Téma: Ekonomika veřejného sektoru
Předmět: Ekonomie
Zaslal(a): Michal
Veřejný sektor – realizují se veřejné statky, v zájmu zajištění blahobytu všech občanů
- Ziskový – zdrojem financování – prodej statků na trhu za tržní cenu, subjekty – dosahování zisku
- Neziskový – subjekty – přímé dosažení užitku (ne zisk)
- Veřejný
- Soukromý
- Domácností
Struktura veřejného sektoru
Odvětví společenských potřeb
- Nejstarší součást
- Zabezpečuje statky kolektivní potřeby (uspokojuje potřebu organizovaného uspořádání společnosti, potřebu ochrany občanů a majetku, spravedlnosti, ochrany území)
Odvětví rozvoje člověka
- Potřeba vzdělávání, estetických požitků, uchování a kultivace zdraví, pomoc druhým
- Poručnické statky (spotřebu stát administrativně přikazuje – předpoklad rozvoje společnosti)
Odvětví poznání a informací
- Věda a výzkum, uchování a distribuce informací, šíření informací
Odvětví technické infrastruktury
- Přeprava osob a materiálu, využití energií, přenos informací, dodávky vody, sběr a likvidace odpadu
- Investičně náročné, dlouhá doba vázanosti kapitálu => monopolizace trhu
- Stát eliminuje tržní selhání
Odvětví soukromých statků
- individuální potřeby – bydlení, výživa
Odvětví existenčních jistot
- prostřednictvím účasti státu na trhu práce, sociální zabezpečení, ochrana životního prostředí
Rozsah veřejného sektoru
- několik ukazatelů
RVS – podíl veřejných výdajů na hrubém domácím produktu
RSVS – lze porovnávat i mezinárodně, rozvoj jednotlivých resortů
EVV – Pružnost veřejných výdajů (relativní změna VV vyvolaná jednoprocentním zvýšením HDP)
- rozsah lze hodnotit i podle vlivu na zaměstnanost a zajišťování pracovních důchodů
- Podíl počtu pracovních sil ve VS na celkovém počtu pracovníků v národním hospodářství
- Podíl příjmu pracovníků ve VS na celkových příjmech pracovníků v národním hospodářství
- Další ukazatel: Rozsah kapitálu ve VS
- Podíl základních fondů ve VS na celkových základních fondech v národním hospodářství
- Velikost VS ovlivňují následující faktory:
- Ekonomické (fáze eko. rozvoje, výkonnost ekonomiky, možnost přerozdělovacích procesů v ekonomice)
- Historické a geopolitické (historický vývoj státu, poloha)
- Demografické (změny struktury a velikosti populace)
- Kulturně náboženské (charakter církve)
- Politické
- Teorie, objasňující růst VV a tedy i VS:
- Wagnerův zákon
- VS roste v důsledku ekonomického růstu, je doprovázen růstem důchodu => umožňuje vybrat více fin. prostředků na daních a financovat státní aktivity
- Teorie prahových efektů
- Růst VS je důsledkem krizových jevů (války, hosp. krize, katastrofy) a nutné obnovy země. Účel obnovy = vyšší daně, po skončení krize se daně, VV a rozsah VS nesnižují, pouze se mění struktura
- Teorie státu blahobytu
- Růst VS a VV je důsledkem snahy státu zajistit určitou životní úroveň
- Wagnerův zákon
Ekonomické zdůvodnění existence VS
- Potřeba eliminace tržních selhání
- Představuje účast státu v národním hospodářství
- Selhání = tržní výsledek není ekonomicky optimální, není efektivní
- Efektivnost = z dostupných zdrojů se podaří získat maximální množství statků a maximální užitek
- Ekonomika je efektivní = žádná její změna nemůže zlepšit jeden subjekt, aniž by zhoršila druhý => Paretova (alokační) efektivnsot
- Mezní užitek MU = mezní náklady MC
- Graficky – v bodě průniku křivek S a D
- S = MC (cena, kterou musí výrobce dostat, aby vyrobil poslední kus)
- D = MU (cena, kterou je spotřebitel ochoten zaplatit za poslední kus)
- Blahobyt společnosti = souhrn přebytku výrobce a přebytku spotřebitele – v tomto případě maximální
