Téma: Daňové příjmy územních rozpočtů
Předmět: Ekonomie
Zaslal(a): R690
Rozpočet obce lze chápat jako nástroj realizace (fiskální decentralizace) veřejné politiky. koncepce ekonomického a sociálního rozvoje daného území. prosazování poslání územní samosprávy, volebních programů …
OBEC =PO, jednající svým jménem, na vlastní účet, podle rozpočtu, hospodařící s vlastním majetkem, poskytuje veřejné statky a veřejné služby.
MUNICIPÁLNÍ ROZPOČET= součást veřejných rozpočtů FISKÁLNÍHO FEDERALISMU
ZÁSADY ZDAŇOVÁNÍ
- zvyšování počtu svěřených daní
- zvyšování podílu místních rozpočtů na sdílených daních
- posilování daňové výtěžnosti místních daní
- snižování poměru velikosti dotací
- zvyšování odpovědnosti místní vlády za alokované prostředky
Daňová základna by neměla být proměnlivá, jinak by se daňoví poplatníci stěhovali z území s vyššími daněmi do území s nižšími daněmi a docházelo by k deformování v rozmístění ekonomických aktivit. Proto je nejvhodnějším typem daň z majetku, daň z půdy…
Daň (sazba i daňová základna) by měla být viditelná, jasná daňovému poplatníku, aby místní vlády měly větší odpovědnost za jejich užití.
- dostatečný příjem na pokrytí potřeb místních správních stupňů.
- neexistence možnosti převádění daňového výnosu na jiné území, protože by to oslabovalo vazbu mezi místními daněmi a veřejnými výdaji na místní služby (daň neplatí kdo na daném území nebydlí).
- Jednoduchá správa daní (informační, administrativní, technické požadavky).
- ekonomicky efektivní (neutrální z hlediska dopadu na rozhodování poplatníka).
- Proporciální růst příjmů s ekonomickým růstem lokální ekonomiky.
KATEGORIE PŘÍJMŮ
Běžné
- Daňové
- Svěřené (výlučné) -daň z nemovitostí – celonárodní, nedělitelné
- Sdílené daně (DPH) – celonárodní, dělené mezi centrální vládu a místní rozpočty
- Místní daně – kompetence místní vlády
- Nedaňové
- Poplatky za služby
- Místní správní poplatky
- Ostatní (Příjmy z pronájmu majetku, O.S.P.O., zisk obecních podniků, Dividendy z akcií, přijaté úroky)
- Dotace (míra závislosti na centrální vládě)
- Transfery – Neúčelové, účelové
Kapitálové
- z prodeje majetku
- z prodeje akcií
- kapitálové dotace
- přijaté úvěry
- příjmy z emise obecních obligací
- přijaté splátky půjček
Daně (cca 55-60 % rozpočt. příjmů)
- z příjmu fyzických osob (SVČ, ZČ)
- z příjmů právnických osob
- z přidané hodnoty
- z nemovitostí (4 %)
- silniční
- spotřební
- dědická, darovací, převod
- cla, mýtné, dálniční poplatek
Poplatky
- MÍSTNÍ povaha místní daně – (psů, lázeňský a rekreační pobyt, užívání veř. prostranství, vstupné, ubytovací kapacity, vjezd vozidel do vybraných částí měst, užívání veřejných prostranství, odpady, automaty
- SPRÁVNÍ
- POPLATKY SPOJENÍ S ŽP
Základní problémy municipálních rozpočtů – časté chyby samospráv
- Přílišná orientace na výdajovou stranu rozpočtu – mýtus, že příjmová strana rozpočtu je „daná“ a že jediné, co lze s ohledem na potřeby obce je cesta úspor či přerozdělování na straně výdajů.
- Neexistence finanční strategie, plánu – chybí obce, jako by byla firma
- Neefektivní zacházení s různými typy rozpočtových příjmů –nízké běžné rozpočtové příjmy a značně běžné (provozní) finanční nároky, (ii) nekoncepčnost v rozhodování představitelů obcí.
- Honba za dotacemi – způsobuje nesamostatnost