Podnikání ve stravování a hotelnictví – klasifikace jednotek, řetězce, předpisy

 

Otázka: Podnikání ve stravování a hotelnictví

Předmět: Podnikání, Hotelnictví

Přidal(a): Pospíšilová

 

KLASIFIKACE SÍTĚ UBYTOVACÍCH JEDNOTEK, HOTELOVÉ ŘETĚZCE, INTERNÍ PŘEDPISY

  • Veřejné informace pro zákazníky – založena na dobrovolnosti

 

“OFICIÁLNÍ JEDNOTNÁ KLASIFIKACE UBYTOVACÍCH ZAŘÍZENÍ ČR”

  • Pro rychlejší orientaci v kategoriích a třídách ubytovacího zařízení a pro jednoduchost

 

Vznikla na základě spolupráce:

  • MMR – ministerstvo pro místní rozvoj ČR – vymysleli klasifikaci
  • AHRČR – asociace hotelů a restaurací ČR
  • UNIHOST – sdružení podnikatelů v pohostinství, stravovacích a ubytovacích službách
  • CZECHTOURISM – česká centrála cestovního ruchu

Klasifikace ubytovacích zařízení: ČR se stala součástí mezinárodního ,,středoevropského” systému ,,HOTELSTARS UNION”, který sjednocuje klasifikační kritéria v rámci ČR, Německa, Maďarska, Rakouska, Švýcarska, Nizozemí, Litvy, Lotyšska a Estonska.

Klasifikace je založena na dobrovolnosti.

 

KATEGORIE – rozdělení dle druhu poskytovaných služeb:

  1. HOTEL – ubytovací zařízení s nejméně 10 pokoji pro hosty, vybavené pro poskytování přechodného ubytování a služeb s nim spojených, zařazení max. Do 5 tříd
  2. HOTEL GARNI – poskytuje ubytování a omezené stravovací služby (většinou jen snídaně), zařazení max. do 4 tříd
  3. MOTEL – ubytovací zařízení s nejméně 10 pokoji pro hosty, vybavené pro poskytování přechodného ubytování a služeb s tím spojených pro motoristy. Zařazení max. do 4 tříd
  4. BOTEL – je ubytovací zařízení v trvale zakotvené osobní lodi. Zařazení max. do 4 tříd
  5. DEPANDANCE – vedlejší budova ubytovacího zařízení bez vlastní recepce, organizačně související s hlavním ubytovacím zařízením, které zajišťuje plný rozsah odpovídajících služeb
  6. PENZION – ubytovací zařízení s nejméně 5 pokoji pro hosty s omezeným rozsahem společenských a doplňkových služeb, zařazení max. do 4 tříd
  7. OSTATNÍ UBYTOVACÍ ZAŘÍZENÍ – ubytovny, koleje, internáty, kempy, skupiny chat nebo bungalovy, vybavené pro poskytování přechodného ubytování
  • Turistické ubytovny se zařazují max. do 2 tříd
  • Kempy, skupiny chat a bungalovy se zařazují max. do 4 tříd

 

TŘÍDA – rozdělení dle kvality a úrovně poskytovaných služeb:

*          TOURIST

**        ECONOMY

***      STANDARD

****    FIRST CLASS

*****  LUXURY

 

www.hotelstars.cz, www.ahrcr.cz, www.unihostostrava.cz, www.mmr.cz

 