- Soukromé trhy nezajistí dosažení optima
- Selhání konkurence – subjekty mohou ovlivnit výši ceny na trhu, cena pak není shodná s mezním příjmem, je vyšší
- Informační asymetrie – významně se liší informace o určitém statku
- Existence veřejných statků
- Existence neúplných trhů – existuje poptávka, ale neexistuje nabídka (i když jsou spotřebitelé ochotni zaplatit cenu, která pokryje průměrné náklady)
- Vznik externalit – trh nereaguje na vedlejší efekty výroby či spotřeby
Znaky veřejného sektoru
- Veřejná správa (výkon státní správy a samosprávy)
- Veřejná volna (kolektivní rozhodování)
- Veřejné rozpočty (nástroje financování)
- Veřejná kontrola (právo i povinnost kontrolovat veřejnou volbu a její důsledky)
Veřejná správa
- Souhrn záměrných činností zabezpečovaných na jednotlivých vládních úrovních ve veřejném zájmu (zejména zajišťování veřejných statků a služeb)
- Státní správa
- Tvořena několika soustavami institucí, na vrcholu stojí soustava klíčových státních orgánů (zákonodárných, výkonných, soudních, kontrolních) a k nim příslušných institucí a úřadů (parlament, prezident, vláda, ČNB…)
- Podřízena soustava ústředních orgánů – ministerstva, ústřední úřady (exekutivní politika, analytická a koncepční činnost, návrhy zákonů a předpisů)
- Nejnižší – soustava územních orgánů státní správy (fin. úřady, úřady práce, soc. zabezpečení)
- Samospráva
- Dvě skupiny:
- Subjekty zájmové a ostatní samosprávy (zájmová a profesní sdružení osob) – komory (architektů, notářská, agrární), vinařský fond
- Samosprávné orgány – kraje a obce – obecní, městské úřady, magistráty
- Rozdělení je výsledkem decentralizace (delegování pravomocí a odpovědností na nižší články stát. správy a na územ. Samosprávu) a dekoncentrace (přiblížení státní správy občanům – vnik orgánů státní i územní samosprávy)
- Dvě skupiny:
Veřejná volba
- Ve VS je působení tržního mechanismu nahrazeno politickým rozhodnutím (výsledek kolektivního rozhodnutí)
- Založena na voličských hlasech!
- Předmět: veřejný zájem
- Dochází k vyjednávání mezi subjekty (voliči, politici, zájmové skupiny, byrokracie) podle pravidel, v rámci politického trhu (způsob formulace nabídky a poptávky veřejných statků)
- Politici = nabídka, voliči = poptávka, zájmové skupiny – ovlivňují, byrokracie (státní úředníci) – maximalizace vlastního rozpočtu
- 2 formy veřejné volby
- Forma přímé demokracie
- Rozhodování se účastní každý občan, který má volební právo (zřídka, nákladná a zdlouhavá)
- Forma reprezentativní byrokracie
- Hlasují zvolení zástupci
- Menší počet rozhodovatelů – ekonomicky a časově výhodnější
- 2 fáze rozhodovacího procesu:
- Občané projeví preference k zástupcům => agregace preferencí => soubor zvolených zástupců
- Zástupci projeví preference k určitému opatření => agregace preferencí =>rozhodnutí o daném opatření
- Forma přímé demokracie
- Úkoly veřejné volby:
- Podpořit voliče v projevení preferencí
- Obtížné zjistit preference voličů (nemusí chtít, nebo není schopen)
- Sladit individuální preference, aby vyústily do kolektivního rozhodnutí
- Rozdílné individuální preference => agregovat (zvolit pravidlo) => kolektivní rozhodnutí
- Podpořit voliče v projevení preferencí
- Volební pravidla:
- Pravidlo jednomyslné shody (koncesu)
- Opatření přijatou pouze, pokud s ním souhlasí všichni zúčastnění voliči
- Časová a finanční náročnost
- Pravidlo většiny
- Poměrně rychlé, eliminuje možnost vydírání jedincem
- většina může schválit něco, co poškodí menšinu (až tyranie menšiny)
- Pravidlo prosté většiny
- Nadpoloviční většina hlasů
