Téma: Úvod do ekonomie
Předmět: Ekonomie
Zaslal(a): kate.fool
Ekonomie: jedná se společenskou vědu, která zkoumá nejobecnější souvislosti v ekonomickém životě společnosti. Stručně se dá popsat jako věda o hospodářství
Ekonomika: zahrnuje spíše ekonomickou praxi
Ekonomické teorie:
- Starověk
Starověké řecko → Homér, Platon, Xenofon, Aristoteles,
Starověký řím → ekonomické názory jsou uváděny různými autory zejména ve spisech se zemědělským zaměřením
- Merkantilismus
ekonomická teorie 13-14 století
Bohatství země je určena množstvím drahých kovů. Bohatství se vytváří v obcohdních vztazích → mezinárodních
cílem obchoduje aktivní obchodní bilance
k tomu slouží protekcionismus, státní subvence a vydávání ochranných děl.
Představitel → → J.B. Colbert ( ministr financí krále Ludvíka XIV)
- Fyziokratismus
ekonomická teorie 18. století
bohatsví národů pochází hlavně ze zemědělství
výroba a služby slouží pouze ke spotřebování zem. Přebytků
důraz na produktivní práci jakona zdroj národního bohatství
představitel → → Turgot
- Klasická politická ekonomie
pol. 17. st – 19 století
Liberalismus → maximální omezení pravomoci vlády ve prospěch svobody podnikání
začíná vydání díla BOHATSTVÍ NÁRODŮ Adama Smithse (2. pol. 18 st. → počátek ekonomie jako vědy)
představitelé → → Adam Smith, D. Licardo
- Keynesiánství
30. léta 20. století
klasický ekonomický tržní systém nezaručuje plnou zaměstnanost a dodatečnou rovnost příjmů a bohatsví.
Zdůvodňuje potřebu aktivního působení státu na straně poptávky, snižování nezaměstnanosti,a mírnění dopadů hospodářských krizí. (zásahy státu do ekonomie)
představitel → → John Mayne Keynes (obecná teorie zaměstanosti, úroku a peněz)
- Monetarismus
moneta = mince (latinsky)
moderní neoklasická ekonomie
důraz na automatické tržní mechanismy, které jsousamy schopny udržet ekonomicky ve stavu optimálního využívání zdrojů.
Vláda by měla usilovat o vyrovnání státní rozpočet a omezit přerozdělovací procesy (daně, odvody, dotace)
doporučuje opětovnou ekonom. Liberalizaci
představitel → → Milton Friedman, Fridrich Hayek
Rozdělení ekonomie
- mikroekonomie
zabývá se ekonomickým chováním jednotlivých subjektů, tedy jednotlivců, domácností, firem, státu
- makroekonomie
zkoumá ekonomiky jako celek např. → HDP, nezaměstnoanost, inflace
Vzácnost a volba
vzácnost → ústřední pojem ekonomie. Lidská přání jsou neomezená
→ zdroje k jejich uspokojeníjsou omezená
Hlavní problémy ekonomie
- co vyrábět?
- jak?
- Pro koho?