TYPY UBYTOVACÍCH JEDNOTEK

  • 1/1 single – jednolůžkový pokoj pro jednu osobu
  • ½ double – dvoulůžkový pokoj (dvoulůžko nebo dvě lůžka vedle sebe)
  • ½ twin – oddělená lůžka
  • Vícelůžkový pokoj – pokoj se třemi a více lůžky
  • Rodinný pokoj – tři a více lůžek (2 pro dospělé osoby)
  • Společná ložnice – vícelůžkový pokoj nabízející lůžka pro osoby, které nemusí patřit k určité skupině
  • Junior suite – ubytování se zvláštním místem pro sezení v jednom pokoji
  • Suite –ubytování poskytované ve vzájemně oddělených propojených místnostech s lůžkem (ložnice) a sedací soupravou (obývák)
  • Aparrtmá/appartment – ubytování poskytující oddělenou místnost pro spaní a místnost se sedací soupravou a kuchyňským koutem
  • Studio – ubytování v jednom pokoji a kuchyňským koutem
  • Propojené pokoje – samostatné pokoje s lůžky propojené spojovacími dveřmi
  • Duplex – ubytování na více podlažích s vyhrazeným propojením jednotlivých podlaží

 

SAZBA

  • Ubytování bez snídaně
  • Ubytování se snídaní
  • Polopenze – do ceny ubytování je zahrnuta snídaně a buď oběd nebo večeře
  • Plná penze – do ceny ubytování je zahrnuta snídaně, oběd i večeře
  • All inclusive – do ceny ubytování je zahrnuta strava a určené nápoje, společně s užíváním stanovených zařízení

 

VYBRANÉ DRUHY POSTELÍ:

  • Double bed – dvoupostel s jednou matrací
  • Twin beds – dvě oddělené postele
  • Single bed – postel pro jednu osobu
  • Queen bed – postel pro jednu osobu, větší rozměr
  • King bed – postel pro dvě osoby s jednou matrací, větší rozměr
  • California king bed – postel pro dvě osoby s jednou matrací

 

POKRMY A NÁPOJE:

Kontinentální snídaně – obsahuje alespoň chléb, máslo, marmeládu nebo džem a horký nápoj

Rozšířená snídaně – kontinentální snídaně doplněná o větší výběr chleba, marmelády nebo džemu, studených nápojů, sýrů a nebo studených masných výrobků

Snídaně formou švédských stolů (bufetová snídaně): samoobslužný volný výběr studených a teplých pokrmů a nápojů

Anglická snídaně: rozšířená snídaně doplněná dalšími horkými a studenými pokrmy

 

ZAŘÍZENÍ PRO HOSTY:

  • LOBBY – prostor k odpočinku hostů a místo, kde mohou hosté čekat na poskytnutí hotelových služeb, u recepce
  • BUSINESS CENTRE – prostor pro zajištění sekretářských služeb hostům
  • CONCIERGE – informační centrum pro hosty s možností poradenské činnosti, zajišťování služeb hotelu i mimo hotel
  • GUEST RELATIONS – pracovník pro styk se zákazníkem – hosteska
  • RESTAURACE, BAR, VINÁRNA, KAVÁRNA
  • KONFERENČNÍ A KONGRESOVÉ PROSTORY – technicky vybavené prostory pro zajištění jednání, konferencí a společenských akcí
  • RECEPCE/RECEPCE S BAREM – prostor pro registraci hosta, vyúčtování, podávání informací, zajištění služeb během pobytu hosta
  • DOPLŇKOVÝ PRODEJ – prodej předmětů denní potřeby, suvenýrů atd.
  • HALOVÉ SLUŽBY – zajišťují přepravu a úschovu zavazadel
  • MÍSTNOST PRO PODÁVÁNÍ SNÍDANÍ
  • ROOM SERVICE (ETÁŽOVÁ SLUŽBA) – servis pokrmů a nápojů do hotelových pokojů
  • TELEVIZNÍ MÍSTNOST, ČÍTÁRNA, SALONEK, KNIHOVNA, HERNA, MÍSTNOST PRO DĚTI, DĚTSKÝ KOUTEK, PLAVECKÝ BAZÉN, SPOLEČENSKO-ZÁBAVNÍ STŘEDISKO, WELLNESS, BAZÉN, FITNESS ATD.

