Téma: Řízení podniku
Předmět: Ekonomie, Finance
Přidal(a): Tadeáš Burian
Řízení (management)
- = usměrňování činností a výrobních faktorů tak, aby byly zajištěny všechny činnosti podniku a dosaženo určitých cílů
- management (z angl.) = skupina řídících pracovníků; řízení
- manažer – by měl ovládat tyto dovednosti:
- komunikaci
- rozumět profesi (jiné v hotelu než v továrně)
- představivost a analytické myšlení = koncepce
Složky řízení
- 1) plánování = stanovit cíle a cesty nebo prostředky k jejich dosažení; plánujeme:
- a) objem a druh výroby (= produkovaných statků a služeb)
- b) potřebu výrobních faktorů za pomoci:
- norem spotřeby (materiálu, energie)
- norem kapacitních (stroje)
- norem výkonových (pracovníci)
- c) náklady, výnosy a zisk
- = z časového hlediska rozeznáváme plánování:
- strategické (dlouhodobé) – zde si stanovíme hlavní úkoly a snažíme se definovat slabé a silné stránky podniku, případně jaké příležitosti nebo hrozby plynou z okolí
- operativní – vztahuje se ke krátkým časovým úsekům (měsíce, dny, týdny) a stanovují se při něm konkrétní úkoly
- 2) organizování = slouží ke splnění naplánovaných úkolů; určujeme při něm:
- a) jak a kdy budeme vykonávat naplánované nebo opakující se činnosti (rozvrh hodin)
- b) jaké bude uspořádání podniku (hierarchie) tzn., zvolíme vhodnou organizační strukturu; rozeznáváme tři základní organizační struktury:
- liniovou – při ní má každý zaměstnanec pouze jednoho nadřízeného
- liniově štábní – vedoucí má ke své činnosti k dispozici kromě podřízených štábní útvar, který se skládá ze spolupracovníků, kteří mu pomáhají nebo poskytují rady (např. sekretářka, právník, ekonom aj.); i zde platí zásada jednoho nadřízeného
- maticovou – každý zaměstnanec má dva i více nadřízených, používá se při řešení velkých projektů a bývá stanovena dočasně
- 3) vedení a motivace lidí – motivace je důvod proč něco dělat; známe-li motivaci jednotlivých zaměstnanců, může je motivovat:
- pozitivně – při příznivém postoji k úkolu (prémie, odměny, pochvala)
- negativně – formou trestu (snížení odměn, kárné opatření)
- motivační podněty rozlišujeme
- hmotné (peníze, dary, odměny)
- morální (vyznamenání, kárné postihy)
- styly vedení lidí rozlišujeme:
- autokratický – vedoucí sám rozhoduje a vydává příkazy podřízeným bez ohledu na jejich návrhy a náměty, systematicky kontroluje plnění příkazů; vhodný např. v armádě nebo tam, kde podřízení nemají zájem o práci
- demokratický – vedoucí bere ohled na názory svých podřízených, diskutuje o problémech, konečné rozhodnutí však provádí sám, vhodné tam, kde podřízení mají zájem o práci např. v marketingových činnostech, projektování a jiných tvůrčích pracích
- liberální – vedoucí nepoužívá přímé příkazy, vhodné tam, kde pracují tvůrčí pracovníci s vysokou motivací k práci např. výzkumná pracoviště aj., úkolem vedoucího je hlavně vytvářet podmínky pro dobrou práci a organizovat týmovou spolupráci
- 4) kontrola – při kontrole zjišťujeme:
- skutečnost proti plánu
- příčiny rozdílů
- přijímáme opatření, aby nedocházelo k neplnění plánu!!!!!
Rozhodování – prolíná celým řízením, jeho cílem je vybrat nejlepší možné řešení úkolu, závisí na zkušenostech, znalostech a také intuici manažera
Informace – jsou pro nezbytné pro řízení a rozhodování, kvalita a spolehlivost informací o trhu, konkurenci, vývoji ekonomiky vně i uvnitř podniku aj., ovlivňuje správnost rozhodnutí a úroveň řízení
Zdroje informací – knihovny, periodika, seznamy, internet, státní instituce, právní předpisy aj.