Ekonomické systémy
- zvykový
- příkazový
- tržní
v praxi → jsou ekomické systémy smíšené
nejlepší ES? Ten, který řeší odpověd na tři základní otázky → tj. Nejefektivnější (maximální užitek)
Zvykový systém
- je nejstarší
- rozhodování je založeno na zvycích a tradicích
Příkazový systém
- plánovaná ekonomika
- vše se muselo předem naplánovat centráním plánem → vládou
- jeexterní → v čisté podobě → lze najít velmi zřídka
- nevýhody!!! → závislé na vůli představitelů vlády
Tržní systém
- volné podnikání
- co a kolik vyrábět → rozhoduje ,,nabídka x poptávka,,
- jak? → rozhoduje trh
- nevýhody!! → funguje v podmínákm dokonalé konkurence
Potřeby
- vznik potřeb je výchozím bodem pro ekonomické aktivity
potřeba = subjektivní pocit nedostatku či přebytku, který nás nutí tento nedostatek či přebytek odstranit
představitel → → Abraham Maslow
Druhy potřeb:
- každý člověk má odlišné potřeby. Potřeby se neustále mění
- čím ječlověk vzdělanější a bohatší, tím více má potřeb
- existují různé věci potřeb: biologické x kulturní
hmotné x nehmotné
zybtné x nezbytné
individuální x společenské
současné x budoucí
potřeba → subjektivní pocit
prostředky k uspokojávní potřeb
statky, služby, spotřeba
potřeby uspokojujeme spotřebou
STATKY
v ekonomii rozumíme pod títo pojmem širokou škálu věcí a hodnot. Které mohou uspokojovat lidské potřeby. Statkem může být jakýkoliv produkt lidské práce nebo i přírody, které slouží k uspokojování potřeb a zvyšuje užitek
Dělení statku:
Podle podstaty
1, hmotné
2, nehmotné
Podle způsobu spotřeby
1, výrobní (kapitálové)
2, spotřební
Podle vztahu k výrobě
1. volné
2, ekonomické (výrobní)
Podle pohyblivosti
1, movité
2, nemovité
Podle délky spotřeby
1, krátkodobé
2, dlouhodobé
Služby
je cizí činnost sloužící k uspokojování potřeb. Jejím výsledkem je užitečný efekt, ne hmotný statek (výrobek)
Věcné → obnovují nebo zlepšují hmotné statky( oprava ledničky, střechy, domu, či auta)
osobní →
KAPITÁL
obecně jsou to prostředky, které nespotřebáváme, ale užíváme jich k vytvoření zisku. Jsou výsledkem předchozí výroby.
Kapitálem jsou věcné statky,výrobní prostředky, peníze, cenné papíry, akcie, někdy i patenty, licence.
Výnos z použití kapitálu je: podíl na zisku, úrok, případně dividenda ( výnos z vlastnictví akcie)
zdroje kapitálu:
1. vlastní kapitál – patří majiteli, na začátku vznikla vkladem základního kapitálu a je postupně zvědšován podnikatelskou ( výdělečnou) činností
2 . cizí kapitál – je dluh ( závazek) podniku, který musí být v určité době splacen
Druhy kapitálu:
→ výrobní (reálný): budovy, zařízení, stroje, suroviny, materiál…
→ finanční : peněžní prostředky na účtech a v hotovosti
→ fiktivní : cenné papíry jako akcie, sněmky, dluhopisy atd.
2 → ROZDĚLOVÁNÍ A PŘEROZDĚLOVÁNÍ
rozdělování: kdo se zůčastnil výrobního procesu, dostává → mzdu( zaměstnanci), rentu( vlastníci přírodních zdrojů), zisk-úrok ( ten, kdo vkládá kapitál) → → → → MUSÍ ODVÉST ČÁST DO STÁTNÍ POKLADNY VE FORMĚ DANÍ, SOCIÁLNÍHO A ZDRAVOTNÍHO POJIŠTĚNÍ → → → → přerozdělování: nástrojem jsou veřejné státní rozpočty, pro členy společnosti, kteří se na výrobě nepodílely ( děti, důchodci,nemocní)
3 → SMĚNA
Proces, ve kterém nabízející( výrobci, obchodníci) hledají poptávající ( kupce) nasvé zboží a služby, aby realizovalysvůj zisk.
Lidé vyměnují své mzdy za výrobky kterými uspokojují své potřeby.
Až při směně se pozná, zda výrobky nebyly vyrobeny marně.
Hospodářský proces: výroba, rozdělování, přerozdělování, směna, spotřeba.
Hospodaření: uskutečnování hospodářského procesu
cílevědomé hosp. Prostředků a práce ve výrobním procesu za účelem zhotovení výrobku nebo poskytnutí služby a dosažení zisku při hospodaření musí být uplatnována zásada hospodárnosti
hospodárnost → efektivnost – uskutečnování hospodářských procesů z co nejnižšímy vstupy výrobních činitelů a získání co nejvyšších výstupů
cílem hospodaření → je vytvářet výrobky s vysokým užitnýmy hodnotami při úspoře vynaložených výrobních činitelů
hospodářské procesy → se všemy fázemi se uskutečnují v celém národním hospodářství (ekonomika celého státu)
hospodářských procesů se učastní všechny subjekty národního hospodářství:
- FIRMA
- DOMÁCNOST
- STÁT
Životní úroveň
životní úroveň je stupeň uspokojování hmotné, duševní potřeby lidí. Také zahrnuje souhrn životních podmínek. Za kterých jsou tyto potřeby uspokojovány.
