Otázka: Finanční analýza (FA)
Předmět: Ekonomie
Přidal(a): Lucinka
a) Význam, princip a podklady finanční analýzy
– finanční analýza podniku je pojímána jako metoda hodnocení finančního hospodaření podniku, při které se získaná data třídí, agregují, poměřují mezi sebou navzájem, kvantifikují se vztahy mezi nimi, hledají kauzální souvislosti mezi daty a určuje se jejich vývoj
Základní zdroje finanční analýzy
Rozvaha
– je jedním ze základních výkazů účetní závěrky
– podává přehled o majetku podniku (aktivech) a zdrojích jeho krytí (pasivech) v peněžním vyjádření k určitému datu (rozvahovému dni) a umožňuje tak posoudit finanční pozici podniku
Aktiva
Dlouhodobý majetek (stálá aktiva)
– dlouhodobý hmotný majetek
– dlouhodobý nehmotný majetek
– dlouhodobý finanční majetek
Oběžná aktiva
– zásoby
– dlouhodobé pohledávky
– krátkodobé pohledávky
– finanční majetek
– dohadné účty aktivní, časové rozlišení
Ostatní aktiva
Aktiva celkem
Pasiva
Vlastní zdroje
– základní jmění
– kapitálové fondy
– fondy ze zisku
– hospodářský výsledek let minulých
– hospodářský výsledek běžného účetního období
Cizí zdroje
– rezervy
– dlouhodobé závazky
– krátkodobé závazky
– bankovní úvěry
Ostatní pasiva
Pasiva celkem
– ukazuje, jakého hospodářského výsledku společnost dosáhla za sledované období
Výkaz zisku a ztráty
– podle zákona o účetnictví je povinnou součástí účetní závěrky
– forma výkazu zisku a ztráty je v ČR upravena, používá se buď ve zkrácené nebo plné verzi
– získá se základní přehled o hospodaření společnosti, velikosti tržeb, nákladů v základním členění (materiálové, mzdové, odpisy) a výši zisku
Náklady
Spotřeba materiálu
Služby a jiné externí náklady
Daně a poplatky
Osobní náklady
Ostatní provozní náklady
Placené úroky
Daň z příjmů
Odpisy
Tvorba opravných položek
Tvorba rezerv
Výnosy
Tržby
Finanční výnosy
Aktivace
Mimořádné výnosy
Snížení oprávek
Zúčtování opravných položek
Zúčtování rezerv
Struktura výsledku hospodaření podniku:
+ tržby za prodej zboží
− náklady na prodané zboží
= obchodní marže
+ výnosy z finančních činností
− náklady na finanční činnost
= finanční výsledek hospodaření
+ tržby z prodeje vlastních výrobků a služeb
− náklady související s provozní činností
= provozní výsledek hospodaření
− daň z příjmu za běžnou činnost
= výsledek hospodaření za běžnou činnost
+ mimořádné výnosy
− mimořádné náklady
− daň z příjmů z mimořádné činnosti
=mimořádný výsledek hospodaření
b) Druhy ukazatelů
extenzivní
a) absolutní – lze vyčíst v:
– rozvaze – okamžikový ukazatel (např. objem pohledávek, velikost bankovních úvěrů atd.)
