Řízení podniku – maturitní otázka

Proč je zakázané kopírování? 💾 Stáhnout materiálVIP členstvíNahlásit chybu

ekonomie

 

Téma: Řízení podniku

Předmět: Ekonomie, Finance

Přidal(a): Tadeáš Burian

 

Řízení (management)

  •  = usměrňování činností a výrobních faktorů tak, aby byly zajištěny všechny činnosti podniku a dosaženo určitých cílů
  • management (z angl.) = skupina řídících pracovníků; řízení
  • manažer – by měl ovládat tyto dovednosti:
    • komunikaci
    • rozumět profesi (jiné v hotelu než v továrně)
    • představivost a analytické myšlení = koncepce

 

Složky řízení

  • 1) plánování = stanovit cíle a cesty nebo prostředky k jejich dosažení; plánujeme:
    • a) objem a druh výroby (= produkovaných statků a služeb)
    • b) potřebu výrobních faktorů za pomoci:
      • norem spotřeby (materiálu, energie)
      • norem kapacitních (stroje)
      • norem výkonových (pracovníci)
    • c) náklady, výnosy a zisk
      • = z časového hlediska rozeznáváme plánování:
      • strategické (dlouhodobé) – zde si stanovíme hlavní úkoly a snažíme se definovat slabé a silné stránky podniku, případně jaké příležitosti nebo hrozby plynou z okolí
      • operativní – vztahuje se ke krátkým časovým úsekům (měsíce, dny, týdny) a stanovují se při něm konkrétní úkoly
  • 2) organizování = slouží ke splnění naplánovaných úkolů; určujeme při něm:
    • a) jak a kdy budeme vykonávat naplánované nebo opakující se činnosti (rozvrh hodin)
    • b) jaké bude uspořádání podniku (hierarchie) tzn., zvolíme vhodnou organizační strukturu; rozeznáváme tři základní organizační struktury:
      • liniovou – při ní má každý zaměstnanec pouze jednoho nadřízeného
      • liniově štábní – vedoucí má ke své činnosti k dispozici kromě podřízených štábní útvar, který se skládá ze spolupracovníků, kteří mu pomáhají nebo poskytují rady (např. sekretářka, právník, ekonom aj.); i zde platí zásada jednoho nadřízeného
      • maticovou – každý zaměstnanec má dva i více nadřízených, používá se při řešení velkých projektů a bývá stanovena dočasně
  • 3) vedení a motivace lidí – motivace je důvod proč něco dělat; známe-li motivaci jednotlivých zaměstnanců, může je motivovat:
    • pozitivně – při příznivém postoji k úkolu (prémie, odměny, pochvala)
    • negativně – formou trestu (snížení odměn, kárné opatření)
  • motivační podněty rozlišujeme
    • hmotné (peníze, dary, odměny)
    • morální (vyznamenání, kárné postihy)
  • styly vedení lidí rozlišujeme:
    • autokratický – vedoucí sám rozhoduje a vydává příkazy podřízeným bez ohledu na jejich návrhy a náměty, systematicky kontroluje plnění příkazů; vhodný např. v armádě nebo tam, kde podřízení nemají zájem o práci
    • demokratický – vedoucí bere ohled na názory svých podřízených, diskutuje o problémech, konečné rozhodnutí však provádí sám, vhodné tam, kde podřízení mají zájem o práci např. v marketingových činnostech, projektování a jiných tvůrčích pracích
    • liberální – vedoucí nepoužívá přímé příkazy, vhodné tam, kde pracují tvůrčí pracovníci s vysokou motivací k práci např. výzkumná pracoviště aj., úkolem vedoucího je hlavně vytvářet podmínky pro dobrou práci a organizovat týmovou spolupráci
  • 4) kontrola – při kontrole zjišťujeme:
    • skutečnost proti plánu
    • příčiny rozdílů
    • přijímáme opatření, aby nedocházelo k neplnění plánu!!!!!

 

Rozhodování – prolíná celým řízením, jeho cílem je vybrat nejlepší možné řešení úkolu, závisí na zkušenostech, znalostech a také intuici manažera

Informace – jsou pro nezbytné pro řízení a rozhodování, kvalita a spolehlivost informací o trhu, konkurenci, vývoji ekonomiky vně i uvnitř podniku aj., ovlivňuje správnost rozhodnutí a úroveň řízení

Zdroje informací – knihovny, periodika, seznamy, internet, státní instituce, právní předpisy aj.


Další podobné materiály na webu: