Otázka: Cestovní ruch sociálních skupin
Předmět: Cestovní ruch a hotelnictví
Přidal(a): Kristýna Koutníková
CESTOVNÍ RUCH SOCIÁLNÍCH SKUPIN
CESTOVNÍ RUCH DĚTÍ A MLÁDEŽE
- Do roku 1989 existovala pouze jedna CK zabývající se cestováním dětí a mládeže: CKM (Cestovní kancelář Mládeže) =) zájezdy po ČR a do zemí socialistického bloku. X Po roce 1989 nastal mnohostranný rozvoj této turistiky, v současnosti se jedná o dynamicky a rychle rostoucí segment trhu a mezi nejznámější organizace zaměřující se podporu cestování této skupiny lidí patří např.: Student Agency nebo GTS International (ISIC karty).
- Rozlišujeme, čtyři segmentové celky rozdělení mladých lidí:
- 0-2 roky = kojenci, tzv. infanti,
- 2-10 let = nákupy jsou zcela kontrolovány rodiči,
- 10-20 let = mají určitou svou míru rozhodnosti,
- 20-30 let = zpravidla se rozhodují sami a jsou částečně finančně nezávislí.
=) Každý segment cestuje jiným způsobem.
- Nejmenší děti cestují zpravidla vždy v doprovodu rodičů (rodinná dovolená, návštěva příbuzných, atd.). Starší děti kromě rodinných dovolených se také účastní dětských táborů, škol v přírodě, výletů zájmových organizací, atd., tím se stávají účastníky skupinového cestovního ruchu. Mladiství se rádi účastní různých studijních a výměnných pobytů, jazykových a vzdělávacích kurzů, workshopů, sportovních soustředění, dobrodružných cest a pobytů (tzv. táborů pro starší s netradičními aktivitami), hudebních a kulturních akcí, atd. Mladí lidé preferují individuální turistiku – hlavně poznávací zájezdy.
- Poskytování slev dětem a mladistvým (stanovení věkových hranic není přesně stanoveno a leckdy se liší např.. u leteckých dopravců):
- 0-2 roky = většinou zdarma
- 3-16 let = dětská sleva,
- 16-26 let = slevy pro studenty.
- Charakteristické rysy dětské a mládežnické turistiky:
- potřeba kontaktů se stejně zájmově orientovanými vrstevníky,
- vyhledávání forem zábavy typické pro daný věkový segment,
- děti a mládež má v průběhu kalendářního roku více volného času než dospělí.
CESTOVNÍ RUCH RODIN S DĚTMI
- Velký a významný segment cestovního ruchu.
- Rodiny s dětmi rozlišujeme na:
- rodiny s dětmi v předškolním věku – mohou cestovat kdykoliv,
- rodiny s dětmi ve školním věku – cestují o víkendech a prázdninách,
- rodiny se staršími rodiči (prarodiči).
- Charakteristické rysy cestování rodin s dětmi:
- jedna až dvě dovolené za rok (v zimě a v létě, v ČR a v zahraničí)
- dovolená v ČR – vlastní zajištění a organizace, často využití vlastní dopravy (auto) a ubytování (chata / chalupa),
- dovolená v zahraničí – zajištění prostřednictvím CK, které nabízejí rodinám s dětmi slevy (např.: jedno dítě zdarma),
- většina rodin s dětmi jezdí do stejných ´´osvědčených´´ destinací – oblíbené destinace v ČR: Jižní Čechy (Lipno), Šumava, Krkonoše, Český ráj, Jeseníky, … v zahraničí pak: státy s nimiž sousedíme, Chorvatsko a Bulharsko.
- Význam rodinné dovolené = dovolená pro rodiny s dětmi znamená především být spolu pohromadě s celou rodinou, bavit se, odpočinout si, poznávat nové, mít společné zážitky, odreagovat se od každodenního stereotypu a mnoho dalšího.
CESTOVNÍ RUCH SENIORU
- Patří mezi nejrychleji rostoucí segmenty CR (díky postupně stárnoucí populaci, prodlužování průměrného věku, rostoucí kondici, zlepšováním zdravotního stavu, …).
- Účastníci seniorského cestovního ruchu se označují jako turisté třetího věku s relativně velkým množstvím disponibilních prostředků a množstvím volného času, zpravidla to bývají lidé starší 60 let (resp. 55 let), tato věková skupina se člení na následující segmenty:
- 55-64 let = dosud pracující senioři, preferují rekreační a regenerační funkci dovolené, u zájezdu vyžadují zábavný program,
- 65-74 let = nepracující senioři, touha po vzdělání a po doplnění svých znalostí (geografie, historie, kultura, …),
- nad 75 let = turisté mající zdravotní problémy, přesto rádi cestují, jejich fyzické a psychické kondici se musí přizpůsobit zaměření zájezdu a program.
- Specifika seniorského cestovního ruchu:
- vyšší standart ubytování (např.: pohodlné vyšší lůžko, madla na sociálních zařízeních, protiskluzové podložky, výborné osvětlení, …),
- vyšší nároky na stravování (nejvhodnější je výběr z jídelního lístku nebo švédské stoly, nabídka speciálního stravovacího režimu – diety, …),
- vyšší záruka bezpečnosti (např.: cestovní pojištění vyšší třídy, …),
- výběr vhodných druhů sportovních aktivit (golf, plavání, menší túry, …),
- cestování mimo hlavní sezóny (slevy, méně cestujících lidí, …).
=) Nabídka na trhu pro seniory odpovídá svým obsahem potřebám, zájmům, fyzickým a ekonomickým možnostem této generace.