Téma: Oligopol
Předmět: Ekonomie II – Mikroekonomie II
Zaslal(a): Flákač
Charakteristika oligopolu:
- Malý počet firem vzájemně závislých na rozhodování ostatních
- Musí brát v úvahu chování konkurenta
- Při rozhodování je třeba počítat s reakcemi ostatních
- Velký tržní podíl firem
- Případ, kdy jsou pouze 2 firmy = duopol
- Vyráběné statky mohou být homogenní i diferenciované (blízké substituty)
- Mohou existovat bariéry vstupu
- Existence ovlivněna velikostí trhu – velký trh pro malé firmy => příchod nových firem => zánik oligopolu
- Vstup firmy graficky: posun individuální d doleva
- Přicházejí dokud se nerovná AC=P (nulový ekonomický zisk)
- Firmy se mohou domluvit na limitní ceně – cena, který nemaximalizuje zisk a ostatní pak neláká příchod do odvětví
Modely oligopolu – podmínky
- Fixní počet firem
- Identické náklady => identická optimální množství
- Dokonalá konkurence poptávky
- Snaha maximalizace zisku všech firem (max rozdíl TR=TC)
Kartel
- Smluvní oligopol – stejné nebo podobné výrobky po dohodě prodávají za stejné nebo podobné ceny
- Cílem je maximalizovat zisk odvětví a vyhnou se cenové válce
- P*Q – (TCq1+TCq2…TCqn)
- MR(Q) = MC(q)
- Zisk kartelu maximální při výstupu kde platí: společný MR(Q) je stejně velký jako přírůstek celkových nákladů každé firmy MC(q).
- MR(Q) odvozen z tržní poptávky
- MC všech firem se sečtou horizontálně a v průsečíku s MR(Q) se na tržní poptávce najde optimální cena platná pro všechny firmy
- Problematika:
- Ve většině zemí zakázáno => není možné smluvně
- Úmyslné poskytování nepravdivý informací (či žádných) o nákladech ostatním firmám při stanovování optima
- P>MC, takže mají firmy tendenci tajně zvyšovat výstup
- Nutná znalost tržní křivky D
- Větší zisky jedné firmy jsou trnem v oku firem s nižšími zisky