Rozhodování, charakteristika – maturitní otázka

ekonomie

 

Otázka: Rozhodování – charakteristika, typy, strategie, úrovně

Předmět: Ekonomie

Přidal(a): Martina

 

 

Rozhodování = výběr z možných variant (volba určitého postupu, …), základní součást řízení

 

Základní typy rozhodnutí:

  • podle možností – závažnost podle následků na činnost organizace, závislost na rozsahu pravomocí a odpovědnosti
  • podle dosahu účinků – rozsah důsledků pro organizaci z hlediska prostoru a času, závislost na závažnosti a stupni řízení
  • z hlediska možnosti provedení změn – jestliže je učiněn první krok, rozhodnutí vyvolá lavinu dalších činností, které nelze zastavit, jindy může být naopak.
  • podle složitosti – v praxi je snaha dekomponovat složité situace na posloupnost jednodušších situací.

 

Způsoby rozhodování:

  • empiricko – intuitivní: jde o prvotní způsob rozhodování, uplatňuje se v jednoduchých podmínkách. Ten, kdo rozhoduje samostatně bez analýzy údajů a informací. Rozhoduje na základě intuice, zkušeností, poznatků, kvalifikace a logiky. Vychází z vlastního úsudku, rozhodování subjektivní = existuje riziko nesprávných rozhodnutí. Je nejčastěji používaným rozhodováním
  • systematické: může zhodnotit jedna osoba, ale častěji jde o kolektiv. Podkladem je sběr informací a jejich analýza. Pro rozhodování se vytváří systém s pevně danou strukturou. Tím se zvyšuje kvalita rozhodování. Kombinace subjektivního a kolektivního rozhodování, ale jako celek se jedná o objektivní rozhodovací postup.
    • Nevýhody: náročné na čas, sběr informací, analýzu, finanční prostředky.
    • Výhody: snižuje se riziko nesprávného rozhodnutí.
  • vědecké (objektivní): vychází z poznatků matematiky, statistiky, kybernetiky, logiky. Vychází z využití počítačů, databází informací. Je základem operačního výzkumu. Nevýhody- nejnáročnější na čas, finance, sběr informací, analýzu.
  • Výhody- snižuje se na minimum nesprávnost rozhodnutí.

 

Úrovně rozhodování:

  • úroveň podnikové politiky: rozhoduje se o základních cílech a otázkách podniku (cíl, výroba, struktura)
  • úroveň strategie: cesty a způsoby, jak dosáhnou cíle podnikové p. – (typy výrobků a služeb)
  • úroveň taktiky: rozhodnutí, která směřují k realizaci strategických rozhodnutí (řešení dílčí v rámci jednotlivých úseků, časový harmonogram výroby,…)
  • úroveň realizace: rozhodování o detailních otázkách výrobního procesu

 

Rozhodovací strategie:

  • maximální: soustřeďuje se na dosažení maximálního účinku (hospodářského výsledku, úspěchu), často však za maximálního rizika
  • minimální: minimalizace rizika, často i minimální účinek
  • smíšená: něco mezi, závisí na rozhodujících subjektech

 

Rozhodovací strategie:

  • maximální: soustřeďuje se na dosažení maximálního účinku (hospodářského výsledku, úspěchu), často však za maximálního rizika
  • minimální: minimalizace rizika, často i minimální účinek
  • smíšená: něco mezi, závisí na rozhodujících subjektech.
💾 Stáhnout materiál   🎓 Online kurzy
error: Stahujte 15 000 materiálů v naší online akademii 🎓.