Otázka: Podnikání ve stravování a hotelnictví
Předmět: Podnikání, Hotelnictví
Přidal(a): Pospíšilová
KLASIFIKACE SÍTĚ UBYTOVACÍCH JEDNOTEK, HOTELOVÉ ŘETĚZCE, INTERNÍ PŘEDPISY
- Veřejné informace pro zákazníky – založena na dobrovolnosti
„OFICIÁLNÍ JEDNOTNÁ KLASIFIKACE UBYTOVACÍCH ZAŘÍZENÍ ČR“
- Pro rychlejší orientaci v kategoriích a třídách ubytovacího zařízení a pro jednoduchost
Vznikla na základě spolupráce:
- MMR – ministerstvo pro místní rozvoj ČR – vymysleli klasifikaci
- AHRČR – asociace hotelů a restaurací ČR
- UNIHOST – sdružení podnikatelů v pohostinství, stravovacích a ubytovacích službách
- CZECHTOURISM – česká centrála cestovního ruchu
Klasifikace ubytovacích zařízení: ČR se stala součástí mezinárodního ,,středoevropského“ systému ,,HOTELSTARS UNION“, který sjednocuje klasifikační kritéria v rámci ČR, Německa, Maďarska, Rakouska, Švýcarska, Nizozemí, Litvy, Lotyšska a Estonska.
Klasifikace je založena na dobrovolnosti.
KATEGORIE – rozdělení dle druhu poskytovaných služeb:
- HOTEL – ubytovací zařízení s nejméně 10 pokoji pro hosty, vybavené pro poskytování přechodného ubytování a služeb s nim spojených, zařazení max. Do 5 tříd
- HOTEL GARNI – poskytuje ubytování a omezené stravovací služby (většinou jen snídaně), zařazení max. do 4 tříd
- MOTEL – ubytovací zařízení s nejméně 10 pokoji pro hosty, vybavené pro poskytování přechodného ubytování a služeb s tím spojených pro motoristy. Zařazení max. do 4 tříd
- BOTEL – je ubytovací zařízení v trvale zakotvené osobní lodi. Zařazení max. do 4 tříd
- DEPANDANCE – vedlejší budova ubytovacího zařízení bez vlastní recepce, organizačně související s hlavním ubytovacím zařízením, které zajišťuje plný rozsah odpovídajících služeb
- PENZION – ubytovací zařízení s nejméně 5 pokoji pro hosty s omezeným rozsahem společenských a doplňkových služeb, zařazení max. do 4 tříd
- OSTATNÍ UBYTOVACÍ ZAŘÍZENÍ – ubytovny, koleje, internáty, kempy, skupiny chat nebo bungalovy, vybavené pro poskytování přechodného ubytování
- Turistické ubytovny se zařazují max. do 2 tříd
- Kempy, skupiny chat a bungalovy se zařazují max. do 4 tříd
TŘÍDA – rozdělení dle kvality a úrovně poskytovaných služeb:
* TOURIST
** ECONOMY
*** STANDARD
**** FIRST CLASS
***** LUXURY
www.hotelstars.cz, www.ahrcr.cz, www.unihostostrava.cz, www.mmr.cz
TYPY UBYTOVACÍCH JEDNOTEK
- 1/1 single – jednolůžkový pokoj pro jednu osobu
- ½ double – dvoulůžkový pokoj (dvoulůžko nebo dvě lůžka vedle sebe)
- ½ twin – oddělená lůžka
- Vícelůžkový pokoj – pokoj se třemi a více lůžky
- Rodinný pokoj – tři a více lůžek (2 pro dospělé osoby)
- Společná ložnice – vícelůžkový pokoj nabízející lůžka pro osoby, které nemusí patřit k určité skupině
- Junior suite – ubytování se zvláštním místem pro sezení v jednom pokoji
- Suite –ubytování poskytované ve vzájemně oddělených propojených místnostech s lůžkem (ložnice) a sedací soupravou (obývák)
- Aparrtmá/appartment – ubytování poskytující oddělenou místnost pro spaní a místnost se sedací soupravou a kuchyňským koutem
- Studio – ubytování v jednom pokoji a kuchyňským koutem
- Propojené pokoje – samostatné pokoje s lůžky propojené spojovacími dveřmi
- Duplex – ubytování na více podlažích s vyhrazeným propojením jednotlivých podlaží
SAZBA
- Ubytování bez snídaně
- Ubytování se snídaní
- Polopenze – do ceny ubytování je zahrnuta snídaně a buď oběd nebo večeře
- Plná penze – do ceny ubytování je zahrnuta snídaně, oběd i večeře
- All inclusive – do ceny ubytování je zahrnuta strava a určené nápoje, společně s užíváním stanovených zařízení
VYBRANÉ DRUHY POSTELÍ:
- Double bed – dvoupostel s jednou matrací
- Twin beds – dvě oddělené postele
- Single bed – postel pro jednu osobu
- Queen bed – postel pro jednu osobu, větší rozměr
- King bed – postel pro dvě osoby s jednou matrací, větší rozměr
- California king bed – postel pro dvě osoby s jednou matrací
POKRMY A NÁPOJE:
Kontinentální snídaně – obsahuje alespoň chléb, máslo, marmeládu nebo džem a horký nápoj
Rozšířená snídaně – kontinentální snídaně doplněná o větší výběr chleba, marmelády nebo džemu, studených nápojů, sýrů a nebo studených masných výrobků
Snídaně formou švédských stolů (bufetová snídaně): samoobslužný volný výběr studených a teplých pokrmů a nápojů
Anglická snídaně: rozšířená snídaně doplněná dalšími horkými a studenými pokrmy
ZAŘÍZENÍ PRO HOSTY:
- LOBBY – prostor k odpočinku hostů a místo, kde mohou hosté čekat na poskytnutí hotelových služeb, u recepce
- BUSINESS CENTRE – prostor pro zajištění sekretářských služeb hostům
- CONCIERGE – informační centrum pro hosty s možností poradenské činnosti, zajišťování služeb hotelu i mimo hotel
- GUEST RELATIONS – pracovník pro styk se zákazníkem – hosteska
- RESTAURACE, BAR, VINÁRNA, KAVÁRNA
- KONFERENČNÍ A KONGRESOVÉ PROSTORY – technicky vybavené prostory pro zajištění jednání, konferencí a společenských akcí
- RECEPCE/RECEPCE S BAREM – prostor pro registraci hosta, vyúčtování, podávání informací, zajištění služeb během pobytu hosta
- DOPLŇKOVÝ PRODEJ – prodej předmětů denní potřeby, suvenýrů atd.