Dle čeho posozujeme životní úroveň ( složky)
- osobní spotřeba obyvatelstva – jedná se o spotřebu zakoupených i doma vyrobených prostředků použitých v domácnostech ( např. Spotřeba vody, plnu, energie, surovin, oblečení, apod.) posuzuje se množství i kvalita spotřebních předmětů
- společenská spotřeba – většinou se jedná o služby poskytované společnosti. Jako např. Školství, zdravotnictví, sociální zabezpečení, ale i např. Zajištění bezpečnosti a obrny státu. Správu státu atd.
- Úroven bydlení – velikost, kvalita, vybavenost bydlení rodin
- volný čas – posuzuje se délka a kvalita času na odpočinek, zábavu, sport, kulturu
- sociální jistoty – jak jsou lidé zabezpečeni v důchodu, v nezaměstnanosti, nemoci, atd.
- Pracovní podmínky – v práci získávají lidé peníze na uskutečnění ostatních složek životní úrovně. Proto se posuzuje délka pracovní doby, intenzita práce a také pracovní prostředí.
- Životní prostředí – ovlivňuje životní úroveň stále významněji. Tvoří jej čistotavody, ovzduší, půda, upravenost obcí, architektura, okolní příroda a krajina.
Tržní ekonomika, trh a tržní mechanismus
- charakteristika
- nabídka
- poptávka
- působení nabídky a poptávky
TRH → oblast ekonomiky, kde se střetává poptávka a nabídka prostřednictvím smny zboží
koupě a prodeje se uskutečňují na tržnici, v prodejně, v kanceláři, po telefonu, přes internet
TRH je základní prvek tržního hospodářství
TRH
Pro tržní ekonomiku je chrakteristický trh.
- Nasycený
- otevřený
- konkurenční
pak je učinné využití trhu jako regulátoru výrobky.
Dělení trhu
z uzemního hlediska
podle počtu zobží, které na trhu sledujeme
podle předmětu zboží, se kterými se na trhu obchoduje
DĚLENÍ TRHU PODLE ÚZEMÍ
- trh místní → ( oblastní, regionální) několik malých obchůdků malém městečku. Např: místní speciality založené na tradici)
- trh národní → vznik na základě dělby práce a lepších prac. Možností, postupné splynutí místních trhů (ochranářská politika státu pro výrobce)
- trh světový → spojení národních trhů je jen částečné s dělbou práce a specializací vzniká mezinárodní obchod a světový trh.
DĚLENÍ TRHU PODLE POČTU ZBOŽÍ KTERÉ NA TRHU SLEDUJEME
- trh dílčí → trh, na kterém se prodává a kupuje jediný druh zboží (trh oděvů, bot atd.)
- trh agregádní → trh veškerého zboží
DĚLENÍ TRHU PODLE PŘEDMĚTU ZBOŽÍ SE KTERÝM SE NA TRHU OBCHODUJE
- trh výrobků a služeb
- trh výrobních faktorů (práce, půda, kapitál)
- trh peněžní a kapitálový
Domácnosti → jednotlivý členové vlastní ekonomické potřeby, hledají cesty k získávání statků a služeb ( např. Směnou) , mezi subjekty nejpočetnější
na trhu → poptávají statky a služby k uspokojování svých potřeb
na trhu výrobních faktorů (jsou výhradnímy vlastníky vf) nabízejí tyto vf prodávají je firmám
cíl domácnosti → maximalizace užitku
firmy (podniky) → na trhu → nabízejí své výrobky a služby
nakupují práci a půdu i kapitál
→ cíl firem → maximalizaxe zisku
stát (vláda) → poskytuje veřejné statky, chrání tržní prostředí, ochrana žp, udržování rovnoměrného vývoje ekonomiky, péče o sociálně slabší skupiny obyvatelstva
Zboží
statek nebo služba, které jsou určeny pro trh (ke směně za peníze nebo jiný statek či službu)
na trhu má zboží tyto vlastnosti:
1. užitnou hodnotu (užitečnost, užitek)
2. hodnotu
3. směnnou hodnotu
- užitná hodnota → schopnost uspokojit potřeby
- směnná hodnota → výměna / směna jednoho zboží za druhé
- hodnota zboží → mnnožství práce, přírod. Zdrojů, a kapitálu ve zboží obsaženo