 

INTERNÍ NORMY (PŘEDPISY)

Každá společnost musí mít svoji činnost upravenou interními předpisy, které jsou v souladu s právními předpisy. Mezi nejdůležitější patří:

  1. ORGANIZAČNÍ ŘÁD
  2. PROVOZNÍ ŘÁD
  3. UBYTOVACÍ ŘÁD
  4. REKLAMAČNÍ ŘÁD
  5. POŽÁRNÍ ŘÁD
  6. OSTATNÍ (podpisový, skartační, archivní atd.)
  7. SMĚRNICE (př. Směrnice ředitele o poskytování závodního stravování, o evidenci ubytovaných hostů atd.)
  8. MANUÁLY (př. Pro pracovníky recepce, obsluhy atd.)

 

ORGANIZAČNÍ ŘÁD

  • Určuje způsob organizace jednotlivých činností, jejich rozdělení, formu řízení a kontroly, pracovní náplně, pracovní povinnosti, pravomoci a odpovědnosti
  • určuje podmínky hmotné odpovědnosti
  • každý zaměstnanec musí být s řádem seznámen

 

PROVOZNÍ ŘÁD

  • řeší zabezpečení provozu z hlediska dodržování zákonných předpisů z oblasti hygieny, bezpečnosti práce, protipožární ochrany, pracovně právních podmínek, ochrany spotřebitele
  • Součástí je:
    • Sanitační řád – soubor základních pravidel hygieny v pohostinství
      • obsahuje údaje o zajištění úklidu provozovny (denní, týdenní měsíční, roční, termíny sanitačních dnů)
    • Požární řád – upravuje základní zásady zabezpečení požární ochrany
      • zveřejňuje se na viditelném místě

 

UBYTOVACÍ ŘÁD

  • obsah stanovuje ředitel nebo majitel hotelu podle místních podmínek
  • musí být umístěn na viditelném místě – na recepci, na pokoji

 

HOTELOVÉ ŘETĚZCE

VLASTNICTVÍ HOTELOVÝCH ŘETĚZCŮ

  1. OSOBNÍ VLASTNICTVÍ
  2. PRONÁJEM OD JINÝCH VLASTNÍKŮ (NÁJEMNÍ SMLOUVY)
  3. ŘÍZENÍ NA ZÁKLADĚ MANAŽERSKÝCH SMLUV (SMLOUVY O ŘÍZENÍ)
  4. FRANCHISINGOVÉ

 

NÁJEMNÍ SMLOUVY

  • u menších podniků
  • dva subjekty – vlastník (přenechá nájemci objekt, zajišťuje údržbu budovy a poskytnutého inventáře, platí daně za pronájem)
    • nájemce (dle smlouvy využívá objekt, platí nájemné)

 

MANAŽERSKÉ SMLOUVY (SMLOUVY O ŘÍZENÍ)

  • písemné ujednání o poskytování profesionálních plánovacích, organizačních a operativních výkonech mezi vlastníkem a manažerem
  • vlastník má pod dohledem majetek, finance, vyplácí manažerovi odměnu
  • manažer – podniká na účet a jméno vlastníka

 

FRANCHISINGOVÉ SMLOUVY

  • písemné ujednání o pronájmu zavedené značky mezi:
  • FRANCHISANTEM – podniká jako nezávislý podnikatel, kupuje ochrannou známku nebo design, know-how apod.
  • FRANCHISOREM – poskytuje výše uvedené za úplatu

 

FORMY HOTELOVÝCH ŘETĚZCŮ

  • CORPORATE (sdružení, obchodní společnosti) – jednotný název, design, nabídka služeb
  • INDEPENDENTS (volně sdružené hotely) – hotely mají své názvy, liší se designem i strukturou
  • SECOND-TIER MANAGEMENT COMPANIES (druhotná řídící společnost) – zřizovány většinou jinými než hotelovými společnostmi






—————————————————————————

 Stáhnout práci v PDF  Upozornit na chybu

 Učebnice k maturitě  Maturitní kurzy

 Učebnice k VŠ přijímačkám  Kurzy na přijímačky

—————————————————————————

Další podobné materiály na webu: