Otázka: Výrobek
Předmět: Marketing, Spotřební chování
Přidal(a): Veronika Skalová
Výrobek
- Je to souhrn všech fyzických a psychologických vlastností, které slouží k uspokojení zákazníka
Členění výrobků:
- Spotřební zboží:
- a) běžné zboží – jídlo, oblečení., drogérie ..
- b) zvláštní zboží – nákup se plánuje, spotřebitel hledá informace a radí se s okolím např. elektronika, nábytek, auto
- c) speciální zboží – ‘‘Je to náš sen‘‘ nemusí být drahé jako např. skok padákem, dovolená, něco co by jsme si chtěli koupit ale buď na to nemáme peníze nebo odvahu, to co bychom si přáli
- Kapitálové statky:
- a) materiál – suroviny
- b) investiční zařízení – stavební a nestavební (nad 40k)
- c) pomocný materiál – kancelářský materiál
Značka výrobku
- Slouží k odlišení jednotlivých výrobků, je zavedena zhruba od roku 1900
- Značka je název, symbol, číslo nebo kombinaci všeho, musí mít odlišovací schopnosti
- Musí být snadno vyslovitelné a krátké
- V cizí řeči nesmí mít vulgární význam
- Některé firmy naopak volí dlouhý název kvůli odlišení
- Značka je právně chráněna
Druhy značek:
- a) kmenová – vztahuje se na více výrobků
- b) individuální – kofola, banány
Zákazník preferuje nejčastěji stejnou značku (věrnost značce), nevyžaduje už tolik informací, očekává určitou úroveň kvality
Obal výrobku:
- Sklo, kov, dřevo, bavlna, plast, papír
- Vratné a nevratné
- Funkce: ochrannou, informační, estetická a manipulační
- Služby: dovoz, montáž, servis, prodej na proti účet, prodloužená záruka, dodávka zboží, vrácení peněz
Životní cyklus výrobků:
- 1 fáze uvedení – zákazník ho nezná, intenzivní reklama, vysoké náklady, nízká cena
- 2 fáze růst – rozšiřuje se oblast prodeje, inovuje se, intenzivni reklama, výrobní náklady klesají
- 3 fáze zralost – výrobce chce, aby trvala co nejdéle, reklama klesá
- 4 fáze úpadek – reklama téměř 0, žádné inovace, cena klesá