Tržní subjekty → – domácnosti
- firmy
- stát
POPTÁVKA
- vyjadřuje množství zboží či služeb, které jsou kupující ochotni koupit na trhu za určitou cenu (P)
Dělení poptávky
- agregátní → nebo celková poptávka, je to poptávka všech kupujících po všech druzích výrobku
- dílčí → je to poptávka všech zákazníků po konkrétním druhu výrobku
- individuální → poptávka jednoho kupujícího po konkrétním výrobku
zákon klesající poptávky
- zákl. Vlastností poptávkové křivky je její klesající sklon
- tuto vlastnost poptávkové fce nazýváme zákon klesající poptávky
- při nižší ceně budou, za jinak stejných okolností, kupující ochotni koupit více jednotek určitého zboží
faktory ovluvňující poptávku
- cena kupovaného zboží
- ceny substitutů
- ceny komplementů
- výše příjmů
- zvyky a preference kupujícího
- očekávání
komplement → doprovodný výrobek (cd přehrávač = cddisk)
substitut → pokud se zvýší cena 1 statku, zvýší se poptávka po 2 statku (rohlík, houska)
nabídka → ochota prodat určité množství produkce za určitou cenu
dělení nabídky:
- agregátní → souhrn všech zamýšlených prodejů, se kterými přicházejí výrobci na trh, cenu určuje trh
- individuální → nabídka jednoho výrobce, je určena objemem výroby tohoto jednotlivého výrobce a cenou jeho zboží
- dílčí (tržní) → představující součet individuálních nabídek jednotlivých firem na určitém trhu, pouze jednoho druhu zboží
zákon rostoucí nabídky → se zvyšující se cenou stoupá nabízené zboží
faktory ovluvňující nabídku
- cena nabízeného zboží
- cena substitutů
- počet výrobců či dodavatelů
- výrobní náklady
- specifické faktory
- hospodářská politika státu
- očekávání
cena
směnná hodnota statku, služby tj. Protihodnota potřebná pro získání zboží nebo služby ve směně
množství peněz které musí být za kupované a prodávané zboží zaplaceno
vzniká vzájemným působením prodávajícího a kupujícího, bez ohledu na to, zda o ceně přímo jednají.
Tržní ekonomická rovnováha
- nastává v případě, že se poptáváné množství = nabízenému množství
- jedná se však jen o ideální stav, který nemuže v tržních podmínkách nastat, neboť na trhu existuje přebytek ( nabídka > poptávka) nebo nedostatek (nabídka < poptávka)
- cena, při které dochází k tržní rovnováze (tj. K rovnosti mezi nabízeným a poptávaným
- množstvím), se označuje jako rovnovážná cena nebo cena vyčišťující trh
Nadbytkové zboží
při cenách nad průsečíkem nabídky a poptávky
- na trhu vázne odbyt
- výrobci snižují ceny
- klesá vyrobené množswtví
- zvýšení poptávky
- doprodej zboží
nedostatek zboží
- kupující ochota platit vyšší ceny
- prodejci cenu zvýší
- zvýšení nabízeného zboží
- snížení poptávky
- rozdíl mezi nabídkou a potávkou se snižuje
tržní mechanismus
- kupující a prodávající na trhu vstupují do vztahů, jejichž výsledkem je určení ceny a množství poptávkového zboží – tržní mechanismus
- trh tak reguluje množství vyráběného, nabízeného, kupovaného a spotřebovávaného zboží v celé ekonomice a národním hospodářství, což vede k hospodárnému rozdělení zdrojů ve společnosti
Konkurence
konkurence na straně nabídky
konkurence cenová x necenová
– obě formy na trhu se doplňují
jejich působení – pozitivní i negativní vliv na ekonomiku
necenová konk. Růst kvality x plýtvání na reklamu. Horlivé přesvědčování spotřebitelů,
čerpání omezených přírodních zdrojů a ekologické zatěžování
DOKONALÁ A NEDOKONALÁ KONKURENCE
- konkurence na straně nabídky se z hlediska podmínek jakou mají výrobci a prodejci na trhu.