– výkazu zisků a ztrát – intervalový ukazatel (např. velikost mzdových nákladů)
b) rozdílové – např. přidaná hodnota (obchodní marže) = tržby – náklady
pracovní kapitál = oběžný majetek – krátkodobé závazky
intenzivní = poměrové (relativní)
– základním tvarem je zlomek
– relativita umožňuje porovnávat mezi sebou různě velké podniky
c) Ukazatel výnosnosti (rentability) a aktivity – způsob výpočtu a interpretace
Ukazatele rentability
– obecně: zisk před zdaněním . 100
základ
– udává, kolik % zisku přináší 1 Kč základu
– přináší nám základní obraz o efektivitě našeho podnikání
– dokážou nám říci, zda je efektivnější pracovat s vlastními prostředky nebo cizím kapitálem, jak jsme zhodnotili svůj vlastní kapitál v podnikání, a poukazuje na slabé stránky v hospodaření
- Rentabilita aktiv = zisk/celková aktiva x 100 [%] ROA = Return on Assets
- Rentabilita vlastního kapitálu = zisk/ vlastní kapitál x 100 [%] ROE = Return on Equity
- Rentabilita tržeb = zisk/tržby x 100 [%] ROS = Return On Sales
- Rentabilita nákladů = zisk/celkové náklady x 100 [%]
Ukazatele aktivity
– měří efektivnost a využití aktiv (majetku)
– poskytují nám informace o tom, jak efektivně ve firmě hospodaříme se svými aktivy (majetkem, pohledávkami, zásobami …), tedy respektive, jak dlouho v nich máme vázány naše finanční prostředky
- Obrat aktiv = tržby/ celková aktiva
- Obrat stálých aktiv = tržby/ dlouhodobý hmotný majetek
- Obrat zásob = tržby/zásoby
- Doba obratu zásob = ( zásoby/(tržby/365)) [ve dnech]
- Doba obratu pohledávek = (pohledávky/ (tržby/365)) [ve dnech]
- Doba obratu závazků = závazky/ (tržby/365) [ve dnech]
d) Ukazatelé likvidity – způsob výpočtu a interpretace
likvidita – schopnost přeměnit majetek na peněžní prostředky
likvidnost – míra obtížnosti konkrétního majetku přeměnit se do hotovostní formy
platební schopnost podniku – je schopnost dostát svým závazkům
- Běžná likvidita = oběžná aktiva/krátkodobé závazky
(doporučená hodnota je v rozmezí 1,5 – 2,5)
- Pohotová likvidita = oběžná aktiva – zásoby/krátkodobé závazky
(doporučená hodnota je v rozmezí 0,7 – 1,2)
- Okamžitá likvidita = finanční majetek/krátkodobé závazky
(doporučená hodnota je v rozmezí 0,2 – 0,5)
Běžná likvidita nám říká, kolika korunami z našich celkových oběžných aktiv je pokryta 1 Kč našich krátkodobých závazků, neboli kolikrát jsme schopni uspokojit naše věřitele, kdybychom v určitém momentě přeměnili tato oběžná aktiva na hotovost.
Pohotová likvidita – nám říká, kolika korunami našich pohledávek a hotovosti (pokladna či bankovní účet) je pokryta 1 Kč našich krátkodobých závazků.
Okamžitá likvidita – nám udává schopnost zaplatit své krátkodobé závazky „ihned“ – tedy pomocí hotovosti, peněz na bankovních účtech, šeky či krátkodobými cennými papíry
e) Ukazatele zadluženosti – způsob výpočtu a interpretace
– přináší nám informace týkající se úvěrového zatížení firmy
- Celková zadluženost = cizí zdroje/celková aktiva x 100 [%]
- Míra zadluženosti = cizí zdroje/ vlastní jmění x 100 [%]
- Úrokové krytí = ((HV za účetní období+ nákladové úroky)/nákladové úroky) x 100 [%]
- Úrokové zatížení = nákladové úroky/ HV za účetní období + nákladové úroky x 100 [%]
f) Uživatelé finanční analýzy
– uživatele lze rozdělit do dvou skupin podle vztahu k podniku – na zájemce externí a na zájemce interní
Externí zájemci – jsou ti, kteří by chtěli podnik koupit (potenciální akcionáři)
– podobný zájem mají i potencionální věřitelé, obchodní partneři a zaměstnanci
– dále do této skupiny patří ti, kteří kontrolují, zda podnik plní to, co plnit má a odvádí to, co odvádět má (finanční úřady, státní orgány, správci daní)
– patří sem i konkurenti
Interní zájemci – jsou vlastníci, manažeři a vedoucí pracovníci podniku
– interní uživatelé vyžadují informace detailnější
– a spíše o tom, co bude, než o tom, co bylo