Téma: Lean Canvas a Business model Canvas
Předmět: Inovace a podnikání
Zaslal(a): Flákač
Lean Canvas (LC)
Jedná se o nástroj plánování, který umožňuje představit svůj podnikatelský plán rychle a přehledně na 1 straně. Zobrazuje pouze důležité informace, které jsou rozděleny do 9 oblastí.
1) Problém
- Jaké jsou nejdůležitější problémy zákazníků? Jak je zákazníci řeší a jaké jsou dostupné alternativy k řešení těchto problémů?
2) Řešení
- Problémy z předchozího bodu jsou postupně všechny řešeny pomocí vlastností našeho produktu. Jak náš produkt řeší problémy zákazníků?
3) Klíčové metriky
- Indikátory měřící úspěšnost či neúspěšnost projektu. Bylo dosaženo, čeho mělo? Byl splněn časový rámec? Přinesl projekt požadované zisky?
4) Unikátní přidaná hodnota
- Co unikátního zákazník získá naším produktem?
5) Konkurenční výhoda
- Označovaná také jako neférová výhoda. Co brání konkurenci nebo jiným lidem, aby stejný projekt uskutečnili. Tedy vše, co nelze okopírovat jako například dobré jméno nebo specifické znalosti.
6) Cesty k zákazníkům
- Kanály, prostřednictvím kterých se můžeme dostat k zákazníkům. Jedná se o reklamu, sociální sítě, konference a podobně.
7) Segmenty zákazníků
- Kdo jsou potenciální zákazníci (kdo koupí) a kdo budoucí uživatelé produktu (kdo používá)? Je třeba vybrat konkrétní cílové segmenty a zvolit první vlaštovky – segment u kterého začneme.
8) Struktura nákladů
- Jde například o počáteční náklady, rozdělení na fixní a variabilní náklady, dostupné finanční prostředky a doba na kterou vystačí.
9) Proud příjmů
- Finanční nacenění produktů a služeb. Lze vycházet například z cen za alternativní řešení.
Business model Canvas (BMC)
Podobný jako Lean Canvas, ale může se použít i v situacích, kdy je původní řešení nerealistické nebo obtížně dosažitelné. Nebere v úvahu problém, jeho řešení a měření výkonosti.
Tyto části jsou nahrazeny body:
1) Klíčoví partneři
- Kdo jsou klíčoví partneři? Kdo jsou naši klíčoví dodavatelé? Jaké klíčové zdroje získáme z partnerství? Jaké klíčové aktivity naši partneři uskutečňují?
2) Klíčové aktivity
- Jaké klíčové aktivity jsou nezbytné? Distribuční kanály? vztahy se zákazníky? proud přijmu?
- Kategorie: produkce, řešení problému, síť partnerů
3) Klíčové zdroje
- Jaké klíčové zdroje jsou nezbytné? Distribuční kanály? vztahy se zákazníky? proud přijmu?
- Druhy: fyzické, intelektuální, lidské a finanční zdroje