Téma: Oligopol
Předmět: Ekonomie II (mikro)
Zaslal(a): Flákač
Cílem firmy v dokonalé konkurenci je určení takového výstupu, při kterém firma maximalizuje zisk.
Předpoklady dokonalé konkurence
- Velký počet kupujících i prodávajících
- Všichni se zapojují malým podílem
- Nikdo nedokáže ovlivnit cenu, firmy jsou cenoví příjemci
- Statky jsou homogenní (bez rozdílu)
- Neexistují bariéry vstupu na trh
- Všichni mají dokonalé informace o trhu
- Firmy maximalizují zisk, spotřebitelé užitek
- Nejpodobnější trh zemědělských produktů nebo trh peněz
- Poptávka je dokonale elastická
- Individuální poptávka d vodorovná
- Tržní poptávka D záporná směrnice (nižší P => spotřebitelé kupují vyšší Q)
Ekonomický zisk π = TR-TC
- Nulový ekonomický zisk – výstupy přináší takový zisk, který stejný jako nejlepší alternativní užití – bez motivu přesunout aktivity jinam
- π = TR-TC = P*Q – wL-rK = P*f(K,L) – wL-rK
- Čistý ekonomický zisk = účetní zisk – implicitní náklady
- Maximální, pokud dodatečný přírůstek výstupu nepovede ke změně dodatečného zisk
- Položení 1. derivace funkce zisku nule: dπ/dQ =0 => dπ/dQ = dTR/dQ – dTC/dQ
- dTR/dQ – dTC/dQ = 0 => MR-MC=0 => MR=MC
- MR=MC => zlaté pravidlo maximalizace zisku
- Firma musí zvolit takový objem produkce, při kterém MR=MC
- Podmínkou maximalizace zisku je zároveň také záporná hodnota druhé derivace funkce zisku podle množství
- d²π/dQ² < 0
- Pro výstup, který je menší než optimální musí být zisk rostoucí (směrnice ziskové funkce je kladná)
- MR=MC nastává už při menším výstupu než je optimální, zde je ale maximalizace ztáty! MC jsou klesající
- Postačující podmínka maximalizace zisku je MR=MC a zároveň rostoucí MC
Pravidlo převrácené elasticity
- Vychází ze zlatého pravidla maximalizace zisku MR=MC
- MC = P*(1+1/Epd)
- (P-MC)/P = -(1/Epd)
- Čím elastičtější poptávka, tím menší rozdíl mezi cenou P a MC firmy
- Platí pouze u elastické poptávky
- U neelastické poptávky by byly MC záporné, náklady nemohou být záporné
- Firma by měla vyrábět produkci na elastické části individuální poptávkové křivky
Optimum = optimální výstup
- Maximální rozdíl mezi TR a TC (graficky největší svislá vzdálenost, když obě křivky mají stejnou směrnici)
- Pokud TC leží nad TR, jde o maximalizaci ztráty!
- Když MR = MC, mezní veličina vyjadřuje směrnici => rovnost směrnic znamená MR = MC
- MC musí být rostoucí, jinak jde opět o maximalizaci ztráty
- Pokud jsou MC rostoucí, firma vyrábí s klesajícími výnosy z variabilního vstupu
- O výstupu firmy platí, že se při něm P = MC (P=MR=AR)
Nabídka firmy v krátkém období
- Firmy se snaží maximalizovat zisk, proto se budou snažit o MR=MC
- Různé ceny P, které firma přebírá z trhu jsou totožné s MR
- Pokud cena klesá, MR protíná MC při menším množství, firma tak za malou cenu nabízí méně
- Pokud cena roste, firma nabízí více (MR=MC při větším množství)
- Nabídka je tvořena MC, ale pouze rostoucí částí ohraničenou zdola minAVC (bod uzavření firmy, níže)
Minimalizace ztráty
- Firma může někdy vyrábět i pokud má ekonomickou ztrátu, zastavením výroby totiž pokračuje nutnost platit fixní náklady
- Rozhoduje se když zisk TR je menší než TC (P<AC)
- Firma tedy pokračuje, pokud je zisk vyšší než variabilní náklady, tím totiž pokryje i část fixních nákladů a ztráta je tak menší, než kdyby se výroba zastavila
- Platí když: TR>VC => TR/q > VC/q => P>AVC
Ukončení provozu firmy
- Pokud je zisk TR menší než TC a zároveň zisk nepokryje ani variabilní náklady
- Zastavením výroby by nastala menší ztráta než pokračováním
- Firma ukončí výrobu když: P<AVC
- Bod uzavření firmy: P = minAVC = MC