- Pravidlo relativní většiny
- Varianta, která získá poměrně nejvíc hlasů
- Pravidlo kvantifikované většiny
- Předem definovaná většina hlasů
- Condorcetovo kritérium
- Voliči párově porovnávají veškeré varianty, vítěz – prostá většina
- + úplnost v zachycení preferencí
- – hlasovací paradox
- Bordovo pravidlo
- Voliči rozdělují variantám disponibilní body (neguje hlasovací paradox)
- Pluralitní hlasování
- Řadí jednotlivé návrhy podle preferencí, vítězí varianta, která se nejčastěji umístila první (eliminace hlasovacího paradoxu)
- Hlasování na základě váženého pořadí
- Jednotlivým preferencím je přiřazena váha => uspořádání variant => zisky bodů (vážený součet)
- Pravidlo jednomyslné shody (koncesu)
- Hlasovací paradox
- Při využití Condorcetova pravidla
- 2 vrcholová preference (preferuje dvě krajní varianty před prostřední)
- Logrolling
- Politické smlouvání (zákulisní jednání rozhodovatelů) – obchodování s hlasy (jednotlivé strany maximalizují svůj užitek)
- Volič medián
- Rozděluje lichý soubor voličů na dvě stejně velké skupiny
- Výsledné rozhodnutí odpovídá jeho preferencím (dominantní role)
Veřejné statky
- Ekonomické statky, které poskytuje veřejný sektor
- Nemůže je zabezpečit trh, při alokaci zdrojů na jejich výrobu nefunguje tržní mechanismus
- Není naplněna podmínka alokační efektivnosti – MU jednotlivých spotřebitelů si nejsou rovny, zároveň NEPLATÍ MU=MC !
- Příčina = spotřebovávané množství je pro všechny stejné
- Spotřebitel veřejných statků = quantity-taker = přejímá množství, které spotřebovává
- Předpoklad, že ochota zaplatit za jednotku statku je pro jednotlivé spotřebitele odlišná
- Rovnovážná cena na trhu = suma cen, které by byli ochotni všichni spotřebitelé zaplatit za jednotku statku
- MU spotřebitele < MC na výrobu
- 2 charakteristiky veřejných statků:
- Nedělitelnost spotřeby (nerivalitní)
- Všichni spotřebovávají stejné množství statku, celkový objem není možné rozdělit mezi jednotlivé spotřebitele
- Spotřeba jednoho nesnižuje spotřebu dalších
- MC spotřeby = 0, MC na produkci = konstantní
- Nevyloučitelnost spotřeby
- Nikomu nelze bránit ve spotřebě (technicky neproveditelné nebo příliš nákladné
- Černý pasažér => může se stát, že statek nebude nikdo poskytovat
- Statky splňující obě vlastnosti jsou označovány jako čisté veřejné statky (jen jedna = smíšené)
- Volný statek – řeka, vzduch,
- Soukromý statek – nesplňuje podmínky veřejného
- Nedělitelnost spotřeby (nerivalitní)
Fiskální decentralizace
- Veřejný sektor je rozvrstven na řadu právních úrovní (2 základní úrovně – 1. ústřední vláda 2. územní samospráva)
- Důvod decentralizace – omezený geografický dosah prospěchu z veřejných statků, relativně vysoké náklady na rozhodování plně centralizovaného systému
- Charakteristika vztahů mezi úrovněmi
- Optimální rozdělení pravomocí a odpovědnosti
- Optimální rozdělení veřejných příjmů do jednotlivých rozpočtů, určitá míra decentralizace finančních prostředků, fiskální decentralizace
- Částečné zohlednění zájmů a preferencí územní samosprávy
- Částečná autonomie v rozhodování územní samosprávy, posílení zpětné vazby voličů a zkvalitnění veřejné a občanské kontroly
- Součinnost územní samosprávy s orgány státu a oboustranný tok informací
- Určitý stupeň kontroly nižších vládních úrovní a jednotlivých úrovní územní samosprávy ze strany ústřední vlády
- Pomoc ze strany ústřední vlády
- Několik modelů fiskálního federalismu:
- Vertikální model
- Centralizovaný
- Nízká míra soběstačnosti nižších vládních úrovní
- Soběstačný je pouze vládní rozpočet
