Téma: Logistické technologie
Předmět: Logistika
Přidal(a): Diana Mošová
Úvod
Logistické technologie = uspořádaný sled procesů s účelem 7S
Logistické systémy = pomocí metod a přístupu uspořádat jednotlivé operace tak, aby optimálně fungovaly
Hub and Spoke
(do 100 000 obyvatel, např.: Opava)
Logistická technologie, která spočívá ve sdružování (konsolidaci) menších zásilek do větších celků, které jsou po přepravě velkokapacitními dopravními prostředky, prostřednictvím KD opět rozdružovány (dekonsolidovány) z velkých zásilek do menších
Zásilky se svezou od zákazníků do Hub center, kde se roztřídí podle směru a následně se rozvezou do ostatních Hub center, kde se opět roztřídí a putují k odběrateli
Systémy
- Vnitřní systém = tím je prováděna obsluha vnitřního území přilehlého k logistickému centru, přičemž jde obvykle o dopravu silniční a vozidla odpovídají velikosti zásilek a stavu vnitřní dopravní sítě (silnice II, a III. třídy, místní komunikace)
- Vnější systém = obvykle zabezpečují možnosti přepravy velkých zásilek dostatečně kapacitní k tomu, aby přepravil veškeré množství zboží v ročních i týdenních špičkách (umožnuje obvykle využití více druhů dopravy i jejich kombinace
Klady a zápory
- Výhody
-
- Nižší náklady na dopravu
- Odlehčení dopravních komunikací
- Ekologická šetrnost
- Nevýhody
-
- Investiční náročnost (vybudování hub center, prvky: aktivní– VZV, jeřáby, pasivní – palety, kontejnery)
- Použitelnost pouze na delší přepravní vzdálenosti
Při využití Hub and Spoke je důležité mít distribuční centra lokalizované v blízkosti letišť, významných železničních uzlů, dopravních křižovatek nebo přístavů. Musí být lokalizovány tak, aby nenastal problém při vstupu nebo výstupu zboží.
Gateway
(nad 100 000 obyvatel, např.: Praha)
Tato technologie je stejná jako Hub and Spoke jen pro obsluhu větších měst. Vyžaduje dostatečně velké plochy v blízkosti města.
Jsou dva druhy:
- 1. stupňový
- 2. stupňový
Quick Response
(rychlá reakce/odezva)
Logistická technologie, která předpokládá technickou identifikace – ČK, EDI (sběr a ukládání informací)
Použití strategie
- Zdokonalení řízení zásob
- Zvýšení urychlení toku zásob mezi výrobcem a maloobchodem, zákazníkem a prodejcem
- Snížení zásob
- Sběr informací z celého řetězce a jejich rychlá výměna
Signální zásoba = začíná, když je ve skladu tzv. minimum zboží, zboží se automaticky objedná u dodavatele
Výhody
- Snížení stavu zásob v celém řetězci (výroba, prodejny, sklady)
- Zkrácení dodací lhůty z výroby
- Omezení situací, když zboží není na skladě
- Snížení rozsahu manipulace se zbožím
- Zrychlení toku informací
Porovnání s JIT !!!
- JIT: sběr a ukládání informací v jednotlivých článcích řetězce
- QR: sběr, ukládání a přenos informací celým řetězcem
Systém EDI
(Electronic data interchange)
Automatická identifikace
Nulová chybovost a úspora času a nákladů spojených s dokumentací
Dokumenty EDI jsou stejné i v elektrické tak v papírové formě (jméno, příjmení, adresa, kódy, množství)
- Objednávky, dodací listy, faktury, smlouvy, příjemky, výdejky, skladové karty
Kanban
Logistická technologie, která nepracuje se zásobami tedy je bezzásobová
Logistická metoda, která funguje na principu tahu, zákazník nahlásí materiál, který potřebuje, na základě kanban karet na plánovací tabulce se výrobek zhotoví, hotové výrobky se vyexpedují k zákazníkovi
Kan (karta) Ban (signál) = Signální karta
Byla vyvinuta japonskou firmou Toyota Motors (na přelomu 50. a 60. let 20. století)
Nejvíce se využívá v automobilovém a strojírenském průmyslu
PUSH = tlačím na zákazníka, aby si koupil již vyrobené zboží, které je na skladě
PULL = tahový systém výroby, zákazník si tahá svůj výrobek od dodavatele přes kanban karty, výroba na základě objednávek (dle požadavků zákazníka)
Papírový kanban
- Musí se tisknout karty
- Možnost víc chyb
- Pomalý
- Vysoké náklady (pracovní síla)
- Zpoždění příjímání dat
- Ztráta karet
eKanban
- Vše je elektronicky (není nutný tisk)
- Čtečka kódů
- Vyvaruji se pomocí elektroniky chybám
- Informace v reálném čase
- Nízké náklady (méně zaměstnanců – školení)