Otázka: Způsob stanovení ceny
Předmět: Ekonomie, účetnictví
Přidal(a): katka
Cena P2
-To znamená, že cena spolu v výrobkem tvoří nabídkový mix a metody stanovení ceny
Cena velmi nízká | Podle vlastních nákladů | Dle konkurence | Dle hodnoty vnímané zákazníkem | Cena velmi vysoká |
costs | competiton | customer |
1) NÁKLADOVĚ ORIENTOVANÁ CENA
- vychází z nákladů a zisk (obchodní marže) se vypočítává určitými procenty z nákladu, při čemž vychází z kalkulačního vzorce
kalkulační vzorec
přímí materiál
přímé mzdy
ostatní přímé náklady
——————————-
+ výrobní režie
+ správní režie
+ obchodní režie
——————————-
(náklady na výrobu)
vnitropodnikové ceny
+ zisk
——————————-
prodejní cena bez DPH
+ DPH
——————————-
PC s DPH
2) CENA PODLE KONKURENCE
- Ceny vyšší než konkurenční (strategie intenzivního marketingu)
– tato cena může být takto stanovena v případě když máme vyšší náklady na propagaci a podporu prodeje především zboží předešlého nebo značkového
– nebo můžeme tuto strategii použít v případě když má mimořádně užité vlastnosti (výrobek nové generace, s tímto výrobkem pronikneme rychleji na trh a když se konkurence s užitými vlastnostmi vyrovná našemu výrobku cenu snížíme)
- Cena nižší než konkurenční (strategie pasivního marketingu)
– zde vycházíme z nižší ceny, abychom získali vysoký tržní podíl, ale toto můžeme činit pouze za předpokladu, že zákazník je přesvědčen o vysoké kvalitě našeho zboží a že nižší cena nikterak tuto kvalitu nesnižuje
- Když je konkurenční cena stejná (spoléhá na necenovou konkurenci)
– to znamená, že tuto strategii si můžeme dovolit v případě máme-li na vyšší úrovni oblast rozšířeného výrobku
3) CENA PODLE HODNOTY VNÍMANÉ ZÁKAZNÍKEM )
- Tato metoda je založená na přesvědčení zákazníka, že mu výrobek v této cenové relaci přináší mimořádné uspokojení potřeb a toho využíváme za zboží módního, značkového, exklusivního, prestižního.