V podmínkách nedokonalé konkurence – alespoň 1 prodávající nebo kupující dokáže ovlivnit cenu
Vznik monopolu
- Pouze 1 firma prodávající výrobky, které nemají substituty
- Nabídka tvořena 1 firmou, která může rozhodovat o výstupu nebo ceně (důležitá spojka nebo)
- Často bariéry vstupu do odvětví
- MinAC při větším množství než je poptávka, P>AC => Více firem = individuální poptávka více vlevo => větší AC => snížování AC větším objemem => pokles ceny => cenová válka => zůstane jen 1 firma = monopol
- Situace přirozeného monopolu
- Zdroje v rukou 1 firmy
- Monopol vlivem státu (Česká pošta)
- Právní ochrana (patenty, licence…)
- MinAC při větším množství než je poptávka, P>AC => Více firem = individuální poptávka více vlevo => větší AC => snížování AC větším objemem => pokles ceny => cenová válka => zůstane jen 1 firma = monopol
- Firma maximalizující zisk volí optimální výstup a poté dle poptávky stanoví cenu
Charakteristika monopolu
- Může využít nebo i zneužít své postavení (například cenová diskriminace)
- Cenový tvůrce
- Většinou není trvalý (vznik substitutů, změna preferencí…)
- Individuální poptávka = tržní poptávka (monopol je celý trh)
- Rozhodovací nezávislost tvorby kombinace výstupu a ceny
Optimální výstup monopolu
- Maximální rozdíl mezi TR a TC => MR=MC
- Klesající poptávková křivka – další prodaná jednotka výstupu snižuje cenu všech prodaných statků
- Mezní příjem klesá rychleji než cena MR<P
- V krátkém a dlouhém období obdobné chování (dlouhé období je více možností)
- Graficky: TR tvar obráceného U, TC nejprve rostoucí, pak klesající výnosy z rozsahu
- Výstup menší než MR=MC =>pokles zisku, vyrábíme méně než optimum – MC klesne více než MR
- Výstup větší než MR=MC => pokles zisku, náklady stoupnou více než zisk
- Většinou není v minAC (ale může být teoreticky), většinou minAC při větším množství výstupu
Stanovení ceny monopolem
- Cena dána ochotou poptávajících za zvolenou cenu zaplatit
- Je třeba řešit poptávkovou křivku
- Zvolení rovnovážného tržního množství a ceny
- P>MR a P>MC
- Ovlivnění elasticitou poptávky nepřímo uměrně
- P=(MC)/(1+1/Epd)
- Výstup by měl být na elastické části poptávky (Epd<-1)
- Na neelastické části by byli záporné MR
- Čím elastičtější poptávka, tím menší převis P nad MC
- Tvorba ceny přirážkou
- Obtížné určit MC=AC v praxi
- P = AC+m*AC
- P = MC+m*MC
- m = (P-AC)/AC
- m = (P-MC)/MC
- m = (P-MR)/MR
- => m = -(1/1+Epd)
Monopolní zisk
- π = TR-TC
- Tendence k nulovému zisku není ani v dlouhém období (ale nulový být přesto může)
- V krátkém období lze mít ztrátu pokud pokryje variabilní náklady a část fixních => P>AVC
Síla monopolu
- Jedná se o schopnost stanovit vyšší cenu P než jsou MC
- Čím větší síla, tím větší cena
- Stupeň monopolní síly měří Lernerův index:
- L = (P-MC)/P = -1/Epd
- převrácená hodnota elasticity
Nabídka monopolu
- Neexistuje jednoznačný vztah mezi cenou a množstvím
- Nabídka monopolu nelze sestrojit
- Firma může nabízet různé množství při stejné ceně nebo stejné množství při různých cenách
- Důvod proč nejde sestrojit
- Cenová diskriminace
- Například s množstvím odběru firma snižuje cenu, firmy nastavují P dle elasticity (studentům méně) a další…
Monopson – jediný kupující (například stát)
Bilaterální monopol – jediný kupující i jediný prodávající