Odbyt a marketing – maturitní otázka z ekonomie (2)

 

Otázka: Odbyt a marketing

Předmět: Ekonomie a marketing

Přidal(a): Verča

 

Marketing  

  • produktu
  • místo prodej
  • propagace
  • cena

 

Odbyt

  • fakturace
  • expedice
  • propagace
  • plánování odbytu
  • určování odbytových cest

 

MARKETING

– metoda řízení, která vychází z potřeb zákazníků

– činnosti podniku, které souvisí s prodejem (trhem)

 

ODBYT

– soubor činností spojených s přesunem výrobků od výrobce ke spotřebiteli

-souvisí s dokončenými výkony

 

KONCEPCE MARKETINGU

  • VÝROBNÍ
  • nejstarší (Henry Ford, Tomáš Baťa)
  • zdokonalování výrobního procesu za účelem velkého množství výrobků (Made in China)
  • postavena na hromadné výrobě

 

  • PRODEJNÍ
  • hlavní starost o získání zákazníka (zaujmout)
  • nejdůležitější je prodat produkt

 

  • VÝROBKOVÁ
  • zaměření na kvalitu výrobků
  • odlišnost výrobků, nové poznatky ve výrobě

 

  • MARKETINGOVÁ (ABSOLUTNÍ)
  • vychází z potřeb zákazníka (uspokojit všechna jeho přání)
  • průzkum trhu ve velkém

 

  • SOCIÁLNÍ (ETICKÝ)
  • důraz na zdraví životní styl
  • výrobky v souladu s životním prostředím (biovýrobky)

 

MARKETINGOVÝ PLÁN

  • průzkum trhu
  1. produkt (konkurenční produkty, přednosti a nedostatky našeho produktu)
  2. konkurence (otevírací doba, služby navíc, dárková balení)
  3. spotřebitelé
  4. ceny (fiktivní zákazníci u konkurence)

 

  • získávání informací
  • studium materiálů – od stolu (internet, letáky, telefon…)
  • samostatné zjišťování – v terénu (v obchodě, u zákazníků)

 

SESTAVENÍ MARKETINGOVÉHO PLÁNU

  • stav trhu
  • přesycení trhu, velká/malá konkurence, politická situace
  • okolnosti, které ovlivňují naše počínání na trhu
  • výběr segmentu trhu
  • cílové skupiny zákazníků s podobnými potřebami
  • svou nabídku přizpůsobíme podle jejich požadavků
  • analýza konkurence
  • konkurence mezi srovnatelnými výrobky
  • pozice produktu (3 různá auta od jednoho výrobce)
  • analýza stavu podniku
  • jaké je poslání podniku, silné a slabé stránky, příležitosti a hrozby plynoucí z okolí

 

SESTAVENÍ STRATEGIE

  • odlišení (jiná cena, obal, vůně)
  • pronikání (masová produkce levnějších výrobků)

 

ČINNOSTI MARKETINGU

hlavní činnosti:

  • průzkum trhu (od stolu nebo v terénu)
  • objektivní (pro všechny zákazníky)
  • subjektivní (pro jednoho zákazníka)
  • distribuce
  • přímá – od výrobce přímo k zákazníkovi (levnější, užší nabídka)
  • nepřímá – z výroby do obchodu, poté k zákazníkovi (vyšší cena, větší výběr)
  • stanovení ceny
  • co nejvyšší, ale aby zákazníky neodradila
  • cenu ovlivňuje: poptávka, konkurence, místo prodeje, značka, sezóna, psychologie…

 

náklady + zisk (přiměřený) = prodejní cena + daně (DPH, spotřební) = prodejní cena s daní

 

  • volba obalu
  • zajímavý, snadná manipulace, recyklovatelný, recyklovaný, odlišný od konkurence, informační, ochranný…
  • propagace – psychologické ovlivňování budoucího zákazníka
  • reklama – placená firmou, většinou zboží vychvaluje (reklama šokem – aby se o firmě mlvilo)
  • z hlediska času: krátkodobá (vyprodat přebytky), dlouhodobá (změnit návyky zákazníků)
  • podle zaměření: přímá (zaměření na konkrétní cílovou skupinu), nepřímá (na všechny)
  • publicita – není placená firmou (názor někoho na určité zboží), může být i negativní
  • podpory prodeje – ochutnávky, vzorky, dárky ke zboží, slevy, soutěže
  • osobní prodej – přímý kontakt se zákazníky, zákazník je snadněji ovlivnitelný