- – dokonalá: základní podmínkou pro správné rychlé a optimální fungování tržního mechanismu (rovné podmínky pro všechny učastníky trhu
- nedokonalá: v reálné ekonomice existuje vždy pouze v různé míře. Vznikají poruchy fungován tržního mechanismu tzv. Selhání trhu
Dokonalá – ideální stav,
- základem: naprosto rovné podmínky pro všechny účastníky
- předpoklady: volný vstup do odvětví ( stejná možnost vyrábět kterýkoli výrobek pro všechny vlastníky odpovídajících vf)
- stejná míra informovanosti všech eko. Subjektů na daném trhu
- homogení produkce
- velký počet výrobků
- maximalizace zisku – možná – úspory ve výrobě
Nedokonalá konkurence
je stav na trhu kdy je porušena aspoň jedna 1 z následujících podmínek
- dokonalé šíření informace
- konogenita výrobku (výrobky jsou jstejné)
- velký počet výrobků na trhu
- nulové náklady na vstup/ výstup z odvětví
druhy: monopol, oligopol, monopolistická konkurence
MONOPOl:
je vrcholnou formou nedokonalé konkurence znamená do doslova ,,jeden prodávající,,
monopoly vznikají když: 1. klíčový zdroj vlastní 1 firma
- vláda udělí jediné firmě výhradní právo na výrobu určitého statku
- díky výrobním nákladům je jeden velký výrobce efektivnější než malý výrobce
výhody:
- výrobce sám určuje výrobou tzv. Monopolní cenu
- poptávka a nabídka, jakožto tržní síly přestávají fungovat
- výrobce nic nenutí na vyšší náročnostna kvalitu
- monopol vytváří trvalý převis (nedostatek zboží) omezuje tal uspokojování potřeb
- nehospodaří co nejefektivněji
- v daném odvětví potlačuje fungování tržního mechanismu
metody v omezování činnosti a vlivu monopolu
- preventivní
- průběžné
- následné
OLIGOPOL
struktura trhuna straně nabídky, kdy v oboru existuje jen velmi málo výrobních firem, respektive těchto pár subjektů dohromady zabírá většinový podíl nabídky. V takovéto situaci může docházet k utajeným jednáním (koluzím) na společně cenové politice a udávání směru vývoje celého odvětví.
- přístup do odvětví omezen
- ceny vyšší – výrobci mají možnost omezovat nabídku – nutí spotřebitele zaplatit více,
- vyrábí méně a prodává za vyšší ceny
- konkurence je omezena, odehrává se převážně v necenové oblasti
MONOPOLISTICKÁ KONKURENCE
nejčastější a nejjemnější forma nedokonalé konkurence. Je někde mezi dokonalou konkurencí a úplným monopolem
na trhu existují firmy s dominantním postavením, ale současně zde působí i řada menších konkurenčních firem.
Velký počet výrobců produkujících blízké substituty, ale s diferencovanou výrobou (výrobce může vyrábět více druhů výrobků) výrobky však nejsou identické a to dává prodejci možnost ovlivnit jejich cenu
bariéry vstupou do odvětví minimální např: maloobchod, pohostinství, ubytovací služby.
kritéreium | Dokonalá konkurence | Monopolistická konkurence | oligopol | Absolutní monopol |
Počet firem | Velmi mnoho | Mnoho | Málo | Jedna |
Produkt | Homogenní | Diferencovaný | Diferencovaný | Jedinečný |
Bariéry vstupu | Žádné | Žádné | Určité | Velké |
Možnost ovlivnit cenu | Žádná | Omezená | Značná | výrazná |
HOSPODÁŘSKÁ SOUTĚŽ
učastníci hospodářské soutěže (FO i PO) mají právo rozvíjet svou činnost v zájmu dosažení hospodářského prospěchu, jsou však povinni dodržovat právně závazná pravidla
hospodářskou soutěž bychom mohli přirovnat k pojmu konkurence
zneužití h. Soutěže
-nekalá soutěž
-nedovolené omezování h. Soutěže
NEKALÁ SOUTĚŽ
- definuje a upravuje přímo obchodník zákoník.