- Finanční vztahy po vertikální ose – hl. nástroj = dotace (zejména účelové)
- Decentralizovaný
- Úplná finanční samostatnost nižších vládních úrovní a jednotlivých stupňů územní samosprávy
- Bez dotací – jednotlivé rozpočty mají dost vysoké příjmy (pokrývají náklady)
- V praxi se nevyužívá => vyšší daňové zatížení (soběstačnost v daném roce kolísá)
- Kombinovaný
- Každá úroveň má charakterizované vlastní příjmy (nižší úrovně zpravidla menší), v případě potřeby dotace => zmírňuje nerovný daňový výnos v jednotlivých regionech
- Horizontální model
- Vztahy mezi rozpočty na stejné linii (např. mezi kraji, obcemi)
- Bohatší -> dotace chudšímu (princip solidarity)
- Centralizovaný
- Vertikální model
Finanční systém na úrovni územní samosprávy
- Rozpočet + mimorozpočtové fondy
- Principy:
- Hospodaření podle ročního rozpočtu
- Vytváření mimorozpočtových fondů v omezené míře (nerozmělňovat omezené fin. prostředky do fondů)
- Konzistence finančního systému územní samosprávy s veřejnými funkcemi
- Stabilita pravidel hospodaření v delším časovém horizontu
- Administrativní nenáročnost finančního systému
- Územní rozpočet
- Základní prvek, decentralizovaný peněžní fond, který se tvoří, rozděluje a používá na principu nenávratnosti, nedobrovolnosti a neekvivalence
- Důležitým rozpočtovým plánem, na základě kterého se hospodaří
- Nástroj realizace regionální politiky
- Rozpočtové období je shodné se zbytkem rozpočtové soustavy – 1 rok
- Příjmy a výdaje rozpočtu obce
- Příjmy
- Běžné
- Daňové
- Svěřené (výlučné) daně
- Vybírány podle celostátně platných daňových zákonů (výnos přímo do rozpočtů obcí) – ČR daň z nemovitosti
- Sdílené daně
- Vybírány celostátně, do rozpočtu obcí pouze část – ČR DPFO, DPPO, DPH
- Manipulační daně/Místní poplatky
- Mohou využívat obce na svém území – ČR = místní poplatky
- Rozhoduje o nich obec, na financování lokálních veřejných statků
- Např. poplatek ze psů, vstupného, za užívání veřejného prostranství, z ubytovaví kapacity,
- Správní poplatky
- Příjmy z vlastní správní činnosti obce (za výpis z matriky, za vydání dokladů)
- Svěřené (výlučné) daně
- Daňové
- Nedaňové
- Poplatky za služby
- Příjmy z pronájmu majetku
- Příjmy od právnických osob
- Zisk obecních podnikatelů
- Dividendy z akcií, přijaté úroky
- Dotace
- Transfery neúčelové
- Transfery účelové
- – dále můžeme dělit na –
- Běžné (na potřeby které samospráva vykonává na základě přenesené působnosti)
- Kapitálové (nepravidelné, na určité investice)
- Kapitálové
- Z prodeje majetku, akcií, majetkových podílů, přijaté kapitálové dotace, přijaté splátky půjček
- Návratné příjmy obce
- Úvěr od peněžního ústavu
- Příjmy z emise obligací
- Návratné půjčky a finanční výpomoci od jiných subjektů
- Výdaje
- Běžné (neinvestiční)
- Platy zaměstnanců, pojistné, energie, materiál, pokuty, nájemné …
- Kapitálové (investiční)
- Pořízení DHM/DNM, nákup cenných papírů, poskytnuté kapitálové dotace, investiční půjčky
- Běžné (neinvestiční)
- Mimorozpočtové fondy
- Fond rezerv a rozvoje (ze přebytků rozpočtového hospodaření, není přísně účelový)
- Účelové fondy (jsou zřizovány na základě rozhodnutí voleného orgánu – zastupitelstvo)
- Bytový fond
- Památkový fond
Veřejné výdaje a jejich efektivnost
- Tok finančních prostředků, které jsou alokovány na realizaci různých funkcí státu
- Významná kategorie – dotace (cílené transfery, poskytnuté za účelem)
- Zabezpečení výdajových potřeb státu – výdajové programy a projekty
- Vstupy – v peněžních jednotkách (náklady na realizaci + oportunity cost)
- Náklady
- Hmotné/nehmotné