 

vedlejší činnosti:

  • obchodně technické služby
  • před prodejem (katalogy, předváděcí akce)
  • při prodeji (dárkové balení, návod k výrobku, montáž v ceně)
  • po prodeji (servis, náhradní díly)
  • výchova prodavačů – znát informace o zboží které prodávají, jak se chovat k zákazníkovi
  • organizace prodeje – kolik a kde mít pobočky, délka prodejní doby, pultový/samoobslužný prodej
  • statistika prodeje – za pomoci matematických metod zjistit výši tržeb a jak se změny v organizaci projeví na tržbách

 

ČINNOSTI ODBYTU

  • plánování
  • skladování
  • prodej
  • evidence

 

PLÁNOVÁNÍ

  • komu a kolik
  • velikost zásob

 


BILANCE ODBYTU     

(dívat se na to z pohledu prodeje, ne skladníka)

A) ZDROJE        

  1. výroba zboží

+ – změna stavu výrobků ve skladu

 

  1. nákup obchodního zboží

+ – změna stavu obchodního zboží ve skladu

 

  1. odbytové nerealizované položky
  • nerealizované položky

 

B) UŽITÍ

1. ODBĚRATELÉ

– zahraniční (v EU, mimo EU)

-domácí

2. VLASTNÍ PRODEJNY


 

ZDROJE > UŽITÍ

  • zvýšit dodávky do prodejny, krátkodobě zvýšit zásoby ve skladu
  • omezit výrobu

 

ZDROJE < UŽITÍ

  • zvýšit výrobu pokud to umožňuje kapacita podniku
  • zvýšit nákup zboží, snížit zásoby omezit dodávky do prodejny
  • zbavit se odběratele (se kterým jsou problémy)

 

vzorce:

ZÁSOBA = ČNv * o

ČNv – časová norma výrobku (na kolik dní mám ve skladu zásoby)

ČNv =  * p

 

p – pojistná zásoba, rezerva pro případ přerušení výroby

o – průměrné denní odvádění – kolik se Ø za den dokončí výrobků

c – expediční cyklus – doba od dokončení výrobku k jeho expedici z podniku

 

NORMATIV ZÁSOB = Z * cena za jednotku výrobku

(výsledek v Kč)

 

SKLADOVÁNÍ VÝROBKŮ

  • přesunutí z výroby do skladu, dokončené v případě že projde výstupní kontrolou)

» odváděcí výkaz (list)

 

  • uložení a ochrana (zloději, poškození)

» skladní karta (název, měrná jednotka, aktuální stav, zvýšení, snížení)

 

  • expedice odběratele (vyskladnění)

» expediční příkaz

 

PRODEJ

» průzkum trhu (odběratelé, konkurence)

» propagace

» uzavření smlouvy (kupní – výrobky, o dílo – služby)

» zajištění dopravy (vlastní, odběratele, přepravní firma)

» realizace dodávky (skompletování, zabalení, expedice)

» zaslání faktury (za co, kolik, do kdy zaplatit)

» zkontrolování zaplacení (příp. vymáhání nezaplacených pohledávek)

» vyřizování reklamací (které zákazník nezpůsobil špatným používáním)

  • v záruční době
  • v reklamační lhůtě (30 kalendářních dní – může být prodloužena pokud zákazník souhlasí)
  • neuznaná reklamace: jediná možnost je soudit se
  • uznaná reklamace: a) prodávající zaplatí opravu, b) výměna zboží, c) sleva, d) odstoupení od smlouvy
  • vrácení peněz: a) když není dodržena reklamační lhůta, b) opakování stejné vady po 3, c) minimálně 3 různé vady najednou na výrobku, d) neopravitelný výrobek

 

EVIDENCE

doklady které má podnik sám pro sebe:

  • expediční příkaz (vyskladnění)
  • skladní karta (aktuální stav)
  • odváděcí list (převedení z výroby do skladu)

 

doklady pro odběratele:

  • faktura
  • dodací list
💾 Stáhnout materiál   🎓 Online kurzy
error: Content is protected !!