Zabezpečení hlavní činnosti oběžným majetkem

ekonomie

 

Otázka: Zabezpečení hlavní činnosti oběžným majetkem

Předmět: Ekonomie, Finance

Přidal(a): Veselkan

 

 

V podniku je třeba zajistit vstupy přeměnit je na statky a služby a ty poté prodat

  • Vstupy = výrobní faktory
  • Oběžný materiál = jednorázové
  • Zaměstnanci zastupují výrobní faktory práce

 

Výrobní faktory je potřeba získat pomocí:

  • Zvláštních zdrojů – počáteční vklady
  • Cizích zdrojů – úvěry

 

Koloběh ve výrobě

  • Máme peníze za ně nakoupíme materiál, z něj uděláme výrobky
  • Výrobek prodáme a pokud nejsou zaplaceny ihned, vzniká pohledávka
  • Po zaplacení získáme znovu peníze a koloběh se může opakovat

Koloběh v obchodě

  • Nakoupené výrobky se stávají zbožím, které je nabízeno zákazníkovi

 

Rozlišení OM

  • Spotřeba do oku
  • Definice: majetek, jehož doba použitelnosti je menší než 1 rok, mění svoji podobu a jednorázově se spotřebovává
  • Dělení: zásoby, finanční OM, pohledávky
  • Zásoby = materiál, polotovary, nedokončená výroba, výroba, výrobky, zboží
  • Zákl. materiál (vápno, látka), doplňkové látky (nýty, lak, zip),

 

Zásoby = hmotné statky, které dosud nebyli použity k danému účelu, vyrovnávají časový nesoulad mezi nákupem, výrobou a prodejem – umožňuje, aby probíhali tyto činnosti hospodárně

  • a) Materiál – podstata výrobku, pomocné látky– přechází přímo do výrobku, provozovací látky –látky potřební k provozu firmy, náhradní díly – předměty určené k uvedení hmotného majetku do původního stavu, obaly – slouží k ochraně a doprav materiálu, zboží a výrobků, jsou vratné a nevratné6) drobný hmotný majetek – majetek používá podnik dlouhodobě, 6) drobný hmotný majetek
  • b) Polotovary – prošli výrobou, a mohou existovat samostatně, plnit určitou úlohu (součástky) Nedokončená výroba = byli ve výrobě, ale ještě nejsou materiálem, a ještě se budou dále zpracovávat.
  • Výrobky – byly vytvořeny v podniku a budou se prodávat
  • c) Zboží – vystupují do podniku a beze změny se prodávají

 

Krátkodobý finanční majetek

Peněžní prostředky v hotovosti, na účtech

  • Ceniny = majetek v určité hodnotě (poštovní známky, kolky = ověření jistiny, cenné papíry (směnky, akcie zakoupené za účelem dalšího prodeje do 1 roku)
  • Pohledávky – nárok na úhradu peněžní částky od dlužníka
  • a) Pohledávky za odběrateli za statky a služby, vzniká vystavením faktury odběratelům a zaniká zaplacením faktury
  • b) Pohledávka u pojišťovny – vzniká, když podnik nahlásí pojistnou událost (požár), zaniká, když pojišťovna provede náhradu škody
  • c) Pohledávka u banky – vzniká tím, že podnik má v bance uložené peníze, zaniká, pokud v bance nemá peníze
  • d) Pohledávka u zaměstnance – vzniká poskytnutím záloh na pracovní cestu a zaniká provedením vyúčtování

 

Hospodaření s materiálem zahrnuje tyto činnosti:

  • plánování materiálových zásob
  • právní zajištění dodávek
  • nákupní činnost
  • skladování materiálových zásob
  • výdej do výroby

 

Plánování materiálových zásob

  • cílem je stanovit optimální zásobu, při špatném plánování může vzniknout nedostatek materiálu nebo mohou vznikat nadbytečné zásoby, při plánování je důležitý způsob řízení zásob

a) Metoda ABC – vychází se z předpokladu, že jednotlivé druhy zásob mají pro podnik různý význam

    • A – zásoby pro podnik mají největší význam (hl. výrobní materiál)
    • B – různorodé druhy materiálu (pomocné látky, obaly)
    • C – zbytek druhů materiálu (kancelářské potřeby)

b) metoda JIT (Just in time)

  • nedochází při ní k vytváření skladovacích zásob, dodávky se přesně rovnají spotřebě a v okamžiku dodání se vydávají do výroby
  • výhody – odpadají náklady na skladování, nemůže dojít ke znehodnocení zásob, nejsou vázány peněžními prostředky
  • nevýhody – musí být zajištěny přesně dodávky, nesmí docházet k výpadkům v dopravě, musí být spolehlivý dodavatel
  • při plánování zásob musí být stanoven tzv. objem nákupu, kolik se bude nakupovat v průběhu období
  • při stanovení objemu nákupu se stanoví tzv. bilanční rovnice, v níž se porovnávají potřeby a zdroje
  • NÁKUP = SPOTŘEBA + KZ – PZ

c) MRP – pomocí softwaru SAP

  • Kusovník
  • Používá se ve výrobě k určení nákupu přesného množství položek, z nichž se skládá finální výrobek

d) Kanban – velikost výroby není stanovena odhadem, ale podle přesně známých objednávek

 

Existují 2 názory na velikost zásob:

  • zásoby je potřeba co nejvíce snižovat, protože. vážou finanční prostředky. vyvolávají náklady
  • zásoby je potřeba co nejvíce zvyšovat, protože. zabezpečují plynulost výroby. umožňují realizovat výrobu velkého množství výrobků
  • Tyto přístupy vedou ke kompromisu, tzv. optimální zásobě
  • Rychlostí obratu rozumíme dobu, za kterou oběžný majetek projde všemi formami koloběhu. Rychlost obratu bychom chtěli co nejvyšší:
  • a) Zrychlení obratu přinese vyšší výnosy a tím i zisk
  • b) Snižuje množství potřebných finančních prostředků

