Veřejné výdaje – ekonomie (VŠ)

Téma: Veřejné výdaje

Předmět: Ekonomie

Zaslal(a): R690

 

Veřejné výdaje

  • výdaje na financování veřejných statků
  • zdrojem jsou veřejné rozpočty

 

Dělitelné projekty

  • výdaje lze snižovat či zvyšovat o malé částky, aniž by byla ohrožena realizace projektu (základní, střední školství)
  • výdaje

 

fixní objem rozpočtu

  • optimální rozdělení částky mezi dané projekty
  • rozdělení tak aby byl získán maximální užitek (větší než náklady)
  • lze snížit výdaje jednoho projektu na úkor druhého
  • mezní užitek jednoho projektu nákladu druhého projektu

 

měnící se objem rozpočtu

  • jak rozdělit částky mezi soukromý a veřejný sektor
  • maximalizovat užitek ze soukromého i veřejného sektoru

 

Nedělitelné projekty

  • při odejmutí částky peněžních prostředků by nemohl být projekt dokončen (výstavba školy, oprava komunikace)
  • výdaje – nutno volit mezi jednotlivými projekty

 

fixní objem rozpočtu

  • rozdělení objemu peněz na některé různé akce
  • přidělené zdroje by měly být vyčerpány
    • podle poměru užitku k nákladům
    • podle velikosti čistého užitku
    • minimalizace nespotřebovaných zdrojů

 

měnící se objem rozpočtu

jedná se o rozdělení zdrojů mezi soukromý a veřejný sektor, protože se jedná o nedělitelný projekt, nelze využít k porovnání stejného mezního užitku, veřejný projekt realizovat tehdy, je-li užitek větší než náklady, čili čistý užitek větší než 0, vychází se z toho, že náklady na vydání x korun ve veřejném sektoru jsou ztrátou x korun užitku v soukromém sektoru.

 

HODNOCENÍ EFEKTIVNOSTI VEŘEJNÝCH PROJEKTŮ A JEJICH PROBLÉMY

  • analýza výnosů a nákladů
  • projekt se realizuje je-li jeho užitek pro společnost větší než jeho náklady
  • normy, kalkulace, komparace

 

Možné užitky a náklady

  • Reálné užitky (získávají koneční uživatelé veřejného projektu)
  • Reálné náklady (náklad na převedení zdrojů z jiného použití)
  • Peněžní užitky a náklady (zisk nebo ztráta je vyrovnána ziskem nebo ztrátou jiných subjektů – nejde o přírůstek blahobytu)

 

Reálné užitky a náklady

  • přímé (prvotní) – vztahují se k hlavnímu cíli projektu
  • nepřímé (druhotné) – vedlejším produktem veřejného projektu
  • hmotné – lze ocenit na trhu
  • nehmotné – nelze ocenit
  • konečný – efekt přímo pro spotřebitele
  • meziprodukt – poskytnutí pro náklad užitku přímého
  • vnitřní – uvnitř příslušné oblasti
  • vnější – dopady vně příslušné oblasti

 

Hodnoty užitků a nákladů

Nehmotné

  • nelze použít tržní cena
  • politické rozhodování – čisté ŽP
  • realizace prevence kriminalistiky
  • úspora nákladů na soudní řízení, vězení

 

Hmotné

  • tržní cena
  • pořizovací cena + výrobní faktor + náklady
  • daně – spotřební, z přidané hodnoty – přirážka – náklad

 

Víceúčelovost projektu

  • dosažení více cílů (vzdělání – základní i střední)

 

Problém efektivnosti a spravedlnosti

  • projekt může být efektivní jen z jedné oblasti, z jiné méně efektivní
  • užitek pro někoho větší pro někoho menší (? spravedlnost?)
    • např. rozdělování důchodů

 

Vliv faktoru času

  • okamžitý užitek (soc. dávky, mzdy státních zaměstnanců)
  • dlouhodobý účinek (v průběhu let)

– efektivnost investic – budoucí užitek se oceňuje níže než okamžitý

 

Diskontní sazba – úroková míra

Soukromá diskontní sazba

  • volba spotřebitele mezi současnou či budoucí spotřebou
  • nedokonalé trhy
  • nejistota (ve vývoji úrokových sazeb)
  • riziko (zvýšení úrokové sazby na riskantnost investice – rizikovou prémii)
  • daň z kapitálového výnosu
  • inflace (zvyšuje úrokovou míru – působí proti efektivnosti investice)
  • stabilizační opatření vlády (fiskální a monetární nástroje – změna úrokové sazby)

 

Společenská diskontní sazba

  • obyvatelstvo dává přednost současné spotřebě před budoucí
  • nízké úspory, nedostatek peněžních zdrojů pro investice
  • úroková míra se zvyšuje

 

Riziko

  • snižuje současnou hodnotu budoucích užitků

 

PŘÍČINY RŮSTU VEŘEJNÝCH VÝDAJŮ

Objektivní:

  • stupeň rozvoje země – je-li stát nucen podílet se na rozvoji infrastruktury
  • růst důchodů na 1 obyvatele – signalizuje rozvoj země, rozvíjí-li se soukromý sektor, veřejný sektor se také rozvíjí a zkvalitňuje své služby
  • ochrana životního prostředí – vyspělé země díky bohatší spotřebě více devastují životní prostředí, je potřeba jej více chránit – výdaje na životní prostředí se zvyšují
  • technologické změny – urychlují zastarávání, je potřeba je obnovovat, aby veřejný sektor byl stejně vybaven jako sektor soukromý
  • změny populace – změny růstu počtu obyvatel, roste obyvatelstvo – rostou nároky na služby veřejného sektoru (více škol, infrastruktura…)
  • mobilita obyvatelstva – vede k růstu nových obytných lokalit, rostou požadavky na dodatečná zařízení místního charakteru
  • náklady na poskytování veřejných statků souvisejících s inflací – pokud rostou ceny, rostou celkové výdaje
  • urbanizace – přestavba sídlištní struktury na sídliště městského typu, obyvatelstvo na venkově chce stejné služby jako obyvatelé měst, rostou nároky na růst služeb
  • vývoj transferů – starobní důchody a různé sociální dávky, závisí na rozvoji země a politických cílů
  • možnost získávání daní – daně jsou zdrojem výdajů, efektivní daňový systém a obyvatelé byly ochotni platit daně – daňový systém musí být únosný
  • ohrožení státu v případě války – nárůst veřejných výdajů (boj s terorismem, ohrožení státu…)

 

Subjektivní:

  • snaha státní byrokracie zvětšovat své úřady – snaha zakládat nové státní úřady
  • tlak zájmových skupin ze soukromého sektoru (lobování) – jsou schopny vyvíjet tlak na politiky při prosazování svých zájmů (veřejné zakázky, dotace, subvence, slevy na daních…)
  • politikové v demokratických systémech usilují o přízeň voličů
  • lobbing – působení vlivných zájmových skupin

 

Důvody reformy veřejných financí ČR a její hlavní směry a oblasti. Hlavní opatření na příjmové a výdajové straně.

Vládní deficit – situace se nelepší navzdory působení přechodných příznivých faktorů:

  • ekonomický vzestup,
  • využívání mimořádných příjmů,
  • krátkodobé úspory a převody do rezervních fondů,
  • útlum nákladů spojených s transformací ekonomiky a stabilizací bankovního sektoru.

Po jejich nevyhnutelnému odeznění hrozí další nárůst deficitu v důsledku neudržitelných výdajových tendencí.

 

Struktura výdajů – hlavní příčinou jsou neudržitelné trendy v oblasti běžných, zejména mandatorních výdajů.

Mandatorní výdaje se skládají z výdajů vyplývajících ze zákona (zejm. sociální transfery, platby na penzijní připojištění, stavební spoření, platby státu do zdravotního pojištění, dluhová služba apod.) a výdajů vyplývajících z jiných právních norem a z výdajů vyplývajících ze smluvních závazků státu (záruky, transfery mezinárodním organizacím)

 

Bez reforem je už v roce 2009 nárok na mandatorní výdaje větší než příjmy

  • Bez reformy dojde k úplnému vytěsnění diskrečních prostředků státního rozpočtu (investice, podpora vědy a výzkumu…).
  • Již tak neudržitelný trend mandatorních výdajů dále prohloubily předvolební sociální balíčky.
  • Tento vývoj neúnosně zužuje prostor pro vládní politiku a financování výdajových priorit.

 

Vládní dluh – deficitní hospodaření vede k soustavnému nárůstu vládního dluhu. Bez reformy nadále poroste veřejné zadlužení. Využívání privatizačních příjmů opticky zpomaluje dynamiku zadlužení, ovšem na úkor poklesu čistého jmění vládního sektoru.

 

Dlouhodobá udržitelnost – bez reforem systémů důchodového zabezpečení a zdravotnictví   jsou veřejné finance dlouhodobě neudržitelné.

  • Stav veřejných financí – závazky vůči EU. Vládní deficit pod úrovní 3 % HDP a směřování k dlouhodobě udržitelnému stavu veřejných financí,
  • ČR dosud tento závazek porušuje,
  • bez provedení reforem nebude schopna jej dodržet ani v budoucnosti,
  • riziko vážné ztráty kredibility a sankcí ze strany EU.

 

Cíle reformy

  •  Snížit vládní deficit a zastavit nárůst vládního dluhu.
  • Zvrátit neudržitelné trendy vládních výdajů a posílit jejich efektivnost.
  • Plošně snížit daňové zatížení, omezit administrativní zátěž a daňové distorze
    zjednodušením daňového systému.
  • Reformovat důchodový systém a zdravotnictví.
  • Na základě ozdravení veřejných financí dosáhnout toho, aby státní rozpočet nebyl brzdou
    úspěšného ekonomického rozvoje, ale naopak jeho oporou pomocí vhodného nastavení daňových sazeb.
  • Podporovat rodiny s dětmi.
  • Přistupovat sociálně citlivým způsobem k ekonomicky neaktivní populaci (důchodci, studující, zdravotně postižení).
  • Dodržovat závazky vůči Evropské unii, maximálně využít prostředky z fondů Evropské

 

Základní principy reformy

Základní myšlenky reformy – posílit adresnost sociálního systému, zvýšit efektivnost ostatních veřejných výdajů a snížit míru zásahů státu do ekonomiky, takto uspořené prostředky využít na plošné snížení daňové zátěže.

Situace veřejných financí je neudržitelná a představuje zásadní celospolečenské riziko. Je nutné neprodleně začít využívat současné ekonomicky příznivé období. Pro zlepšení situace je nevyhnutelné reformovat jak výdajovou stranu, tak příjmovou stranu bilance veřejných rozpočtů.

Napsat komentář

💾 Stáhnout materiál   🎓 Online kurzy
error: Content is protected !!