Téma: Letecká doprava
Předmět: Doprava a zasílatelství (VŠE)
Zaslal(a): BezvaStudent
Česká republika
- 1937 – Ruzyně (do té doby vojenská letiště – Kbely)
- 1978 – 1 z největších milníků – deregulace letecké dopravy – státy si vytvářeli národní letecké společnosti a vše regulovaly (kam, za kolik, kapacity) -> bez vývoje a snahy zlepšování, ostatní nemohli vstoupit na trh -> pak začali vstupovat nové firmy => ceny klesly – zůstaly jen rentabiliní linky (někam jde dnes jen s přestupem)
IATA – mezinár. Sdružení leteckých dopravců, cílem koordinace a spolupráce
ICAO – sdružuje státy, mezivládní organizace
Služby letiště
- Základní provozní služby: řízení letového provozu, meteorologické služby….
- Handlingové služby – odbavení (cestujících, letadel na ploše, odbavení nákladu); v Praze 2/3 firmy
- Komerční služby (obchody…platí nájem)
Infrastruktura letiště
- Strana k městu, odbavovací budovy pro cestující a zboží, vzletová dráha (čísla podle aktuálního mag. pole)
Členění letišť
- Mezinárodní letiště – Huby (25 mil a víc)
- Mezinárodní letiště – 10-25 (Praha 10-11)
- Regionální letiště
Letecký dopravce
- Pravidelná (lety provozované pravidelně mezi 2 nebo více opakujícími se body na pravidelných linkách leteckého dopravce)
- Hub and spoke – sítový model, společnost sváží cestující do HUBu a pak dálkově pošle, při přestupu nemusím ve Franfurktu znova odbavovat nebo vycházet z letištní zóny
- Point to point – bez návazných spojení, atraktivní destinace – je třeba letadlo zaplnit, protože si tam nikoho nesvezou, nemusím dávat menší cenu protože nesnižuji komfort přestupem
- Nízko-nákladové – více základen, většinou point to point, jiná cenová politika, nejsou v leteckých aliancích, žádné VIP programy, používají sekundární letiště, unifikace flotily
Interline – vzájemné uznávání přepravních dokladů
Code-share smlouvy
Sdílení kódů, let provozovaný jedním dopravcem může být označen kódy dvou nebo více společností (jedno letadlo veze cestující co přestoupí někde k jiný společnosti a je tam teda její kód už na začátku)
Charterová doprava – objednám letadlo pro skupinu lidí (cestovky, sportovní akce); u nás největší Travel Service
Regulátor
Prodej kapacity – jedné cestovce nebo více po částech, pravidelná linka vyhradí část pro cestovky
Služba řízení letového provozu
- Oblastní služba řízení – není věž, v Jenči, když je ve vzduchu (věž by ho stejně neviděla)
- Přibližovací služba řízení – není věž, v Jenči, když je ve vzduchu (věž by ho stejně neviděla)
- Letištní služba řízení – věž – pouze start a řízení
Horní vzdušný prostor FL 250 (cca přes 8 km)
Dolní vzdušný prostor
Eurocontrol – Evropa i Turecko a další
Poplatky za letové navigační služby
- Poplatky za traťové služby (přeletové poplatky) sazba v eurech, státy si stanovují (každý rok – státy bez eura aktualizují v eurech každý měsíc), vybírá eurocontrol, vybírá se podle predixe provozu
- Poplatky za přibližovací služby (pouze pokud přistává)
- V korunách, podle počtu přistání, vzlet zdarma (v ceně přistání)
Faktor vzdálenosti di = (a-b)/100 -> dosazujeme v km, za každý start a přistání odečteme 20 km
Faktor hmotnosti p= odmocnina z (MTOW/50), v tunách, zaokrouhlujeme na 2 desetinná místa
Za traťové služby neplatí – VFR lety – lety dle pravidel za lety při viditelnosti – sportovní lety s mapou, max certifikovaná hmotnost 2t včetně, vládní lety, záchranné lety
Za přibližovací služby – 6 800 Kč za přibližovací jednotku
(MTOW/50) 0,7
Neplatí: VFR lety – lety dle pravidel za lety při viditelnosti – sportovní lety s mapou, max certifikovaná hmotnost 2t včetně, vládní lety, záchranné lety, letadla vracející se kvůli poruše, počasí, nouzová přistání…
Český aeroholding
- ČSA je součásti aliance SkyTeam (pak je One Woels, Star Alleance a ostatní v IATA)
- sdružuje státní podniky provozující svou činnost v odvětví civilní letecké dopravy, vlastní ministerstvo financí
- Czech Airlines Handling, CSA services, Czech Airlines Technics (údržba letounů), B. Aircraft (splácí leasing bankám za ČSA a pronajímají ho operativně ČSA); ČSA (53,74% AKCIÍ), Letiště Praha
- České aerolinie *1923, létalo se postupně do celého světa, ale jen jednou za týden, 14 dní, létalo se sovětskými letadly – drahý provoz, na západě jim moc nepřáli, nespolehlivé dodávky => Airbus nakoupen ve Francii, otevřeny hranice => rozvoj dopravy => nakoupen ATR, Boeing (92), strategický partner Air France (92) – nepomohl, vláda získala akcie zpět, nepodařená privatizace, 2001 SkyTeam
- Boeing nahradil Airbus -> obrovské náklady, ZTRÁTA + měli opci na další (nemuseli využít) ale využili.
- ČSA letadel 23 -> 17 …hrozně malé, nemůžou konkurovat velkým firmám, které se sdružují do velkých celků
- IATA, ICA, struktury aerohlodingu, co to je, něco o letištích