- Explicitní (skutečné)/implicitní (OC)
- Metody pro stanovení výše nákladů
- Průmyslově inženýrská
- Vymezení subnákladů na základě ohodnocení jednotlivých dekomponovaných činností
- Parametrického odhadu nákladů
- Vychází z expertního odhadu nákladů, studia katalogových cem, znalosti již realizovaných programů
- Stanovuje proměnné a odhaduje parametry => nákladová fce
- Analogického odhadu nákladů
- Odhad nákladů, dle analogické, již realizované, varianty
- Průmyslově inženýrská
- Náklady
- Výstupy (efekty)
- Užitky
- Hmotné/nehmotné
- Kvantitativní/kvalitativní
- Přímé (vyplývá ze stanovených cílů)/nepřímé (vedlejší produkt)
- Vymezení – technika expertních výpovědí / matematické modelování
- Užitky
- Hodnocení efektivnosti výdajových programů
- Pro potřeby soukromého (využívají se i ve veřejném)
- ČSH – čistá současná hodnota
- VVP – vnitřní výnosové procento
- IV – index výnosnosti
- DN – doba návratnosti
- Pro potřeby veřejného
- Metoda minimalizace nákladů
- Analýzy nákladů a přínosů
- Analýza efektivnosti nákladů
- Analýza užitečnosti nákladů
- Pro potřeby soukromého (využívají se i ve veřejném)
- Vstupy – v peněžních jednotkách (náklady na realizaci + oportunity cost)
Obecné finanční metody
ČSH
- Rozdíl mezi současnou hodnotou očekávaných zisků (příjmy – výdaje v jednotlivých letech) a současnou hodnotou původních (investičních)
VVP
- Nalezení takové diskontní sazby, při které je ČSH programu nulová
- Mělo by být minimálně rovno požadované výnosnosti programu
IV
- Podíl sumy současné hodnoty čistých efektů z programu a současné hodnoty původních výdajů na program (přijatelný – IV > 1)
DN
- Období, za které čisté efekty z programu uhradí původní výdaje na program
- Podíl původních výdajů a průměrných ročních čistých efektů programu
- Pro přijetí – doba by neměla přesáhnout životnost programu
Nákladově užitkové metody
Metoda minimalizace nákladů
- Pouze, pokud nemá smysl měřit výstupy (předpokládá se, že jsou shodné)
- Kritériem pouze minimalizace nákladů
Analýza efektivnosti nákladů
- Pokud není možné kvantifikovat výstupy v peněžních jednotkách
- Kvantifikace je provedena pomocí naturálních jednotek
- Vstupy jsou měřeny hodnotovými jednotkami
- Nebere potaz pouze minimalizace, ale také naturální efektivnost nákladů
- Ukazatel měrné náročnosti SK
- Podmínka – homogenita naturálních výstupů
Analýza užitečnosti nákladů
- U alternativ s mnoha výstupy, které jsou dílčími složkami celkové užitečnosti
- Sledování a porovnávání vstupů a výstupů
- Náklady – hodnoty, výstupy – užitečnost
- Zdravotní programy
Analýzy nákladů a přínosů (CBA)
- Min náklady (B) max výstupy (C) (peněžní jednotky)
- B/C > 1 = přínosná
- B – B >= 0
- Faktor času – diskontování
- Dva druhy CBA:
- Užší CBA: pouze přímé náklady a užitky cílové skupiny
- Širší CBA: + společenské (nepřímé) náklady a přínosy
Vícekriteriální metody
- Bodovací metoda (body, váhy)
- Párové srovnávání variant
- Uspořádáme kritéria podle důležitosti
- Následně vybíráme varianty, které dosahují maximální hodnoty podle nejvýznamnějšího kritéria
Výběr výdajových programů a projektů
- Není podmíněn pouze hlediskem efektivnosti, ale rovněž dostupností fin. zdrojů
- Které programy realizovat (na které mám), tak aby se maximalizoval užitek
- 4 pravidla:
- Poměru užitku a nákladů
- Seřadí se podle poměru užitků a nákladů, vybírají se postupně, dokud finance nevyčerpáme
- Čistého přínosu
- Hospodárnosti
- Podle současné hodnoty nákladů
- Minimalizace nespotřebovaných zdrojů
- Snaha plně vyčerpat rozpočtové omezení, pouze programy s B/C >1
- Poměru užitku a nákladů