- Klamavá reklama
- klamavé označení zboží a služeb
- vyvolávání nebezpečné záměny
- parazitování na pověsti podniku, výrobků a služeb
- podplácení
- zlehčování
- porušení obchodního tajemství
- ohrožování zdraví spotřebitelů a životního prostředí
NEDOVOLENÉ OMEZOVÁNÍ HOSPODÁŘSKÉ SOUTĚŽE
- dohody soutěžitelů omezující hospodářskou soutěž
- dohody o sloučení soutěžitelů (vedoucí k podílu na trhu větším než 40% tzv, dominantní postavení)
- jejich zneužití na úkor ostatních ostatních soutěžících a zákazníků
- zneužití monopolního nebo dominantního postavení soutěžitelů
zákon o ochraně h.s. Se také nazývá protimonopolní zákon
zákon je nástrojem v rukou úřadu pro hospodářskou soutěž v případech selhání trhu
NEZAMĚSTNANOST
- znamená, že část práce schopného obyvatelstva nenachází zaměstnání
ROZSAH NEZAMĚSTNANOSTI
- vyjadřujeme prostřednictvím tzv. Míry nezaměstnanosti (n)
- u = míra nezaměstnanosti
- U = počet lidí bez práce
- t = počet nezaměstnaných lidí
- určité malé procento (cca 2%) je pro fungování tržního mechanismu a pro ekonomický růst země považován za pozitivníjev – má stimulující účinky na oblasr pracovních sil
KDO JE Z POHLEDU EKONOMIE NEZAMĚSTNANÝ:
- zaměstnání – obyvatelstvo, které má placené zaměstnání, nebo sebezaměstnání (včesně osob dočasně v práci. Ale s formální vazbou k zaměstnání)
- nezaměstnaní – nemají placená zaměstnání ani sebezaměstnání, přitom práce aktivně hledají a jsou ochotni během určité doby nastoupit. Jde o osoby schopné a ochotné pracovat
- ostatní – studenti, penzisté, invalidé, ženy na mateřské, = ekonomicky neaktivní obyvatelé
DRUHY NEZAMĚSTNANOSTI
- přirozená (dobrovolná) míra nezaměstnanosti
- nedobrovolná míra nezaměstnanosti (překroč. 10%) nastává za situace, kdy počet zájemců o práci je větší než počet volných pracovních sil
DŮSLEDKY NEZAMĚSTNANOSTI
- ekonomický – vysoká nezaměstnanost je projevem plýtvání zdroji, protože během depresí, kdy je nezaměstnanost vysoká nevytváří ekonomika tolik, kolik je schopna. Ztráty kde kterým dochází vodobích vysoké nezaměstnanosti jsou největším doloženým mrhání zdroji v soudobé ekonomice. Většinou jde hlavně o – ciklické nezaměstnanosti
- sociální – je to hlavně dlouhodobá nedobrovolná nezaměstnanost, která přináší lidské sociální a psychologické škody. Je dokázáno, že nezaměstnanost vede ke shoršování fyzické i psychického zdraví, vede k vyššímu výskytu srdečních chorob, alkoholismu a asebevražd
INFLACE
KAM PATŘÍ EKONOMIKA PODNIKŮ?
- mikroekonomie → zabývá se chováním malých ekonomických jednotek.např. Domácností, firem, jednotlivých trhů … které operují v rámci národní ekonomiky
- makroekonomie → měření, vysvětlení, a předvídání chování a vývoje ekonomiky jako celku, ekonomická realita zkoumána z hlediska celého národního hospodářství
PODNIK
- v ekonomii se jedná o soubor hmotných osobních a nehmotných složek sloužících podnikání – podnikatelský objekt, které někdy splývá s pojmem firma.
- V praxi může být jeden podnik pouze jednou provozovnou velké firmy – tedy pouze částí nějaké firmy
- organizovaná hospodářská jednotka, ve které se používají výrobní činitelé (vstupy výroby) práce, přírodní zdroje, kapitál
- v podniku pracují lidé – používají při práci věcné činitele: materiál, suroviny, nářadí … aby získali statky a služby
- tyto získané st. A sl. Nazýváme výkony podniku
- získané st. A sl. Jsou určeny jiným lidem a budou jim prodány za peníze na trhu (směna)
vstupy (výrobní faktory) podnik výstupy (statky a služby)
– – – → transformace — →
náklady a výdaje majetek + zaměstnanci výnosy (příjmy)
vědomosti, zkušenosti a informace
ZNAKY PODNIKU
- právní samostatnost → právní subjektivita, tj. Způsobilost k právům a povinnostem a právo jednat svým jménem vprávních vztazích.
- Hospodářská (ekonomická) samostatnost – která znamená, že podnik zcela samostatně hospodaří, to znamená že: ze svých výnosů uhrazuje své náklady a dosahuje zisku. Samostatně rozhoduje o použití svých zdrojů a o předmětu činnosti
- vystupuje na trhu jako samostatný subjek
- samostatné rozhodování o vnitřním organizačním uspořádání a způsobu řízení.
Vnitřní vazby podniku : → jsou ustanoveny řídící a organizační strukturou, která vychází z právní formy podnikatelského subjektu. Podrobněji jsou upraveny např. Pracovním řádem ( vazby uvnitř podniku)
Vnější vazby podniku: vazby s okolím podniku (prostřednictvím vstupů a výstupů)
Podnik – Okolí
Každý podnik je nucen při své činnosti spolupracovat s velkým počtem různých institucí a jiných firem (obchodní vztahy jsou dané zákony a vyhláškami). Ty tvoří tzv. OKOLÍ PODNIKU
rozhodující prvky okolí podniku: – odběratelé
- dodavatelé
- konkurence
- peněžní ústavy
- nadřízené orgány
- státní orgány kotroly kvality ( ČOI)
- státní ekonomické instituce
- orgány státní správy a samosprávy
- kontrolní orgány ekonomického či trestně- právního charakteru
VYTVOŘENÍ PODNIKU
vytvoření podniku má 2 fáze
- ZALOŽENÍ → rozhodnutí společníků o společném podnikání ( v písemné podobě dle formy podniku)
- VZNIK → podnik vznikne dnem zápisu do obchodního rejstříku (nebo jiné evidence) podnik tímto dnem získá tzv. Právní subjektivitu
UKONČENÍ ČINNOSTI PODNIKU
má 2 fáze
- ZRUŠENÍ → s likvidací xv bez likvidace podniku) – z vůle společníků, uplynutím doby nebo účelu, rozhodnutí soudu, prohlášením konkurzu
- ZÁNIK → dnem vymazání z obchodního rejstříku
OBCHODNÍ REJSTŘÍK
veřejný seznam, do něhož se zapisují zákonem ustanovené údaje o podnikatelských subjektech
každý občan má právo do něj nahlížet a získávat z něj informace o podnikatelských subjektech
je veden rejstříkovým soudem (nejblíže k nám je obcohdnísoud v Ú.n.L.
Do obchodního rejstříku se povinně zapisují tyto údaje: obchodní jméno a u PO sídlo, FO adresa
ičo, předmět podnikání, právní forma právnické osoby, další skutečnosti stanovené zákonem
DRUHY PODNIKU
- dle předmětu činnosti → a. Výrobní
- poskytující služby
- obchodní
- dle velikosti
- Malé < 100 (je jich nejvíc)
- Střední < 500
- Velké > 500 (mají největší význam)
- dle rozsahu působnosti
- Místní
- regionální
- národní
- celosvětové
- dle právních forem
- Jednotlivci (živnostníci, soukromí zemědělci, ostatní tzv. Profesní komory… lékaři, advokáti, lekárníci)
- Skupinové podnikání
- Obcohdní společnosti (s.r.o, a.s., k.s., v.o.s.)
- Družstva
- Státní podniky
- Ostatná formy (frančisink, tiché společenství združení
PODNIKÁNÍ
- s podnikem je spojeno podnikání
- Podnikání → soustavná činnost provozovaná vlastním jménem, na vlastní odpovědnost, za účelem dosažení zisku
- podnikání provozuje PODNIKATEL → osoba, která zakládá a vede podnik (fyzická, právnická osoba)
- s podnikáním je spojena cel ářada administrativních a právních úkonů. Rozsah těchto úkonů a finanční náročnosti je zývislá na formě podnikání
- FO → úkony spojené s vytvořením p. Souvisí především se ziskáním živnostenského oprávnění
- ŽIVNOST. OPRÁVNĚNÍ → doklad opravňující k provozu podniku, činnosti
VYTVOŘENÍ PRÁVNICKÉ OSOBY
- proces vytvoření právnické osoby je náročnější než u FO
- založení podniku → sepsání smlouvy, zakladatelské listiny, stanov u družstev, zápis z ustavující členské schůze
- nejsložitější bývá založení velkých a.s.