- HALOVÉ SLUŽBY – zajišťují přepravu a úschovu zavazadel
- MÍSTNOST PRO PODÁVÁNÍ SNÍDANÍ
- ROOM SERVICE (ETÁŽOVÁ SLUŽBA) – servis pokrmů a nápojů do hotelových pokojů
- TELEVIZNÍ MÍSTNOST, ČÍTÁRNA, SALONEK, KNIHOVNA, HERNA, MÍSTNOST PRO DĚTI, DĚTSKÝ KOUTEK, PLAVECKÝ BAZÉN, SPOLEČENSKO-ZÁBAVNÍ STŘEDISKO, WELLNESS, BAZÉN, FITNESS ATD.
INTERNÍ NORMY (PŘEDPISY)
Každá společnost musí mít svoji činnost upravenou interními předpisy, které jsou v souladu s právními předpisy. Mezi nejdůležitější patří:
- ORGANIZAČNÍ ŘÁD
- PROVOZNÍ ŘÁD
- UBYTOVACÍ ŘÁD
- REKLAMAČNÍ ŘÁD
- POŽÁRNÍ ŘÁD
- OSTATNÍ (podpisový, skartační, archivní atd.)
- SMĚRNICE (př. Směrnice ředitele o poskytování závodního stravování, o evidenci ubytovaných hostů atd.)
- MANUÁLY (př. Pro pracovníky recepce, obsluhy atd.)
ORGANIZAČNÍ ŘÁD
- Určuje způsob organizace jednotlivých činností, jejich rozdělení, formu řízení a kontroly, pracovní náplně, pracovní povinnosti, pravomoci a odpovědnosti
- určuje podmínky hmotné odpovědnosti
- každý zaměstnanec musí být s řádem seznámen
PROVOZNÍ ŘÁD
- řeší zabezpečení provozu z hlediska dodržování zákonných předpisů z oblasti hygieny, bezpečnosti práce, protipožární ochrany, pracovně právních podmínek, ochrany spotřebitele
- Součástí je:
- Sanitační řád – soubor základních pravidel hygieny v pohostinství
- obsahuje údaje o zajištění úklidu provozovny (denní, týdenní měsíční, roční, termíny sanitačních dnů)
- Požární řád – upravuje základní zásady zabezpečení požární ochrany
- zveřejňuje se na viditelném místě
- Sanitační řád – soubor základních pravidel hygieny v pohostinství
UBYTOVACÍ ŘÁD
- obsah stanovuje ředitel nebo majitel hotelu podle místních podmínek
- musí být umístěn na viditelném místě – na recepci, na pokoji
HOTELOVÉ ŘETĚZCE
VLASTNICTVÍ HOTELOVÝCH ŘETĚZCŮ
- OSOBNÍ VLASTNICTVÍ
- PRONÁJEM OD JINÝCH VLASTNÍKŮ (NÁJEMNÍ SMLOUVY)
- ŘÍZENÍ NA ZÁKLADĚ MANAŽERSKÝCH SMLUV (SMLOUVY O ŘÍZENÍ)
- FRANCHISINGOVÉ
NÁJEMNÍ SMLOUVY
- u menších podniků
- dva subjekty – vlastník (přenechá nájemci objekt, zajišťuje údržbu budovy a poskytnutého inventáře, platí daně za pronájem)
- nájemce (dle smlouvy využívá objekt, platí nájemné)
MANAŽERSKÉ SMLOUVY (SMLOUVY O ŘÍZENÍ)
- písemné ujednání o poskytování profesionálních plánovacích, organizačních a operativních výkonech mezi vlastníkem a manažerem
- vlastník má pod dohledem majetek, finance, vyplácí manažerovi odměnu
- manažer – podniká na účet a jméno vlastníka
FRANCHISINGOVÉ SMLOUVY
- písemné ujednání o pronájmu zavedené značky mezi:
- FRANCHISANTEM – podniká jako nezávislý podnikatel, kupuje ochrannou známku nebo design, know-how apod.
- FRANCHISOREM – poskytuje výše uvedené za úplatu
FORMY HOTELOVÝCH ŘETĚZCŮ
- CORPORATE (sdružení, obchodní společnosti) – jednotný název, design, nabídka služeb
- INDEPENDENTS (volně sdružené hotely) – hotely mají své názvy, liší se designem i strukturou
- SECOND-TIER MANAGEMENT COMPANIES (druhotná řídící společnost) – zřizovány většinou jinými než hotelovými společnostmi