem je monotematičnost
  1. kolokvium
  • je setkání osob zpravidla z akademického prostředí, jehož cílem je odborná výměna názorů a zjištění společenských zájmů
  • má tematický a pracovní charakter
  • je organizováno nepravidelně.
  1. seminář
  • setkání nebo série setkání zaměřené na seznámení s aktuálními problémy a úkoly
  • ty jsou předmětem praktické nebo teoretické činnosti účastníků
  1. výstavy, veletrhy, workshopy
  • progresivní skupinou produktů a formami výměny informací i vzájemných obchodních vztahů jsou potom výstavy a veletrhy, komerční prezentace a pracovní setkání tzv. workshopy.
  1. incentivní akce
  • relativně novým fenoménem na trhu kongresové turistiky jsou akce incentivní turistiky, ty jsou originálně chápány jako motivace a ocenění zaměstnanců, obchodních partnerů a klientů

 

klasifikace kongresových služeb

  • kongresové služby členíme na:
  • služby související s jednáním, které zahrnují:
  • zabezpečení a přípravu jednacích prostor
  • zpracování a tisk kongresových materiálů
  • propagaci a poskytování informací o kongresu
  • organizační služby před zahájením a v průběhu akce
  • tlumočnické a překladatelské služby
  • služby související s pobytem účastníků, které zahrnují:
  • ubytování účastníků akce a osob, které je doprovázejí
  • stravování účastníků a jejich doprovodu
  • přepravu účastníků při příjezdu a odjezdu do a z místa konání kongresu
  • ostatní služby, mezi které patří:
  • recepční služba během konání akce
  • služby průvodců, hostesek
  • směnárenské služby
  • společenské programy
  • doprovodné akce

 

podmínky pro kongresovou turistiku

  • image destinace
  • pozitivní image je jedním z předpokladů pro úspěšnou kongresovou destinaci a zahrnuje celý komplex politických, ekonomických, kulturních, společenských a bezpečnostních faktorů
  • negativní image potom prakticky vyřazuje destinaci ze soutěže o pořádání významných mezinárodních kongresových akcí
  • image destinace je možno hodnotit ve dvou rovinách:
    • dlouhodobá image – k faktorům tvořícím dlouhodobě pozitivní image patří politická stabilita a ekonomická vyspělost země, její kulturní a historické tradice, vysoká úroveň poskytovaných služeb a opakovaná organizace významných a mimořádných politických, profesních, kulturních, sportovních a dalších akcí.
    • sezónní image – kladné sezónní image se vytváří zpravidla po úspěšné realizaci jednotlivé mimořádně významné politické, profesní, kulturní anebo sportovní akci, k takovým patří například organizace a pořádání Světových výstav, Olympijských her, Mistrovství světa v populárních sportech, atd., negativní image mohou vyvolat některé mimořádné události jako války a teroristické akce, živelné a ekologické katastrofy, atd.
  • kongresová města
  • na image destinace navazují a významnou roli při realizaci kongresových akcí hrají rovněž města, v nichž se tyto akce konají, pro jejich kategorizaci existuje řadu kritérií
  • místo konání kongresu
  • kongresové služby vyžadují specifické podmínky pro svoji realizaci a místa jejich konání lze rozdělit do několika kategorií:
  • kongresová centra – jsou specializovaným místem pořádání kongresů a jsou určena zpravidla pro pořádání velkých akcí, jsou budována a vybavována technologiemi tak, aby zajistila vysoké technické podmínky a maximální komfort pro účastníky kongresů, velikost kongresových center vychází z potřeb a ambicí lokality a velikosti potencionálního trhu
  • hotely – hotely jako místo pořádání kongresů se liší od kongresových center zejména velikostí konferenčních prostor, jsou zpravidla vhodné pro pořádání středně velkých a menších akcí, kongresový hotel má určité odlišnosti od běžných hotelů, jako místo konání kongresových akcí nabízejí hotely komfort konání pracovních aktivit spolu s ubytováním a stravováním, dále velmi efektivně řeší problémy spojené s dopravou účastníků z místa ubytování do pracovních prostor
  • vysoké školy a univerzity – vysoké školy jako místo konání kongresů disponují zpravidla vhodnými konferenčními prostory spojenými s pedagogickým a vědeckým zázemím a dále propůjčují kongresu akademické renomé, určitou nevýhodou je dostupnost kongresových místností v potřebných časových obdobích a zpravidla neexistující ubytovací zázemí
  • specifická místa konání – jedná se o prostory a interiéry, které zpravidla slouží jiným účelům a pro kongresové akce jsou používány spíše výjimečně, konání kongresu nebo jeho části v takových prostorech má za cíl navodit potřebnou atmosféru anebo využít místa a jeho symboliky pro zvýraznění akce jako celku nebo jejich jednotlivých prvků, ve specifických místech konání nelze vždy zajistit absolutně dokonalé technické nebo dopravní podmínky pro akci, prestiž a výjimečnost specifického místa však převyšuje vliv ostatních okolností, a proto lze konání v těchto místech označit v řadě případů za motivující, jako příklad pro specifická místa konání v Praze může sloužit – Pražský hrad, Obecní dům, Výstaviště Praha, atd.
  • ubytování
  • hotely v potřebné kvalitě a množství jsou dalším z kritérií při posuzování kongresové destinace a kongresového města, ty jsou využívány k ubytování účastníků kongresu anebo plní současně i funkce místa konání akce
  • velmi podstatným faktorem je i umístění hotelů a dalších ubytovacích zařízení ve vztahu k místu konání a jeho dopravní dostupnost
  • důraz na kvalitu je jedním z hlavních požadavků na ubytování
  • dopravní dostupnost
  • druhotným motivem účasti na kongresové turistice je poznání města a nejbližšího regionu, kde se akce koná, součásti programu proto bývají společenské akce a místní výlety, proto je důležitá dopravní dostupnost, pro rychlou a snadnou přepravu účastníků kongresu
  • doprovodné akce
  • doprovodné akce je možno členit do následujících skupin:
  • společenské večery (společné, firemní, individuální)
  • kulturní akce (společné, firemní, individuální)
  • program pro doprovázející osoby
  • programy před a po kongresové akce

 

organizování kongresových akcí

  1. plánování akcí
  • objednavatel kongresové akce – výrobní, obchodní, vzdělávací nebo jiný subjekt – rozhoduje na základě svých koncepcí, plánů a záměrů o věcném obsahu akce, o počtu a struktuře účastníků, termínu a délce trvání a konečně o místu jejího konání
  • plánování akce zpravidla řídí a koordinuje přípravný resp. pracovní výbor, pokud takovýto orgán nevzniká potom jeho funkci plní vedení resp. vedoucí pracovník objednavatele kongresové akce
  • plánování akce zahrnuje zásadní rozhodnutí o rozpočtu akce a jeho finančním zajištění
  • součástí plánování je i rozhodnutí o spolupráci se specializovanou firmou PCO, CTA a její výběr
  1. příprava akce
  • přípravná fáze akce patří ke klíčovým fázím celého procesu, neboť zde se rozhoduje o zásadních organizačních, logistických a marketingových otázkách
  • tato fáze zpravidla zahrnuje:
  • přípravu odborného programu a zpracování časového plánu akce
  • určení místa akce a výběr prostor pro jednání
  • zabezpečení dopravních, ubytovacích a stravovacích služeb
  • návrhy doprovodných akcí a programů
  • přípravu a vytištění materiálů
  • propagaci
  • podstatnou součástí přípravné fáze je i zpracování cenových kalkulací a dalších finančních rozvah
  • jednotlivými body přípravy akce se zabývá na základě jasné stanovené dělby práce objednavatel akce i PCO, CTA
  • příkladem nejmodernější spolupráce je realizace akce tzv. ´´na klíč´´, kdy PCO zajišťuje komplexní služby včetně jejich marketingu -) řídícími faktory jsou potom objednavatelem přesně formulované cíle akce a strukturovaný rozpočet akce
  1. realizace akce
  • realizaci akce plně zajišťuje PCO, CTA – ten zpravidla vytváří realizační tým, který komplexně řídí celkový průběh akce, do jeho kompetence patří registrace účastníků, ubytování, stravování, místní doprava a doprovodné programy
  • podstatným prvkem, který významně ovlivňuje kvalitu akce je vytvoření informačního systému a jeho funkčnost v celém průběhu kongresové akce
  • velmi významnou roli sehrává péče o hosty a servis hostesek a informátorů, kteří často rozhodují o konečném dojmu účastníků a jejich názoru na celkovou organizaci a atmosféru kongresové akce
  • obsahovou a odbornou část akce řídí pracovníci objednavatele
  1. vyhodnocení a vyúčtování akce
  • vyhodnocení a vyúčtování akce je velmi podstatnou fázi celého průběhu a často rozhoduje o další spolupráci objednavatele a PCO, CTA
  • jeho smyslem je zhodnocení celé spolupráce a organizačního a společenského průběhu celé akce
  • hodnotí se ekonomické aspekty kongresové akce a vyjasňují se případné sporné nebo nedořešené otázky, operativně řešené v průběhu akce
  • obsahová a odborná část nebývá předmětem jednání objednavatele a PCO , CTA

 

místopis kongresového cestovního ruchu

evropské metropole kongresového cestovního ruchu

  • nejvýznamnější: Paříž, Londýn, Brusel, Hannover (největší výstaviště na světě), Miláno
  • dále významná: Praha, Budapešť

 

místa kongresové turistiky v České republice

  • Praha (kongresové hotely, kongresové centrum, výstaviště)
  • Poděbrady
  • zámek Nelahozeves
  • lázně Aurora – Třeboň
  • Karlovy Vary: Grandhotel Pupp, Hotel Thermal
  • kongresové centrum Aldis Hradec Králové
  • zámek Židlochovice
  • Brno (hotely, výstaviště)

 

incentivní cestovní ruch

význam incentivního cestovního ruchu

  • forma cestovního ruchu, která využívá turismu pro kladnou motivaci zaměstnanců k lepším pracovním výkonům nebo je odměnou
  • je zahrnován mezi motivačním nástrojem managementu a může mít náplň rekreační, poznávací nebo vzdělávací
  • je součástí kongresového cestovního ruchu

 

specifické vlastnosti incentivního cestovního ruchu

  • výhodná forma nepeněžní odměny
  • rodinná a společenská prestiž
  • výjimečnost produktu – vysoké nároky na služby a potřeba velké kreatiny a originály při tvorbě produktu
  • vykrývá propady mezi sezónami – vytváření tzv. minisezón

 

formy incentivního cestovního ruchu

  • zájezd za odměnu (rekreační, relaxační a rehabilitační – wellness pobyty, sportovní, poznávací, …)
  • vzdělávací programy

 

incentivní program

  • je jedinečná a neopakovatelná událost připravená na míru podle požadavků klienta
  • program zpravidla obsahuje: pracovní část, zážitkové aktivity, činnosti podporující rozvoj osobnosti a mezilidských vztahů, vzdělávání, relaxaci

 

využívání extrémních aktivit

  • výjimečný zážitek, uvolnění a překonání osobních hranic, např.: Kiteboarding (jezdec je tažen řiditelným drakem – kite s využitím boardu, lyží nebo bruslí- voda, led, sníh), Zorbing,

 

teambuilding

  • outdoorový výcvik managerů zaměřený na rozvoj komunikace a spolupráce, posílení týmového ducha nebo zdokonalení vedení týmu lidí

 

kategorizace incentivních cest

  • podle cíle: poznávací, pobytový, relaxační, vzdělávací, …
  • podle počtu: malá skupina (5-30 osob), velká skupina (31-50 osob)
  • podle délky akce: cesty bez přenocování, cesty s přenocováním (kratší: 1-3 noci, delší: 4 a více)
💾 Stáhnout materiál   🎓 Online kurzy
error: Stahujte 15 000 materiálů v naší online akademii 🎓.