- Získání oprávnění k provozování podnikatelské činnosti
- vznik → zápis do obchodního rejstříku (ten, kdo provádí evidenci přiděluje ičo
PODNIKÁNÍ V EU
každý občan ČR má právo podnikat ve kterékoliv ze zemí EU
podnikání navíc usnadňuje jednotný evropský trh → prostor bez překážek, volný pohyb zboží, služeb a kapitál, volný trh pracovních sil
ŽIVNOSTENSKÉ PODNIKÁNÍ
podmínky pro výkon živnost. Podnikání stanovuje živnostenský zákon
zákon definuje živnost. Podnikání jako: – soustavná činnost provozovaná vlastním jménem, na vlastní odpovědnost, za účelem dosažení zisku. Za podmínek stanovených živnostenským zákonem
živnostenské podnikání může provozovat FO i PO
PODMÍNKY PRO PROVOZOVÁNÍ ŽIVNOSTI
živnosti – všeobecné → 18. LET, čistý trestný rejstřík, svéprávnost,žádné dluhy vůči státu
- zvláštní → odborná znalost ( živnosti řemeslné,vázané, a koncesované), zvláštní způsobilost (živnost koncesovaná)
ŽIVNOSTENSKÉ PODNIKÁNÍ
- živnosti ohlašovací (řemeslné, vázané, volné)
- ohlášení živnosti je jednodušším zůsobem získání oprávnění k živnostenskému podnikání
- živnosti koncesované → oprávnění k provozovaní koncesované živnosti vzniká až dnem nabytí právní moci rozohdnutí o udělení koncese
- živnostenské oprávnění → je oprávnění provozovat živnost na celém území ČR dle živnostenského zákona. Nemůže být přeneseno na jinou osobu.
Průkaz živnostenského oprávnění:
živnostenský list (ŽL) → u ohlašovacích živností ( do vydání ŽL – stejnopis ohlášení s prokázaným doručením příslušného živnostenskému úřadu) ŽL je osvědčením o tom, že byli splněny podmínky stanovené živnostenským zákonem
koncesní listina (KL) → u koncesovaných živností ( do jejího vydání – pracovomocné rozhodnutí, jímž byla udělena koncese)
v současné době jsou ŽL a KL nahrazeny výpisem z živnostenského rejstříku (podnikatel se bude prokazovat pouze tímto výpisem na němž může mít uvedeno i několik oborů najednou)
ŽIVNOSTENSKÝ REJSTŘÍK
jedná se o částečně veřejný seznam který se vede v elektronické podobě.
Podání živnostenskému úřadu:
obecní živnostenské úřady a krajské živnostenské úřady = tzv centrální registrační místa ( příjímají nejen podání podnikatelů týkající se přímo živností, ale též podání s živností souhlasející)
živnosti
→ přerušení
→ ukončení ( trvalé povahy)
→ zánik ( na základě nastálých skutečností)
→ zrušení ( po rozhodnutí živnostenského úřadu )
přerušení živnostenského oprávnění
podnikatel muže požádat o přerušení platnosti živnostenského oprávnění, musí to podat písemě, na dobu delší než 6 měsíců
zánik živnostenského opravnění
- smrtí podnikatele
- zánikem právnické osoby
- uplinutí doby, pokud byl žv nebo kl na dobu určitou
- výmazem zahraniční osoby
- stanoví- li tak zvláštní právní předpis
- rozhodnutím živnostenského úřadu o zrušení živnostenského oprávnění
NĚKTERÉ ZÁKLADNÍ POVINNOSTI PODNIKATELE
- povinnost viditelně označit místo podnikání pro doručování (liší-li se od bydliště) obchodní firmou nebo názvem nebo jménem a příjmením podnikatele a ičo
- na provozovně nebo v místě podnikání, kde se prodává zboží nebo poskytují služby, musí být k dispozici doklady prokazující nabytí zboží nebo materiálu
- podnikatel zodpovídá za to, že zaměstnanci splňují podmínku bezůhodnosti – pokud jí ukládá zákon
- podnikatel je povinen na požádání prokázat smluvní vztahy se svými zaměstnanci
- podnikatel je povinen prokázat totožnost pracovníkům živnostenského úřadu
- podmikatel je povinen mít na provozovně průkaz živnostenského oprávnění nebo vydané osvědčení pro kontrolu ze strany živnostenského úřadu – vyvěšený na viditelném místě
- podnikatel je povine na žádost zákazníka vydávat doklady o prodeji zboží a poskytování služeb
- je odpovědný za bezpečnost práce svých zaměstnanců – bezpečnost práce + hygienické předpisy
- povinnost označovat zobží cenami
- povinost vést učetnictví – z toho vyplývá, též správné odvádění daní, zdravotního a sociálního pojištění (za sebe i své zaměstnance) + dodržovat závazky vůči dodavatelům, pracovníkům atd.