 

Měření rychlosti obratu

Počet obrátek zásob

  • udává kolikrát za rok proběhne materiál celým koloběhem

 

Doba obratu zásob

  • udává za kolik dnů proběhne 1. koloběh
  • Možnosti zrychlení obratu OM
  • a) Zrychlení výroby
  • b) Zvýšením prodeje
  • c) Zkrácením platebních termínů odběratelů
  • d) Snížením zásob materiálů

 

Skladování:

a) Snižujeme zásoby, protože

  • Vážou finanční prostředky, které pak nemůžeme použít pro jiné účely
  • Vyvolávají náklady – hlavně na skladování
  • Představují riziko, že nakoupené zásoby nebudeme v budoucnu moci použít, jejich hodnota se sníží a tím podniku vznikají ztráty

b) Zvyšujeme zásoby, protože

  • Zabezpečení plynulé výroby eliminujeme
  • Riziko zastavení (Výroba velkého množství výrobků bez přestavování výrobní linky

 

Druhy zásob

a) Optimální zásoba – váže přijatelné množství finančních prostředků a vyvolává, co nejnižší náklady na pořízení a zároveň je zabezpečen plynulý chod výroby

b) Běžná zásoba – zajišťuje předpokládanou spotřebu mezi dodávkami

 

Délka dodávkového cyklu závisí na:

Druhu materiálu

  • Vzdálenosti dodavatele
  • Nákladech na skladování materiálu
  • Způsoby dopravy

 

c) Pojistná zásoba – vyrovná případné odchylky v dodávkách a ve spotřebě = výše se stanoví dle statistických údajů

d) Technická zásoba – v podnicích, kde je nutné materiál před použitím ve výrobě upravit (schnutí dřeva)

 

Změna zásob ve skladě

  • Množství na skladě roste a klesá podle toho, jak probíhají dodávky

 

Minimální a maximální zásoba

  • Min = nejmenší množství, které zajistí výrobu po dobu dodací lhůty včetně rezervy pro případ výpadku dodávek
  • Velikost zásob pod níž by stav na skladě neměl klesnout
  • Vychází z toho, že podnik zná dobu potřebnou pro zadání a vyřízení objednávky materiálu
  • K předpokládané spotřebě připočteme pojistnou zásobu
  • Pokud firma má technickou zásobu minimální určí se jako spotřeba + pojistná technická zásoba
  • Stanovení minimální zásoby
  • Při jakém množství je třeba objednat další dodávku, aby nebyla ohrožena plynulost výroby
  • Vyjádřena v naturálních jednotkách (kg, kus)

Ovlivňuje ji dodací lhůta, která je dána dobou, po kterou trvá:

  • a) Zadání a odeslání objednávky
  • b) Vyřízení objednávky
  • c) Samotné dodání
  • d) Převzetí a uskladnění dodávky

 

Maximální zásoba

  • Nejvyšší vhodné množství, které nevyvolá nadměrnou potřebu skladovacích prostor a financí

Stanovení maximální zásoby

  • Má být, tak velká, aby zabezpečila výrobu
  • Po dobu mezi dvěma dodávkami + doba dodání

Převzetí zásob od dodavatele

  • S materiálem přichází DL a daňový doklad
  • Pomocí dodacího listu se provádí kontrola (spočítání obalů, prohlédnutí, zda nejsou poškozeny)
  • Při uložení materiálu do skladu se vystaví příjemka
  • Pokud by dodávka nebyla v pořádku, zaznamenáme to do DL nebo sepíšeme protokol o vadách
  • Evidence a skladování materiálu
  • Náležitosti daňového dokladu: označení dodavatele a odběratele, datum splatnosti, druh zboží a jeho množství, cena bez DPH, sazba daně, cena s DPH

 

Skladování materiálu

Kde umístit sklad:

  • a) centralizovaný – moderní metody řízení zásob, automatizace, zdlouhavější komunikace, delší vzdálenost
  • b) decentralizovaný – menší sklad, blíž

Zda mít vlastní sklad nebo pronajatý:

  • Nevýhoda vlastního je nákladná výstavba a vysoké provozní náklady
  • Vlastní sklad volíme, pokud bude vysoce vytížen, protože náklady se rozmístí do velkého množství položek
  • Při pronájmu ušetříme náklady na výstavbu
  • Pokud je v podniku velká zásoba materiálu, jsou v nich vázané prostředky, jenž pak nemůžeme použít pro jiné účely

Odhad celkové spotřeby materiálu

a) Stanovení potřeby dle technické dokumentace

  • Norma spotřeby vyjadřuje přípustné optimální množství spotřebovaného materiálu na jednotku výrobku
  • Norma spotřeby = materiál přicházející do výrobku + norma odpadu + norma ztrát

b) Stanovení spotřeby dle statistických údajů:

  • Nemotivuje k úsporám materiálu
  • Zvýšíme dle plánu výroby
  • Vycházíme z průměrné spotřeby v minulém roce, čtvrtletí, měsíci
  • U levnějších druhů materiálu

 

Kdy nakupovat?

  • V cyklech
  • V proměnlivých intervalech
  • Je-li materiál potřebný podle plánu výroby
  • Poklesne-li stav na skladě pod minimální zásobu

 

Kolik nakupovat?

  • Aktuální situace (sleva, výprodej)
  • Doplnění stavu na skladě do maximální zásoby
  • Velikost objednávky = max. zásoba – současná zásoba.
💾 Stáhnout materiál   🎓 Online kurzy
error: Stahujte 15 000 materiálů v naší online akademii 🎓.